Omdat het er bij hoort.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Omdat het er bij hoort.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 09:08

Nu is mijn paarde liefde opnieuw geboost nu ik regelmatig met dochterlief naar een manage ga.Daar zie ik dingen dat ik echt denk hoe bestaat het, in onze tijd had bijna geen enkel paard bescherming aan zijn benen, tenzij deze het ook echt nodig had. Hulpteugels in alle soorten en maten dat had je alleen bij enkele paarden.En dan als het kouder word dekens in de mooiste kleuren en motieven. van shet tot trekpaard.
Maar als je vraagt waarom draagt je paard dat, dan weten ze het niet eens dan krijg je omdat het zo hoort!

Dat vind ik soms best erg al onze paarden dragen niets onnodig alleen de shet heeft een zweet deken omdat die het dus echt nodig heeft.

Nu gaat mij het niet om de discussie goed/ fout maar hoe heeft het zover kunnen komen dat sommige dingen zo er bij horen maar niemand eigenlijk weet waarom en waarom word er door dierenartsen instructeurs,manage/pension eigenaren niets van gezegd?

(Natuurlijk mag ieder doen wat hij /zij wilt)

Anoniem

Re: Omdat het er bij hoort.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:10

Ik zeg niets. Op een goed passend zadel na.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:15

Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:16

Materialistisch geneuzel en gepamperde paarden die niks meer kunnen hebben, dat is een vicieuze cirkel. Less is more ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:19

Ik persoonlijk vind het niet aan mij om een ander te vertellen of zijn of haar paard beenbescherming om moet, of welke deken hij/zij gebruikt. Ik ken het paard in kwestie niet.

Ik weet waarom ik bij mijn paard bescherming gebruik, en welke deken ik waarom op doe. Dat vind ik genoeg. Daarnaast, als iemand beenbescherming gebruikt omdat hij/zij dat mooi vindt, is dat toch ook prima? Ik vind een setje met dekje en peeskappen ook gewoon heel mooi staan, naast dat het voor mijn paard geen overbodige luxe is.

Harnachement wijs ik mensen meestal wel op, op een nette manier.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 08-10-19 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:19

TS. Je bent volgens je profiel jonger dan ik maar toen ik in 1976 begon hadden paarden ook al beenschermers en dekens op of om.

Het assortiment is enorm uitgebreid. Dat klopt.

Maar een paard kan het echt niks schelen of hij paarse beenbeschermers om heeft en een roze deken.

Of het allemaal nodig is is uiteraard een andere vraag.
En nee niet alles zal nodig zijn.

Maar als het vriest en mijn paard heeft geen deken op....dan komt ze uit zich zelf naar binnen. Die noteer ik dan maar als noodzakelijk. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:25

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:29

Ik heb een paard staan die niet eens buiten komt zonder deken als het regent of er een gure wind waait := Dus ja, die staat al vanaf zijn 2 jaar in de dekens, ondanks dat ik dat toen eigenlijk belachelijk vond.

Zelfde paard wordt altijd vierkant in de beschermers getraind, dan nog had hij een paar weken terug zichzelf raak getrapt en hing er een stuk vel los. Denk niet dat dat paard nog geleefd had zonder beenbescherming, die kan wel zo gruwelijk hard af gaan.

Bekijk het gewoon per paard. Ze zijn niet allemaal hetzelfde.

Waar ik me dan weer aan stoor zijn die 1000 beenbeschermers, dekens, hoofdstellen etc in "leuke" designs van flut kwaliteit. Koop nou eens gewoon wat minder en van goede kwaliteit. Dat is niet alleen veel duurzamer, maar ook nog eens veel comfortabeler voor je paard. Of kijk eens op marktplaats als je de nieuwwaarde echt te veel vindt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:30

Dat plaatje.Dat was onze Britta in haar grizzly beer vacht.Zo heerlijk om je neus in te duwen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:35

De paarden bij ons op de manege dragen alleen wat ze nodig hebben, ik leg klanten met alle liefde uit waarom het ene paard wel met strijklappen rijd en het andere niet.

zuigstengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:56

Dat is niet alleen bij manegepaarden, kijk eens om je heen op een pensionstal :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:10

kwita schreef:
Nu is mijn paarde liefde opnieuw geboost nu ik regelmatig met dochterlief naar een manage ga.Daar zie ik dingen dat ik echt denk hoe bestaat het, in onze tijd had bijna geen enkel paard bescherming aan zijn benen, tenzij deze het ook echt nodig had. Hulpteugels in alle soorten en maten dat had je alleen bij enkele paarden.En dan als het kouder word dekens in de mooiste kleuren en motieven. van shet tot trekpaard.
Maar als je vraagt waarom draagt je paard dat, dan weten ze het niet eens dan krijg je omdat het zo hoort!

