Peesbeschermers wanneer wel en wanneer niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rsoet

Peesbeschermers wanneer wel en wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 17:55

Hoi Hoi,

Sinds kort heb ik mijn eerste eigen paard.
paard wordt in mei 9 jaar en heeft nog nooit peesbeschermers om gehad.

De ene keer rijden we dressuurmatig de andere keer gaan we naar het bos en een keer in de week doen we ook springen. (niks op hoog niveau)

paard heeft nog nooit peesbeschermers om gehad.
ik lees er verschillende verhalen over.
raden jullie ze wel aan of niet? en wanneer dan wel? ook met een bosrit en dressuurmatig rijden of misschien juist alleen met het springen?

of zeggen jullie, paard heeft ze nooit gehad dus waarom nu wel?

ik hoor graag jullie meningen! :)

HopeDreamer

Re: Peesbeschermers wanneer wel en wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:11

Ik vind het vaak niet nodig.
Sommige paarden tikken of strijken wel echt, dan is het wel handig.

Let wel op dat je goede ademende beenbescherming gebruikt, dat is wat fijner voor je paard

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:16

Tsja, voorbenen eigenlijk altijd.. Tijdens het longeren wil hij nog wel eens wild springen en heeft zichzelf al eerder aangetikt. Ook op buitenrit en tijdens de les altijd om.. Zit echt niet te wachten op een peesblessure omdat hij zichzelf aantikt in een jolige bui.
Bij vorige baas ook altijd achter maar hij strijkt nauwelijks dus die nooit meer.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:20

Ik doe voor wel altijd een peeskapje om. Mijn paard staat op een voorijzer en wil wel eens 'klunzig' doen als ze aan het werk is.
In jou geval weet ik het niet. Als ze geen voorijzer heeft en zich,tot nu toe altijd heel gehouden heeft, zou ik niets omdoen. Ze loopt al jaren zonder..

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:21

Als een paard ze niet nodig heeft niet doen het word eronder heel warm en das voor pezen niet heel gezond soms kan je niet anders want dan tikken ze zichzelf aan en dat is pijnlijk en heb je kans op blessures maar ik zou zonder zeker aanraden !!

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:27

Ik zou ze een keertje omdoen en goed luisteren of je paard zichzelf aantikt. Als een paard dit doet kun je dit best goed horen als je er op let. Als ze niet aantikt peesbeschermers lekker laten, in ieder geval met dressuur. Met springen en bosritten zou ik ze dan wel omdoen, dit is toch een andere ondergrond en dan zijn peesbeschermers toch veiliger.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:34

Het paard heeft nooit eerder beenbeschermers om gehad. Waarom zou je het dan nu wel doen?
Ik zou het alleen met springen doen en verder niet. Is gewoon niet nodig.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:50

Ik heb het idee dat het een hype is om beenbeschermers om te doen. In de wei, tijdens het rijden en longeren ik zie ze steeds meer bij paarden en ponys om me heen. Ik denk dat 75% van de paarden ze niet nodig heeft.maar dat de eigenaar het mooi vind om beschermers om te doen

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:43

Ik gebruik ze alleen voor, achter nooit. Heb nog niet mee gemaakt dat ze zichzelf aantikt maar heb wel een diepe bak en ga geregeld naar het bos. Daarom dus wel altijd om.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:06

Ik denk dat Roekes gelijk heeft. Het past erg goed in de hype van de setjes en leuke kleuren. Tenzij je paard zichzelf echt aantikt zou ik er gewoon niet aan beginnen. Het wordt toch warm onder die dingen en daarmee doe je de pezen ook geen goed.
En ik ben gek op kleurtjes en dergelijke, maar Paard wordt (is officieel nu) 9 en heeft er sinds ik hem ken (sinds vlak voor zijn 4e) nooit mee gelopen en dat bevalt ons prima. Hij kent het wel, op zijn verkoopfoto's stond hij met witte bandages en zijn vorige eigenaar had hem ook vierkant in de beschermers.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:08

Ik heb ze altijd om, zelfs met wandelen.
Dit omdat mijn paard geopereerd is aan beide achterbenen waardoor ik er enorm voorzichtig mee ben geworden. Daarnaast zijn het back on track beschermers die haar helpen met het vocht in haar benen.

Voor een paard waarmee niets aan de hand is, zou ik ze niet om doen.
Vaak zijn ze heel snel warm en dat is niet goed voor de pezen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:08

Ja altijd in tijdens verplichte beweging.. zowel voor als achter en.met longeren ook spring schoenen maar ze tijd voor en achter.
Ook de eerste 2 dagen als ze voor de eerste dag weer vol op ijzers staat rest leker zonder en ook gelijk als eerste af.. idd warmte is slecht

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:56

Ik gebruik met "werken" altijd kappen voor de voorbenen. Met buitenrijden en springen zet ik haar rondom, omdat ze met hard galopperen nog wel eens wil strijken en met springen gebruik ik ze uit voorzorg.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:26

Ik gebruik weinig kappen. Als ze aantikken of strijken gebruik ik ze wel altijd.

