barebackpad als zadel te groot is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MacKai

barebackpad als zadel te groot is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 14:53

Bokkers, in het kort:

Als je een 18inch zadel nodig hebt maar dit te groot is voor je paard, zou je dan met een goede (dik zacht drukverdelende) barebackpad kunnen rijden zonder dat je gewicht of druk voorbij de 18de rib komt of niet?

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:37

Als je bbp wel goed ligt, zie ik zelf geen problemen waarom je daar niet mee zou kunnen gaan rijden. Ikzelf geef er alleen niet de voorkeur aan om dit altijd te doen, omdat de mijne geen ruggengraatvrijheid geeft. Ik vind dit zelf wel erg belangrijk en wissel het daarom af. Ik ken ook mensen die hier overigens altijd mee rijden en het zadel eigenlijk het meeste van de tijd in de kast hebben hangen.

Vanillia

Re: barebackpad als zadel te groot is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:55

Ik zou mezelf eigenlijk eerst afvragen of het wel eerlijk is om op dit paard te willen rijden als je er met zadel niet op past.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 18:58

Vanillia schreef:
Ik zou mezelf eigenlijk eerst afvragen of het wel eerlijk is om op dit paard te willen rijden als je er met zadel niet op past.

Is de verhouding paard en ruiter wel correct netjes verantwoord? Of heeft je paard zo'n korte rug?

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 19:01

Het zadel komt langer uit door zn korte rug je poep zelf is korter als het zadel op zo een barebackpad... dat is mijn vraag

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:17

Je hebt zo veel verschillende BBpads (met ruggengraat vrijheid, zonder, veel steun if weinig, enz enz.
Of jou bouw past bij jou paard is zo heel lastig te zeggen. Misschien kun je eens contact opnemen met een passervice welke deze ook aanmeet. Vaker in het boomloze sigment heb je het meeste kans.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:01

Ik zag toevallig je advertentie, vraag je dit omdat je twijfelt over de verkoop? Ik vind te zwaar zijn en een grote maat zadel nodig hebben eigenlijk 2 verschillende dingen.

Er zijn natuurlijk een heleboel soorten en maten zadels, met een bbpad moet je heel goed onafhankelijk zitten. Kun je niet beter een zadelpasser laten komen om te laten meten hoeveel cm het zadel kan zijn voor je pony?. Mij pony heeft een 18 inch zadel van 48cm, het kan zelfs nog korter als je er franse kussens onder laat zetten.

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 20:08

Het liefst verkoop ik hem niet nee. Het breekt mijn hart. Te zwaar is omdat ik een 18 inch zadel nodig heb met mijn poep en dat zadel zou voorbij zijn 18de rib komen volgens de zadelpasser en een zadelnmet kortere kussens zou volgens hem niet uitmaken want bleef een 18 inch zit? Ik heb er zelf geen verstand van en ben afhankelijk van zulke mensen. Hij zou 4 x per jaar opleidingen volgen en niets anders doen dan zadels passen. Hij verkoopt veel soorten dure zadels waarvoor ik bereid was te betalen en hij zei zelfs een zadel van 10 000 euro zou u niet helpen.. wie moet ik nog gelove :’(
Afbeelding
Het zadel zou ook teveel naar voor liggen volgend hun en nu al te ver komen dus wat zou het wel niet zijn als het naar achter ligt? Wat ik wel raar vond want ik begin bij de schoft en laat hem naar achter glijden tot het niet meer gaat oftwel dus vast komt te liggen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:13

Welke zadelmaker heb je laten komen?

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 20:27

Geen.. dat is het net. Ik heb verschillende zadelverkopers aangesproken. En ben toen naar de ruitershop in de buurt geweest (Hermans) waarvan de man ook zadelpasser zou zijn en de hele dag zadels gaat passen en 4 x per jaar opleidingen zou volgen enzv. Ik heb bij hun 10 jaar geleden een kentaur zadel voor mijn haflinger gekocht en diewas goed voor die 10 jaar lang. Dus ik legde mijn vertrouwen weer op hun aangezien ze ook gegroeid zijn door de jaren.
Ze hadden meteen gezegd dat ze eerlijk wouden zijn en dat er nooit een zadel goed zou liggen op mijn paard in de maat dat ik nodig heb. 18 inch..
En dat ze me zelfs met een zadel van 10 000€ nog niet konden helpen en dat het me in de toekomst alleen maar zou kosten aan osteopatie enzv.

