zadel rechte boom, breed tussenkanaal en u-kopijzer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

zadel rechte boom, breed tussenkanaal en u-kopijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 08:52

Zoals de titel aangeeft...

Mijn merrie is 1,50m, kaarsrechte rug, voor een haf nog best wat schoft.
Formaatje 'moderne tank': hele flinke schouders vooral.
Rondgeribt.
Zadels hebben de neiging naar voren op haar schouder te kruipen.

Hoe vind je daar een zadel voor? De meeste 'standaard' bomen hebben een tussenkanaal dat mogelijk aan de smalle kant is (4 vingers echt wel nodig), hebben een v-vormig kopijzer en hebben teveel curve, waardoor ze op haar gaan rocken.

Iedere zadelpasser is ervan overtuigd dat hij of zij écht de oplossing heeft... maar ik ga ze natuurlijk niet allemaal laten komen.
En ik hoop toch ook wel echt onder de 1600/1700 euro een zadel te kunnen vinden.

Voor mijzelf geef ik de voorkeur aan weinig wrong, of een dijwrong. Mijn knieën kunnen geen fixatie verdragen.

_Zsazsa_

Re: zadel rechte boom, breed tussenkanaal en u-kopijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 08:55

Ik heb een Busse basel flexi liggen met aanpasbare boom door middel van een pers. Heeft een heel breed tussenkanaal en lag bij mij op brede ronde Pre’s. Heb hem toevallig over mocht je hem willen proberen.
Heeft een Hoge wrong die er met klittenband af kan. Ik kan namelijk ook niks bij de knie verdragen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 08:58

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb een Busse basel flexi liggen met aanpasbare boom door middel van een pers. Heeft een heel breed tussenkanaal en lag bij mij op brede ronde Pre’s. Heb hem toevallig over mocht je hem willen proberen.
Heeft een Hoge wrong die er met klittenband af kan. Ik kan namelijk ook niks bij de knie verdragen.

Gaat op mijn lijstje. Maar zonder passervice overnemen van een boomzadel durf ik niet aan hoor! :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:01

Nee dat begrijp ik! Dan zou je samen met een zadelmaker moeten kijken. Dat is het voordeel dat boom aan te passen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:14

Volgens mij heb ik het zadel wat je zoekt (hij is alleen niet te koop..), MSFC Ambrosius. Mega breed tussenkanaal, wel wat wrong, maar zeker niet dwingend. Mijn merrie heeft wel 100 zadels op gehad, maar door haar grote schouder past bijna niks echt lekker.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 09:14

Imre schreef:
Ik heb een oud IJslanderzadel liggen (van een goed merk!) met een u-vormige boom, plat, recht en zonder wrong. Het heeft echter wel een smal kussenkanaal (drie vingers), maar als je interesse hebt mag je het voor een heel klein prijsje hebben. Het ligt al jaren op zolder. Wellicht kan je de kussens wat breder laten zetten? Het lag op mijn rondgeribde ruin met hoge, smalle schoft.

[ [url=m/JFs2FL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die vier vingers hebben we écht wel nodig. Maar dank voor je aanbod :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 09:16

Princesj schreef:
Volgens mij heb ik het zadel wat je zoekt (hij is alleen niet te koop..), MSFC Ambrosius. Mega breed tussenkanaal, wel wat wrong, maar zeker niet dwingend. Mijn merrie heeft wel 100 zadels op gehad, maar door haar grote schouder past bijna niks echt lekker.

Dat klinkt goed! Voor de Fries (?) in jouw profiel?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:24

De sella Rien past in je plaatje :-)
Breed kussenkanaal, rechte boom en U boom.
Daarbij ook een traploos verstelbaar kopijzer.
Bij mijn merrie schoof alles naar voren. Nu blijft het zelfs na een bokpartij goed achter de schouders liggen. Wrongen zijn met klittenband te verplaatsen. Ik heb ze eraf gehaald.
Heb nu 3 sella zadels en ben fan!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:26

Ik ben na heel veel zadels voor mijn haf nu uitgekomen bij een eenvoudige wintec wide dressuur 500. De boom is recht genoeg, kopijzer en kussenkanaal breed genoeg en kussens aanpasbaar met inlagen.

Snap niet dat ik dit niet eerder heb geprobeerd. Hiervoor o.a. Kent & Masters, barefoot, WoW, thorowgood, trekker, msfc xtreem en nog 2 zadels waarvan ik de naam niet meer weet geprobeerd.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:30

Skippy01 schreef:
Princesj schreef:

Dat klinkt goed! Voor de Fries (?) in jouw profiel?

Ja voor de Fries inderdaad :). Op de foto's in mijn profiel is ze nog smaller, toen het zadel aangemeten werd was ze al een heel stuk voller. Momenteel enkel zwangerschapsgymnastiek, dus kan even geen goede foto voor je maken helaas!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 09:34

MyChoice schreef:
De sella Rien past in je plaatje :-)
Breed kussenkanaal, rechte boom en U boom.
Daarbij ook een traploos verstelbaar kopijzer.
Bij mijn merrie schoof alles naar voren. Nu blijft het zelfs na een bokpartij goed achter de schouders liggen. Wrongen zijn met klittenband te verplaatsen. Ik heb ze eraf gehaald.
Heb nu 3 sella zadels en ben fan!

Dat zou dan tweedehands moeten kunnen, want nieuw vallen ze echt buiten budget :) Hoor er veel goede dingen over, dat wel!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 09:36

_Nelleke_ schreef:
Ik ben na heel veel zadels voor mijn haf nu uitgekomen bij een eenvoudige wintec wide dressuur 500. De boom is recht genoeg, kopijzer en kussenkanaal breed genoeg en kussens aanpasbaar met inlagen.

