Een goed bit voor een sterk paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

123horses0

Een goed bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 00:19

Hi!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijn bitje voor mijn paard. Ik heb een heel sterk paard en ik reed eerst dressuur met een dubbel gebroken watertrens maar mijn paard deed gewoon waar ze zelf zin in had. Met springen reed ik altijd al met een pessoa bitje en daar kan ik haar perfect mee rijden, dus voorlopig rij ik hier ook dressuur mee.

Op mijn dressuur wedstrijden is dit bit helaas niet toegestaan dus ben ik op zoek naar een bitje waar ik haar ook fijn mee kan rijden maar wat maar 1 ring heeft aan het bit. Heeft iemand hier ervaring mee en kent een fijn bit?

Celine_Famke

Re: Een goed bit voor een sterk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:02

Ik zou dit niet met een bit gaan oplossen.. Dressuren met een pessoa bitje kan nooit een goede oplossing zijn, imo gaat het niet om de hoeveelheid kracht in de mond.

Blijkbaar gaat er rijtechnisch in jullie communicatie iets niet goed. Ik zou les gaan nemen i.p.v. een sterk bit nemen.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:12

Lekker les nemen. Zo te horen is dit een rijtechnisch probleem, en neemt je paard je gewoon in de maling. Wat doet je paard als hij doet waar hij zelf zin in heeft?

Waarom rijd je met een pessoabit? Wat is jouw reden geweest om je paard op een hefboom te rijden?

Ik zou als ik jou was een normaal water- of bustrensje inhangen om mee te beginnen, les nemen, en heel veel kilometers maken.

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:30

Ik heb zo'n bitje wat een stang wordt als het paard te sterk in zijn mond wordt. Geen idee hoe het precies heet. In principe is dit gewoon een dubbelgebroken trens, dus je zou dat kunnen proberen? Geen idee of dat toegestaan is op wedstrijd helaas.

(ik ben het ook eens met bovenstaand advies. Heeft mij ook heeel erg geholpen met mijn paard wat dus ook erg sterk in de mond is. Helaas ben ik nog niet zo ver in lessen dat ik het op enkel gebroken durf/kan, maar het gaat al stukken beter!)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:33

mcjv schreef:
Lekker les nemen. Zo te horen is dit een rijtechnisch probleem, en neemt je paard je gewoon in de maling. Wat doet je paard als hij doet waar hij zelf zin in heeft?

Waarom rijd je met een pessoabit? Wat is jouw reden geweest om je paard op een hefboom te rijden?

Ik zou als ik jou was een normaal water- of bustrensje inhangen om mee te beginnen, les nemen, en heel veel kilometers maken.

Een paard kan je niet in de maling nemen. Zover kunnen ze niet denken. Een paard reageert op je en that's it.

Een strenger bit is zoals bovenstaande reacties echt nooit een oplossing. Gelukkig zijn er regels voor en die zijn ook niet voor niks. Een dressuur wedstrijd zou iets moeten laten zien over jouw samenwerking met je paard en dat bereik je niet met sjorren, trekken en doen.

In plaats van investeren in spullen, investeren in goede lessen. Dat gaat je veel verder brengen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:50

123horses0 schreef:
Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijn bitje voor mijn paard. Ik heb een heel sterk paard en ik reed eerst dressuur met een dubbel gebroken watertrens maar mijn paard deed gewoon waar ze zelf zin in had. Met springen reed ik altijd al met een pessoa bitje en daar kan ik haar perfect mee rijden, dus voorlopig rij ik hier ook dressuur mee.

Op mijn dressuur wedstrijden is dit bit helaas niet toegestaan dus ben ik op zoek naar een bitje waar ik haar ook fijn mee kan rijden maar wat maar 1 ring heeft aan het bit. Heeft iemand hier ervaring mee en kent een fijn bit?

Dat is een rijtechnisch probleem, dat moet je niet met een sterker inwerkend bit willen oplossen. Ga les nemen en als je dat al hebt: zoek een betere instructeur.

123horses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 23:50

Natuurlijk neem ik lessen zowel dressuurlessen als springlessen. Het is helemaal niet het geval dat ik aan het trekken ben aan het bit ik rij mijn paard met springen met een pessoabitje en dit is ook echt nodig voor dit paard.

Ik wil alleen voor dressuur een ander bit omdat ik dit totaal geen fijn bit is om mee dressuur te gaan rijden, maar mijn paard reageert niet goed op een dubbelgebroken watertrens. Mijn vraag was dus als iemand een ander fijn bitje weet voor mee te dressuren.

123horses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 23:54

Celine_Famke schreef:
Ik zou dit niet met een bit gaan oplossen.. Dressuren met een pessoa bitje kan nooit een goede oplossing zijn, imo gaat het niet om de hoeveelheid kracht in de mond.

