Zadel met "wrong" achter bovenbeen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Zadel met "wrong" achter bovenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 15:01

Kent iemand een zadel/model/merk waar je een kleine wrong achter je bovenbenen hebt? Of waar die vanuit de zitting wat breder doorloopt.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:14

Rivano schreef:
Kent iemand een zadel/model/merk waar je een kleine wrong achter je bovenbenen hebt? Of waar die vanuit de zitting wat breder doorloopt.

Puur uit interesse. Waarom wil je je been op die plek fixeren? :)

oji

Re: Zadel met "wrong" achter bovenbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:20

Springzadels hebben een wrong achter de knie.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 15:44

Absolem schreef:
Rivano schreef:

Puur uit interesse. Waarom wil je je been op die plek fixeren? :)

Het is eigenlijk alleen voor mijn rechterbeen, maar beide benen lijkt me dan meer in evenwicht.
Laterale kniereconstructie die niet helemaal goed gegaan is, zenuwbeschadiging in rechterbeen, en nu begint mijn rechterheup ook problemen te geven en zit er een aardige rotatie in en de heupspier doet niet meer gezellig meer mee. Ze hebben met een EMG geprobeerd te meten maar kregen de spier niet te pakken (au, au en au) Heb al verschillende aanpakken van fysio geprobeerd (incl electrostimulatie) maar helpt weinig tot niet. Heb ook weinig gevoel van drukverdeling in mijn rechter heup/kont. In een poging om mijn heup + rechterbeen erbij te houden en het zadel te 'voelen' hou ik vast in mijn onderrug. Bij overgangen terug gaat automatisch mijn bovenlichaam naar voren want mijn heup rolt naar achter. Etc. Etc.
Dus met mijn instructeur dachten we dat het nu wel tijd wordt voor misschien een zadel die wat meer steun geeft. :D (zou het liefste met ducktape vastplakken.)

Het is niet zo zeer fixeren, maar steun. Niet het hele bovenbeen, maar het stuk waar je billen naar bovenbeen gaan. Ik dacht ooit zoiets gezien te hebben in Spanje, en dacht, dat zit vast lekker. Misschien weet Bokt welk zadel/merk/model dat was.

oji schreef:
Springzadels hebben een wrong achter de knie.

Oja, goed punt, is een dressuurzadel.
Al heb ik ook al gekeken bij trekkingzadels. Sommige zouden redelijk voor dresuuur door kunnen gaan.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 15:57

Misschien een fijn zittend zadel zoeken en dan een zadelmaker met goede 'skills' zoeken en vragen of hij die extra wrong erop kan maken?

Denk dat dat misschien wel veel fijner is voor jouw unieke situatie. Ook omdat de wrong dan op precies de juiste plaats gezet kan worden. :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:03

Portugese zadels hebben dat iig.

Ik weet dat kieffer ooit een veelzijdigheidsmodel had waar je wrongen achter had (en ook simpel weg kon halen)

Garmish of München

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:24

Ik heb hier een hulsebos en een stubben liggen waar bij beide een bovenbeen wrong zit.
De stubben heb ik er zelf op laten zetten.
Kon gewooon bij de zadelmaker.
Ik denk dat de meesten dat er ook op kunnen zetten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:35

winter endurance :D heeft nogsteeds dressuurlooks

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:39

Thorowgood heeft afneembare (kleine) wrongen, ook achter de knie dacht ik (heb de mijne eraf gehaald, weet niet meer exact waar die zaten).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 16:40

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:39

Kieffer garmisch heeft idd blokken die je er ook af kan halen. Is wel een veelzijdigheids zadel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:43

Gewoon erop laten maken naar maat.
Een beetje zadelmaker kan dat gewoon voor je doen, al dan niet met klitteband zodat je het kan schuiven of verschillende maten op kan zetten.

