Zacht bitje gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LENTI

Zacht bitje gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 21:57

Het viel me op dat mijn paard tijdens het rijden vaak zijn mond open doet zodra er een beetje druk op de teugel komt.
Ik gebruik nu een dubbelgebroken kneveltrens omdat ik wil dat het bit mooi stilligt in de mond en geen drukpunten veroorzaakt op het gehemelte of in de mondhoeken.

We hebben ook bitloos geprobeerd maar hiermee voel ik toch minder connectie dan met een bitje. Dat geeft mij een fijner gevoel nu we echt in ontwikkeling zijn als combinatie.

Hij is vorig jaar zomer nog gecheckt door tandarts en in november behandeld door de osteo. Het is ook echt alleen zodra er wat druk op de teugel komt.

Heeft iemand tips welk bit als eigenschap heeft dat stabiel ligt in de mond en zacht is zonder drukpunten?

Cinnepin

Re: Zacht bitje gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:07

Ik denk dat je niet alleen aan jezelf moet denken, wat jij fijner vind..ik denk dat je paard duidelijk aangeeft een bit niet fijn te vinden?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:08

Heb je al eens een ongebroken bustrens geprobeerd?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:17

Ik reed altijd met een dubbel gebroken bitje maar laatst dacht ik ook, dat is m niet helemaal.
Toen naar enkel gebroken gegaan en een bustrens. Iets fijner.
Nu met ongebroken dtrens. Deze:

https://goo.gl/images/f3LWYC

Hier loopt ze echt heel fijn op. Schuimt fijn en neemt mijn hand goed aan.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:18

Hier ook fan van een ongebroken bustrens :)

Cchiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:34

Ongebroken blijft het meest stabiel liggen. En ongebroken bitjes heb je in super veel typen. Zou gewoon eens beginnen met een ongebroken bustrens.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 22:35

Ik heb zo’n trust flexi soft bit.Mijn merrie is super gevoelig en nam geen enkele druk op het bit.Ik heb het 1ste jaar met de bitclips aan mijn Micklem gereden, gedeeltelijk op de neusriem dus.
Beris heeft ook zo’n flexibele stang, die is nog heel veel flexibeler.

https://www.facebook.com/13328968004169 ... 483787929/

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 23:13

Ik heb nog nooit gereden met een ongebroken bitje! Goede tip. Ik ga eens kijken of ik er 1 kan regelen. Bedankt!

@ambre: dankje voor die tip. Dat kan eventueel ook nog interessant zijn. Mijn ruin kan wel wat hebben op het bit maar doet gewoon gauw zijn mond open.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:51

Ik volg even. Mijn merrie doet niet haar mondje open maar kan hevig reageren als er te veel druk op komt. Ze gooit haar hoofd dan omhoog en reageerd heftig door middel met hoofd schudden. ( bij voorbeeld als ze schrikt en je even door onbalans per ongeluk iets te veel trekt aan teugels. ) Ook heeft ze moeite om de hand te volgen. Na goeie warming up lukt dit wel ( beter). Iemand tips

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 00:00

LENTI schreef:
Ik heb nog nooit gereden met een ongebroken bitje! Goede tip. Ik ga eens kijken of ik er 1 kan regelen. Bedankt!

@ambre: dankje voor die tip. Dat kan eventueel ook nog interessant zijn. Mijn ruin kan wel wat hebben op het bit maar doet gewoon gauw zijn mond open.

De bitten van Trust kan je hier testen: https://www.dochorse.nl/test-center.htm ... and=149217

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:05

Ik ben zelf niet zo dol op al dat rubberachtige materiaal. Als paard het bit niet goed aanneemt kan het gaan branden in de mond. Ook bitten met een staalkabeltje erin..... pas er mee op, er zijn paard die het bit doorkauwen, omdat het zo zacht is, en het kabeltje zelf is heel scherp. Trust sweet iron is ook fijn, ook in ongebroken versie, wordt goed geaccepteerd en niet door te kauwen.

Sprenger heeft ook heel goede bitten, sensigan of aurigan wordt vaak super geaccepteerd, en kijkt vooral naar een bit dat goed past in de mond, voldoende ruimte voor de tong en wat zachter op de lagen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:16

Avalanche81 schreef:
Ik ben zelf niet zo dol op al dat rubberachtige materiaal. Als paard het bit niet goed aanneemt kan het gaan branden in de mond. Ook bitten met een staalkabeltje erin..... pas er mee op, er zijn paard die het bit doorkauwen, omdat het zo zacht is, en het kabeltje zelf is heel scherp. Trust sweet iron is ook fijn, ook in ongebroken versie, wordt goed geaccepteerd en niet door te kauwen.

Sprenger heeft ook heel goede bitten, sensigan of aurigan wordt vaak super geaccepteerd, en kijkt vooral naar een bit dat goed past in de mond, voldoende ruimte voor de tong en wat zachter op de lagen.

De witte bitten van BR gaan dat tegen, want rubber kan inderdaad soms branden.