Dat vind ik soms best erg al onze paarden dragen niets onnodig alleen de shet heeft een zweet deken omdat die het dus echt nodig heeft.

Nu gaat mij het niet om de discussie goed/ fout maar hoe heeft het zover kunnen komen dat sommige dingen zo er bij horen maar niemand eigenlijk weet waarom en waarom word er door dierenartsen instructeurs,manage/pension eigenaren niets van gezegd?

(Natuurlijk mag ieder doen wat hij /zij wilt)

Dat was "vroeger" ookal zo..ik kan me nog herinneren dat alle paarden automatisch ijzers kregen. Ook degenen die ze totaal niet nodig hadden. Als ik vroeg waarom dan kreeg ik als antwoord: "omdat het zo hoort".
Oftewel het is een beetje schaapjesgedrag, elkaar na doen zonder te weten waarom..omdat je denkt dat het zo hoort. Zonder dat je nadenkt of dat ook echt zo is.

Uiteraard zijn er ook mensen die er wel over nadenken en waarbij de paarden wel het ea nodig hebben. Zoals sporthorsies ook al schrijft.
Wat tegenwoordig natuurlijk erg "in" is en wat je vroeger niet had zijn alle setjes in dezelfde kleuren e.d. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:17

Ik vind dat echt leuk die setjes. Een dekje is nodig om mijn zadel netjes te houden, beenbescherming heeft mijn paard nodig want onder het woord lomp staat haar foto in het woordenboek, waarom dan niet in bijpassende kleur :7.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:17

Ik herken dit eigenlijk helemaal niet. Flinke kennissenkring in de paarden, diverse stallen ook, diverse disciplines...
Lopen gemiddeld genomen allemaal rond met een passend zadel en hoofdstel (bit of bitloos), hebben misschien 3 dekjes en beschermers alleen om bij crossen of dingen als extreme trail park. Slechts een enkeling staat op ijzers, vooral degenen die veel buiten op straat rijden.

De meeste staan wél onder regen- en winterdekens, sommigen omdat ze invallen van kou/regen en anderen omdat ze oud zijn en wat hulp nodig hebben.
Die van mij staat s zomers onder een vliegendeken omdat ze panisch wordt van vliegjes op haar lijf.

De setjesgekte ken ik alleen van meisjes van 15 eigenlijk. Maar áls mensen een nieuw zadel kopen, kopen ze vaak wél gelijk een mooi nieuw dekje erbij - en daar houdt de gekte een beetje op...

Dat is niet veel gekker of minder gek dan toen ik 25 jaar geleden begon met rijden...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:20

Joy heeft nog nooit een deken op gehad. Ze is nu 3,5 en ze is al onder het zadel, maar zo lang ze tijdens de training niet te snel zweet en ze gewoon goed kan afkoelen vind ik het ook niet nodig. Ik heb wel 2 zweetdekens voor in de winter, maar meer dan ook niet.

Ik heb ook de meest lelijke peesjes, het moet voor nu gewoon allemaal functioneel zijn. En als ze het nodig heeft koop ik het. Pas als we gaan showen ga ik daadwerkelijk kijken naar kleuren etc. Maar voor nu mag zo nog gewoon even zonder al die opsmuk :+

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:26

Mijn paarden hebben alleen een regen,winter en vliegendeken.Maar ze staan ook 24/7 buiten en gaan bijna nooit binnen staan.Mijn ruin was een verwend stalpaard en bij 1 druppel regen bleef hij binnen en s'nachts binnen.Hij had pech omdat Britta een all weather pony was en hij de eerste week bij ons alleen regen heeft gehad en dus wel naar buiten ging omdat hij erg aan Britt hing.Het was dus ook geen gelukkig paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:37

Mijn oudje heeft wel een deken, omdat ze anders heel dun en stijf wordt in de winter.
Met rijden voor beschermers, want net zoals die van San, is ze soms nogal lomp :') .

