Bitloos hoofdstel voor dressuurmuts...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Bitloos hoofdstel voor dressuurmuts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 18:45

Hier zit ik dan, na te denken over dingen die ik nooit verwacht had om over na te denken...

Ikzelf, de dressuurmuts die van de heel fijne afstemming van een stang+ trens hou, met mijn groot bewegend dressuurpaard, moet wegens medische redenen zo weinig mogelijk met bit gaan rijden... -O-

Help bokt, waar begin ik te zoeken? :o
Ik heb 0 kennis van bitloze hoofdstellen, ik heb al ontdekt dat wedstrijden mag tot M2, dus we kunnen nog heel lang M2 blijven starten, want dat doen we nu ook...

Wat er medisch juist mis is? Ik ben de term alweer helemaal kwijt maar mijn paard heeft een enorm beweegbare tong en gehemelte (ofzoiets), tijdens het bewegen drukt ze haar tong tegen het bit aan (ofzoiets) waardoor de luchttoevoer versmalt wordt en ze te weinig lucht binnen krijgt en dus gaat hoesten, kortademig wordt, ... Zonder bit doet ze dit veel minder.
Vandaag tijdens de bewegingsanalyse heeft de dierenarts gewoon de teugels aan de neusriem van mijn dyon hoofdstel geknoopt, maar dat lijkt me geen definitieve oplossing... :')

Dus waar ga ik wel een degelijk hoofdstel vinden dat nog een beetje mooi is en waar ik ook mee mag starten.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:58

Recent heeft nalanta een mooi hoofdstel uitgebracht waar ook mee gestart mag worden. Het heeft echt een dressuur look ten opzichte van bijvoorbeeld een FRA hoofdstel.

Eventueel kan je ook met een Rambo Mickhelm starten, mits je het kaptoom ringetje verwijderd. Beterschap! Ik hoop dat het helpt en jullie allebei bevalt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:59

Wat dacht je van deze van Equibling?
Afbeelding

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:16

Op http://www.bitloos.nl kun je vrij veel informatie krijgen over de verschillende bitloze systemen er is daar ook een speciale pagina voor welke hoofdstellen er voor wedstrijden gebruikt kunnen worden.
Ik zie dat je in België woont anders had ik je ook wel wat (Nederlandse) adresjes door kunnen geven.
Maar als je een idee hebt wel systeem je wilt kun je online ook genoeg vinden.
FRA is bv een merk met een hele range aan hoofdstellen van eenvoudig tot luxe.
En wat mooi is is best persoonlijk natuurlijk
Laatst bijgewerkt door jetm op 07-03-19 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:16

TS ik zou eerst eens gaan uitzoeken op welke manier jullie het prettigst bitloos rijden.
De ene rijdt het liefst met een Hackamore, de ander liever side-pull, weer een ander kin-gekruist, of kaak-gekruist... Er zijn nogal wat keuzes.

Voordat je weet wat het best bij jullie past zou ik je een Micklem Multibridle willen aanraden. Juist omdat je dat type hoofdstel op verschillende manieren bitloos kan proberen. Tzt kom je dan misschien wel op een ander hoofdstel uit, maar je moet toch ergens wat gaan uitproberen.

https://www.ridingwarehouse.com/product ... code=HRMMB

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 19:30

Myca schreef:
TS ik zou eerst eens gaan uitzoeken op welke manier jullie het prettigst bitloos rijden.
De ene rijdt het liefst met een Hackamore, de ander liever side-pull, weer een ander kin-gekruist, of kaak-gekruist... Er zijn nogal wat keuzes.

Voordat je weet wat het best bij jullie past zou ik je een Micklem Multibridle willen aanraden. Juist omdat je dat type hoofdstel op verschillende manieren bitloos kan proberen. Tzt kom je dan misschien wel op een ander hoofdstel uit, maar je moet toch ergens wat gaan uitproberen.

https://www.ridingwarehouse.com/product ... code=HRMMB

Maar hoe doe je dat zonder al die hoofdstellen te kopen? Echt een serieuze vraag. :')
Ik wil ook bitloos maar zie door de bomen het bos niet meer.
Mijn nicht had een fra kaakgekruist maar heeft deze onlangs verkocht dus heb het niet kunnen uitproberen.

