Ligt Mn zadel weer niet goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Ligt Mn zadel weer niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 13:51

Hoi Bokkers,

Wat vinden jullie momenteel van Mn ligging van t zadel? De zadel maker is in een korte tijd alweer 2 keer langs gekomen, omdat ik twijfelde over de ligging. De laatste keer droeg hij in het midden niet helemaal, maar vandaag zie ik dat hij weer naar achtere gekanteld ligt..

Mn paard wisselt wel enorm in gewicht af en toe. Twee weken geleden had ik een perfecte zadel afdruk en nu weer meer naar achtere gekanteld.. paard was 2 weken geleden wel wat dunner, maar nu meer een bollie geworden.

Dit is een foto van toen het zadel 2 weken geleden goed lag..
Afbeelding

Dit zijn foto’s van vandaag..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie van de ligging?

Isabel

Re: Ligt Mn zadel weer niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:00

Zoals ik het zie vanaf de foto’s, is het zadel aan de voorkant wat krap waardoor het voor te hoog ligt en daardoor dus achterover ligt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 14:17

Isabel schreef:
Zoals ik het zie vanaf de foto’s, is het zadel aan de voorkant wat krap waardoor het voor te hoog ligt en daardoor dus achterover ligt.

Als ik een grotere boom erin zet ligt hij helemaal niet goed. Ik zie wel op de foto dat hij ver naar voren ligt..

Nog een foto van de boom.

Afbeelding

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:21

Daar lijkt het beter te liggen voor idd. Op de laatste foto van je OP lijkt het echt te krap voor, maar dat kan misschien ook omdat het zadel daar te ver naar voren ligt.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 14:23

Isabel schreef:
Daar lijkt het beter te liggen voor idd. Op de laatste foto van je OP lijkt het echt te krap voor, maar dat kan misschien ook omdat het zadel daar te ver naar voren ligt.

Ik vind het zo lastig! Zadel maker is vanaf januari al 2 keer geweest..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 14:49

Vanaf de foto's beoordelend ligt het zadel te ver naar voren (op de schouder) zoals Isabel ook al aangeeft.

Grofweg (want geen heilige waarheid) hoort het zadel twee vingers achter het schouderblad te liggen.
Let er wel op dat het paard op dat moment min of meer vierkant staat.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 14:58

ikke schreef:
Vanaf de foto's beoordelend ligt het zadel te ver naar voren (op de schouder) zoals Isabel ook al aangeeft.

Grofweg (want geen heilige waarheid) hoort het zadel twee vingers achter het schouderblad te liggen.

Dankje! Hij stond wel op vier benen idd. Ik denk dat ik hem nu soweiso iets te ver naar voren heb liggen. Zal m morgen even wat verder naar achtere schuiven. En dunner dekje eronder doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:43

ikke schreef:

Niet het zadel, de boom(takken) van het zadel.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-19 19:39

Denk dat ik hem nog verder naar achter kan en mag leggen. Zal hier morgen een foto van maken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 10:39

Foto’s van vandaag Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 11:01

Afbeelding

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 11:19

Naar mijn idee 'matcht' het zadel gewoon niet bij jou paard. Hij ligt er zo erg bovenop, in plaats van een eenheid te vormen met de rug van je paard. Je dekje bevestigt je vermoeden, hij ligt inderdaad niet goed.
Ik zou er eens een andere zadelmaker bij halen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:04

Iets concreter: het lijkt er sterk op dat het zadel aan de voorkant te smal is.
Het zadel ligt iets achterover, ook als het ongeveer op de goede plek ligt
(voor de azijnpissers zou het nog iets verder naar achteren mogen liggen)

In dat geval zou je een zadel met iets bredere boom moeten hebben. Afhankelijk van merk/type zou het kunnen dat het zadel breder kunt maken.

Punt is dat een te breed zadel wel met een onderlegger aan te passen is maar een te smal zadel, is gewoon te smal. Als je paard echt zo sterk wisselt in z'n omvang zou ik kiezen voor iets breder en dan in de dunnere periodes opvullen met een pro-lite set.

