Paard dat soms los breekt, klap op nek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Paard dat soms los breekt, klap op nek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 22:09

Hi allemaal,

Mijn paard bouwt spanning op wanneer ik met haar om de weides heel loop. Bij de kleinste aanleiding gaat ze aan de kletter. Ik ben eindeloos aan het oefenen met haar om dit probleem te tackelen. Dit betekend dat we dus regelmatig rondjes om de weides lopen (met en zonder een ander paard erbij). Het komt voor dat ze dan los breekt en met touw en al er vandoor gaat. De kans bestaat dat ze op het touw gaat staan en dus een klap op haar nek krijgt. Dit is wel eens gebeurd en ik ben bang dat dit (blijvend) letsel kan veroorzaken. Ik vraag mij al een tijdje af of daar niet een oplossing voor is. Niet alleen vanwege de nek van mijn paard, maar ook voor mijn eigen veiligheid. Ik moet er niet aan denken om vast komen te zitten aan het touw en meegesleurd te worden.

Nu had ik zelf dus de equi-ping in gedachte. Echter lees ik op internet dat die vrij snel los schiet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want dan zal ze wellicht bij elk sprintje dat ze wilt trekken loskomen en zal haar gedrag mogelijk verergeren.

Zijn er meer bokkers met dit probleem? (of ben ik de enige die zijn paard niet onder controle heeft? :'))

elnienjo

Re: Paard dat soms los breekt, klap op nek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:12

Waarom loop je ernaast ipv dat je er op zit? Dan heb je veel meer controle over je paard (als het goed is tenminste)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:13

Heb je grond werk geprobeerd. Stil staan aan het begin van de weides. Achterwaarts gaan als jij het aangeeft en dan steeds een stukje verder
Niet meteen een heel rondje

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:14

Ik herken je probleem (gelukkig) niet echter, mijn merrie ziet mij als veilige haven wanneer iets spannend is.
Ze heeft geleerd haar toevlucht bij mij te zoeken ipv door mij heen te denderen/weg te vluchten.
Doet jouw paard het ook bij anderen? Hoe is ze verder in gedrag/ohz/ buiten?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:15

Ketting door halster heen over zijn neus en een ruk eraan wanneer dat nodig is, daar wordt ie snel kalmer van

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:18

Een heel kort halstertouw?

Al zou ik zeggen dat voorkomen dát ze los komt prio heeft. Elke keer als ze succesvol lostrekt ben jij weer tien stappen terug, zij wordt bevestigd in het ongewenste gedrag

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:20

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:21

Ik liep altijd met mijn *ikgaaandekletter* haflinger met zijn kaptoom en longeertouw.
Mocht hij aan de kletter gaan had ik altijd nog controle en kon ik hem op een volte zetten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:22

luxx schreef:
Ketting door halster heen over zijn neus en een ruk eraan wanneer dat nodig is, daar wordt ie snel kalmer van

Huuuuu....!

Ik heb getraind bij Linda Tellington, daar doen we soms een ketting door het halster, maar dat is als een kaptoom of een stangbit.
(Soms goed om subtiele aanwijzingen te geven, per definitie niet om straf of geweld mee te begaan.)

Andere tip vanuit dezelfde hoek: doe het touw/ de musqueton/ paniekhaak aan de zijkant, de vierkante 'ring' die laag op de wang zit.
Aan de ene kant ben je dan beter in contact met je dier - gaan er dingen mis (zoals dier staat vast en trekt zich los) is het halster aan flarden maar je paard nog heel.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:25

Hengstenketting over de neus, goed laag en wat losjes laten hangen zodat het aankomt als je er druk op zet. In hele extreme gevallen wel eens gehoord dat ze het over het tandvlees deden of als bit in de mond, maar dat lijkt me een laatste optie..

Je kan ook niet vast klikken maar door de onderkant van je halster halen, zodat je zelf het touw dubbel vast hebt zegmaar. Schiet er direct uit als ze erop staan. Zelf anti-sliphandschoenen aan doen om het touw langer vast te kunnen houden.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 22:27

elnienjo schreef:
Waarom loop je ernaast ipv dat je er op zit? Dan heb je veel meer controle over je paard (als het goed is tenminste)

Ik heb er wel eens op gezeten en een rondje om de wei gedaan. Dan doet ze het ook.

