Lange mensen zadel gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leanR

Lange mensen zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 22:36

Ik ben nog steeds opzoek naar mijn zadel. Vroeger reed ik op alles weg, maar sinds de aanschaf van eentje van 1.85 een jaar geleden is dit een hoofdstuk geworden.
Met mijn erg lange lichaam heb ik in vele zadels zeer veel moeite om een balans te vinden. De meeste dressuurzadels zetten mij uit balans, achterin het zadel en mijn benen buitenspel. Wanneer ik hier mijn been laat hangen zal deze niet recht naar beneden afhangen, maar richting de schouder van het paard, en hier kan ik geen steun vinden in mijn beugels. Op foto's zie je vaak een teruggetrokken beugel zonder dat deze afhangt.

Ik heb mij proberen te verdiepen in mannen-vrouwenzadels. Toch kom ik hierin niet uit naar welk type zadel ik precies uit moet kijken. Ik heb gereden in Euroriding, Anatomica, Custom, een paar type Fryso en in de ouderwetse KN zat ik nog het netst met mijn benen onder me. Iemand ervaring met de KN Ouverture?

Ik ben erg benieuwd of andere mensen ervaring hebben hiermee en in het algemeen dit balansprobleem in zadels.
Ik ben opzoek naar een zadel met een duidelijk dieptepunt midden in het zadel, die het been terugplaatst en evt. mogelijkheid tot een teruggeplaatste beugelophanging. Dit zadel moet geschikt zijn voor het paard met een hoge schoft met veel schoudervrijheid.

Janine1990

Re: Lange mensen zadel gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:38

Ik weet niet hoelang je bent...

Ik zit met mijn 1.86m wel fijn in een Fryso Legacy (het oude type).

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:40

Ik ben zelf ook lang (1.82) en ik heb veel baat bij korte wrongen. Wanneer de wrong te lang is, komt mijn knie er op te liggen (of ik moet mezelf in een onmogelijk positie forceren om er achter te komen) en dan kan je inderdaad niet meer fatsoenlijk zitten. Wanneer daar rekening mee wordt gehouden, pas ik in heel veel merken. Harry Dabbs, Adam Ellis, Schutte, Ideal etc.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:44

Ik ben niet extreem lang (1,75) maar ik vond wel heel moeilijk een fijn zadel tot ik bij Equimaro terecht kwam. We hebben net zolang gezocht naar mogelijkheden tot ik perfect zat en nu wil ik niks anders meer. Super blij dus met mijn Harry Dabbs waar je alles kan kiezen en aanpassen zoals je zelf wilt. Dus ook de hoek van je kniewrong en zweetblad enz.

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:15

Ik heb na het proberen van een hoop zadels nu een Frank Baines Élégance met als oplossing: een extra lang zweetblad. Hierdoor komen mijn knieën niet op de wrongen maar netjes waar ze horen en zit ik veel beter. Ik ben 1.80 met blijkbaar niet de standaard benen voor standaard zadels.

Na allerlei zadels testen bleek elk probleem steeds te komen door mijn te lange benen. Is wel iets te verbloemen door een grotere zitting maar dan krijg je weer een stoelzit van. Heel weinig wrong kan natuurlijk ook helpen. Nu heel blij met een heerlijk zadel waar ik ook écht goed in pas en geen concessies hoef te doen.

Maar ik neem aan dat een hoop merken met een verlengd zweetblad te bestellen zijn. Of je moet mazzel hebben met een tweedehands.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:23

Mijn dochter heeft ook erg lange benen en komt of met de kniewrongen of met het lenge van het zweetblad in de problemen. Combineer dat met een ronde en korte PRE en de zoektocht bleek nogal een uitdaging. We zijn uitgekomen op een Kieffer Action en die zit als een huis.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:24

Ik weet niet of het iets is wat je zoekt maar mijn verzorgpaard heeft een Australian Stock zadel. Zijn eigenaresse is 1.90 en ik 1.75 met lange stelten en wij zitten hier allebei fijn in!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 23:26

Consessies wil ik ook niet meer doen. In het verleden veel zadelmakers die wel akkoord gingen met een consessie of het afdoen met 'kijk maar naar die ruiters aan de top', dat het komt door de lengte. Ik zal zo'n 1,85 zijn, lange (boven)benen. In veel moderne zadels met type zitvlak badkuip kom ik teveel achterin te zitten, resulteert in stoelzit. Veelal in oudere klassieke types net als bovengenoemd benen over de wrongen. Heeft beugelophanging hierin invloed?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 23:31

Grooming_Mom schreef:
Mijn dochter heeft ook erg lange benen en komt of met de kniewrongen of met het lenge van het zweetblad in de problemen. Combineer dat met een ronde en korte PRE en de zoektocht bleek nogal een uitdaging. We zijn uitgekomen op een Kieffer Action en die zit als een huis.