Seltje

Re: Bitloos hoofdstel voor dressuurmuts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 20:01

@ Snooki: dat dus... Ik geef graag geld uit aan 1 hoofdstel dat 10 jaar mee gaat, maar ga geen 10 hoofdstellen kopen om uit te proberen...
Mijn hoofdstelfitter voor de Dyon doet ook wel een beetje bitloos heb ik zonet ontdekt, maar geeft aan dat ze voor mijn paard nooit voor bitloos zou kiezen, maar er moeten toch ook hoofdstelfitters voor bitloze hoofdstellen zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:05

Ik heb laatst iemand op facebook voorbij zien komen die een passervice voor bitloze hoofdstellen heeft, maar natuurlijk de naam vergeten... Ik ga even zoeken of ik het terug kan vinden :)

Edit: gevonden! https://www.freehorsepasservice.nl/

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:15

De Rambo Micklem Multi Bridle is op verschillende manieren te gebruiken. Ik heb deze destijds ook gekocht om te kijken wat voor ons het beste werkt. Ik rijd alleen bitloos bij lange bosritten, met bitloos dressuur heb ik weinig ervaring.

https://www.paardendrogist.nl/product/r ... el/114513/

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:21

@Snooki, omdat je inderdaad niet al die hoofdstellen wil aanschaffen raadde ik de Micklem Multibridle aan.
Dat hoofdstal kan zowel met bit, maar ook bitloos, sidepull, kingekruist en kaakgekruist. Je kan hem ook nog als kaptoom gebruiken, 5 verschillende mogelijkheden met dat ene hoofdstel.
Het enige wat hij niet kan is icm een hackamore.

Afbeelding

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:26

Inderdaad de hierboven genoemde van Equibling!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:31

Je kunt ook contact opnemen met Lis van bitlooshoofdstelfitting (http://www.bitlooshoofdstelfitting.nl)
Zij heeft verschillende merken en kijkt wat het beste werkt voor jou en je paard. (En dus verschillende soorten bitloos ook)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:40

Seltje schreef:
ik heb al ontdekt dat wedstrijden mag tot M2,

In Nederland mag je idd t/m M2 bitloos starten. Ik meen dat ik op Bokt heb gelezen dat het in België niet is toegestaan. Of is dat recent veranderd?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:41

Eigenlijk moet je geen 100'en verschillende hoofdstellen proberen, je moet van de 3 systemen te weten komen welk systeem het beste voor jou en je paard werkt: sidepull, kingekruist, kaakgekruist.
En dan durf ik best wel stellen dat de sidepull een 'gemakkelijk' hoofdstel is waar ieder paard wel mee wegloopt. Dus ik zou daar eerst naar kijken en die uittesten (geen stalgenootje of paardenvriendin met een sidepull?).
En daarna is het -net zoals met "echte" hoofdstellen :D - een kwestie van smaak en trends. De Micklem bv. is inderdaad enorm gehypet en wordt door veel mensen ook goed bevonden, maar je hoort toch ook meer en meer geluiden dat het puur als sidepull niet het meest handige hoofdstel is.
Een FRA Pardoes is een rechttoe rechtaan hoofdstel. Goed hoofdstel, maar heel basic. De FRA Rebecca is dan weer wat anatomischer gevormd en iets sjieker te noemen. Etc etc.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 20:43

In Nl weet ik wel een aantal mensen waar je bitloze hoofdstellen kunt passen (bij mij ook :) ) maar in België niet.
Over het algemeen is de sidepull het "simpelste" hoofdstel en ik denk ook het meest gebruikt.
Als je een beetje "op je zit" kunt rijden is de overgang naar bitloos ook helemaal niet zo ingewikkeld.

Ik heb al van verschillende mensen gehoord dat de bitloze opties bij de Micklem niet zo heel goed werken omdat de release van zowel de kin- als kaakgekruiste banden niet zo goed is. Zelf heb ik dit hoofdstel niet in mijn collectie dus niet uit eigen ervaring.