Blijkbaar gaat er rijtechnisch in jullie communicatie iets niet goed. Ik zou les gaan nemen i.p.v. een sterk bit nemen.

Het is ook niet mijn bedoeling om met een strek bit dressuur te gaan rijden, maar ik ben opzoek naar een ander bit waar mijn paard beter op zou reageren.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:58

Een paard hoort niet sterk te zijn. Ieder vorm van weerstand, trekken, wegspringen oid is een symptoom van iets (imo). Terug trekken wekt alleen maar spanning en veel pijn op, de mond is ook super gevoelig. Er klopt iets niet met jullie communicatie. Mijn paard was ook sterk, tot dat ik haar ander rijtechnisch ging rijden aan een langere teugel en zij haar neusje eruit kon doen. Nu is zij op de pinken te rijden..

Bleek ook dat een bustrens voor haar te dik was, nu heeft zij ruimte in haar mond omdat ik met een Myler rij. Bekijk ook je ppaard zijn mond; hoe laag is het verhemelte, hoe dik is zijn tong, hoe zwaar is het bit, hoever ligt het bit naar achteren, waar beginnen de kiezen etc.

Al dat hefboom gedoe is niet nodig, zolang je communicatie maar goed is en jullie elkaar begrijpen en dat er rust is..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 00:31

Mijn ervaring is dat paarden die niet fijn reageren op een dubbel gebroken trens, juist wel fijn reageren op een ongebroken trens. Een ongebroken trens ligt stiller in de mond.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 02:05

Ongebroken (water)trens zoals de Trust Inno sense flexi soft.
Mijn jonge paard was niet te sturen op een dubbel gebroken bit, de flexi soft ligt veel zachter in de mond en mijn jonge paard is daar veel minder sterk op en sinds dien prima te sturen. Hij knabbelt nu op het bit, in plaats van zich er tegen te verzetten.
De oplossing ligt niet altijd in een strenger bit, vaak ligt het juist in een zachter bit met een andere werking.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 07:56

lotthje schreef:
Ik heb zo'n bitje wat een stang wordt als het paard te sterk in zijn mond wordt. Geen idee hoe het precies heet. In principe is dit gewoon een dubbelgebroken trens, dus je zou dat kunnen proberen? Geen idee of dat toegestaan is op wedstrijd helaas.

(ik ben het ook eens met bovenstaand advies. Heeft mij ook heeel erg geholpen met mijn paard wat dus ook erg sterk in de mond is. Helaas ben ik nog niet zo ver in lessen dat ik het op enkel gebroken durf/kan, maar het gaat al stukken beter!)

Danger bit heet dit volgens mij. Vriendin van mij heeft een. Hij word ongebroken, niet een stang. Dat is imo heel wat anders.
Is gewoon toegestaan op wedstrijden

lotthje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:00

Kabayo schreef:
lotthje schreef:

Danger bit heet dit volgens mij. Vriendin van mij heeft een. Hij word ongebroken, niet een stang. Dat is imo heel wat anders.

Oh bedankt! Ik dacht dat dat ongeveer hetzelfde was :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:04

Een stangbit heeft een hefboomwerking. Een bit kan dus niet zomaar in een stang veranderen.

Ik zou idd ook eens gaan voor een ongebroken bitje. Dat ligt doorgaans wat stiller in de mond.

Cchiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:06

Kabayo schreef:
lotthje schreef:

Een danger bit heet het inderdaad. Kan erg fijn zijn door de verschillende manieren van inwerken. Wel op voorwaarde dat je jezelf erg bewust bent van je hand en dus niet ongemerkt vast blijft houden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:28

Mijn instructeur sprak ooit eens de wijze woorden: "Een paard kan alleen maar sterk worden en vasthouden als jij hem iets geeft om vast te houden."
Oftewel, jíj moet leren loslaten en je paard ook. Ga daar eens aan werken tijdens les. Wacht oefeningen en leren loslaten. Een ophouding om attent te maken en dan weer loslaten is prima op de juiste momenten natuurlijk. Maar dat is maar een moment en meteen weer los.

Daarnaast zijn er wel degelijk paarden die vanuit een gedragsprobleem (dus géén rijtechnisch probleem) niet altijd op een trens te rijden zijn. Zo kan ik de mijne prima bitloos en op trens ontspannen in de bak rijden, maar in het bos niet. Hij heeft verlatingsangst en wéét dat hij door een trens heen naar huis kan rennen. Helaas slecht aangeleerd gedrag, wat ik er niet meer uit krijg. Buiten rijd ik daarom op scharen. Hij kan hier niet doorheen rennen, omdat de werking van dat bit op zo'n moment best heftig is. Maar los teugeltje en alleen oppakken wanneer nodig is dan ook alles. En ik heb een kuikenmak paard buiten. Ze weten echt wel wanneer ze wat kunnen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:28

123horses0 schreef:
Natuurlijk neem ik lessen zowel dressuurlessen als springlessen. Het is helemaal niet het geval dat ik aan het trekken ben aan het bit ik rij mijn paard met springen met een pessoabitje en dit is ook echt nodig voor dit paard.