Paard is overigens pas vanaf afgelopen voorjaar onder het zadel.

Amber_anne schreef:
Heb je grond werk geprobeerd. Stil staan aan het begin van de weides. Achterwaarts gaan als jij het aangeeft en dan steeds een stukje verder
Niet meteen een heel rondje

Grondwerk doen we zeer regelmatig. Ik heb hier ook les in gehad. We zijn met mijn instructrice nu meer bezig met loswerken en de beginselen van dubbele lijnen. Misschien moet ik haar eens vragen mee te gaan een rondje om de wei.

De stappen die je beschrijft is trouwens precies wat ik doe wanneer ik met haar ga oefenen. Ze gaat perfect op mijn lichaamstaal voor en achteruit. Ik draai regelmatig om en laat haar vaak ontspannen door haar hoofd naar beneden te vragen. Dat doet ze dan meestal prima zonder dat ik druk op het touw hoeft te zetten.

Wildgirl schreef:
Ik herken je probleem (gelukkig) niet echter, mijn merrie ziet mij als veilige haven wanneer iets spannend is.
Ze heeft geleerd haar toevlucht bij mij te zoeken ipv door mij heen te denderen/weg te vluchten.
Doet jouw paard het ook bij anderen? Hoe is ze verder in gedrag/ohz/ buiten?

Geen idee. Ik heb nog nooit iemand anders met haar een rondje om de wei laten lopen. Overigens zijn er ook periodes dat er helemaal geen problemen zijn (zomers).

Ik wandel ook wel eens met mijn paard in het bos of op het strand (ook met slecht weer). Ze heeft daar nog nooit geprobeerd los te breken. Ook wanneer we het terrein van stal af gaan om te wandelen breekt ze niet los.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:43

Ik ben niet zo voor de hengsten ketting als je paard trekt en jij trekt daarna aan de ketting krijg je vaak een schrik reactie wat niet altijd ten goedde komt. Gevolg is een paard die kops huw wordt. Je paard heeft niet genoeg respect voor jou en daarom rent hij door je heen. Ik zou je paard goed op zijn plek zetten met een touwhalster en een longeerlijn en dan je paard echt een 1,5 a 2 m achter je laten lopen en regelmatig even testen of je paard nog bij jou uit jou ruimte blijft. Je zult dit wel heel consequent en duidelijk moeten doen. Ik denk dat je grondwerk instructrische je hier ook bij kan helpen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 22:45

luxx schreef:

Bedankt voor de tip, echter geloof ik erin dat je de vertrouwensband met je paard verstoord wanneer je een pijnprikkels gebruikt als ‘opvoeding’.

Nirvana_ schreef:
Een heel kort halstertouw?

Al zou ik zeggen dat voorkomen dát ze los komt prio heeft. Elke keer als ze succesvol lostrekt ben jij weer tien stappen terug, zij wordt bevestigd in het ongewenste gedrag

Heb ik inderdaad aan gedacht, maar zorgt ervoor dat ze veel makkelijker losbreekt, waardoor het gedrag mogelijk verergert. En zoals ik inderdaad al zei ben ik bezig met het tackelen van dit gedrag. Daarvoor moet ik echter wel oefenen (met risico dat ze losbreekt).

nine1987 schreef:
https://www.medpets.nl/chetaime-safety-first-halster/

Halster met klittenband.. Heb ik gebruikt bij onze tinker die nog wel eens wilde hangen toen hij jonger was..

Bedankt voor de tip! Hoe snel schiet zoiets los?

Mando schreef:
Ik liep altijd met mijn *ikgaaandekletter* haflinger met zijn kaptoom en longeertouw.
Mocht hij aan de kletter gaan had ik altijd nog controle en kon ik hem op een volte zetten.

Aaah, mijn haflinger is dus niet de enige :+

Heb je meer controle met een kaptoom?