Bitloos.nl had ook een uitprobeerservice waarbij je 3 verschillende modellen kon lenen maar volgens mij moet je daar tegenwoordig lid voor zijn.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:11

Ik zou even kijken in de regelementen welke optimingen er op wedstrijd toegestaan zijn. Voor dressuur in ieder geval geen hackamore. En op basis daarvan zou ik gaan kijken wat er te koop is wat je ook op wedstrijd mag gebruiken. Ik zou eerst een aansluitend halster pakken, die werkt ongeveer hetzelfde als een sidepull. En daar een paar dagen mee rond gaan rijden om te kijken hoe het bevalt. Is gratis en vertelt je een hele hoop.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:18

In België mag je niet bitloos starten, in geen enkele klasse.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:19

Naturalhorseriding past bitloze hoofdstellen in België. Alleen weet ik niet of ze een hoofdstel heeft liggen die echt bij dressuur past, maar je kan wel de systemen ansich proberen.

Ze verkoopt Nurtural en Barefoot hoofdstellen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:28

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 21:35

Ha, jouw zoektocht lijkt wel een beetje op de mijne, behalve dat ik inmiddels al een jaar aan het rondkijken en lezen ben en me niet beperk tot het kunnen starten met wedstrijden.

Wat ik je zou aanraden is om bij het regelement even op te zoeken welke hoofdstellen toegestaan zijn om mee te starten, zodat je de keuze wat kunt uitdunnen. Er zijn namelijk inmiddels heel veel verschillende soorten en variaties, zeker als je wat wilt investeren en dus niet de wat hoger geprijste en op maat gemaakte meteen links laat liggen. Omdat je ermee wil kunnen starten in wedstrijden zul je toch beperkt zijn tot de varianten die zijn toegestaan, en dat maakt het zoeken wellicht al een stuk makkelijker.

Veel webshops bieden tegenwoordig ook "proef" hoofdstellen aan voor een klein bedrag, waarbij als je hem ook daadwerkelijk besluit te kopen, het "huur"bedrag van de aankoopprijs afgetrokken wordt. Dat is handig als er dus geen passervice mensen dergelijke diensten leveren in jouw omgeving. In het ergste geval ben je dan maar 10 tot 30 euro (gemiddeld) kwijt, in het beste geval heb je geen extra geld uit hoeven geven.

Let bij de multibridle er wel even op dat de ring bovenop de neus niet (zichtbaar) aanwezig mag zijn, maar ik heb van mensen gehoord dat ze hem er ook wel gewoon hebben afgesloopt. Verder herken ik me in wat er al gezegd is, zeer wisselende verhalen. Mijn buurman rijdt er met veel plezier mee, zijn merrie loopt beter dan ooit. Een vriendin van me had juist een heel slechte ervaring. Wellicht een aanname, maar ik heb het idee dat paarden met een "gemiddeld rijpaard hoofd" (ja, wat is gemiddeld, maar goed) er goed op lopen. Paarden met een grof hoofd, langer hoofd of juist kort gebouwd, zeer fijn gebouwd, etc, wat minder. Maar zoals gezegd, pure aanname gebasseerd op mijn absoluut niet representatieve groep verhalen en ervaringen. ;)

Ik kan wel een linkje naar webshops zetten, maar dat zal altijd maar een kleine greep zijn uit het grote aanbod dat er inmiddels is. Als je de hoofdstellen die toegestaan zijn in google invoert krijg je al snel een bak aan partijen die deze verkopen. Mijn ervaring is dat als je er even voor gaat zitten, je al snel merkt welke leverancier jouw meer aanstaat dan de ander, dat heb ik tenminste heel sterk.