Mac reageert na het rijden niet gevoelig op de rug maar hij bijt wel flink bij het opzadelen en ik weet niet of dit door mijn zadel komt of omdat hij niet wil werken maar ik ga uit van het eerste. Volgens hun lag mijn dressuurzadel ook te ver naar voor en komt er zo teveel druk op zijn schouders.

Ik heb zelf veel rugpijn bij het rijden en wil hierdoor ook over naar een goed vzh zadel.

Als mensen een goede betrouwbare passer kennen in Belgie laat me het alstublieft weten dan laat ik hem echt langskomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:31

Dus eigenlijk, heel simpel gezegd, ben je uit je pony/paard gegroeid? Waarom ga je dan geen andere leuke dingen doen waarbij je er niet op moet? Grondwerk, lange lijnen, mennen,...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:32

Tja weet je, ik vind zadelpassers net kapsalons. Ze hebben een merk wat ze gebruiken en daar zijn ze fan van en dat kennen ze goed, soms hebben ze twee merken en meerdere lijnen van de producten en dat is wat ze kennen en promoten. En jij weet net zo goed als ik dat een kapster die al jaaaaaren ervaring heeft alsnog niet bij je kan passen en je kapsel verknipt, ondanks dat ze er een opleiding voor heeft gedaan. Voor zadelpasser is geen standaard opleiding en je moet er écht kijk op hebben. Iedereen kan zich zadelpasser noemen.

Dat deze man dure zadels verkoopt betekend niet dat die geschikt zijn voor jouw pony. Een stalgenoot van mij heeft een pony met een hele moeilijke rug, zij heeft zo'n 20 zadels gehad... ik maak geen geintje.

Je kunt 3 dingen doen, 1 rondkijken naar andere merken en dus naar andere zadelpassers, 2 hulp zoeken bij afvallen ( alleen jij weet of je te zwaar bent, dat kunnen wij vanaf ons schermpje niet beoordelen ), of 3 je pony verkopen. Maar als jij denkt sjips dit is echt dé pony voor mij en hier ga ik zooooooo'n spijt van krijgen dan zou ik toch voor een andere optie gaan.

bosox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:33

Ik zou inderdaad een goede zadelmaker laten komen, ik woon helaas niet in België of bij de grens dus ik kan je niks aanraden. Maar weet wel dat de inchmaat niet alleen te maken heeft met hoe ‘vol’ jij bent, maar vooral met de lengte van jouw bovenbeen.
Voor paarden met een korte rug hebben ze inderdaad speciale zadels. De zit kan dan 18inch zijn maar de kussens kort waardoor het wel op je pony past. Succes met de zoektocht, ik hoop dat je iets vind!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:35

Ik heb even in je foto topic gespiekt.
Dat is inderdaad geen makkelijke rug voor een normaal boomzadel met een volwassen persoon. Als je enkel lang bent maar wel dus dan kun je nog wel wat slims doen. Heb je de 18 inch echt nodig voor je broekmaat dan zie ik ook niet hoe dat gaat werken.
Je kan zeker wel proberen of een bbp werkt voor jullie. Soms is het een oplossing, soms niet. Blijf kritisch en dan merk je het eigenlijk vanzelf wel.
Te zwaar is iets wat bij het opstijgen goed te beoordelen valt. Als het paard ietwat wijdbeens gaat staan, licht door de voorknieen gaat of zich in de rug sterk laat zakken dan kan hij het gewicht gewoon niet hebben.

Kun je niet mennen met hem?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:35

MacKai schreef:
Geen.. dat is het net. Ik heb verschillende zadelverkopers aangesproken. En ben toen naar de ruitershop in de buurt geweest (Hermans) waarvan de man ook zadelpasser zou zijn en de hele dag zadels gaat passen en 4 x per jaar opleidingen zou volgen enzv. Ik heb bij hun 10 jaar geleden een kentaur zadel voor mijn haflinger gekocht en diewas goed voor die 10 jaar lang. Dus ik legde mijn vertrouwen weer op hun aangezien ze ook gegroeid zijn door de jaren.
Ze hadden meteen gezegd dat ze eerlijk wouden zijn en dat er nooit een zadel goed zou liggen op mijn paard in de maat dat ik nodig heb. 18 inch..
En dat ze me zelfs met een zadel van 10 000€ nog niet konden helpen en dat het me in de toekomst alleen maar zou kosten aan osteopatie enzv.