Ideaal gezien zorg je ervoor dat je paard minder sterk wisselt in z'n omvang maar soms zijn paarden zo.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 13:25

ikke schreef:

In dat geval zou je een zadel met iets bredere boom moeten hebben. Afhankelijk van merk/type zou het kunnen dat het zadel breder kunt maken.

Punt is dat een te breed zadel wel met een onderlegger aan te passen is maar een te smal zadel, is gewoon te smal. Als je paard echt zo sterk wisselt in z'n omvang zou ik kiezen voor iets breder en dan in de dunnere periodes opvullen met een pro-lite set.

Ideaal gezien zorg je ervoor dat je paard minder sterk wisselt in z'n omvang maar soms zijn paarden zo.

Klopt maar op Mn huidige stal eet hij t hooi soms niet. Dan valt hij weer af. Ik ga ook verhuizen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 13:34

Gizeppie schreef:
ikke schreef:

Klopt maar op Mn huidige stal eet hij t hooi soms niet. Dan valt hij weer af. Ik ga ook verhuizen..

Als dat op korte termijn is, zou ik even pas op de plaats maken en kijken hoe hij op die nieuwe stal reageert.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 13:55

Ja dat is op korte termijn.. aankomende week haha..

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 15:04

Helemaal niks zinnigs over te zeggen. Het zadel is niet eens aangesingelt. Als je er op gaat zitten kan het zijn dat het zadel nog wel 3 vingers inzakt, zeker als het paard wat vetjes heeft.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-19 15:51

quickie schreef:
Helemaal niks zinnigs over te zeggen. Het zadel is niet eens aangesingelt. Als je er op gaat zitten kan het zijn dat het zadel nog wel 3 vingers inzakt, zeker als het paard wat vetjes heeft.

Zie overige foto’s
Afbeelding

Afbeelding

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:25

Als ik kijk voornamelijk naar de laatste foto, dan draagt je paard op dat moment niet. Als je hebt gereden hebt en daarna hem even druk geeft onder de buik, zodat hij zijn rug omhoog drukt, wat is dan het beeld? want heb niet het idee dat het erg krap ligt van voren (op basis van alleen de foto's ) want daar komt nog heel wat meer bij te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 21:41

Beugelriemen moeten evenwijdig met je zweetbladen lopen en dat doen ze niet
Zadel loopt niet mee met de lijnen van zijn rug. Hoe krijg ik dit in godsnaam nu goed uitgelegd.
Zadel ligt achterover gekanteld.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 22:00

quickie schreef:
Als ik kijk voornamelijk naar de laatste foto, dan draagt je paard op dat moment niet. Als je hebt gereden hebt en daarna hem even druk geeft onder de buik, zodat hij zijn rug omhoog drukt, wat is dan het beeld? want heb niet het idee dat het erg krap ligt van voren (op basis van alleen de foto's ) want daar komt nog heel wat meer bij te kijken.

Aan de voorkant kan ik makkelijk Mn hand er langs halen. Dus de boom is niet te smal. Een maat groter heb ik geprobeerd, maar dan is de boom veeeeel te groot..

Paard is wel dikker geworden.. misschien ligt hij daarom zo?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 22:01

Morganlefay schreef:
Beugelriemen moeten evenwijdig met je zweetbladen lopen en dat doen ze niet
Zadel loopt niet mee met de lijnen van zijn rug. Hoe krijg ik dit in godsnaam nu goed uitgelegd.
Zadel ligt achterover gekanteld.

Wat bedoel je met t tweede.?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-19 22:04

Afbeelding
Een plaatje van de boom.. dan zie je dat er ruimte zat is..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:10

Oh nee, dit maakt het probleem een stuk eenvoudiger. Boom is veel te krap (of de hoek van de foto net onhandig natuurlijk). Heb je een grotere liggen? Dan ben ik wel benieuwd naar een foto met die boom en waarom jij dat nog slechter vindt liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:16

Op bokt wordt veelste snel geroepen het is dit of dat en je moet dit of dat eraan sleutelen..
Nee! Niet naar luisteren!!
Ga bij twijfel naar een andere zadelmaker, maar vraag dit soort dingen niet op bokt.. vanaf een scherm valt er amper over te oordelen omdat foto’s vertekenen. En mensen roepen maar wat!