Ik zou wel eens naar een ongebroken bustrens kijken, sommige paardenmonden zijn te smal voor een dubbel gebroken bit, waardoor het pijn kan doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:46

Dat beviel bij mij en mijn merrie idd heel goed :j

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:26

Interessant topic! Ik heb ook een paardje die best gevoelig is. Ik heb nu een Sprenger bit, dubbel gebroken bustrens. Ik dacht dat dit een zacht bitje was. Mijn paard is 1,69 en heeft bitmaat 11,5. Best een smal mondje. Volgens de da en tandarts heeft ze niet al te veel ruimte in haar mond. Met bit heeft ze haar mond iets open. Volgens hun komt dit omdat de tong niet genoeg ruimte heeft. Een din bitje vind ze niet fijn. Net als Bitloos, ddan gaat ze met haar hoofd schudden. Dit heb ik een tijd geprobeerd. Ze is niet tegen het bit ofzo.
Zou een ongebroken Bustrens ook iets zijn? Of heeft iemand een goede tip

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:49

Xritt schreef:
Interessant topic! Ik heb ook een paardje die best gevoelig is. Ik heb nu een Sprenger bit, dubbel gebroken bustrens. Ik dacht dat dit een zacht bitje was. Mijn paard is 1,69 en heeft bitmaat 11,5. Best een smal mondje. Volgens de da en tandarts heeft ze niet al te veel ruimte in haar mond. Met bit heeft ze haar mond iets open. Volgens hun komt dit omdat de tong niet genoeg ruimte heeft. Een din bitje vind ze niet fijn. Net als Bitloos, ddan gaat ze met haar hoofd schudden. Dit heb ik een tijd geprobeerd. Ze is niet tegen het bit ofzo.
Zou een ongebroken Bustrens ook iets zijn? Of heeft iemand een goede tip

Als de mond smal is is het ook afgeraden om met een dubbelgebroken bit te rijden, dat gaat namelijk op de verkeerde plekken druk geven. Hier ook een paard met een smalle mond en die werd gek van een dubbel gebroken bit, enkel gebroken was al veel beter en een ongebroken is inderdaad ook fijner en zachter!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:04

mijn verzorgpaard die ik vroeger had, was juist heel hard in haar mond , Mede kwam dat ze lang in als manege paard heeft gedaan, terwijl zij maximaal 2 uur per dag liep.
De manege eigenaar was altijd zuinig op zijn paarden .

Ze pakte het bit gewoon vast, toen ben ik een goeie ruitersportzaak gegaan in Rhoon. Ik heb het uit gelegd en zij raadde een dubbel gebroken watertrens aan. Terwijl dat vaak voor groene paarden voor gebruikt. Maar het werkt ook bij paarden met een harde mond. Maar het werkte heel goed.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:57

Ik heb hier ook het trust ongebroken bustrensje.. het allereerste bit waar mijn paard echt super op loopt. Heb alles al geprobeerd. Enkel en dubbel gebroken ongebroken sweet iron.

Van de sweet iron had ze zodra de roestlaag te voorschijn kwam grote brandblaren in haar mond! Voor mij nooit meer sweet iron!

Het trust bit is echt vanaf het eerste moment heel fijn voor haar. Het is niet koud, heel zacht, flexibel op de juiste manier, en stil genoeg voor haar chaotische hoofd ;)

Mijn paard heeft normaal maat 11.5 cm maar kan van trust ook een 12.5 cm hebben.

Voor mij is er na 9 bitjes eindelijk een einde gekomen aan een zoektocht naar bitten!

Mijn paard heeft ook een gevoelige mond, en een smal mondje.
Dubbelgebroken floepte alle kanten op, watertrens vond ze niks, zowel enkel al dubbel gebroken. Te wiebelig.
Enkel gebroken ging al beter, alleen áls ze het bit ooit pakte, dan kwam ze er ook vol tegenin! Ook beet ze veel en nijdig in het bit.
Vanaf het moment dat de trust erin ging stond ze gewoon mooi rustig. Geen gek kauwen, of happen, niet meer vastpakken of ertegenin komen. Super fijn! Ook is dit heel ander kunststof dan bijvoorbeeld een appelbitje. Veel gladder, heel andere structuur.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:47

Keshia, welk bit van Trust is dat precies?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:08

De trust inno sense flexi soft bustrens ongebroken. :)

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:24

Wel echt compleet de andere kant op, maar voor sommige paarden werkt een leren bitje ideaal.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:33

Waarom kiezen jullie voor de Bustrens en niet de watertrens? Ik zag dat ik de watertrens kan testen bij Dochorse.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:41

Mag ik ook nog zeggen dat ik zweet bij de trust flexi soft watertrens? :')
Had hem eerst een weekje geprobeerd van dochorse (aanrader!) en was na 3 keer rijden helemaal om. Ook het eerste bit waarmee mijn merrie éindelijk wilt nageven. Bitloos ging overigens ook prima, maar ze was minder goed te sturen (en niet veilig genoeg op buitenritten, maar dat is een andere discussie).
Zou deze zeker overwegen en in ieder geval testen bij dochorse, zeker de moeite waard!

Xritt schreef:
Waarom kiezen jullie voor de Bustrens en niet de watertrens? Ik zag dat ik de watertrens kan testen bij Dochorse.

Zover ik weet/denk vangt een watertrens meer op van de ruiter (dus betere keuze als je een onrustige hand hebt). Een bustrens/D-trens daarentegen ligt weer stabieler in de mond, maar een stille hand is wel 'vereist'.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:58

Ze kunnen, bij een watertrens, met de tong het mondstuk bewegen dus je krijgt ze meestal wat smakelijker in de mond.
Bustrens is dus bij onrustige monden weer fijner maar mijn Welsh is heel onrustig geweest in de mond maar vind een bustrens helemaal niets.
Voor echte knagers is het bit idd niet geschikt.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:12

Afbeelding
Wat vinden jullie van deze?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:21

Ik vond hem beduidend minder mooi afgewerkt dan de Trust en ook minder flexibel.