Mannenzadels en vrouwenzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:22

Eerst een stukje historie:

4000 jaar lang zijn zadels gemaakt voor mannen. En die zadels hebben een brede twist en een smal zitvlak, omdat mannen anatomisch iets anders in elkaar zitten dan vrouwen.
Mannen hebben meer ruimte tussen de bovenbenen, smallere heupen, en de hoek van het bekken is anders.

Nu hoor ik heel vaak zeggen: gewoon goed gaan zitten, bekken kantelen, en je rug recht houden.
Dit is anatomisch onmogelijk. Er zit een lichte bolling in de femur (het bovenbeenbot) van een vrouw, het gaat dus iets naar voren vanaf de heup. Bekken kantelen en rug recht resulteert automatisch in hakken die een stuk voor de schouder/heup lijn eindigen.
Verder is het bekken van een vrouw zo geconstrueerd, dat het 3 steunpunten heeft ipv 2: je zitbeenknobbels en je schaambeen. "Niet op je doos zitten" is dus simpelweg fysiek onmogelijk.

De oplossing: een zadel dat gemaakt is voor vrouwen. En dat betekent niet veel wrong en een diepe zit (zoals je op de plaatjes hieronder kunt zien is dat niet nodig) maar een smalle twist, die ruimte biedt voor de bovenbenen, en een zitvlak dat gemaakt is voor een vrouwenbekken.

Ter illustratie een paar plaatjes. De ruiter is op alle plaatjes dezelfde, de zadels verschillen. De eerste zadels zijn zadels gemaakt voor vrouwen, de laatste is een mannenzadel.

Afbeelding
Het zadel hier heeft nauwelijks wrong, geen diepe zit. Wat het wel heeft zijn een smalle twist en een breed zitvlak.

Afbeelding
Zelfde zadel, nu met een bontje erop. Ander paard. Deze foto om even te laten zien hoeveel ruimte er is voor het bovenbeen.

Afbeelding
Zadel is een Wow met een lady's seat, dus weer een smalle twist en een breed zitvlak. Halfdiepe zit, en weer weinig wrong.

Afbeelding
Zelfde zadel, foto schuin van achteren genomen.

Afbeelding
Zadel met meer wrong, geen diepe zit, maar vooral een brede twist.
Het bovenbeen wordt naar voren en naar boven gedrukt, rechtop zitten is onmogelijk geworden, zonder de rug hol te trekken, of het bekken te kantelen.

Nogmaals, de ruiter is op alle foto's dezelfde.

Voor meer informatie: https://www.horsejournals.com/horse-sad ... n-vs-women

https://www.youtube.com/watch?v=qMNd9RAt0gI

https://www.youtube.com/watch?v=pgMj_VBDsAw

Anoniem

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:29

Zoek je ervaringen met deze zadels of soortgelijke merken die vrouwenzadels hebben, of heb je hier een vraag over?
Ik ben groot voorstander van zadels die voor vrouwen gemaakt zijn, maar ik weet niet precies wat het doel is van dit topic?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:35

Soms is je paard ook dermate breed, zoals 1 van mij, dat je wel aan die brede twist vast zit. Ik kan niet op boommaat 36 een smalle twist creëren zonder een zadel als een torenflat te maken, want dat wil je, gezien het contactverlies ook niet. En ja, ik zit op dat specifieke paard belabberd, soit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 16:49

xyzutu2 schreef:
Zoek je ervaringen met deze zadels of soortgelijke merken die vrouwenzadels hebben, of heb je hier een vraag over?
Ik ben groot voorstander van zadels die voor vrouwen gemaakt zijn, maar ik weet niet precies wat het doel is van dit topic?

Mijn doel is met name een stukje discussie en bewustwording.

Ik vind dat er soms gewoon ronduit slechte adviezen worden gegeven over zitten, en ik wilde, met onderbouwing en illustraties aangeven dat het zadel soms gewoon echt het probleem is.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:59

Zoals ik het opvat is het doel van het topic vooral om "ons" het verschil tussen mannen- en vrouwenzit/-zadels duidelijk te maken? En dat daar uberhaupt verschil in zit? Er zijn toch nog steeds heel veel mensen die dat niet weten, en er met een beetje geluk achter komen als ze zichzelf goed informeren als er (zit)problemen zijn. *edit* dat is de bedoeling van ts dus inderdaad :) *

Ik had er tot een paar jaar terug nog nooit bij stilgestaan. Zelf, ik rijd weliswaar western, maar voor westernzadels geldt hetzelfde. Daar ben ik pas achter gekomen, toen ik problemen kreeg en hield met het zadel dat we op dat moment hadden. Pijn in m'n rug, ik reed me telkens open, zelfs met bontje, en het ergste was dat ik niet meer fatsoenlijk kon zitten en mee kon komen met de beweging van m'n paard. Met bbp geen enkel probleem, dus ik had wel de hoop dat het niet helemaal aan mij zou liggen. Gelukkig (want ik had mezelf al bijna veroordeeld tot levenslang bbp, dan maar geen wedstrijden meer) kwam ik er na lang googelen achter wat mijn probleem zou kunnen zijn. Het probleem, en de mogelijke oplossing voorgelegd aan onze zadelpasser, en met diens hulp toen inderdaad ook uitgekomen op een zadel met een smallere twist. Heb proefgereden op een minimaal aangeklede kale boom, en zelfs daar zat ik al tig keer beter op dan op het andere zadel. Gelukkig kon manlief er ook prima op uit de voeten :') Wat was dat een verademing, ik kon weer rijden _/-\o_

Inmiddels rijd ik (en man ook) overigens het meest met een vrij spartaans wade-achtig zadel, met loeiharde zit, wat net zo fijn rijdt, dus hoewel dat niet speciaal voor vrouwen gebouwd is zal dat ook wel een smallere twist hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:51

Dit dus :j

En ik zie en hoor dit veel meer dan je denkt. Heel veel vrouwen hebben problemen met zitten, last van de onderrug, last van het bekken, een tijdje terug was er een topic over wat voor ondergoed....