Verder zou ik je voor de dressuur vooral aanraden te kijken naar een goed zacht passend hoofdstel wat het hoofd mooi omsluit zonder te knellen maar ook zonder veel te schuiven. Je wilt zo min mogelijk ruis in de hulpen die je geeft, en dat je zonder teveel extra druk of beweging je hulpen door kunt geven. In mijn ervaring tot dusver toe is het dan toch best even goed kijken naar welk hoofdstel ook daadwerkelijk zo mooi en rustig ligt op het specifieke hoofd van jouw paard. Zo kwam ik bij onze vorige merrie uiteindelijk uit op de F.R.A. Amber. Een western-look hoofdstel maar bij haar zo fijn om het hoofd passend dat we juist daarmee veel fijner dressuur konden rijden. En dat terwijl dat hoofdstel bij de moeder van die merrie juist weer alle kanten opschoof en meer op een touwhalster leek (die had een veel fijnere neuslijn). ;)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 22:15

Rex_Rolfo schreef:
Seltje schreef:
ik heb al ontdekt dat wedstrijden mag tot M2,

In Nederland mag je idd t/m M2 bitloos starten. Ik meen dat ik op Bokt heb gelezen dat het in België niet is toegestaan. Of is dat recent veranderd?

Ik rij wedstrijden in NL, woon op de grens, dus mag gelukkig nog wedstrijden starten. In België inderdaad (nog) niet toegestaan.

Na wat googelen heb ik ondertussen deze gecontacteerd: https://bitlooshoofdstelfitting.nl/cont ... 59-p771-o1

Ik neem qua tips mee: knhs reglement erbij nemen, echt mooi aanpassend hoofdstel, multbridle vind ik zelf heel lelijk, maar ken wel iemand waarvan ik die kan lenen om te testen. Voor de rest heb ik niet direct vrienden met bitloze hoofdstellen om te testen, ik zit echt niet in die wereld (amai dit klinkt enorm generaliserend maar zo bedoel ik het niet)

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:22

Mijn man gebruikt het Jeffries Gentle bitloze hoofdstel:
Afbeelding

Kopstuk ligt mooi op het hoofd en de neusriem is voorgevormd en zacht onderlegd. Heel fijn!

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:33

Ik heb de barefoot combi (?!) jaren gebruikt bij mijn Fries. Je kunt hem op de neusriem (sidepull) en op het bit rijden. Ik vond hem zelf altijd fijn rijden, supermooi zwart leer, anatomisch gevormd en chique 'dressuur' uitstraling. Helaas nu twee paarden met cob-maat, mocht je hem uit willen proberen, pb me dan even!
Ik heb een heleboel uitgeprobeerd bij verschillende paarden. Zou zelf vooral voor de simpelste gaan...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:40

Ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij, of in ieder geval qua dressuurmutserigheid. Oke, ik rijd dan wel geen M2, maar heb wel een pony gekocht om ambitieus mee te starten. Daarnaast heb ik absoluut niets met bitloos. Juist inderdaad omdat ik normaal met hele zachte hand voor de verfijning ga.

Je raadt het al, pony accepteert het bit absoluut niet. We komen er niet uit wat precies het probleem is, maar met bit wordt er geklapperd, mond wijd open, onrustig etc. Zonder bit is er vrij weinig aan de hand. Heb in eerste instantie gewoon met mijn Passier hoofdstel met lage neusriem gereden.

Nu sinds ruim een maand ben ik overgestapt naar de lelijkste, de Micklem. Terwijl ik normaal van verfijnde hoofdstellen houd. Echter kon ik dit hoofdstel voor een mooi prijsje tweedehands kopen en kon ik zo rustig alle opties uitproberen.

Vooral de frontriem vond ik erg lelijk, dus heb ik ons een mooi Dyon frontriem cadeau gedaan en nu valt de schade mee.

Eerlijk is eerlijk, ik baal nog steeds. Ik vind het een stuk minder verfijnd rijden, maar misschien moet ik nog wennen. Bovendien is mijn pony vergelijkbaar met een vierjarige in de aanleuning, dus het kan in jouw geval een stuk anders zijn.

Waar ik ook tegen aan liep, is dat er maar weinig sjieke bitloze hoofdstellen zijn (vind ik). Die van Equibling was veruit de mooiste, maar had een lange levertijd.
Kan morgen wel een foto maken van hoe de Micklem nu valt! :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:43