Onderlegtrens met tongboog?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Onderlegtrens met tongboog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 10:02

Bestaat dit? Een onderlegtrens met tongboog?

Achtergrondverhaal:
Nu ik met mijn instructeur rustig aan richting het Z aan het trainen ben, vroeg hij aan mij of ik het leuk/interessant zou vinden om als we Z klaar zijn een keer te proberen rijden met een Stang & Trens hoofdstel.
Onder het mom van; probeert alles en behoudt het goede, wilde ik dit wel een keer proberen.

Dus om goed beslagen ten ijs te komen ben ik vast wat onderzoek aan het doen naar stang & trens hoofdstellen en de daarbij behorende bitten.

Ik rij haar momenteel (op advies van een bitfitter & tandarts) met een Myler level 3. Mijn paard heeft een hekel aan druk op de tong. Dus een bit met een tongboog is echt een must voor haar. Bij een bit zonder tongboog gooit ze meteen haar tong er overheen (ja, gewoon in stilstand met losse teugels).

Nu viel het me op dat de gemiddelde dressuurstang wel wordt uitgevoerd met een tongboog, maar ik kan absoluut geen onderlegtrens vinden met een tongboog. Bestaan deze niet? Zijn er niet meer mensen met mijn probleem?

Ik hoor graag alle tips en adviezen, ik sta overal voor open. :)
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 29-07-19 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:03

Laatst bijgewerkt door upendo op 29-07-19 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Re: Onderlegtrens met rondboog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:06

In dit geval vraag ik me af of het paard gelukkig gaat zijn met een tweede bit in zijn mond. Dat is tenslotte ook extra druk op de tong.

Gelukkig mag je tegenwoordig tot heel ver met een enkel bit rijden.

Uitproberen kan natuurlijk, maar als dit paard echt zo'n hekel heeft aan druk op de tong is het ook een optie om door te rijden met enkel bit.

DreamGuide

Re: Onderlegtrens met tongboog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 10:12

@upendo, oh wow! Dat ik die gemist had zeg! Dat is inderdaad een hele goede optie.

@femke_tweety, heb je helemaal gelijk in. We gaan het (in de toekomst) gewoon een paar keer proberen. Als het niet bevalt dan rijd ik ook gewoon schaamteloos door op mijn gewone trensje. :)
Denk sowieso niet dat wij ooit op een niveau komen waar S&T verplicht is.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:19

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 10:25

“Nu ik met mijn instructeur rustig aan richting het Z aan het trainen ben....”

Ik wil die instructeur van jou wel eens zien lopen

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 12:41

@pipodipo, dat zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn, maar ik lees inderdaad ook dat de ringen van Myler bitten wel erg groot zijn. Daarnaast is het ook niet zo praktisch om de bitten steeds om te moeten hangen van mijn hoofdstellen.

@SjonnieZ, mijn trainer springt toevallig prachtige wissels :p

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:38

:D

Fotobewijs van dat laatste wordt gewaardeerd... :D

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:43

Femke_Tweety schreef:
:D

Fotobewijs van dat laatste wordt gewaardeerd... :D

Idd TS... :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:40

Ik rijd met trens met een myler level 2 en hen die ook altijd onderlegtrens.
Is dat voor jou niet gewoon een goede optie, dezelfde myler als je nu gebruikt als onderlegtrens nemen?Weet je zeker dat het goed is.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn instructeur adviseerde trouwens ook om met dezelfde trens te blijven rijden in combi met stang, omdat ik dat wisselen van bitten niet handig vond heb ik er een myler onderlegtrens bij gekocht met exact hetzelfde mondstuk.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je eigen myler als onderlegtrens gebruiken.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:24

Ik heb destijds ook gewoon mijn myler in mijn stang en trens hoofdstel gehangen. Werkt prima.
Je kunt het sowiso op die manier uitproberen. Als blijkt dat je met s en t wil blijven rijden kun je eens kijken op de amerikaanse site van myler. hier kun je ook een bit laten maken, dus bv met kleine ringen!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:40

Bij de Paardenschuur kun je myler onderlegtrensjes kopen en ook eerst uitproberen.
Dat heb ik ook gedaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:47

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:51

Myler heeft een niveau 2 in onderlegtrens. Charlotte Dujardin rijdt gewoon met een normale Myler trens als onderlegtrens. Hou er rekening mee dat niet alle bitten die hier worden aangeraden zijn toegestaan op wedstrijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 18:20

Ik heb ook de Myler 2 als onderlegtrens.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 23:36

Bedankt voor alle adviezen! Ik denk dat ik het (als het zo ver is) in eerste instantie dan met mijn huidige Myler probeer als onderlegtrens. Deze is ook goedgekeurd voor KNHS competities.

