Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XSunnydayx

Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 17:51

Beste bokkers,

Mijn pony is met semi pensioen, wat in ons geval wil zeggen dat we alleen nog maar buitenritjes doen. Hij is super braaf op buitenrit, alleen wil nog wat enthousiast worden waardoor de rem dan ver te zoeken is.
Momenteel rij ik met een dubbelgebroken watertrens, maar het lukt eigenlijk niet goed om hem hierop terug te rijden, wat voor hele onveilige situaties kan zorgen. Uiteindelijk krijg ik hem wel terug maar dan moet ik (ook al zou ik het liever niet doen) heel erg in zijn mond gaan hangen. Ik wil liever geen scherper bitje erin hangen en zat te denken dat een rose hackamore wellicht een oplossing is hiervoor. Dan hoef ik (hopelijk minder moeite te doen om hem terug te rijden en kan dit ook op een vriendelijkere manier.
Ik heb al eens een kaakgekruist hoofdstel en sidepull geprobeerd maar hier trok hij gewoon doorheen.
De basis van het rijden is prima, het is puur uit enthousiasme maar moet wel veilig blijven. Hij mag best hard van me, maar moet dan ook terug te rijden zijn

Graag jullie ervaringen hiermee en tips (hou het wel vriendelijk aub ;) )

Avalanche

Re: Sterk paard op buitenrit, Hackamore oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:17

Een hackamore is niet zo vriendelijk hoor....... die is vrij scherp en of je nu een scherpe inwerking hebt op de mond of de neus maakt niet uit.......

Wat is de reden dat hij zo hard wil? Is dat op bepaalde plekken, bijvoorbeeld een bepaald bospad waar hij altijd mag galopperen? Wissel het dan af. Doe draf en galop wanneer jij dat wil, niet steeds op dezelfde plek, want je paard anticipeert daarop, en je krijgt ze dan idd bijna niet meer terug.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 18:32

Avalanche81 schreef:
Een hackamore is niet zo vriendelijk hoor....... die is vrij scherp en of je nu een scherpe inwerking hebt op de mond of de neus maakt niet uit.......

Wat is de reden dat hij zo hard wil? Is dat op bepaalde plekken, bijvoorbeeld een bepaald bospad waar hij altijd mag galopperen? Wissel het dan af. Doe draf en galop wanneer jij dat wil, niet steeds op dezelfde plek, want je paard anticipeert daarop, en je krijgt ze dan idd bijna niet meer terug.

De reden dat hij zo hard wil is puur enthousiasme. Als hij eenmaal wakker is dan is er geen houden aan. Ook op plekken waar hij nooit is geweest heeft hij dit. Dat maakt het zo moeilijk

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:06

Klinkt idd lastig...... maar persoonlijk ben ik niet zo van de scherpere hulpmiddelen, omdat de vraag is: waar stop je? Heb je al eens een simpel ongebroken trensje geprobeerd? Veel paarden reageren daar heel goed op.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 19:09

Ik ben zelf ook helemaal niet van de scherpe middelden. Vandaar dat ik het sowieso liever bitloos oplos, hij geeft nu ook duidelijk aan dat hij het bit niet meer heel fijn vindt.
Daarom had ik ook al zitten kijken naar zo'n rose hackamore. Dan kan ik gewoon kijken naar welke stand het beste werkt
Ongebroken heb ik persoonlijk niet hele goede ervaringen mee...

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:10

In ieder geval nooit gaan hangen, wedstrijdje touwtrekken tegen een paard werkt niet.
Heb je wel eens korte, strenge ophoudingen geprobeerd? Of juist helemaal loslaten zodat hij jouw ontspanning overneemt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:11

soms kan het handig zijn een fase 4 bij je te hebben. Dat je met een hack rijdt, wil niet zeggen dat je de hele tijd met je volle gewicht aan z'n neus sleurt. Wij hebben een draver die met een gewoon bitloos hoofdstel met jou gaat rijden zeg maar. Gewoon omdat ie scheuren zo ontzettend leuk vindt.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 19:13

Arabesk schreef:
soms kan het handig zijn een fase 4 bij je te hebben. Dat je met een hack rijdt, wil niet zeggen dat je de hele tijd met je volle gewicht aan z'n neus sleurt. Wij hebben een draver die met een gewoon bitloos hoofdstel met jou gaat rijden zeg maar. Gewoon omdat ie scheuren zo ontzettend leuk vindt.

de hack is echt alleen bedoeld als rem als we gaan draven/galopperen. Het grootste deel van de rit stappen we aan een los teugeltje dus hoef ik helemaal geen druk op de hack te zetten. Jij hebt hier dus goede ervaringen mee?