Janneke2 schreef:
luxx schreef:

Huuuuu....!

Ik heb getraind bij Linda Tellington, daar doen we soms een ketting door het halster, maar dat is als een kaptoom of een stangbit.
(Soms goed om subtiele aanwijzingen te geven, per definitie niet om straf of geweld mee te begaan.)

Andere tip vanuit dezelfde hoek: doe het touw/ de musqueton/ paniekhaak aan de zijkant, de vierkante 'ring' die laag op de wang zit.
Aan de ene kant ben je dan beter in contact met je dier - gaan er dingen mis (zoals dier staat vast en trekt zich los) is het halster aan flarden maar je paard nog heel.

Goeie tip, bedankt !

casperzazoe schreef:
Hengstenketting over de neus, goed laag en wat losjes laten hangen zodat het aankomt als je er druk op zet. In hele extreme gevallen wel eens gehoord dat ze het over het tandvlees deden of als bit in de mond, maar dat lijkt me een laatste optie..

Je kan ook niet vast klikken maar door de onderkant van je halster halen, zodat je zelf het touw dubbel vast hebt zegmaar. Schiet er direct uit als ze erop staan. Zelf anti-sliphandschoenen aan doen om het touw langer vast te kunnen houden.

Hengstenketting voel ik mij niet prettig bij. Goede handschoenen heb in inderdaad. Die slijten overigens best snel nu... haha

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:53

Als bij het oefen meer dan drie keer je paard steeds los breekt en aan de kletter gaat dan ben je paard een patroon aan het leren.

Wat nu belangrijk is dat je eerst stap terug doet waarbij paard niet aan kletter gaat en van af dat daar opbouwen. Eventueel scherper optoming gebruiken of oefenen om paard om te trekken voordat die aan de kletter gaat.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 22:55

Ja ik heb meer controle omdat ik de clip bovenop zijn neus heb dus op het moment dat hij van mij weg draait... en vol gas geeft kan ik hem terug trekken.
Voor mij de uitkomst.
Vroeger ook wel hengstenketting met bit gedaan maar daar had hij mooi lak aan.

Afbeelding

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:04

Begrijp dat je hem geen pijn wilt doen, maar wat hij doet is gevaarlijk en hij kan jou ook pijn doen. Toen ik mijn paard kreeg liep hij gevaarlijk om me heen te springen en deed een soort alsof ik niet bestond. Ik heb meteen een henstenketting over zijn neus gelegd, over niet onder, dan gaat hij omhoog. Ik heb de ketting er een week om gehad en ik heb er twee keer een ruk aan gegeven. Daarna was dat niet meer nodig en liep hij aan een los touwtje met me mee. Wanneer je zoiets goed gebruikt hoef je dat niet vaak te doen en is het gelijk klaar. Je paard weegt veel meer dan jij en zal altijd wanneer hij zijn gewicht erin gooit door je heen kunnen lopen, dat wil je niet, voor jouw eigen maar ook voor zijn veiligheid. Je bent je paard nu op een zachte manier hele verkeerde dingen aan het leren. En het is echt waar in deze, zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:09

Hoofdstel gebruiken als je gaat wandelen. Ik ga met mijn grapjas echt niet wandelen met alleen een halster om. Hij draait zich om, zet zijn hals recht vast en je hebt het nakijken. Met bit heb ik nog enigszins controle. Lukt het lostrekken dan wordt je paard iedere keer beloond, hartstikke zelfbelonend dus. Je moet dus voorkomen dat het je paard ooit nog een keer lukt..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:17

Omdenken, je paard vindt het duidelijk heel erg lastig daar, tenslotte trekt ze op andere plekken niet los zeg je. Dus ze is geen etterbak, ze heeft het echt moeilijk. Met pijn prikkels krijg je geen vertrouwen, misschien wel een paard die gehoorzaam is, maar niet op de manier waarop we graag willen.