Als het hele stang & trens rijden ons bevalt, zal ik contact opnemen met dat bedrijf in America om mijn Myler bit te laten maken met kleinere ringen. Myler heeft de level 3 namelijk niet als onderlegtrens.

Maar dat zien we dan wel weer, eerst maar eens kijken of dit überhaupt bevalt. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 07:12

Werkt de level 2 niet voor jou?
Ik betwijfel of de level 3 mag als onderlegtrens, omdat deze niet gemaakt wordt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 07:53

Nee, op de level 2 reageert ze hetzelfde als op een gewoon bit zonder tongboog. Ze zal wel een dikke tong hebben. :')

Wel goed dat je het zegt, ik zal even bij de KNHS en/of Myler navragen of je de level 3 mag gebruiken als onderlegtrens.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:21

Ik meen dat deze is toegestaan.Let er wel op dat een combi inwerking anders kan voelen voor een paard. Zou daarom ook gewoon een stang en trens optoming proberen met een simpel dubbelgebroken bit om te proberen of een myler 2.De ongebroken trensjes van trust etc mogen niet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:27

Misschien is het een idee om een bitfitter te contacteren voor een bitfitsessie met S&T, en al dan niet samen met je instructeur te gaan kijken welke combi voor S&T goed bevalt voor jouw paard.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:57

Is dat niet gewoon hetzelfde als een ringbit?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:03

DreamGuide schreef:
Nee, op de level 2 reageert ze hetzelfde als op een gewoon bit zonder tongboog. Ze zal wel een dikke tong hebben. :')

Wel goed dat je het zegt, ik zal even bij de KNHS en/of Myler navragen of je de level 3 mag gebruiken als onderlegtrens.
Als ze een dikke tong heeft gaat ze waarschijnlijk niet gelukkig worden van een stang erbij.
Waarom blijf je niet lekker op trens rijden? Tenzij je internationaal op hoog niveau gaat rijden kun je alles gewoon op trens doen. Ik heb tot aan de lichte tour mijn paard ook gewoon op trens gereden omdat hij dat fijner vond. Nu heeft hij een flexibele kunststof stang waar hij wel gelukkig van wordt.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 11:38

Carol_Beer schreef:
Is dat niet gewoon hetzelfde als een ringbit?

Eh nee? Ik zie de vergelijking/correlatie ook niet helemaal.

Ik heb gelukkig een hoop stalgenootjes waarvan ik allerlei optomingen en bitten mag lenen om uit te proberen, dus ik ga gewoon kijken wat het meest gunstig is. Ik zal de KNHS nog even mailen of ik die level 3 als onderlegtrens mag gebruiken.

@Sanet, ik ga even kijken of ik er zelf uit kan komen. Ken mijn paard gelukkig vrij goed. Anders haal ik er inderdaad weer een bitfitter bij. Daar is mijn huidige Myler ook door geadviseerd.

@Katja, dit is puur een uitprobeersel. Als het niet een verbetering is met S&T of als paardlief die stang sowieso niet lekker vind dan rij ik schaamteloos door op mijn trensje. Dit is puur onder het mom van 'probeert alles en behoudt het goede'.
Ik weet overigens niet eens zeker of ze een bovengemiddeld dikke tong heeft, dat zal ik eens navragen aan de tandarts als die er weer is. Ik weet alleen zeker dat ze graag ruimte wilt voor haar tong. Als er iets op de tong ligt vindt ze dat niet fijn.

Als de tijd zover is ga ik het e.e.a. uitproberen. Ik zal jullie laten weten hoe de 'test' dan verlopen is. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:47

Ik ben wel benieuwd of de level 3 mag als onderlegtrens, laat je het even weten?
Je kunt de level 2 lenen bij de paardenschuur om uit te proberen, zo zou je in ieder geval kunnen proberen of dat in combi met een stang wel werkt.
Heb je met de level 3 geen problemen met de tongboog en het gehemelte?
Die tongboog is echt behoorlijk hoog.

Ik heb nu de level 2 als onderlegtrens in combi met een NS stang, vrij dun met lichte tongboog.
Mijn paard reageerde op een ongebroken trens heel slecht maar op deze stang doet hij het weer heel goed.
Blijft toch een kwestie van uitproberen...

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:15

Ik laat het je weten!

De level 3 lijkt gigantisch hoog, maar het valt in het echt heel erg mee. Tongboog is even hoog als een normale africhtingstrens. Hij prikt bij mijn paard in ieder geval niet in het verhemelte.

Level 2 uitproberen als onderlegtrens staat ook op mijn lijstje.