Zadel voor een tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Zadel voor een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 14:46

Mijn tinker die dit jaar beleerd gaat worden heeft straks een zadel nodig. Echter past de zilveren boom van thorowgood al niet meer (extra extra wijd)

Om te beginnen had mij dat een mooi zadel geleken maar dat gaan nu dus geen optie zijn.
Maar wat dan wel?

Ze heeft een minimale schoft en de rest is lekker rond.

Het liefst een zadel wat nog eenvoudig aan te passen is als ze nog verder gaat uitdijen of juist afslankt door bouw verandering.

Alle tips zijn welkom.

karin30

Re: Zadel voor een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:02

Afbeelding
Ik heb een kent en master zadel
Mijn tinker is ook erg rond geript en geen schoft

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 15:07

karin30 schreef:
[ [url=m/PxrbRp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb een kent en master zadel
Mijn tinker is ook erg rond geript en geen schoft

Daar is de mijne al uitgegroeid. De grootste maat past al niet meer.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:21

Is een Wintec Wide (die met paarse bomen) een optie?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 15:23

Albertina71 schreef:
Is een Wintec Wide (die met paarse bomen) een optie?

Alleen als die dus breeder is dan de breedste van thorowgood. Maar dat weet ik dus niet

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:33

Ik lees even mee, want ik heb de thorowgood en nog maar 1 boom te gaan.. :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:37

Bizar, ik heb ook een ronde tinkerxfries en die heeft nu de gele boom van kent & masters erin zitten (een na breedste). Kan me niet voorstellen dat een tinker nog ronder is dan dat. Dan issie gewoon bijna vierkant. Als in, 180 graden zitvlak.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:43

Afbeelding

Hier loopt mijn tinker voor me met mijn bijrijdster.. (rechts)
Zo breed vind ik 'm niet.. Maar toch nog 1 boom maatje te gaan..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 16:03

Afbeelding
Tja als je haar zo ziet zou je dat ook niet denken maar de kale boom knelt al.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:21

Sella kan heel erg breed gemaakt worden. Kopijzer passen ze ter plekke aan met een pers.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:27

Hier een massimo trail op mijn erg brede ronde tinker :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:53

Ik heb een massimo trail op een vierkante percheron. Je kunt geen kopijzers verwisselen maar hij kan wel 2 maten wijder gezet worden op de pers.

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 16:59

Ik zou ook zeggen massimo. Rossner kan ook redelijk breed. Wow zadel is ook een optie. Als thorowgood niet past, wil wintec, bates of k&m ook niet.

Hoe oud is ze? Er is best kans dat als ze volgroeid raakt en schoft er meer uit komt ze juist wat smaller wordt qua boom maat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 17:03

Caily schreef:
Ik zou ook zeggen massimo. Rossner kan ook redelijk breed. Wow zadel is ook een optie. Als thorowgood niet past, wil wintec, bates of k&m ook niet.

Hoe oud is ze? Er is best kans dat als ze volgroeid raakt en schoft er meer uit komt ze juist wat smaller wordt qua boom maat.

Ik had winter en thorowgood al vergeleken maar beide gaan idd niet passen.

Ze is net 3 geworden en plan is om haar van de winter te laten beleren. Ik hoop inderdaad dat de schoft er wat meer uit gaat komen maar houd in mijn achterhoofd dat dat niet gaat gebeuren en ik dus echt op zoek moet naar een heel breed zadel.

Massimo vind ik er qua zadel wel mooi uit zien

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:39

Mijn paard is in stilstand enorm breed, maar tijdens het rijden is ze smaller. De aanspanning van de spieren tijdens het werk veranderd haar gehele bouw. Vertekend dus soms enorm, mijn zadelpasser verbaasde zich daarover omdat het bijna 1,5 boommaat verschil maakt.
Ik zou dus even wachten totdat ze echt onder het zadel te beoordelen is.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:50

Ik heb een tekna op een brede haflinger kruising. Van de wintec wide had hij de smalste boommaat en van tekna maat medium.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 17:55

xLiez schreef:
Ik heb een tekna op een brede haflinger kruising. Van de wintec wide had hij de smalste boommaat en van tekna maat medium.