Mac reageert na het rijden niet gevoelig op de rug maar hij bijt wel flink bij het opzadelen en ik weet niet of dit door mijn zadel komt of omdat hij niet wil werken maar ik ga uit van het eerste. Volgens hun lag mijn dressuurzadel ook te ver naar voor en komt er zo teveel druk op zijn schouders.

Ik heb zelf veel rugpijn bij het rijden en wil hierdoor ook over naar een goed vzh zadel.

Als mensen een goede betrouwbare passer kennen in Belgie laat me het alstublieft weten dan laat ik hem echt langskomen.

Dat dacht ik dus al. Ik heb echt een hele slechte ervaring met Hermans. Die heeft mij dus een zadel verkocht van een hele pittige prijs wat dus 4 cm te lang bleek te zijn. Het is gewoon naar mijn mening geen goede zadelmaker en ik zou dus ook naar een andere overstappen, Jo Viehoff bijvoorbeeld, die ligt in Landgraaf maar zal wel tot Bilzen komen.

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 20:37

Merci.
Ik ben vandaag begonnen met een vrij strikt dieet.
En ik kwam net een kent en master vzh compact zadel tegen op de site van kent en masters..
iemand hier ervaring mee? Vallen die echt korter uit?

Ik stap altijd met opstap op.

Ik wil wel mennen maar bij ons hebben ze de ingangen van het bos allemaal afgezet :(

MacKai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 20:37

Maureen_M schreef:
MacKai schreef:

Dat dacht ik dus al. Ik heb echt een hele slechte ervaring met Hermans. Die heeft mij dus een zadel verkocht van een hele pittige prijs wat dus 4 cm te lang bleek te zijn. Het is gewoon naar mijn mening geen goede zadelmaker en ik zou dus ook naar een andere overstappen, Jo Viehoff bijvoorbeeld, die ligt in Landgraaf maar zal wel tot Bilzen komen.

Echt?? :(

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:42

Helaas wel ja, na 5 zadels geprobeerd te hebben ben ik naar de "prof" gegaan omdat ik geen zin meer had in het uit proberen en klooien met zadels. Je verwacht dan dat je een fatsoenlijk en passend zadel krijgt. Na 1 jaar rijden begon mn paard steeds slechter te lopen en ik kon maar niet bevatten hoe het kon. Toen Viehoff dus op stal alle andere zadels aan het opvullen was constateerde ze dat mijn zadel niet te smal of te breed was maar gewoon veel te lang. En je zaagt er niet zomaar een stuk vanaf.

Dus, zadel met flink verlies gekocht en 10 zadels later overgestapt naar boomloos. Dat lag nog het beste :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:42

Ik heb een kent en masters Cob zadel gehad voor mijn huidige zadel, dat was ook een kort zadel. Ik kon er niet op zitten en heb na een half jaar een Massimo dressuur II gekocht .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:51

Kent en Masters zal geheid korter zijn danwat je nu hebt, maar ik heb niet het idee dat je pony daar de juiste rug voor heeft. Massimo geef ik je meer kans mee. Laat je echter niet verleiden tot extra korte kussens als je ook echt zelf de zitting vult tot achteraan want dan krijg je hele akelige drukkingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:56

Maureen_M schreef:
Helaas wel ja, na 5 zadels geprobeerd te hebben ben ik naar de "prof" gegaan omdat ik geen zin meer had in het uit proberen en klooien met zadels. Je verwacht dan dat je een fatsoenlijk en passend zadel krijgt. Na 1 jaar rijden begon mn paard steeds slechter te lopen en ik kon maar niet bevatten hoe het kon. Toen Viehoff dus op stal alle andere zadels aan het opvullen was constateerde ze dat mijn zadel niet te smal of te breed was maar gewoon veel te lang. En je zaagt er niet zomaar een stuk vanaf.

Dus, zadel met flink verlies gekocht en 10 zadels later overgestapt naar boomloos. Dat lag nog het beste :)

Wat maakt Viehoff dan zoveel beter als je na haar advies alsnog 10 zadels hebt versleten en je tot op heden geen goed boomzadel hebt gevonden?
Ik vind het dan te kort door de bocht om Hermans slecht te noemen. Blijkbaar heb je een paard met een moeilijke rug en ja, dan kan het zelfs voor de beste zadelmaker een oefening op langetermijn zijn voordat het juiste zadel gevonden is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:15

MacKai schreef:
Merci.
Ik ben vandaag begonnen met een vrij strikt dieet.
En ik kwam net een kent en master vzh compact zadel tegen op de site van kent en masters..
iemand hier ervaring mee? Vallen die echt korter uit?

