Wel of geen deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pepperrr

Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 16:43

Hooi

Mijn Fries is wegens ouderdom erg ingevallen afgelopen jaar. Geen bespiering, weinig vetjes (wordt aan gewerkt, ze krijgt al wat meer hooi en extra slobber). Ze heeft wel gewoon een goede wintervacht al aangemaakt, en staat haar hele leven al 24/7 buiten.

Tóch ben ik aan het twijfelen om een deken op te doen, zeker omdat ze al zo weinig op d'r botten heeft zitten en zo dus geen extra energie hoeft te steken in het warm houden...

En dan de vraag: Wat voor deken? Ik heb op stal wel een heel dik winterdeken liggen, maar dat lijkt me voor nu wel erg overdreven.. Ben verder ook niet echt thuis in de dekens. Zal straks even kijken hoeveel gram het deken is die op stal ligt..

Ze staat dus 24/7 buiten, wel met schuilstallen en samen met mijn andere Fries.

Wellicht dat jullie mij kunnen helpen :)

Avalanche

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:02

Je kan een 0 grams deken opleggen, en dan gewoon even voelen hoe warm ze is onder het deken. En sowieso onbeperkt ruwvoer, je zou eventueel luzerne en bietenpulp bij kunnen voeren voor het afvallen :) in principe is dat gewoon ruwvoer, dus niet te zuinig mee zijn ook :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:11

Ik zou ook een 0 grams of een fleece gevoerde om doen en dat even aankijken, als het straks kouder word kan je naar een 200 grams of zo, omdat ze toch al een aardig vachtje heeft zou ik niet dikker gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 17:28

nu een fleecegevoerde regendeken en als het echt rond en onder het vriespunt blijft een 200 grams.
300 kan ook, maar dat is echt per paard afhankelijk of het nodig is.
en wat voor merk, ik zie vrij veel QHP bij de friese paarden op liggen :j

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 11:31

Koop een Bucas smartex medium. Als je ze te duur vind zijn er ook tweedehands te koop.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 12:38

Bucas, Rambo etc ga ik hier niet aan beginnen, ze willen nog wel eens wat slopen :=

Thanks voor jullie berichten! Ik ga op zoek naar een fijn 0 grams deken!
Deken dat op stal ligt is een 300 grams dus echt te dik. Alleen overal zijn de labels eruit dus weet niet welke maat ze heeft. Vliegendeken voor over zadel is 205, maar heb die nooit gebruikt dus weet niet of die past. Kan dat kloppen, 205 bij een Fries van +-1.65?

Weet ook niet hoe ik dat moet opmeten anders...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:43

Opmeten doe je door van het midden van de borst horizontaal over het lijf naar de achterkant bil te meten en die afstand is de maat van je deken. Maar altijd een deken passen want het ene merk kan andere pasvorm hebben dan het andere.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:06

Pepperrr schreef:
Bucas, Rambo etc ga ik hier niet aan beginnen, ze willen nog wel eens wat slopen :=

Deken dat op stal ligt is een 300 grams dus echt te dik. Alleen overal zijn de labels eruit dus weet niet welke maat ze heeft. Vliegendeken voor over zadel is 205, maar heb die nooit gebruikt dus weet niet of die past. Kan dat kloppen, 205 bij een Fries van +-1.65?

Gewoon proberen, je ziet snel genoeg of de maat goed is :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:10

HH Thor liggen altijd goed op Friezen en zijn niet heel erg duur. Toen ik in de ruitersportzaak werkte, zeiden we altijd stokmaat + 25. Dus zal 190 (195) moeten passen. Tenzij ze heel breed is... maar lees uit je verhaal dat ze wat aan de dunne kant is.

Je zegt Bucas niet te willen want ze maken nog wel eens kapot. Wist je dag bucas zijn buiten stof eigenlijk niet kapot te krijgen is? Vraag maar eens naar een stoflapje in een ruitersportzaak!

