Welk bit een echte aanrader?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjoleinvde

Welk bit een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 19:49

Goedenavond,

Er zijn zovee bitten op de markt, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Mijn oog valt op de sprenger WH ultra, met een ‘los’ ringetje in het tussenstuk. Dit om het kauwproces te bevorderen.
( foto bijgevoegd )

Afbeelding

Ik heb een paard met een gevoelig mondje, met niet al te veel ruimte.
Ik zoek een ‘zacht’ bit die echt het schuimen/ kauwen bevordert en eventueel helpt met een stillere aanleuning.

Nu vind ik de trust en de neue schule bitten er ook fijn uit zien.
Over Myler ben ik nog niet zo uit.

Ik rijd op dit moment op een simpel Harry’s Horse sweet iron watertrens.

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

bosox

Re: Welk bit een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:00

Ik heb een bitje van BR: https://hypostore.nl/br-dubbel-gebroken ... BwE#526=12

Is anatomisch gevormd (in een boogje, net zoals bijv de Sprenger), en vrij dun. Voor paard die heeeel gevoelig was in dr mondje was dit een heel fijn bit. Deze lijn, BR Soft Contact, heeft oa ook enkelgebroken, bustrensen, watertrensen, ongebroken en ga zo maar door. Echt een aanrader!

kalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:03

het bit waar bosox het over heeft is idd er fijn, het paard wat ik met dit bit reed was erg gevoelig in haar mond, daarvoor heeft dit bit zeker geholpen! :)

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:20

Ik heb van mijn lieve partner, op aanraden van diverse bokkers, een trust flexi kneveltrens sinds een paar dagen.
Ik heb een ongebroken bit en het is suer flexibel. Mijn paard vind het kauwen erop zo te merken heel prettig. Hij loopt lekker ontspannen. Enige waar ik even aan moest wennen is dat ik meer op beenhulp moest rijden ipv teugelhulp. Doordat het bit ongebroken is, geeft het een mildere druk op de mondhoeken en heeft geen scharnierpunten (dus doet nergens pijn) door de knevel krijgt hij enkel wat extra druk op de wang. Maar toen ik dat even door had ging het best lekker.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:22

Het hangt echt enorm van je paard af. Bij paarden die sneller sterk worden of hangen is een watertrens meestal het fijnste, die ligt wat losser in de mond. Bustrens en Dtrens zijn meer geschikt voor paarden die snel te los of onrustig in de aanleuning zijn.
Aurigan en dat soort legeringen bevorderen het kauwen, evenals een los ringetje oid. Voor een paard wat snel te licht of wiebelig in de aanleuning wordt zou ik een los ringetje oid niet snel pakken.
Verder doet de dikte veel en of het bit anatomisch gevormd is. Bij een smal klein mondje kan je beter een dunner bit pakken, bij een grotere mond kan evt een dikkere ook.
Anatomisch gevormd is fijn, maar ik heb ook een paard die juist zo recht mogelijk fijner vindt, dat is uitproberen.
En je hebt natuurlijk ook nog specialere modellen, bijv het superzachte trust flexisoft bit.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:25

Ik ben ook voor de Trust soft gegaan. Onwijs fijn en beweegt heel fijn mee met de mond.
Mijn pony vind ijzer sowieso niets en dit bit neemt ze zo aan.
Ze heeft weinig ruimte in haar mond en de Trust is ook wat dunner wat ook een pluspunt is :)

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:30

Ik heb een lezing gehad over bitten in de mond van een paard door iemand die daar onderzoek naar heeft gedaan. En toch het liefst enkel gebroken of een recht bitje. En geen watertrens maar een bus of d-trens. Dus ik rij gewoon met een enkel gebroken d-trens van Harry's horse.

bosox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:32

De Trust soft zijn inderdaad heel fijn!! Maar, TS schrijft dat haar paard niet zoveel ruimte heeft, en die van Trust zijn echt vrij dik. Denk dat je beter een dunner bitje kan zoeken dan.

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:36

Oké lastig, weer een hoop verschillende meningen dus haha!
Ja hij is reageert heel gevoelig en is vaak wat wiebelig in de aanleuning.
Nu is dit ook zeker een moeilijke kant van mij uit, maar ook een bit kan wonderen doen. Zodat we elkaar helpen

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:46

De meeste wondjes in de mond van velletjes die klem komen te zitten is bij een dubbel gebroken watertrens. Hoe meer schakels, hoe meer kans op velletjes die klem zitten. Zeker als het bit net iets te groot is.
Zou dat nog kunnen bij je eigen bit?

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:48

Mariljo schreef:
De meeste wondjes in de mond van velletjes die klem komen te zitten is bij een dubbel gebroken watertrens. Hoe meer schakels, hoe meer kans op velletjes die klem zitten. Zeker als het bit net iets te groot is.
Zou dat nog kunnen bij je eigen bit?

Ik heb nog nooit wondjes gehad bij hem, ik bedoelde met gevoelig dat hij heel licht in de mond is en overal wat heftiger op reageerd als er iets verandert :)

Marjoleinvde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 11:49

Niemand anders meer ervaringen en aanraders ?

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 11:53

ik heb een happy mouth enkel gebroken appelbitje! ben afgestapt van alle andere modellen. Het gaat heel goed en ik vind het een erg vriendelijk bit.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:08

Wij zijn al een hele tijd tevreden met een ongebroken bustrens. Ligt heel stil in de mond, juist dat beweeglijke van gebroken bitten zorgde voor onrust in de aanleuning.

