Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cactusknuf schreef:Bitloos kan wel, ze reageert hier goed op, maar dit is lastig op springwedstrijd omdst de meeste vriendelijk bitloze hoofdstellen niet zijn toegestaan (die andere vind ik allemaal vrij grof)
tamary schreef:Laat eerst tanden goed nakijken, daar kan een probleem zitten en dat zal je eerst moeten uitsluiten.
Maar het kan heel goed dat ze het werk nog wat moeilijk vindt en de bespiering nog niet genoeg is om wat meer werk moeiteloos te doen. Overgangen en dus zichzelf echt bij elkaar rapen/verzamelen kost in het begin moeite en als paard zich er niet op voorbereid helemaal. Ga eens tijdje (paar rondjes) bij elke letter een overgang (en dan zelfs naar 2-4 passen achterwaarts en weer in stap/draf of zelfs galop vertrekken) rijden, blijft die mond dan na een paar letters dicht en gaat de oefening ook steeds makkelijker? Zichzelf verzamelen/dragen en in evenwicht (50/50 voorhand/achterhand) lopen zodat op lichte hulpen reageren mogelijk is, moet een gewoonte worden, herhaling is een simpele manier om die er in te krijgen.
Lindsey_99 schreef:Micklem is te duur, of iets anders wat wel is toegestaan? Je eigen smaak kan toch nooit prevaleren boven het welzijn van het paard wat optoming betreft? Als je het 'vrij grof' vindt en ze doet het er goed op, is dat dan niet wat egoïstisch gedacht?
tamary schreef:Paard groeit tot 6 jaar de hoogte in en dan tot 8 jaar uitzwaren, uitgegroeid is ze dus nog niet. Zulke veranderingen kunnen wel degelijk invloed hebben op wat paard wil/kan doen. Hoe stevig staat ze op de benen qua wedstrijden op gras? Durft ze te lopen zonder proppen in? Want voor zo'n stukje lichaamsbeheersing onder de ruiter is aardig wat verzameling en bespiering nodig. Met zal ze het wel redden, maar zonder?
darkadia schreef:Hier ook een paard die ik rijd waarbij ik hetzelfde probleem had met dubbelgebroken sprenger bustrens. Idem op dubbel gebroken watertrensje van gewoon rvs. Trust ongebroken en leerbit was het nog veel erger mee.
Heb nu een bit met tongvrijheid (myler level 3) en probleem is weg.
Via de Paardenschuur mag je ze testen, misschien is dat iets? Zij kunnen je ook adviseren als je aangeeft wat de klachten zijn.
darkadia schreef:Myler heeft een middenstukje wat kan rollen. Daarnaast kunnen links en rechts onafhankelijk van elkaar bewegen. Verder zijn ze vrij dun, maar mijn ervaring is dat de paarden dat juist prettig vinden. Wel niet voor een harde hand geschikt daardoor naar mijn mening.
Vallen wel iets ruim, dus normaal 13,5 zal je van Myler ws 12,5 nodig hebben. Op de site van eerder genoemd bedrijf staat ook nog nodige info trouwens (en nee ik heb geen aandelen, maar ben wel enthousiast over de bitten).
Cactusknuf schreef:Lindsey_99 schreef:Micklem is te duur, of iets anders wat wel is toegestaan? Je eigen smaak kan toch nooit prevaleren boven het welzijn van het paard wat optoming betreft? Als je het 'vrij grof' vindt en ze doet het er goed op, is dat dan niet wat egoïstisch gedacht?
Waar heb ik gezegd dat het te duur is? En hoe bedoel je mijn smaak? Ik sta zeker open voor bitloos maar ik vind ook dat het veilig moet blijven, ik snap niet helemaal wat je bedoeld