Als het om een nieuw zadel gaat gewoon gelijk mee bestellen. Ik heb voor klanten ook al eens achter klitteband besteld voor extra wrongen.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:46

Boomloze zadels van Ghost hebben dit.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 18:48

Ik zag 'm al voorbij komen, maar kijk inderdaad eens naar de deuber amarant of het nieuwe model de Jerez. Kun je prima dressuur mee rijden maar je mag er niet officieel mee starten als ik het goed heb.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 19:31

Wow wat veel tips! Dank je wel. Ga ze allemaal nakijken. Had ik helemaal niet verwacht. :o Ik zat allerlei zadelsites te bekijken en dacht echt iets 'wereldvreemds' te zoeken.

Ik had een Wintec contourblock, maar daar kon de vorige zadelmaker niet veel mee. Die heb ik nu verkocht. (sowieso, want was 18 inch, te groot zitvlak wat ook niet meehielp, maar verder heel fijn en paste op veel paarden.)
Maar met een nieuw leren zadel kan ik het inderdaad vragen aan deze nieuwe zadelmaker.

Hoeft niet mooi te zijn. Zal hier eens in de reglementen kijken wat ze als max toestaan en anders kan ik dispensatie aanvragen. Hup, gewoon met een boomloos, portugees/spaans, endurance zadel de dressuurring in! :D

Nogmaals bedankt!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-19 19:35

saden schreef:
Ik heb hier een hulsebos en een stubben liggen waar bij beide een bovenbeen wrong zit.

Heb je daar eventueel een foto van, als je er zelf opzit? (mag ook via PB)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:01

Thorowgood veelzijdigheid zadels hebben wrongen zoals jij bedoeld. Ze zijn met klittenband en dus aan te passen zoals jij fijn vind.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:09

Wintec Pro Endurance heeft steun aan het bovenbeen.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:00

Boomloos dressuur mag je gewoon mee starten hoor (dus met een Ghost), en met een springzadel ook.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:25

Mijn equestor Movimenta heeft dat ook!

Afbeelding

Ze zitten bij mij er standaard op, daardoor kan ik net even mooier mijn onderbeen afhangen gek genoeg

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 14:39

Mijn man heeft een Wintec Pro Endurance.
Daarvan kun je de beugelophanging verplaatsten en er een spring/veelzijdig/dressuur zadel van maken.

Daar zit voor een groter blok en achter het been een kleiner blok.

Heel fijn zadel.

Afbeelding

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:07

Mocht het ook om een barokke type paard gaat zou je naar een zadel met barok kussens kunnen kijken. Dat zorgt automatisch voor wat steun achter je bovenbeen. Deuber 'n partner barokzadels hebben dat.
De amarant/buckenburger hebben ook nog een behoorlijk kussen voor de ruiter er op. Zit fantastisch.
Afbeelding

Maar ook in een aantal van de deuber dressuur modellen hebben dergelijke kussens.
Ibero sattel heeft tevens chique dressuur modellen met barok kussen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 15:14

joyce_eddy schreef:
Thorowgood veelzijdigheid zadels hebben wrongen zoals jij bedoeld. Ze zijn met klittenband en dus aan te passen zoals jij fijn vind.

Maar zitten die achter je bovenbeen? Of zit het klitteband onder het gehele zweetblad en kun je extra wrongen kopen die je dan achter je bovenbeen plakt?

Marije_jiplover schreef:
Wintec Pro Endurance heeft steun aan het bovenbeen.

Heb dat zadel echt van alle kanten proberen online te bekijken, hoe hoog die welving achter het bovenbeen is, of dat er echt een flinke zit, of dat het een lichte verhoging is, of met verhoging voornamelijk in het begin, of deels optische illusie. Zit er wel comfi uit. Als die achterwrong ook te verplaatsen/op te vullen is, dan lijkt het me wel wat.

dianaw33 schreef:
Boomloos dressuur mag je gewoon mee starten hoor (dus met een Ghost), en met een springzadel ook.