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 12:10

Mijn paard liep altijd op het wh ultra bit maar bleek toch iets te dik. Daarna overgestapt op een Myler level 1. Mijn paard liep daar echt superfijn op wat een verbetering.
Vorig jaar met een bitfitter gekozen voor de overstap naar neue schule.
Dat was even wennen maar uiteindelijk is die tot nu toe het fijnste.
Denk echt dat het ook per paard verschillend is waar de 1 fijn op loopt kan de andere niks mee.
Trust flexisoft was voor mijn paard bijvoorbeeld veelste dik en ik ging er meteen mee aan de haal haha niks voor ons dus.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 01:06

Bij mijn paard met weinig ruimte in de mond en heel gevoelige onrustige mond ben ik uitgekomen bij Fager bitten. deze hebben verschillende modellen waar omschrijvingen bij zijn zodat je goed kan uitzoeken welke het beste bi jou type paard past. Mijn paard accepteerd het bit erg goed en kauwt er lekker op af en zoekt het bit zelf op naar de hand.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 02:28

Ik ben eigenlijk van mening dat iedere paardenmond anders is en dat ieder paard anders kan reageren op hetzelfde bitje. Het perfecte bitje zoeken is dan ook meer een zoektocht dan een gegeven boek. :)
Wat je zou kunnen doen zijn bitjes die jou aanspreken uittesten bij dochorse of een bitfitter later komen. Je zou dan ook bijvoorbeeld bitjes kunnen proberen in watertrens en D-trens. Ik zou verwachten dat een watertrens beter geschikt is voor jou paard gezien je zegt dat hij erg gevoelig reageert, gezien een D-trens nóg gevoelig is, maar dat weet je eigenlijk pas nadat je het verschil hebt gevoelt met rijden.

De myler zou ik niet aan beginnen, ik vind dit geen vriendelijke bitje.. Heb ze zelf nooit geprobeerd, enkel in de hand gehad en allen die ik heb vastgehouden voelden letterlijk scherp aan. Ook eens gevraagd aan een bitfitter wat haar mening was over deze bitten (zonder mijn mening eerst te vertellen) en zij had zo goed als dezelfde mening.

Mijn paard heeft overigens ook een smal en klein mondje, maar de trust flexi soft (simpele watertrens met bitringen) zit prima. Het klopt dat dit bit dik is, maar hij loopt al vrij snel naar smaller in het midden. Eerste bit waar mijn paard beter op loopt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 07:50

Na 40 bitten het ideale nog niet gevonden. Serieus, je kunt alleen maar uitproberen. En als je niet alles kunt lenen en pech hebt ligt er op den duur echt een stapel van 40 bitten. Een bitfitter werkt niet is mijn ervaring. Na 2-3 weken rijden weet je het pas. Alleen de directe nogos haal je met bitfitten er uit en bij mijn paard zijn dat er nul geweest.
Mijn paard heeft weinig ruimte, maar hoe dikker hoe fijner ze het vindt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:31

Dat hangt helemaal van je paard af. Het ene paard loopt super op een enkel gebroken bitje terwijl een ander paard dat absoluut niet wil. Kijk dus naar je paard waar hij fijn op loopt. Dit betekend dus dat je moet gaan testen.

StippelDjaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:11

Mijn Pony is vrij sterk maar ook weer vrij gevoelig in de mond. Ook heeft mijn pony een tong probleem. Hij heeft erg weinig ruimte in de mond waardoor hij zijn tong simpelweg gewoon uit zijn mond laat hangen. Ik heb nu een erg dun enkelgebroken water trens bitje wat eerst redelijk werkte maar nadat ik een dubbelgebroken watertrens appelbit heb geprobeerd werkte het dunne enkelgebroken bitje niet meer. Ik kan er nu helemaal niks meer mee. Ik heb nu een Happy Mouth watertrensje besteld ook een appel maar het middenstukje is een koperen rol. Dit is nogal een gewaagde gok omdat het een prijzig bitje is maar ben super benieuwd hoe hij er op reageert.

Ik zal over 2 weekjes wel even een update geven met resultaat so far!

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:20

Ik rijdt op aanraden van een vriendin al een jaar met een ongebroken trens. Loopt mijn paard super op.

3 weken terug is de paardentandarts geweest en ik kreeg complimenten over het bit.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:28

Sprenger dynamic! Ik vind het een heel mooi anatomisch gevormd bit en hij is volgensmij in verschillende diktes verkrijgbaar. Mijn paard heeft ook een gevoelig mondje en op dit bit loopt hij het fijnst van verschillende dubbelgebroken bitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:22

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 09:33

Ik heb een neue schule turtle via de bitfitter.
Mijn pony is te ‘sensibel’ voor een watertrens maar te stug voor een Bus of D trens.
De turtle heeft de werking van een watertrens maar de stille ligging van een bus. Onze aanleuning is hier aanzienelijk op verbeterd. Ik kom ook af van de sprenger dynamic watertrens.
Bij druk word het bit zachter en zodra je paard gaat trekken of hangen word het een ‘stangetje’ is mij uitgelegd.

Afbeelding

Afbeelding

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:44

Hoi, ik rij momenteel met een knevel. Daar loopt mijn paard super op.
Ik heb nog een nieuwe berris liggen en een zgan myler.
Iemand interesse?
Afbeelding

Afbeelding