Dat ziet er fijn uit! Ik ga me verder verdiepen in dit zadel. :)

Sandyislief schreef:
Ik weet niet of het iets is wat je zoekt maar mijn verzorgpaard heeft een Australian Stock zadel. Zijn eigenaresse is 1.90 en ik 1.75 met lange stelten en wij zitten hier allebei fijn in!

Ziet er comfortabel uit! Ik ben voor nu specifiek opzoek naar een dressuurzadel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:33

Dat je achterin zit heeft alles met te lange wrongen en wanneer het zadel goed op je paard ligt niets met de zit te maken. Wanneer jij achterin zit zelfs zonder beugels aan ligt het zadel niet goed. Het beste zal zijn om een zadel met smalle twist en korte wrongen zijn. Langere zweetbaden ook beter. Ik ga er van uit dat je vrouw bent vandaar de smalle twist. Wanneer je de centen hebt misschien een custom zadel, je kunt een fitter thuis laten komen en via de mail je wensen al doorgeven . Kijk maar op de site, staan ook de kosten op .

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:35

Ja beugelophanging heeft invloed en de vorm en grootte van wrongen ook en de lengte van het zweet blad en de positie van het zweet blad, ik heb een wow, daar kan ik m'n wrong zelf inzetten of weglaten en kiezen uit vorm en grootte, m'n zweetbladen in 4 posities bevestigen en kan kiezen uit beugelophanging 2 posities.
Bij sommige zadelmerken die je nieuw Besteld kan je verlengde en verlegde zweetbladen vragen

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 23:40

bigone schreef:
Dat je achterin zit heeft alles met te lange wrongen en wanneer het zadel goed op je paard ligt niets met de zit te maken. Wanneer jij achterin zit zelfs zonder beugels aan ligt het zadel niet goed. Het beste zal zijn om een zadel met smalle twist en korte wrongen zijn. Langere zweetbaden ook beter. Ik ga er van uit dat je vrouw bent vandaar de smalle twist. Wanneer je de centen hebt misschien een custom zadel, je kunt een fitter thuis laten komen en via de mail je wensen al doorgeven . Kijk maar op de site, staan ook de kosten op .

Toevallig rijd ik op een Custom, aangemeten aan het paard. Fitters vinden het prima liggen en daarmee is het klaar met onderstaande argument.
leanR schreef:
..of het afdoen met 'kijk maar naar die ruiters aan de top', dat het komt door de lengte.

Ik kan er niet in zitten... :) Vandaar dat ik me verder verdiep.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:03

leanR schreef:
Sandyislief schreef:

Ziet er comfortabel uit! Ik ben voor nu specifiek opzoek naar een dressuurzadel.

Zo ziet het eruit trouwens!

Afbeelding

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:17

Ik heb een Sella zadel, helemaal naar mijn wensen gemaakt. Vind hem heerlijk.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 00:59

Ik zit met mijn 186 het beste in een WoW. Mijn beide zadels zijn dan ook op mij afgesteld waardoor ik goed zit een ze hebben standaard 2 plekken voor beugelophanging.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:34

Heb jij Passier al eens geprobeerd? Geen diepe zit en stijl lang zweetblad en daarom erg geschikt voor lange benen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:38

Dat ik nog reed, zat ik met mijn lange stelten het meest fijn op een Hulsebosch WB4 met verlengde zweetbladen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:41

Ik volg even mee, zelfde probleem. Heb nu een Anatomica en dat gaat maar de wrongen zijn eigenlijk te lang waardoor mijn benen naar achter gaan en ikzelf wat naar voren val. Zeker als paard een keer wegspringt.

Passier (GG) heb ik ook geprobeerd met verlengde zweetbladen maar ook daar kwam ik niet lekker uit met de wrong/knie.

