2 jaar geleden een bitfitsessie gehad en hierbij enkele bitten getest.
Het bit wat het fijnste leek te passen hadden ze niet in zijn maat en werd besteld. ( Een trust sweet iron ongebroken met tongboog medium, zeker geen goedkoop bit)
Na 2 weken heb ik deze incl de geadviseerde rubberen bitschijfjes opgehaald en ben ik ermee gaan rijden. Hij liep er echter nog steeds niet ontzettend fijn mee, erg onrustig met zijn hoofd en mond en kort erna ben ik overgestapt op bitloos.
Na de behandeling met een osteo 2 maanden geleden bleek zijn kaak ook vast te zitten en was ik benieuwd of dit ook invloed gehad zou hebben op het rijden met bit
Het bit erbij gepakt en deze gepast zonder de rubberen bitschijfjes. Hij loopt inderdaad een stuk fijner erop maar ik vraag mij af of die niet te smal is, gezien de watertrensringen, zeker omdat ik er ook nog rubber bitschijven bijhad wat het nog smaller maakt.
Ik heb dit voorgelegd aan de bitfitter en dit was hun reactie : Ik heb even extra overleg gehad en berichten en foto’s bekeken, het bit zit prima in de mond van het paard. De ringen maken een bit inderdaad een ietsje smaller. Maar ook met bitringen lijkt dit bit prima in de mond van het paard te passen.
Kortom de maat van het bit is correct.
Ben ik nu overbezorgd en kan ik er incl de rubberen ringen gewoon mee rijden of is het nu al iets te smal en kan ik beter een maat groter kopen