Denk hier met een springzadel ook. Maar weet niet tot welke categorie. (Woon in Brazilie, hebben andere reglementen hier.) Ga dat reglement eens uitpluizen, we hebben net een nieuwe.

dieseltje09 schreef:
Mijn equestor Movimenta heeft dat ook!
Ze zitten bij mij er standaard op, daardoor kan ik net even mooier mijn onderbeen afhangen gek genoeg

Leuk met een "onder" foto. Thanks. Hier zit de wrong aan het "einde" van het zweetblad, kun je die handmatig ook hoger plaatsen? Of is dat iets wat een zadelmaker moet doen?

(voor de goede orde, ik woon in Brazilie, en alles is springgerelateerd. Dus kan niet zomaar naar een ruitersportzaak gaan om modellen te vergelijken. Was tijdje geleden in een ruitersportzaak en die hadden maar liefst 3 modellen dressuurzadels die ik kon bekijken... :') Jaja, de keuze is reuze. Dus moet uit Nederland meenemen als ik er weer ben. Of een zadel hier kopen en laten aanpassen door de zadelmaker. De Wintec ed spreken me wel aan want daar kun je de boom verwisselen. En die voorwrong lijkt me ideaal in combi met een wrong achter.)

Sabbientje schreef:
Mijn man heeft een Wintec Pro Endurance.
Daarvan kun je de beugelophanging verplaatsten en er een spring/veelzijdig/dressuur zadel van maken.

Daar zit voor een groter blok en achter het been een kleiner blok.

Yay, een Pro Endurance owner.
Zou je je man kunnen vragen:
Is de wrong achter het bovenbeen voelbaar? Of zo dun dat je het eigenlijk niet merkt?
Is het iets wat echt vast zit, of kun je het verplaatsen? (er staat FlexiContourbloc, maar niet of dat voor beide geldt)
Zit het op het zweetblad gestikt, of eronder en "vult" de verhoging de plek op het zweetblad van onder uit op? (lastig uitleggen)

hoefijzer schreef:
Mocht het ook om een barokke type paard gaat zou je naar een zadel met barok kussens kunnen kijken. Dat zorgt automatisch voor wat steun achter je bovenbeen. Deuber 'n partner barokzadels hebben dat.
De amarant/buckenburger hebben ook nog een behoorlijk kussen voor de ruiter er op. Zit fantastisch.
Maar ook in een aantal van de deuber dressuur modellen hebben dergelijke kussens.
Ibero sattel heeft tevens chique dressuur modellen met barok kussen.

Is geen iberisch paard, maar maakt me niet uit. Op die foto lijkt me helemaal heerlijk. Of ik daar dressuur mee mag rijden ga ik nakijken.
De andere gaan in mijn google lijstje. :D

Jee wat veel opties.
*\o/*

Toscar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:23

Een dergelijke wrong voor onder/ achter je bovenbeen is ook los verkrijgbaar sinds kort. Ik heb er zelf ook mee mogen rijden, en het geeft echt stabiliteit, zonder dat het je fixeert in het zadel.
Dus je hoeft dan geen nieuw zadel te kopen (scheelt nogal in de portemonnee!), maar je kunt die wrongen los kopen, en ze passen aan elk zadel.

Pb maar bij meer interesse!

*\o/*

Ze zijn pas op de markt gebracht!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 14:18

Toscar1 schreef:
Een dergelijke wrong voor onder/ achter je bovenbeen is ook los verkrijgbaar sinds kort. Ik heb er zelf ook mee mogen rijden, en het geeft echt stabiliteit, zonder dat het je fixeert in het zadel.
Dus je hoeft dan geen nieuw zadel te kopen (scheelt nogal in de portemonnee!), maar je kunt die wrongen los kopen, en ze passen aan elk zadel.

Pb maar bij meer interesse!

*\o/*

Ze zijn pas op de markt gebracht!

PB gedaan!