Snap niet dat ik dit niet eerder heb geprobeerd. Hiervoor o.a. Kent & Masters, barefoot, WoW, thorowgood, trekker, msfc xtreem en nog 2 zadels waarvan ik de naam niet meer weet geprobeerd.

Dat hoor ik vaker ja. Zit nog in het 'optiepakket' om daar de passer voor te laten komen.

Ik heb op deze merrie zelf alleen boomloos geprobeerd. En inmiddels véél erop gehad: Barefoot, Hidalgo, Freeform, Karlslund, Easytrek, Startrekk, Kuda, Ghost.
Ghost is vooralsnog de beste optie daaruit, en daar rijd ik nu al 2 jaar mee.
Voor mijn gevoel moet het nog beter kunnen alleen, dat ik minder op de schouder gegooid word.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:53

De nieuwe wintec wide, de BUA, WOW en de Equestor movimenta voldoen aan die criteria. Lagen alle 4 goed op mijn Lippi met vergelijkbare bouw. Ik zat het beste op de equestor en Lippi vond lucht niets waardoor Wintec en Wow afvielen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 09:56

Hier ook een wintec wide op een brede haf, is eigenlijk mijn paszadel maar ze loopt er zo fijn onder haha.
En echt ideaal aan te passen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 10:02

Sas_Mon schreef:
De nieuwe wintec wide, de BUA, WOW en de Equestor movimenta voldoen aan die criteria. Lagen alle 4 goed op mijn Lippi met vergelijkbare bouw. Ik zat het beste op de equestor en Lippi vond lucht niets waardoor Wintec en Wow afvielen.

Ow jeetje, die equestor movimenta ziet er wel echt héél comfi uit ook! (Maar helaas ook boven budget, en geen gangbaar zadel om tweedehands te vinden)

Dapnik schreef:
Hier ook een wintec wide op een brede haf, is eigenlijk mijn paszadel maar ze loopt er zo fijn onder haha.
En echt ideaal aan te passen

Die hoor ik toch het meest nog ja, ook van zadelpasser voor boomloos die hier was.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 10:11

Voor mijn tinker x haflinger met echt rechte rug, rond geribt, iets stijle schouder normale schoft uit op een Thorowgood Endurance. Merken als wintec wide lagen op haar echt slecht.
Het Endurance model is een vzh model met dressuur gerichte zweetbladen. Vriendin heeft hetzelfde zadel op een kwpn met flinke schoft, rechte rug, rond geribt liggen.

Uiteindelijk was die van mij (ondanks dat deze goed aanpasbaar is) eruit gegroeid. Ik wam toen uiteindelijk uit op een Sella (lang niet alle modellen waren geschikt, en weet even zo niet welke wel uit mijn hoofd) maar die hadden prijzen die boven mijn budget waren. Ik kreeg het advies om met Sella zelf contact op te nemen omdat de zadels daar ook regelmatig 2e hands waren en ze goed aangepast konden worden. Helaas willen ze vanuit Sella daar toen niet aan meewerken, enkel nieuw. Zadels waren vanaf € 2250 toen.
Via mijn instructrice in contact gekomen (zij had meer lesklanten met dit merk zadel) met Healty Horse Saddle. Hun hebben maatwerk zadels vanaf € 895. Eerlijk is eerlijk is was wel wat meer kwijt, mede doordat ik zelf wat extra dingen wilde maar bleef binnen jouw budget.
Hebben nu iets meer dan 2 jaar dit zadel en nog steeds erg blij mee, paard loopt er super onder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:32

Wow met flat tree

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:46

Frank baines :)

Ik heb namelijk ook een tank met flinke schouder en daar loopt ze heerlijk onder.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 21:52

Hier ook een Haflinger met ontzettend brede schouders een Wintec 500 Dressuur met een wijde boom.
En deze ligt zoveel beter dan mijn dure Stubben zadel.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:28

Hier een brede rondgeribte kruising draver. Ook 100-den zadels gepast maar lag voor geen meter bij de schouders. Uiteindelijk maar een nieuwe Passier gekocht wat echt perfect lag. Ook met u-vormig kopijzer

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:30

Kijk eens hier in mijn topic, ik ben nog steeds aan het puzzelen helaas.
Ondertussen rij ik van ellende met mijn springzadel. Omdat die véél korter is op de kussens waar de wrongen zitten blijft die wel liggen >;)

Maar wellicht kan jij ook uit mijn nog ideeën halen?

[HAR] Help alle zadels blijven schuiven naar voren

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 15:34

Frank Baines, Ideal, Seabiz, Ruiz Diaz, Albion

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:07

Odetje92 schreef:

Seabiz / Ruiz Diaz hebben zeer zeker geen u boom... Heb dr 1 gehad namelijk en die ging alle kanten op behalve de goede zeg maar :+

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:16

dieseltje09 schreef:
Odetje92 schreef:

Seabiz / Ruiz Diaz hebben zeer zeker geen u boom... Heb dr 1 gehad namelijk en die ging alle kanten op behalve de goede zeg maar :+

Er staat mij anders bij dat die we hebben gepast twee jaar geleden een u boom had, mijn paard past ook geen scherpe A boom

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:41

Waarom niet een zadelmaker (geen zadelpasser) laten komen en met hem overleggen. Heb dit met de mijne ook gedaan. Tweedehands en type zadel gekocht wat volgens hem bij mijn paard paste (in dit geval smalle draver met veel schouders) en deze heeft hij aangepast zodat het perfect ligt. Aanschaf was 150 en zadelmaker 150. Voor 300 euro dus een perfect passend zadel.