Ik werk zelf graag met clickertraining, in een situatie als deze zou ik haar dan ook willen belonen voor ontspannen bij me blijven. Als ze zich vaak en veel los trekt zou ik er misschien zelfs voor kiezen om los te werken, uiteraard eerst oefenen in de bak. Wanneer ze niet vast zit kan ze ook niet los trekken. Belangrijk is wel in hele kleine stapjes uit bouwen.

Andere optie zonder clicker is nog steeds in hele kleine stapjes. Jojo-en werkt goed in spannend situaties, dus stapje heen, stapje terug. Spannend? Haal de druk eraf. Heen en terug tot die 2 stappen niet eng meer zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:25

Ik zou een longeersingeltje om doen. Dan haal je het halstertouw op de zijkant door een ring en dan naar het halster, zo kan je de hals inbuigen als het paard aanstalten maak om ervan door te gaan. Zo kan het paard geen kracht met de nek zetten en houd je de controle.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:29

Even los van de trainingstips, die denk ik wel nuttig zijn want af en toe losbreken is alsnog te veel eigenlijk. Grondeerkjuf een keer meenemen lijkt me handig.

Een ouderwetse oplossing is de achterzijde van je touw gebruiken in een lus, dus het uiteinde door de ring of langs het halster en dan weer terug naar je hand. Laat je los aan 1 kant dan is het touw dus los van het halster.
Maar mijn voorkeur zou eigenlijk het gebruiken van een touwhalster of kaptoom zijn.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:31

Heb er ook eentje staan die dit prima kan.
Zeker in het weide seizoen als je net een hectare gelopen hebt en hij bedenkt weer terug te willen.
Ben begonnen toen met een touw halster dan was ik toch net wat strenger.
Het gedrag is zeer verminderd (aangezien dit ook aangeleerd gedrag wordt tzt)
Tegenwoordig heb ik een Monty Roberts halster vanwege mijn trailer lessen aangeschaft en gebruik ik deze, maar een goede kaptoom kan ook zeker raadzaam zijn.
Ik snap dat je het vanaf de grond goed op wilt lossen maar zo te lezen is het ook al enigsinds aangeleerd gedrag geworden dus je zul je echt met regelmaat eerder en sneller moeten zijn en kan je dus door middel van een kaptoom touwhalster oid het patroon door breken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 23:33

Remark schreef:
Overigens zijn er ook periodes dat er helemaal geen problemen zijn (zomers).

Ik wandel ook wel eens met mijn paard in het bos of op het strand (ook met slecht weer). Ze heeft daar nog nooit geprobeerd los te breken. Ook wanneer we het terrein van stal af gaan om te wandelen breekt ze niet los.

Hoe is het verdere management zo buiten de zomer om? Hoe vaak en hoe lang buiten, is dat met andere paarden en waar? Hoeveel ruwvoer krijgt het paard en hoe lang doet het daarmee? Hoe is je paard verder, ook wat meer gespannen of echt alleen op die rondjes om de wei?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:20

Je haalt precies het punt aan wat ik ook zag: als ze het 's zomers niet doet; wat is er dan nu anders? Is de weidegang eraf en staan ze veel op stal? Dan ligt het niet aan het paard maar aan die veranderde omstandigheid.

Touwhalster zou ik zeker niet gebruiken in dit geval. Stapt het paard op het touw dan snijdt ie zichzelf de oren eraf. Dan moet hij eerst leren wijken voor druk van het touwhalster...

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 00:21

Blussem schreef:
Als bij het oefen meer dan drie keer je paard steeds los breekt en aan de kletter gaat dan ben je paard een patroon aan het leren.

Wat nu belangrijk is dat je eerst stap terug doet waarbij paard niet aan kletter gaat en van af dat daar opbouwen. Eventueel scherper optoming gebruiken of oefenen om paard om te trekken voordat die aan de kletter gaat.

Opbouwen is wat ik doe. Dus steeds omdraaien, weer terug lopen en weer omkeren. Zo steeds wat verder. Wat versta jij onder een scherpere optoming?

Mando schreef:
Ja ik heb meer controle omdat ik de clip bovenop zijn neus heb dus op het moment dat hij van mij weg draait... en vol gas geeft kan ik hem terug trekken.
Voor mij de uitkomst.
Vroeger ook wel hengstenketting met bit gedaan maar daar had hij mooi lak aan.