Ik stap altijd met opstap op.

Ik wil wel mennen maar bij ons hebben ze de ingangen van het bos allemaal afgezet :(

Ik heb een kent en masters s-line 18inch.paard heeft een draagvlak van 48 cm. Redelijk normale ruglengte. Ondanks dat ik verwachtte dat hij een hele korte rug had.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:18

Gini schreef:
Maureen_M schreef:

Wat maakt Viehoff dan zoveel beter als je na haar advies alsnog 10 zadels hebt versleten en je tot op heden geen goed boomzadel hebt gevonden?
Ik vind het dan te kort door de bocht om Hermans slecht te noemen. Blijkbaar heb je een paard met een moeilijke rug en ja, dan kan het zelfs voor de beste zadelmaker een oefening op langetermijn zijn voordat het juiste zadel gevonden is.

Viehoff heeft mij na het constateren van het te lange zadel niet aan een nieuw zadel geholpen. De kosten die verloren zijn gegaan waar dusdanig groot dat het budget voor een nieuw zadel niet meer bleef en toen ben ik wederom zelf verder gaan klooien (lees 5/6 jaar geleden) en heb ik uiteindelijk voor boomloos gekozen. Ik heb dit paard ook inmiddels niet meer trouwens.

Moeilijke rug had ze zeker maar hoe dan ook moet echt iedere zadelmaker weten dat een zadel niet over de 18de rib mag komen en al helemaal geen 4 cm :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:18

Heb je een idee hoeveel centimeter je daadwerkelijk hebt om er een zadel op te krijgen? Dan kan je al een hoop gerichter op zoek gaan.

Het zou zonde zijn je paard te verkopen als zelf een 16inch over het algemeen te lang zou zijn. Omgekeerd ook, het is niet omdat het gemiddelde engels zadel niet geschikt is, dat er niet nog ergens een alternatief is. Bijvoorbeeld malibaud zadels zijn erg kort, maar niet iedereen wil met zoiets rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:23

Is het probleem je gewicht of je lengte? Langere mensen met lange benen hebben vaak namelijk ook een grotere maat zitting nodig om niet met hun knieen over het zweetblad te schieten. Dan kan het ook helpen om gewoon een zadel te nemen waarvan de zweetbladen wat naar voren gekanteld zijn (veelzijdigheid of aangepast dressuurblad). Dat laatste heb ik ook.

Als het je gewicht is dan is de enige optie afvallen helaas. Dit zadel oogt sowieso te lang, maar is bovendien minstens drie vingers te ver naar voren gelegd: het ligt nu op het schouderblad in plaats van 2 vingers daarachter. Zou je het zadel goed leggen, dus verder naar achteren, dan steekt het zadel aan de achterkant nog meer uit. Als dit is hoe de zadelpasser het op de rug heeft gelegd dan weet je dus dat de zadelplek in werkelijkheid nog veel korter is dan de zadelmaker dacht, want de zadelplek meet je van 2 vingers achter het schouderblad tot aan de eerste lendenwervel.

Het lastige van quarters is dat door die hogere kont de lendenen ook sneller in de achterkant van het zadel prikken, dus eigenlijk is de pasvorm daar nog kritischer dan bij een paard met een rechte rug en een normale hoogte achterhand. Je hebt wel zadels met een extra ruime zitting op dezelfde boomlengte, maar in praktijk betekent dat dat het zwaartepunt van de ruiter verder naar achteren wordt gelegd, dus nog dichter op de achterkant van het zadel terwijl dat bij overbouwde paarden al zo'n kritiek punt is. Dan heb je ook nog zadelmakers die een extra ruime zitting (zwaartepunt verder naar achteren) combineren met extra korte kussens en dan wordt die ingekorte achterkant van het zadel nog veel meer (over)belast.
Met een barebackpad kun je zelf je zwaartepunt wat verder naar voren houden omdat je niet achter de boom-opbouw over de schoft hoeft te zitten, maar bij overgewicht op een barebackpad is de puntbelasting veel hoger dan bij overgewicht in een zadel. Ik weet natuurlijk niet hoeveel kilo's eraf moeten, maar misschien dat je paard een goede stok achter de deur is om (verantwoord!) te gaan lijnen.