Dressuur matig niet, springen wel alleen voor. Crossen rondom. Bosrit ook alleen voor. Maar even een stukje langs de dijk in volle galop niet hoor.
De 1 staat rondom op ijzers, enkel voor of bloot maakt ook geen verschil.

Ik ben geen voorstander van alles maar inpakken als het niet nodig is. Vooral met basis dressuur trainingen niet.

Wat ik vaak doe om te laten wennen is ze los gooien met kappen om of longeren. Achter kappen gebruik ik eigenlijk helemaal zelden, als ze gaan crossen doe ik ze gewoon om en eigelijk nooit problemen gehad.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:37

Alleen mijn jonge paard heeft ze aan met springen. Dit omdat ze het nog aan het leren is en soms de balk aantikt. Verder gebruik ik ze nooit.

Ik vind het idee dat ze warm worden niet prettig en daarbij kunnen de meeste paarden prima zonder. Hier trouwens geen paarden die jolig worden als ze uit de box komen want die heb ik simpelweg niet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:49

Mijn paard heeft ze nooit om tenzij we gaan springen. Met dressuur, buitenritten, longeren, working equitation etc krijgt hij ze niet om.. Nergens voor nodig bij hem ondanks alle capriolen die hij uithaald nog nooit problemen ondervonden van verwondingen door aantikken oid. Bij springen vind ik het wel belangrijk ivm erg overdreven springen waarbij verhoogde kans op eigen voorbenen aanraken en er komt meer kracht bij kijken tijdens springen. Maar een sprongetje in het bos doe ik wel gerust ook zonder peeskappen.
Ik heb altijd begrepen uit artikelen dat hitte nadelig is voor pezen, dat hitte microbeschadegingen maken waardoor de pees slechter word op den duur. Beenbeschermers zorgen toch ten alle tijden voor extra warmte en verminderde verkoelende luchtstroom om de pezen/benen heen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 02:48

wortel115 schreef:
Alleen mijn jonge paard heeft ze aan met springen. Dit omdat ze het nog aan het leren is en soms de balk aantikt. Verder gebruik ik ze nooit.

Ik vind het idee dat ze warm worden niet prettig en daarbij kunnen de meeste paarden prima zonder. Hier trouwens geen paarden die jolig worden als ze uit de box komen want die heb ik simpelweg niet.

aantikken doen ze met de voorkant ;) dus dan helpen ze al niet voor het aantikken van de balken.

mijn paard het ze echt nooit om. spring dan ook niet met haar maar menig buitenritten door verschillende bodems is ze gewend. dus ok daar niet om ben van mening dat er eerder peesblesures door komen dan dat je ze vermijdt

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 02:56

roekes schreef:
Ik heb het idee dat het een hype is om beenbeschermers om te doen. In de wei, tijdens het rijden en longeren ik zie ze steeds meer bij paarden en ponys om me heen. Ik denk dat 75% van de paarden ze niet nodig heeft.maar dat de eigenaar het mooi vind om beschermers om te doen

ja dat is mij ook al op gevallen , de beschermers in dezelfde kleur als de zadeldekje .

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 03:40

pinkie87 schreef:
wortel115 schreef:

aantikken doen ze met de voorkant ;) dus dan helpen ze al niet voor het aantikken van de balken.

mijn paard het ze echt nooit om. spring dan ook niet met haar maar menig buitenritten door verschillende bodems is ze gewend. dus ok daar niet om ben van mening dat er eerder peesblesures door komen dan dat je ze vermijdt

Je hebt helemaal gelijk. Toch vind ik het fijn om ze de eerste paar keer bij het springen aan te hebben. Niet dat ik heel veel spring en ook niet heel hoog.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 07:09

Als hij ze nooit om heeft gehad hoef je daar nu ook niet mee te beginnen hoor. Behalve als je straks echt hoger gaat springen kan het ter bescherming daarbij wel goed zijn.
Mijn paarden hebben ze tijdens het werk wel om, maar dat is alleen omdat ze ze ook echt nodig hebben

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:27

Tijdens de training altijd om voor. Op aanranding van de dierenarts wegens een schiefel op zijn voor been aan de binnenkant. Als ik op wedstrijd ga heb ik ze met het inrijden niet om

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:12

Wij gebruiken alleen peeskappen met springen. Met cross ook beenbescherming, maar dan crossbeschermers.

rsoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 09:37

roekes schreef:

precies dit idee had ik ook. vandaar mijn vraag wanneer wel en wanneer niet?
vandaar ook de vraag of het misschien met springen wel beter is of ook niet.

rsoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 09:42

Dankjewel allemaal!

ik kies er inderdaad voor om het niet te doen.
naar mijn idee tikt hij zichzelf niet aan en zo hoog springen we niet dus het lijkt me niet nodig.

voor de mooiheid ga ik het zeker niet doen!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 18:31

Altijd om met trainingen :D
Ivm schiefels maar ook vanwege de zijgangen waar hij nogal onhandig in is