[ [url=m/BVcQko.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat handig! Is er nog een bepaald merk/type dat aan te raden is?

luxx schreef:
Begrijp dat je hem geen pijn wilt doen, maar wat hij doet is gevaarlijk en hij kan jou ook pijn doen. Toen ik mijn paard kreeg liep hij gevaarlijk om me heen te springen en deed een soort alsof ik niet bestond. Ik heb meteen een henstenketting over zijn neus gelegd, over niet onder, dan gaat hij omhoog. Ik heb de ketting er een week om gehad en ik heb er twee keer een ruk aan gegeven. Daarna was dat niet meer nodig en liep hij aan een los touwtje met me mee. Wanneer je zoiets goed gebruikt hoef je dat niet vaak te doen en is het gelijk klaar. Je paard weegt veel meer dan jij en zal altijd wanneer hij zijn gewicht erin gooit door je heen kunnen lopen, dat wil je niet, voor jouw eigen maar ook voor zijn veiligheid. Je bent je paard nu op een zachte manier hele verkeerde dingen aan het leren. En het is echt waar in deze, zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Ieder doet het op zijn eigen manier.

Esther schreef:
Hoofdstel gebruiken als je gaat wandelen. Ik ga met mijn grapjas echt niet wandelen met alleen een halster om. Hij draait zich om, zet zijn hals recht vast en je hebt het nakijken. Met bit heb ik nog enigszins controle. Lukt het lostrekken dan wordt je paard iedere keer beloond, hartstikke zelfbelonend dus. Je moet dus voorkomen dat het je paard ooit nog een keer lukt..

Mijn hoofdstel heeft geen bit. Is in feite dus een halster :+ Maar wat je zegt over het lostrekken klopt helemaal. Daarom stop ik ook nooit wanneer ze nog probeert te rennen oid.

Amable schreef:
Omdenken, je paard vindt het duidelijk heel erg lastig daar, tenslotte trekt ze op andere plekken niet los zeg je. Dus ze is geen etterbak, ze heeft het echt moeilijk. Met pijn prikkels krijg je geen vertrouwen, misschien wel een paard die gehoorzaam is, maar niet op de manier waarop we graag willen.

Ik werk zelf graag met clickertraining, in een situatie als deze zou ik haar dan ook willen belonen voor ontspannen bij me blijven. Als ze zich vaak en veel los trekt zou ik er misschien zelfs voor kiezen om los te werken, uiteraard eerst oefenen in de bak. Wanneer ze niet vast zit kan ze ook niet los trekken. Belangrijk is wel in hele kleine stapjes uit bouwen.

Andere optie zonder clicker is nog steeds in hele kleine stapjes. Jojo-en werkt goed in spannend situaties, dus stapje heen, stapje terug. Spannend? Haal de druk eraf. Heen en terug tot die 2 stappen niet eng meer zijn.

Bedankt voor de tips.

Anna79 schreef:
Ik zou een longeersingeltje om doen. Dan haal je het halstertouw op de zijkant door een ring en dan naar het halster, zo kan je de hals inbuigen als het paard aanstalten maak om ervan door te gaan. Zo kan het paard geen kracht met de nek zetten en houd je de controle.

Bedankt!

mooney schreef:
Even los van de trainingstips, die denk ik wel nuttig zijn want af en toe losbreken is alsnog te veel eigenlijk. Grondeerkjuf een keer meenemen lijkt me handig.

Een ouderwetse oplossing is de achterzijde van je touw gebruiken in een lus, dus het uiteinde door de ring of langs het halster en dan weer terug naar je hand. Laat je los aan 1 kant dan is het touw dus los van het halster.
Maar mijn voorkeur zou eigenlijk het gebruiken van een touwhalster of kaptoom zijn.

Wat slim, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!