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 16:15

Hahaha, trust me, mijn paarden krijgen alles kapot... Merries :roll: Gelukkig valt Jeltje, waar het om gaat, wel mee. Maar met Sinne ga ik een deken niet eens meer proberen...

Vorig jaar dure dekens gekocht, singels wat strakker vastgemaakt zodat ze niet 'bungelen', en alles gecontroleerd of alles goed vast zat. Paar uur later ga ik voeren, deken hangt half op de grond achter Sinne aan. Singel 1 aan de andere kant van de paddock, singel 2 voor de helft nog aan het deken... Deken helemaal gescheurd, gaten erin..... Die krijgt geen deken meer op :')

Zal dinsdag effe opmeten :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:20

Pepperrr schreef:

Mijn Fries (sporttype, dus geen brede bulldozer) van 1.63 zit tussen maat 195 en 205 in.
Ik vind zelf de pasvorm en waterdichtheid van EJ huismerk (wel die met minimaal 600 denier) tot nu toe nog het beste :)
Ze is geschoren en staat nu onder 0gr met fleece, voelt heerlijk warm. Als het kouder wordt gaat ze naar 100 gram en als het echt gaat vriezen heb ik een 200 gram klaar liggen. Dikker dan dat ga ik eigenlijk nooit, ze heeft het tot nu toe nog geen winter koud gehad en staat elke dag van 7:00-18:00 buiten, weer of geen weer.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 16:23

Ah thanks! Ja, epplejeck zat ik ook al naar te kijken idd :) Jeltje is wel meer het barokke type. Breed gebouwd in elk geval.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 16:49

Mijn 29 jarige staat ook 24/7 buiten en leg ik een 0 grams regendeken op in de winter. zijn maatje van 14 jaar ook. Ze gaan nl. nooit schuilen voor slecht weer, alleen in de zomer tegen de prikbeesten en zon. Zonder stonden ze nog wel eens te bibberen met heel slecht weer, nu nooit.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 17:12

Kijk ook eens naar Nika dekens. Voor mijn tinker de beste pasvorm tot nu toe en niet duur.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:46

Annekeee schreef:
HH Thor liggen altijd goed op Friezen en zijn niet heel erg duur. Toen ik in de ruitersportzaak werkte, zeiden we altijd stokmaat + 25. Dus zal 190 (195) moeten passen. Tenzij ze heel breed is... maar lees uit je verhaal dat ze wat aan de dunne kant is.

Je zegt Bucas niet te willen want ze maken nog wel eens kapot. Wist je dag bucas zijn buiten stof eigenlijk niet kapot te krijgen is? Vraag maar eens naar een stoflapje in een ruitersportzaak!

Stokmaat + 25? Mijn paard is 1.52 en draagt 195 of 205, een 175 kan echt niet dicht :+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:59

Mijn volbloed met giga hoge schoft en dikke borst (voor zijn ras wat dik dan) heb ik maat 195. Hij is 167cm. Had eerst dekens van allerlei merken, maar beste aankoop was toch wel de rambo, met de v sluiting voor geeft hem dat de meeste ruimte met grazen en het schuift nergens (heeft geen sluiting om achterbenen)

abcxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 19:59

Ik zou meer aandacht besteden aan het dikker krijgen. Mijn 28-jarig was ook ingevallen, maar staat nu op bietenpulp, grasbrok, subli sp en soja en kan weer prima zonder deken buiten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:02

Ik zou zelf niet voor een 0 grams kiezen, dan haal je juist de natuurlijke isolatie van de vacht weg, door het gewicht kunnen ze de haren niet meer overeind zetten, maar door het gebrek van vulling geeft de deken ook geen warmte. Als je een deken wilt doen, zou ik een 100 grams adviseren.

En wat abcxx zegt :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:51

Letizia schreef:
Ik zou zelf niet voor een 0 grams kiezen, dan haal je juist de natuurlijke isolatie van de vacht weg, door het gewicht kunnen ze de haren niet meer overeind zetten, maar door het gebrek van vulling geeft de deken ook geen warmte. Als je een deken wilt doen, zou ik een 100 grams adviseren.

