Met welke hand doe jij het bit in?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Met welke hand doe jij het bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 08:19

Ik ben eens benieuwd hoe jullie het bit indoen. Ik heb zelf altijd 1 methode geleerd en gebruikt en heb me nooit gerealiseerd dat het ook anders zou kunnen :'). Tot ik ergens een filmpje voorbij zag komen van iemand die het hoofdstel met de andere hand vasthoudt. Bij beiden sta je links van het paard.

1) Bit in de rechterhand. Je houdt het hoofdstel bij de bakstukken in je linkerhand voor het hoofd van het paard en legt het bit in je rechterhand.
2) Bit in de linkerhand. Je rechterhand gaat onder het hoofd door. Je pakt de bakstukken over in je rechterhand, op de neus, en legt het bit in je linkerhand.

Wat doen jullie? En waarom? Is het gewenning - of afhankelijk van het paard? Is de ene methode beter / veiliger / vriendelijker dan de andere?

rozebadeend

Re: Met welke hand doe jij het bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:21

Ik doe altijd optie 2.
Als je er links naast staat, en je hebt je rechterarm om het hoofd heen, heb je nog wat over je paard te zeggen. Als je het andersom doet, en je paard besluit de andere kant op te gaan, heb je toch iets minder controle.
Op stal zal het nog wel gaan, maar op een groot wedstrijd terrein is het wel fijn als je nog een beetje kan bijsturen! :+

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:22

precies wat hierboven gezegd wordt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:24

rozebadeend schreef:
Ik doe altijd optie 2.
Als je er links naast staat, en je hebt je rechterarm om het hoofd heen, heb je nog wat over je paard te zeggen. Als je het andersom doet, en je paard besluit de andere kant op te gaan, heb je toch iets minder controle.
Op stal zal het nog wel gaan, maar op een groot wedstrijd terrein is het wel fijn als je nog een beetje kan bijsturen! :+

Dit.

Zo aangeleerd en ook zo blijven doen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:25

Meestal optie 2. Maar niet omdat ik iets te zeggen wil hebben, want mijn rechterarm doet weinig nuttigs qua kracht meer haha, dus ik heb fysiek toch niets te zeggen. Gewoon gewenning ;)

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:27

Ik heb mijn bit helemaal niet vast :')
Ik schuif het hoofdstel om het hoofd en mijn merrie doet zelf haar mond open om het bit in te nemen :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:28

rozebadeend schreef:
Ik doe altijd optie 2.

Dit!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:28

Optie 2!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:29

Optie twee...ook uit gewoonte.

Soms voor de grap optie 3

Hou de bakstukken aan weerskanten van het hoofd uit elkaar opdat het paard zelf het bit kan pakken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:31

Ik doe optie 3 en 4 :D

Optie 3 het vaakst ivm zodra het halster af gaat hij nog wel eens wil nieuwsgierigen naar buurpaard of juist naar me toe draait.
Bit in losjes in linkerhand maar rechterhand gaat onder zn hoofd en blijft bij zn oren. Heb het hoofdstel dus niet vast bij de bakstukken maar waar zn rechteroor moet komen.
Joker pakt t bit zelf heel makkelijk aan dus voor mij zijn optie 1 en 2 te "dwingend". Heb wel een western hoofdstel (one ear)dus geen riempjes om vast te maken.

Optie 4 als hij lekker relaxed blijft staan.

Bit weer losjes in links en rechts over zn hoofd tussen zn oren door. Weer eerst rechter oor en dan links door het lusje.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:33

Kimley schreef:
Ik heb mijn bit helemaal niet vast :')
Ik schuif het hoofdstel om het hoofd en mijn merrie doet zelf haar mond open om het bit in te nemen :)

Hier ook.
Hij neemt het zelf altijd aan. En dan heb ik het hoofdstel in twee handen vast :). rechts eromheen en links.
Als hij het niet aan zou nemen, zou ik gaan voor optie 2, dat heb ik vroeger geleerd volgens mij.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:35

methode 2, inderdaad zodat je nog wat te vertellen hebt wanneer paard iets anders in z'n hoofd heeft

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:37

Geen.
Ik hou de bakstukken met twee handen open en bied het bit aan ong aan de lippen, dan doen ze netjes hun mond open/happen zelf het bit in, waarna ik het kopstuk over de oren kan floepen. Ik hou niet van het systeem om de neus vast te houden en het bit dmv je duim in de mondhoek in de mond te wrikken, ik wil dat ze het bit in die mate vertrouwen dat ze het ook niet erg vinden om het in te hebben.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:39

Meestal 2. Bij pony's hou ik het hoofdstel dan ook weleens bij het kopstuk vast over het hoofd heen. Soms doe ik ook optie 1.

Ik hoef ze eigenlijk nooit in bedwang te houden hoor, maar optie 2 heb ik ooit op de manege geleerd dus is gewoonte geworden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:45

Geen van beide. Ik houd de bakstukken vast en ga voor mijn paard staan, en hij pakt zelf het bit. Dan kan ik het hoofdstel gewoon met twee handen over de oren doen.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:46

Ik doe optie 2, maar dat is denk ik vooral uit gewoonte

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:03

Ik optie 2. Gewenning en zo aangeleerd, niet meer en niet minder :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:38

Optie 2, maar als paard staat te slapen met zn hoofd omlaag dan hou ik het hoofdstel vast bij het kopstuk.

Maar als ik een paard niet goed ken of op een wedstrijd terrein ben dan altijd optie 2.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:41

Ik moest heel erg nadenken.. Ik doe het zo automatisch.
maar ik doe ook optie 1 inderdaad...
Laatst bijgewerkt door Lieffiefi op 08-10-19 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

ZarahZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:42

Ik heb mijn rechter arm over haar hoofd heen (tussen de oren door) en dan met links het bit voor de mond, weer anders dus *\o/*

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:45

Niet
Pak het hoofdstel bij de bakstukken en paard doet zelf mond open voor het bit. Ideaal

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:48

Qua vasthouden bakstukken 2.

Maar paard pakt zelf bit op, dus linkerhand is alleen voor bijsturen van het bit zodat het niet te lomp tegen zijn tanden knalt. Niet om het in zijn mond te duwen dus, dat is niet nodig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:59

Hoofdstel voor het hoofd vast houden met rechts. Met links bit vast en pony opent mond vanzelf. Schuif em er zo in dan

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:03

Geen, mijn paard grabbelt altijd zelf naar haar bit :’)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:12

Geen van beide, ik heb het kopstuk, dus bovenaan vast met rechts en heb het bit op de linkerhand