Sanniej_ schreef:
Heb er ook eentje staan die dit prima kan.
Zeker in het weide seizoen als je net een hectare gelopen hebt en hij bedenkt weer terug te willen.
Ben begonnen toen met een touw halster dan was ik toch net wat strenger.
Het gedrag is zeer verminderd (aangezien dit ook aangeleerd gedrag wordt tzt)
Tegenwoordig heb ik een Monty Roberts halster vanwege mijn trailer lessen aangeschaft en gebruik ik deze, maar een goede kaptoom kan ook zeker raadzaam zijn.
Ik snap dat je het vanaf de grond goed op wilt lossen maar zo te lezen is het ook al enigsinds aangeleerd gedrag geworden dus je zul je echt met regelmaat eerder en sneller moeten zijn en kan je dus door middel van een kaptoom touwhalster oid het patroon door breken.

Dat is zeker waar! Komt ook wel goed :)

GDG schreef:
Remark schreef:
Overigens zijn er ook periodes dat er helemaal geen problemen zijn (zomers).

Hoe is het verdere management zo buiten de zomer om? Hoe vaak en hoe lang buiten, is dat met andere paarden en waar? Hoeveel ruwvoer krijgt het paard en hoe lang doet het daarmee? Hoe is je paard verder, ook wat meer gespannen of echt alleen op die rondjes om de wei?

Ze staat ongv. van feb/mrt tot nov dag en nacht buiten. Helaas staat ze momenteel alleen in de paddock. Wel met een ander paard ernaast (waar ze hopelijk op termijn dagdelen mee samen gaat staan). Ze krijgt onbeperkt hooi en stond deze zomer max 1 a 2u per dag op de wei (vorig jaar max 6u per dag).

Over all is ze super relaxt. Ze is wel gespannen wanneer we van het terrein af gaan, maar blijft dan wel gewoon bij me. Bij de rondjes om de wei lijkt ze de laatste tijd meer gespannen dan vorig jaar/begin van de zomer. Ik heb geen idee waardoor dat komt. Soms denk ik dat gewoon probleemgedrag is in plaats van echte angst. Tuurlijk is er altijd een trigger, maar doorgaans rent ze een stukje en gaat ze daarna lekker staan grazen. Enkel die keren dat ik er op zat deed ze dat niet en één keer is ze echt helemaal tot de stallen weer terug gerend in volle gallop.

Nu ik er zo aan terug denk is het gedrag weer begonnen toen ik voor de 2e keer een rondje met haar om de wei ging en ze schrok en aan de kletter ging.

Maar goed, het gaat nu veelal om het losbreken. Ik waardeer het dat jullie hierin mee denken en er zitten bruikbare tips bij. Echter was de oorspronkelijke vraag of mensen een manier wisten waarop ik de klap op de nek van mijn paard kan verzachten. Hebben jullie daar nog ideeën voor? De leadrope dubbel doen en niet vast maken is overigens een goeie optie!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 00:33

Als eerste probeer eens te ontdekken welke dingen nou spanning geven. Soms kan het al een heel simpel iets zijn. Ook denk ik dat het paard jou spanning voelt en dat je al met de gedachte van oei ik hoop maar dat het nu goed gaat een rondje gaat lopen. Een paard zal daarop in gaan spelen en het als bevestiging zien dat er inderdaad iets engs is. Als die schrikt gewoon lekker rustig reageren en gerust stellen. Ik denk ook dat een klap geven of een hengstenketting het probleem niet aanpakt. Ik denk dat bij dit paard dat alleen maar meer spanning gaat leveren.

Ik zou eerst lekker gaan beginnen met grondwerk, longeren en schriktrainingen in de bak zelf. Leg gewoon wat dingen neer waar hij van zou kunnen schrikken en ga dit oefenen. Bouw dit uit naar stukjes buiten de bak en daar ook 'enge' voorwerpen neer leggen.

En als tip als je gaat oefenen doe handschoenen aan cap op en een hoofdstel in. Handschoenen om je handen niet open te halen aan het halstertouw , een cap voor het geval hij toch een trap uitdeelt of je omver rent en een hoofdstel met bit omdat je dan ook al wat meer controle kunt hebben.

Succes!