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 19:14

Bowo schreef:
In ieder geval nooit gaan hangen, wedstrijdje touwtrekken tegen een paard werkt niet.
Heb je wel eens korte, strenge ophoudingen geprobeerd? Of juist helemaal loslaten zodat hij jouw ontspanning overneemt?

Ik heb alles onderhand al geprobeerd. Van bovenstaande 2 dingen gaat hij alleen maar veel harder. Hangen werkt inderdaad ook niet, vandaar dat ik nu op zoek ben naar een betere oplossing. Zodat ik met relatief weinig druk kan remmen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:14

Ja zeer goed ervaringen, tegen mijn principes in, maar anders is het niet te doen en meer grondwerk helpt niet en niet meer rijden is geen optie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:16

Een hackamore kán helpen. Ik heb best goede ervaringen met verschillende soorten paarden en ponies wat dat betreft.

Je kunt ook een kineton neusriem proberen, Die oefent ook druk uit op de neus als je de teugels aanhaalt en zorgt dat het bit niet hard op de tong en lagen drukt, want dat op zich kan zorgen voor "onhoudbaar" worden.
Ze zijn ontworpen voor pullers. Dan heb je evengoed een bit erbij.
Als alternatief kun je gewoon eens een halster onder of over het hoofdstel doen met daar ook teugels aan 8het beste haal je dan de neusriem van je hoofdstel, anders zit er heel veel om de neus).
Soms helpt een combinatie met neusdruk namelijk goed.

Verder kan een bit met een kinketting helpen. Je kunt heel klein beginnen met een Thiedemann bit bv.
Je kunt wel denken ik wil geen heftiger bit, maar als je met heel weinig tot geen druk kunt rijden met een wat scherper bit is dat uiteindelijk fijner voor je paard dan in zijn mond hangen met een zogenaamd zacht bit....

Wel is het zo dat een enthousiast paard dat flink ingehouden wordt, uiteraard zijn vreugde op andere manieren kan gaan uiten zoals bokken of steigeren.....

Overigens is anticiperen zoals Avalanche al noemt, vaak de boosdoener. Ze weten wat er waar komen gaat. Dat doorbreken kan soms al erg helpen. Zoals de hele rit eens in stap doen. Of alleen op de heenweg draven en galopperen. Altijd op een andere plek galopperen (sowieso. Ze leren heel snel hun renbaantjes kennen! ). Nu is dat bij jou niet het probleem, maar ik zet dit er toch bij voor meelezers.
Overigens kan een tijd alleen in stap buiten gaan, sowieso goed werken.
Ook het inzetten van zijgangen (zigzaggen over een pad waar dat kan of schouderbinnenwaarts langs de kant bv) werkt remmend.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:16

Hier exact hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Buiten alleen maar heel hard willen. Toen een hackemore uitgeprobeerd, onder begeleiding, en toen kon ik heerlijk met haar naar buiten :)

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:18

En een simpel thiedemansbitje? (Heeft ook een andere naam maar weet zo 1, 2, 3 niet wat)
Heb ik heel lang mee buiten gereden, fijn bit! Niet te scherp maar als het moet heb je wel net even wat extra's te vertellen (ik reed ook altijd met 2 teugels eraan).