Dit is niet het antwoord op mijn vraag. Hij is al uit het winter merk gegroeid. Ik ben echt op zoek naar andere merken die heel breed zijn.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:15

belle_boef schreef:
xLiez schreef:

Dit is niet het antwoord op mijn vraag. Hij is al uit het winter merk gegroeid. Ik ben echt op zoek naar andere merken die heel breed zijn.

De tekna valt wel een stuk breder dan de wintec. Volgens mij is deze ook verkrijgbaar in kopijzer extra wijd. Het is maar een suggestie. Voor mijn kruising was het ook lastig om een zadel te vinden maar van deze past hij gewoon in een medium boommaat terwijl hij anders ook extra wijd heeft .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:23

Als ze 3 is gaat ze niet breder worden, eerder smaller als het baby vet in spieren veranderen. Daarnaast ondergaan de meeste tinkers een best sterke vorm verandering als ze zo 6/7 zijn.
Het grijze kopijzer van Torrowgood is vergelijkbaar met andere merken het meest brede model omdat het anders te plat zou worden en dan gewoon het zadel niet meer in model zou houden en zou storen bij het bovenbeen. Massimo gaat ook niet breder dan dat.
Als je toch nu al wil gaan rijden zou ik een barefoot nemen zonder rigide kopijzer (er is ook een rubberachtige inlay) todat ze in de meer volwassenvorm gaat komen.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:30

Wij hebben nu een Tekna S-Line dressuurzadel (kunststof) en de zadelpasser vertelde ons dat hij nog breder kan omdat zelfs de breedste paarden dit zadel kunnen dragen. Nu ben ik geen expert en heb mij dit dus laten vertellen (don't blame me :+ ), maar misschien informeren over een Tekna? :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:36

Sizzle schreef:
Als ze 3 is gaat ze niet breder worden, eerder smaller als het baby vet in spieren veranderen. Daarnaast ondergaan de meeste tinkers een best sterke vorm verandering als ze zo 6/7 zijn.
Het grijze kopijzer van Torrowgood is vergelijkbaar met andere merken het meest brede model omdat het anders te plat zou worden en dan gewoon het zadel niet meer in model zou houden en zou storen bij het bovenbeen. Massimo gaat ook niet breder dan dat.
Als je toch nu al wil gaan rijden zou ik een barefoot nemen zonder rigide kopijzer (er is ook een rubberachtige inlay) todat ze in de meer volwassenvorm gaat komen.

Mijn paard, belg x kwpn, is echt nog een stuk breder geworden tussen zijn 6e en 8e jaar, heb echt een ander zadel moeten kopen.
Ik heb nu een massimo trail maar ben er niet tevreden mee, mijn zoektocht begint dus opnieuw..

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:39

Sizzle schreef:

Dat is mijn ervaring ook. Bij mijn ruin toen hij rond de 4/5 jaar oud was zat een boommaat 36 aan de krappe kant, later boommaat 32 geworden en altijd zo gebleven (paard is inmiddels 22).
Paard is overigens zeker niet smal maar heeft wel schoft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 20:40

Supertje schreef:
Sizzle schreef:

Dat is mijn ervaring ook. Bij mijn ruin toen hij rond de 4/5 jaar oud was zat een boommaat 36 aan de krappe kant, later boommaat 32 geworden en altijd zo gebleven (paard is inmiddels 22).
Paard is overigens zeker niet smal maar heeft wel schoft.

Goed om te horen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:41

Een belg x kwpn is logisch dat die breder worden (eigenlijk iedere koudbloed x warmbloed). Normaal komt eerst vooral de warmbloed tot uiting en dan zwaren ze uit.
TS heeft een tinker en ik ga er even vanuit dat het geen warmbloed kruising is.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:41

Dat tekna heel breed is is niet mijn ervaring.
Mijn brede merrie kruising, die helemaal niet heel breed is vergeleken met mijn tinker, heeft de extra wide boom. Mijn tinker zou nooit zo’n tekna zadel passen.
Maar misschien heb ik een ander tekna zadel dan bovenstaande mensen.