Ik zat zelf laatst te denken aan iets naar voren geplaatste zweetbladen/wrong (beetje dit idee:https://drunensruiterhuis.nl/nl/gebruikte-dressuurzadels/10023-county-perfection.html) maar geen idee of dat ook daadwerkelijk een oplossing zou zijn.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:55

Ik ben na een lange zoektocht uit gekomen bij een (tweedehands, betaalbaar!) Prestige Top Dressage. Dit is het eerste zadel wat mijn paard goed lag met zijn hoge schoft. Ik ben zelf 1,80 met vrij forse bovenbenen en zit hier goed in en ik kon bij de meeste zadels ook mijn bovenbenen niet kwijt waardoor ik op de lepel kwam te zitten.

Afbeelding

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:03

_bloempje01_ schreef:
Ik ben niet extreem lang (1,75) maar ik vond wel heel moeilijk een fijn zadel tot ik bij Equimaro terecht kwam. We hebben net zolang gezocht naar mogelijkheden tot ik perfect zat en nu wil ik niks anders meer. Super blij dus met mijn Harry Dabbs waar je alles kan kiezen en aanpassen zoals je zelf wilt. Dus ook de hoek van je kniewrong en zweetblad enz.

Dit had mijn verhaal kunnen zijn :) Maar idd via Equimaro een zadel gekocht wat op mijn beenlengte is afgestemd. Ik ben 1,78 en vooral lange benen. Nu is de beugelophanging een cm terug geplaatst waardoor ik mijn benen ook makkelijker kan laten hangen en er minder druk op mijn heupgewrichten kon. De balans van mij en mijn paard is nu ook veel beter. Dus even overleg met Equimaro is ook mijn advies.

Succes!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 12:03

Akke_sSpring schreef:
_bloempje01_ schreef:

Dit had mijn verhaal kunnen zijn :) Maar idd via Equimaro een zadel gekocht wat op mijn beenlengte is afgestemd. Ik ben 1,78 en vooral lange benen. Nu is de beugelophanging een cm terug geplaatst waardoor ik mijn benen ook makkelijker kan laten hangen en er minder druk op mijn heupgewrichten kon. De balans van mij en mijn paard is nu ook veel beter. Dus even overleg met Equimaro is ook mijn advies.

Succes!

Goede tip! Ben eerder nog geen zadelpasser tegengekomen die dit probleem begreep. Ik heb in mijn huidige zadel inderdaad kramp/spierpijn bij mijn heupen (dan moet ik echt even afstappen). Compensatiegedrag denk ik. Ik ga hier zeker weten even over lezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:20

Wij hebben een Kentaur Electra, hiervoor een KN Symfonie gehad. In beiden konden man en ik (beide lange benen) goed zitten. Dat lukte ook op een Passier Grand Gilbert, maar dat zadel is alleen fijn als je echt een vrije ongedwongen zit wil. Wij vonden de Kentaur lekkerder zitten beiden.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:29

Ik ben ook lang en zit echt heel fijn in mn KM Exclusive!

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:29

leanR schreef:
Toevallig rijd ik op een Custom, aangemeten aan het paard. Fitters vinden het prima liggen en daarmee is het klaar met onderstaande argument.
leanR schreef:
..of het afdoen met 'kijk maar naar die ruiters aan de top', dat het komt door de lengte.

Ik kan er niet in zitten... :) Vandaar dat ik me verder verdiep.

Heb je misschien een foto van je zit in het zadel? Kan me er niet helemaal een bij bij vormen.

Ik ben zelf 1.80m, met lange benen, met name de bovenbenen. Ik pas daardoor ook moeilijk in zadels. Herken het probleem van achterin zitten omdat je je knieën niet kwijt kunt, in mijn vorige zadel kon ik ook moeilijk zitten.

Je noemde dat je een Custom hebt. Ik heb een custom wolfgang solo, met langere zweetbladen. Zit eigenlijk perfect. Custom heeft hier bij mij ook goed in meegedacht. De kniewrongen zijn dus ook lager. Zo op het oog lijkt het normaal, omdat de verhoudingen hetzelfde zijn, maar vergeleken met de andere zadels in onze zadelkamer, is hij toch wel 5-10cm langer. Mijn paard is overigens 1.75m.
Eerder had ik ook vaak het probleem dat ik met mijn laarzen onder het zweetblad bleef haken, nu ook niet meer :)
Laatst bijgewerkt door BrittOllie op 09-02-19 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:34

Maar dan heeft je zadelpasser geen goed werk geleverd, een zadel moet goed op een paard passen maar zeker ook voor de ruiter goed zijn. Heb je je verhaal al eens naar custom gestuurd, dus niet naar de passer maar de importeur want dit moeten ze toch op kunnen lossen.