Inmiddels een ander bitje maar denk dat die wat te scherp is, al vind ik hem persoonlijk wel fijner :)
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 08-12-19 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:19

Je rijd nu dus met bit? Dan zou ik persoonlijk eens naar een pelham bit kijken.(met dubbele teugel rijden dan) Het rijden met een bit/pelham is in mijn ogen niet persee minder diervriendelijk dan een hackamore.
Overigens vind ik het wel een trainingskwestie, al is het dat met sommige optomingen je totaal geen indruk maakt.
Belangrijk is dat hij of linksom of rechtsom niet weg komt met dit gedrag. Het aanleren van een goede one-rein stop wil in dat geval nog wel eens werken.
Maar ook, zodra hij bij stap 1 of 2 van dit gedrag is al "corrigeren" en niet op het moment dat hij eigenlijk er al met je vandoor is gegaan. (wat meestal gebeurd)

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:21

Mijn pony kan dit ook hebben, bitloos en met bit. Heb de laatste tijd niet gereden maar als ik dat weer oppak ga ik bezig met hem de one rein stop leren, dit moet je stapsgewijs vanaf de grond leren. Maar als de 'rem' zoek is lijkt dit een goede oplossing. Weet niet of je er wat aan hebt.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:36

Wij rijden altijd buiten. Een aantal van onze paarden lopen ook in de endurance. We trainen dus wel op uithouding en snelheid. We proberen altijd zo vriendelijk mogelijk, maar het moet wel veilig blijven. In onze zadelkamer vindt je veel bloemhackamore of S-hackamore, pelhalmbitjes, enkel Pessoabitje. We hebben aan onze teugels altijd knijpsluitingen/karabijnhaakjes, zodat we de hefboomwerking van al die optomingen tijdens de rit nog kunnen aanpassen.
Een vriendin van mij heeft haar pony heel goed getraind op een noodstop. Ze rijdt haar pony op een D-trens, maar heeft ook een touwhalster om met teugels aan. En wanneer haar pony een loopje wilt nemen en ze pakt de teugels van het touwhalster op, dan stopt hij heel netjes.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 19:56

Coconut schreef:
Hier exact hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Buiten alleen maar heel hard willen. Toen een hackemore uitgeprobeerd, onder begeleiding, en toen kon ik heerlijk met haar naar buiten :)

Wat voor hackamore heb jij?

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 19:59

Het ding is niet dat hij niet hard mag, als hij dat wil en de situatie leent zich daarvoor dan mag hij gewoon lekker uitrazen. Zou alleen dan wel fijn dat ik aan het einde van het (bos)pad ook nog kan remmen en dat hij niet lekker doorscheurt met alle gevolgen van dien.
Momenteel doen we alleen buitenritjes, waardoor hij al zn energie er daar uit gooit. Ik heb dus het idee dat het nu erger is dan toen hij nog redelijk hoog in de arbeid stond. Dit is niet meer mogelijk nu, maar ik wil hem niet het buitenrijden afnemen omdat hij dan zo fanatiek is

Het liefst wil ik volledig van het bit af, omdat ik nu aan mijn paard merk dat hij dit niet fijn meer vindt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:04

XSunnydayx schreef:
Coconut schreef:

Wat voor hackamore heb jij?

Destijds een hackemore met een korte schaar.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 20:05

Coconut schreef:

Heb je misschien een foto? Er zijn zoveel verschillende :)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:07

XSunnydayx schreef:
Coconut schreef:

Heb je misschien een foto? Er zijn zoveel verschillende :)

Ik ga even in mijn archief graven, momentje! :)

Edit; alsjeblieft!

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:10

witroosje schreef:
En een simpel thiedemansbitje? (Heeft ook een andere naam maar weet zo 1, 2, 3 niet wat)

Kimblewick.

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 20:16

Coconut schreef:
Ik ga even in mijn archief graven, momentje! :)

Edit; alsjeblieft!

[ [url=m/ASxfoS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank _/-\o_

XSunnydayx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-19 20:18

Misschien een domme vraag, bij een hackamore met een korte schaar en een rose hackamore krijg je dezelfde werking als je de rose hack op het onderste ringetje doet? Enige verschil is dan toch dat je de rose hack ook nog lichter in kan stellen?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:22

Kun je hem dan niet ff losgooien of longeren voor je naar buiten gaat, dat die zijn ei ff kwijt kan zonder ongelukken.