Ik wil alleen voor dressuur een ander bit omdat ik dit totaal geen fijn bit is om mee dressuur te gaan rijden, maar mijn paard reageert niet goed op een dubbelgebroken watertrens. Mijn vraag was dus als iemand een ander fijn bitje weet voor mee te dressuren.

Je blijft zelf herhalen waar het probleem zit en dat is echt rijtechnisch. OOk voor springen zou je niet afhankelijk moeten zijn van een streng bit.

Anatomisch gezien moet een bit gewoon goed passen. Daarvoor heb je een bitfitter nodig.

Al het andere is ALTIJD rijtechnisch.

Eventueel lichamelijk. Toen mijn ene ruin een blessure achter had, voelde ik dat ook aan de voorkant. Maar dat is nog iets lastiger als ze niet kreupel lopen bijvoorbeeld.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:33

123horses0 schreef:

Maak een afspraak met een bitfitter dan kun je meerdere bitten proberen en het bit kiezen waar je paard fijn op loopt.

123horses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 15:31

rien10 schreef:
Mijn ervaring is dat paarden die niet fijn reageren op een dubbel gebroken trens, juist wel fijn reageren op een ongebroken trens. Een ongebroken trens ligt stiller in de mond.

Bedoelt u dan zo een rubbere bitje?

123horses0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 15:33

capopjekop schreef:
Een stangbit heeft een hefboomwerking. Een bit kan dus niet zomaar in een stang veranderen.

Ik zou idd ook eens gaan voor een ongebroken bitje. Dat ligt doorgaans wat stiller in de mond.

Bedoelt u dan zo een rubberen bitje?

capopjekop

Re: Een goed bit voor een sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:41

Nee gewoon een metalen trensje ongebroken

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:42

Amanda schreef:
Mijn instructeur sprak ooit eens de wijze woorden: "Een paard kan alleen maar sterk worden en vasthouden als jij hem iets geeft om vast te houden."
Oftewel, jíj moet leren loslaten en je paard ook. Ga daar eens aan werken tijdens les. Wacht oefeningen en leren loslaten. Een ophouding om attent te maken en dan weer loslaten is prima op de juiste momenten natuurlijk. Maar dat is maar een moment en meteen weer los.

Daarnaast zijn er wel degelijk paarden die vanuit een gedragsprobleem (dus géén rijtechnisch probleem) niet altijd op een trens te rijden zijn. Zo kan ik de mijne prima bitloos en op trens ontspannen in de bak rijden, maar in het bos niet. Hij heeft verlatingsangst en wéét dat hij door een trens heen naar huis kan rennen. Helaas slecht aangeleerd gedrag, wat ik er niet meer uit krijg. Buiten rijd ik daarom op scharen. Hij kan hier niet doorheen rennen, omdat de werking van dat bit op zo'n moment best heftig is. Maar los teugeltje en alleen oppakken wanneer nodig is dan ook alles. En ik heb een kuikenmak paard buiten. Ze weten echt wel wanneer ze wat kunnen.

Lees dit maar eens goed TS, ik ben het hier helemaal mee eens! Als je hier met je huidige instructrice niet mee uitkomt is het misschien eens tijd om een nieuwe te zoeken :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:53

CharmingS schreef:
Amanda schreef:

Lees dit maar eens goed TS, ik ben het hier helemaal mee eens! Als je hier met je huidige instructrice niet mee uitkomt is het misschien eens tijd om een nieuwe te zoeken :)

Er is anders weinig mis hoor, met een ongebroken trens. Is gewoon een trens. Maar dan ongebroken. :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:50

Ik vraag me af of iedereen die men in real life tegen komt die een paard rijdt met Pessoa bit of bit met hefboomwerking, dezelfde preek krijgt als TS hier, dat zij een rijtechnisch probleem hebben?

Wat is er mis met gewoon een ander soort bit adviseren dan een dubbelgebroken trens? Niet elk paard loopt per definitie goed op een dubbelgebroken trens als, rijtechnisch, de ruiter toch alles goed doet. IMO is het zoeken naar de beste oplossing gezien de omstandigheden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:04

Als ze het er met mij over hebben wel :) dan probeer ik ze iig op andere gedachten te brengen :)