Buiten geen beschermers, staan 24/7 buiten dus dat wordt m niet.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:38

Tja, iedereen heeft zo zijn eigen redenen, smaak, voorkeuren en budget.
Zelf hou ik het minimaal en gebruik alleen dingen die echt een functie hebben, maar wat ik heb aan spullen is allemaal van goede kwaliteit en pasvorm zodat het lang mee gaat. Ben gek op mooie spullen en heb dat in jaren tijd bij elkaar gesprokkeld op bijv marktplaats, kwaliteitsspul is 2e hands vaak nog in prima staat. Poosje geleden een paar nieuwe en ongedragen Petrie laarzen in exact mijn maten voor een schijntje van de nieuwprijs overgenomen, en heb wel vaker van die mazzeltjes. Wel beetje een guilty pleasure hoor, ben altijd geheel in set, maar meeste komt van marktplaats, dat zie je er niet vanaf. Ben verder erg netjes op mn spullen, ben erg trots op mn paard en vind het ook een stukje respect dat hij er verzorgd bij loopt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:40

Chubby schreef:
Materialistisch geneuzel en gepamperde paarden die niks meer kunnen hebben, dat is een vicieuze cirkel. Less is more ;)

Niet helemaal.
Veel paarden hebben een deken omdat ze geschoren worden.
Ik heb er 3 en 1 heeft een deken op omdat hij anders te veel inlevert in de winter.
Zodra het onder de 15 graden is en veel regent stopt hij met eten en staat dan met opgetrokken buik.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:49

Met name mijn jongste dochter (16 is ze) is gek op setjes. Roze en bling moest het zijn toen ze klein was, en da's nooit overgegaan. Ze houdt van uren tutten met haar springpony, de manen moeten kaarsrecht zijn, daar kan ze zelfs dagen mee bezig zijn voor het naar haar zin is. Harnachement wordt perfect schoongehouden, evenals haar laarzen. Haar kleding wordt aangepast op de outfit van de pony, soms lopen ze er bij als een wandelende zuurstok of als kerstboom met alle bling die je tegemoet schittert. We lachen haar er vrolijk om uit en dat interesseert haar dan weer geen kont. Ze heeft twee baantjes om de hele bende te financieren. En als we eerlijk zijn: wie doet ze daar precies kwaad mee? Ik zeg: leven en laten leven. Of dat nou betekent dat je je paard uit de klei trekt, er een hard borsteltje over haalt en er één van je twee dekjes op legt, of dat je erbij loopt als een levende Cavalleria Toscana reclame, het paard voelt er niks van!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:51

Ik zie tegenwoordig ook manegepaarden voorbij komen met bandages, setjes en oornetjes. Allemaal gekocht door manegeruiters.
Soms neemt een ruiter zelfs zijn eigen zadel mee :=

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:57

eventueel schreef:
Met name mijn jongste dochter (16 is ze) is gek op setjes. Roze en bling moest het zijn toen ze klein was, en da's nooit overgegaan. Ze houdt van uren tutten met haar springpony, de manen moeten kaarsrecht zijn, daar kan ze zelfs dagen mee bezig zijn voor het naar haar zin is. Harnachement wordt perfect schoongehouden, evenals haar laarzen. Haar kleding wordt aangepast op de outfit van de pony, soms lopen ze er bij als een wandelende zuurstok of als kerstboom met alle bling die je tegemoet schittert. We lachen haar er vrolijk om uit en dat interesseert haar dan weer geen kont. Ze heeft twee baantjes om de hele bende te financieren. En als we eerlijk zijn: wie doet ze daar precies kwaad mee? Ik zeg: leven en laten leven. Of dat nou betekent dat je je paard uit de klei trekt, er een hard borsteltje over haalt en er één van je twee dekjes op legt, of dat je erbij loopt als een levende Cavalleria Toscana reclame, het paard voelt er niks van!

Precies, leuk voor haar toch als ze daar blij van wordt. Zolang het paard er geen last van heeft, heerlijk.
Leven en laten leven. Ik vind bijpassende setjes ook leuk eruit zien, zal het niet snel kopen want je kan maar een setje per keer gebruiken en de zadelkast is zo klein. :+ Heb ook met mezelf afgesproken dat ik maximaal 3 a 4 dekjes ga kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:02

Hier een anti deken mens die er toch 2 onder heeft. Mijn oude ruin komt laat in zijn wintervacht, is een paar jaar geleden serieus ziek geweest en heeft nu ook artrose op zijn schouder. Vind het fijner dat hij nu onder een deken staat. Mijn ruin van 3,5 maakt een mega wintervacht aan, maar wordt enorm grumpy als hij in de winter nat wordt. Onder een deken is hij gewoon gelukkig. Dus ook bij hem ben ik gezwicht en ligt er een 100gr op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:03

Vroeger hadden we van die gevoerde jute dekens, top dingen! Maar je kon ze niet wassen, dus ze gingen gruwelijk stinken :r

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:03

Niks mis met setjes, maar zorg dat je dan wel goed kunt bandageren.
Anders kun je er serieuze schade mee toebrengen aan de benen.