Zadel voor ons paard met speciale rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Zadel voor ons paard met speciale rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-19 23:00

Hoi allemaal

Binnekort komt de zadelmaker opnieuw voor ons paard. Hij heeft een nogal speciale bouw. Vrij hol, hoge smalle schoft. Kort draag vlak..we willen graag een springzadel.

Wat niet evident is, want door de Holle rug hebben we dikke hieronder kussens nodig. Iets wat Springzadels vaak niet hebben.
Zoals op een van de foto's te zien is kantelen de meeste zadels.
Afbeelding

Kan er iemand een merk/ zadel al adviseren?

PS de witte vlekken komen van een slecht aangemeten prestige..hij moet dus terug wat hespierder worden ook.

Afbeelding

Afbeelding

Marisje76

Re: Zadel voor ons paard met speciale rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 23:19

Ik lees graag mee..ik kan je helaas niet helpen heb hier precies hetzelfde probleem. Zou graag een veelzijdigheidszadel willen maar die zijn bijna niet te krijgen. De dikte van de kussens blijft ook hier een probleem.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:00

Mijn merrie heeft precies zo’n rug. Ik heb een Rossner Amerika (dressuur), mooie kort zadel met extra hoge kussens. Je hebt hem ook in de veelzijdigheid variant met hoge kussens. Of de springzadels van Rossner dit ook hebben durf ik niet te zeggen.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:16

Hulsebos maakt vaak ook grotere kussens onder hun springzadels waardoor je de balans wel in evenwicht kan laten vullen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:46

Dit paard heeft een springzadel nodig met een diepe zit, dit zadel is gewelfder dat het vlakke zadel op de foto. Springzadels met een diepe zit hebben ook dikkere kussens. Ik had destijds een Stübben Roxane voor een van onze paarden. Deze zadels zijn (tweedehands) goed te verkrijgen en ook zeer goed aanpasbaar. Springzadels heb je in een diepe, halfdiepe en vlakke zit.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 07:53

Misschien een springzadel met een teruggesneden kamer? Dat is vaak ideaal voor paarden met een hoge schoft. Volgens mij heeft Kieffer wel zulke zadels.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:08

Ik heb een oudere passier veelzijdig/spring met teruggesneden kamer. Zoiets zou misschien ook nog passen.
Mijne is echter veel te breed voor dit paard.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:48

cissy schreef:
Ik heb een oudere passier veelzijdig/spring met teruggesneden kamer. Zoiets zou misschien ook nog passen.
Mijne is echter veel te breed voor dit paard.

Passier dacht ik ook aan! :j

Mijn oudere merrie heeft een rug die enorm lijkt op die van het paard van TS, en ze is daarnaast ook nog extreem kort qua draagvlak. Door de jaren heen veel geprobeerd, maar het enige wat mooi ligt is een ouder model Passier met teruggesneden kamer- voor zowel dressuurzadels als spring / veelzijdigheidszadels. Al het andere kantelt achterover, ligt op de schoft door de dichte kamer, brugt of is te lang op de lendenen. Of een combinatie van allemaal }:0 :')

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:03

Even heel wat anders maar heeft je paard linksvoor een bokhoef?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:18

Ik zou dit paard eerst een tijd aan de hand trainen zodat er wat meer rugbespiering is alvorens een zadel aan te laten meten. Anders blijf je bezig met aanpassen

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:21

misschien een wow zadel? die kan je met lucht vullen en kan ook aangepast op bijna elk paard.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:23

Voor een ouder wat schraal diertje zou je ook zeker nog is kunnen kijken naar een Prolite pad.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 09:32

Rizette nee zeker niet het geval de foto vertekend erg.

Jobama dit is geen oud schraal dier ..

Hij wordt aan de hand getraind..maar we merken dat hij echt behoefte heeft aan meer actie en afwisseling. Hij begint erg te klojen. Ook is dit gewoon ook een beetje zijn bouw. Hij wordt opgevolgd door de osteopaat.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:34

Ik heb idd ook een rossner dressuur zadel maar daar kun je echt niet mee springen. De springzadels van rossner hebben ook dunne kussen. Kieffer Aachen zou wellicht wel passen alleen de oudere modellen hebben een hele smalle wervelkolom uitsnede

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 09:41

We hebben geprobeerd :

Passier helaas is de vorm te recht
Prestige drukvlekken
Kent en masters kon de boom niet smal genoeg
Rossner te breed
Ikonic kussens te plat
Acavallo kussens terecht
Eurording kussens te recht
JC kussens te recht
Kieffer kussens te plat
Kentaur kan ik zelf voor geen meter op zitten.
Bates kussens te recht

Ik moet echt een smalle zadel met hele dikke kussens hebben die gerond zijn. En dat is blijkbaar iets moeilijk. En dan ook nog eens ronde kussens haha. Een nieuw zadel koop ik niet meer. Heb al 2 slecht aangemeten nieuwe zadels voor hem gekocht.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:45

Ik ben bang dat je niet zomaar een "kant en klaar" zadel zult vinden wat op de rug van jouw paard past.

Mijn merrie heeft ook zo'n soort rug en ik moest echt een zadel op maat laten maken. Ik heb echt van alles geprobeerd, maar geen enkel merk lag goed bij haar en heb uiteindelijk dus iemand laten komen om een zadel op haar aan te passen.

Succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:49

Passier kan dat wel maken, maar er zijn in Nederland helaas maar weinig goede zadelmakers die er mee werken.

Verder weet ik zo ook niet wat nog zou kunnen passen, maar aangezien je zegt dat hij nog spieren moet ontwikkelen zou ik wel echt op zoek gaan naar een zadel waarvan de boom te veranderen is anders zit je over een half jaar weer met een probleem. Dat kan bijvoorbeeld bij Passier, Kieffer, Prestige ookal weten veel zadelmakers dat niet en smeren ze toch weer een nieuw zadel aan. Lijkt me in ieder geval goed om rekening mee te houden!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:52

Ik vermoed dat je hier of niet naar gekeken hebt of je dit niet wil: maar is boomloos niks? Ik heb een Ghost, en die heb je met dikke kussens. Je zit zelf erg stevig en hebt er verschillende varianten van.
Heb ook op een Barefoot gereden maar dat vind ik niks.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:01

op ons trekpaard met holle rug past een barefoot juist heel goed....is wel iets anders maar het enige zadel waar het dier echt ontspannen mee loopt. sinds we dat zadel hebben komt ze weer naar voren als vroeger om mee te gaan!

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 10:02

Nee heb ik niet naar gekeken. Maar ik ben geen fan van boomloos. De druk verdeling van boomloze zadels is spreekt me niet aan.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:11

Zou een sway back pad een (tijdelijke) uitkomst bieden? Ook met het oog erop dat de bespiering van je paard wellicht weer aanzienlijk gaat veranderen als je weer onder het zadel gaat werken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:14

Als je hier een zadel voor op maat laat maken en je gaat echt bespiering kweken, heb je over een maand weer drukplekken...

Ik zou persoonlijk, als je echt wil rijden, een paar maanden lang boomloos gaan. Kost tweedehands niet zoveel en je komt er voor hetzelfde geld weer vanaf.

Mijn da zei net als jij dat hij denkt dat de drukverdeling niet goed is. Hij is geen fan van boomloos. Echter ik laat hem elk jaar de ruggen nakijken en hij moet van alledrie de paarden toegeven dat er geen gevoelige plekken what so ever zijn. Barefoot komt prima uit drukverdelingstesten.

Barefoot Barrydale veelzijdigheids boomloos zadel
€ 499,00
http://link.marktplaats.nl/m1401051098? ... ialbuttons

Hier kan misschien nog wel 100 euro vanaf zelfs.

Je kunt hiermee mooi spieren kweken omdat het traploos meegroeit met je paard. De spieren worden niet tussen twee boommaten in belemmert.

Misschien kun je ook wat vit e toevoegen aan het dieet (mijn da raad chevivit aan) zodat je snel op zoek kunt naar je droomspringzadel.

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 10:21

Ja dat heb ik ook een tijdje gedacht. Maar dan blijken de zadels ook raar te liggen. Heb nu een promotie achtige eronder. Heb verschillende eronder gehad. Maar hij krijgt er rare vlekken van . Super vervelend die rug haha

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:40

Herkenbaar probleem, lastige ruggen.

Mijn (toen nog verzorg)pony had eerst een vzh van Knightrider. Die moest goed liggen volgens de winkel. Pony knetterscheef. Toen ik echt niet meer wilde opstappen omdat het zadel in mijn ogen niet goed was, mocht er een zadelpasser komen: veel te wijd! Geperst en even echt kunnen trainen.

Toen wilde ik een dressuur: weer de zadelpasser erbij, die schrok ervan hoe pony was veranderd in anderhalf jaar. Een Rossner Amerika erop. Het zou goed moeten liggen, maar merkte aan pony dat dit niet zo was. Zadelpasser is drie keer terug geweest, 1 keer niks gedaan, daarna de kussens opnieuw gevuld want die bleken te lokaal te zijn opgevuld, en daarna weer omdat ik hem bij de schoft niet goed vond liggen.
Pony bleef reageren op het zadel, zo erg, dat ie tijdens het rijden al steeds stijver ging lopen. Na het rijden gaf ie een reactie wanneer je op de rugspier drukte. En na een paar keer steeds erger ipv minder..

Ik had niks met boomloos, bijna anti zelfs. Maar toen hoorde ik van de boomlooszadelpasservice, met verschillende soorten zadels. Dat klonk toch wel handig, dus die eens laten langskomen. Ik ging voor de Barefoot London, ziet eruit als een Engels zadel. Maar het bleek dat Barefoot voor ons als combinatie niet handig was. Zat ook niet lekker. (Op een andere pony dus op een Barefoot Barrydale gereden, en voor lange ritten zat die lekker)
Toen de Ghost geprobeerd (vond ze zo lelijk 8-) ) maar zat echt zo lekker! Leek een onwijze toren, maar je zat er echt in. Dus die besteld.

Nu drie jaar later ben ik weer aan het kijken, maar morgen komt er een andere zadelpasser die wellicht mijn huidige zadel wat kan aanpassen. Zelf zou ik toch meer richting een dressuur zadel willen gaan, maar als ik dan wat anders probeer, vind ik alles zo knetterhard..

Maar als ik dan na een buitenrit met sprongetjes de rug van mijn pony voel, ben ik weer blij: pony geeft aan dat dit zadel goed ligt, en dat vind ik toch het belangrijkste.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:46

Al contact gezocht met countrymill?