Ik vraag me dit altijd af hè. De deken drukt alleen de haren plat waar het plat op het lijft ligt, vaak dus niet bij de flanken, bovenbenen, bovenlijn achter de schoft en vanaf halverwege de buik naar onderen. Daar kunnen de haren nog overeind. En volgens mij houdt een deken de eigen warmte van het paard vast, of dat nou 0 grams is of dikker. Of dit allemaal klopt weet ik niet 100%, maar is mijn eigen gevoel altijd bij deze deken kwesties

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 20:52

Letizia schreef:

Als die natuurlijke isolatie nu zo denderend werkte was een deken ook niet nodig lijkt me. 0 grams fleece gevoerd is prima :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 21:01

Qua voer moeten we ff kijken. Paard heeft CPL dus moet laag in suikers en zetmeel zijn...

Deken gaan we er sowieso op doen, ze stond net te rillen in de stortregen..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:05

Eenmaal beginnen met dekens, is dus meerdere dekens aanschaffen en goed de temperatuur in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:10

Zou geen ongevoerde regendeken opdoen, zoals al eerder gezegd drukt de haren plat waardoor de natuurlijke isolatie van haar haren weg is, dan beter een fleece gevoerde of een 100 grams.

Die van mij is ook wat ouder al (26 jaar) en hoefbevangen gevoelig, krijgt onbeperkt hooi en 2x daags fibre force van cavalor, doet ze het prima op.
Anders is vitalbix ook een hele goede maar cavalor zit niet heel veel verschil in en is stuk goedkoper.

Staat zonder deken behalve als het veel regent, daar is ze dan wel gevoelig voor, voor de rest voelt ze lekker warm aan.
Afbeelding

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:11

cissy schreef:
Annekeee schreef:

Stokmaat + 25? Mijn paard is 1.52 en draagt 195 of 205, een 175 kan echt niet dicht :+

Ja dat hielden we altijd aan. En 9 vd 10 keer kwam dat ook zo uit. Moet zeggen dat ik op mijn Fries ook een maat groter heb liggen hoor. Ivm brede borst.

Het gaat niet altijd op hoor, maar vaak wel. :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 21:19

woepsie90 schreef:
Letizia schreef:

Ik vraag me dit altijd af hè. De deken drukt alleen de haren plat waar het plat op het lijft ligt, vaak dus niet bij de flanken, bovenbenen, bovenlijn achter de schoft en vanaf halverwege de buik naar onderen. Daar kunnen de haren nog overeind. En volgens mij houdt een deken de eigen warmte van het paard vast, of dat nou 0 grams is of dikker. Of dit allemaal klopt weet ik niet 100%, maar is mijn eigen gevoel altijd bij deze deken kwesties

Helemaal mee eens, en dé regel is gewoon voelen en kijken naar je paard. Verliezen ze veel warmte via hun kruis, dan een dikkere deken, veranderd het weer, dan haal je er weer wat van af.

Deken is een goede keuze, zeker met de buien die er in deze periode vallen, zie het als een mobiele schuilstal. Hier ook 24/7 met schuilstal en na jaren puzzelen nu de juiste dekens gevonden.

Afhankelijk van het soort deken kan je kijken naar een 0grams met bijvoorbeeld onderdeken of liner erbij, dan kan je makkelijker combineren. Hoewel ik het zelf wel erg prettig vind om meerdere dekens te hebben, ook meerdere 0grams, zodat je een zware natte deken kan wisselen voor een droge deken.
Denk ook aan een hals of halve hals, bij flink wat regen willen de meeste dekens inregenen en dat droogt wel op bij paarden die naar binnen gaan voor de nacht, maar buitenpaarden wil je niet te nat hebben natuurlijk.
Met dat in het achterhoofd wel goed kijken naar de waterdichtheid van de deken, sommige goedkopere merken lekken bij langdurige regen toch door.