Je ondergoed zou niets uit mogen maken. Het kan niet zo zijn dat je speciaal ondergoed zou moeten kopen voor het rijden, en dan nog steeds het commentaar krijgen: je trekt een holle rug, bovenbenen ontspannen, knieën aan het zadel houden, klapperende onderbenen, kapstokjes...... Zoals op bovenstaande foto's te zien is, heb ik dat probleem gewoonweg niet met een zadel dat mij past.

Ben ik pro zitlessen? Absoluut. Maar het is onzinnig om van de ruiter te verwachten correct te zitten in een zadel waar ze simpelweg niet in past.

Verder wil ik het stereotype bestrijden dat een zadel waar je dan wel correct in zit een diepe zit en veel wrong heeft.

Zoals op deze foto te zien is, is dat totaal niet nodig.
Afbeelding

Dit zadel heeft geen wrong, en geen diepe zit, het dwingt nergens in een houding. Maar door het zitvlak in combinatie met de smalle twist is mijn bekken in de goede hoek, heb ik ruimte voor mijn bovenbenen, en dus nergens spanning. Ik hoef mijn bekken niet te kantelen en heb voldoende ruimte om mee te swingen met de beweging.

Ik vermoed dat jouw zadel idd een smalle twist heeft, want anders kan het nooit zijn dat je er fijn in zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:42

dianaw33 schreef:
Soms is je paard ook dermate breed, zoals 1 van mij, dat je wel aan die brede twist vast zit. Ik kan niet op boommaat 36 een smalle twist creëren zonder een zadel als een torenflat te maken, want dat wil je, gezien het contactverlies ook niet. En ja, ik zit op dat specifieke paard belabberd, soit.

Ik heb ook een breed paard, zo eentje die een heel geschikte rug heeft om een afgietsel voor een keukentafel van te maken. Ik denk dat ik volgens het boekje ook "beroerd" zit. Met m'n voeten te ver naar voren, soort stoelzit. Daar maak ik mij niet meer druk om. Ik zit functioneel, kan hulpen geven en kan in mijn benen, voeten, bekken en rug die spieren aan- en ontspannen die ik wil. Als mensen last hebben van hoe het er uitziet moeten ze maar naar het paard kijken. Die loopt er lekker onder, wat hij niet doet als ik volgens het plaatje ga zitten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:15

Ik kan, als vrouw, dan weer niet op een vrouwenzadel zitten. Ik vind het absoluut niet aangenaam zitten en krijg na een halfuurtje echt last van mijn rug. Bij een breed mannenzadel heb ik dat veel minder. En met mijn Barefoot, die nog breder zit, gaat het nog beter.

Je moet een zadel vinden dat bij je past.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:20

Dat kan natuurlijk :) je kunt best een uitzondering zijn in die dingen. Maar je bent je ervan bewust, en daar gaat het mij met name om.

xLes schreef:
Je moet een zadel vinden dat bij je past.

Dat is idd het centrale punt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 16:07

Schleese heeft al lang een heel gamma zadels voor vrouwen op de markt.
En ook daar zijn sommigen niet helemaal tevreden over.
Zonde van het geld want een Schleese kost al snel om en bij de 4000euro :=

Dus idd de gouden regel : een zadel wat past bij ruiter en paard. Niet altijd even makkelijk :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 16:09

Bates heeft ook modellen die veel geschikter zijn voor vrouwen, Wintec niet zo, die zadels zijn echt wat breder, en WoW ook. Maar er hangt idd een prijskaartje aan. Ik had een Kieffer die ook echt prima zat, was niet per se gemaakt voor vrouwen, maar had een heel smalle twist, en een fijn zitvlak. Ding was wel hard trouwens, maar je kon er prima op zitten.

Ergens vind ik het vrij belachelijk dat er maar zo weinig zadels voor vrouwen zijn, vrouwen domineren al zeker 30 jaar de paardensport.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:32

Tsss, wat een leuk topic! Nooit geweten Avalanche dat er verschil is tussen mannen en vrouwenzadels. Wat informatief! Ik zit of eigenlijk lig zo ongeveer altijd in mijn zadel, maar ik heb dan ook een westernzadel. Dat zijn waarschijnlijk ook allemaal mannenzadels, maar maakt mij niet zo veel uit.

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:45

Heb je misschien artikelen of filmpjes waar meer te leren is over het verschil tussen de zadels?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 18:48

Snap ik, en als je er blij mee bent is het ook prima :) het is meer ter informatie dan iets anders.

Maar zie je wat er hier in je bekken en onderrug gebeurt? :) En dan kan ik wel tegen jou roepen dat je rechtop moet gaan zitten, maar dat kan helemaal niet in dit zadel :)
Runa schreef:
Heb je misschien artikelen of filmpjes waar meer te leren is over het verschil tussen de zadels?
Er staan er 2 in de openingspost, maar ik ga meer voor je zoeken :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:13

Interessant onderwerp. Maar eerlijk gezegd is wat mij betreft maar 1 ding belangrijk: dat het zadel mij als ruiter niet hindert. Zo lang het zadel in balans ligt en niet is voorzien van een diepe zit en enorme blokken/wrongen, kan ik er goed op zitten. Of het nu breed is of smal. Ik rijd veel zonder zadel en dan ontwikkel je naar mijn idee een dermate onafhankelijke balans dat je op veel zadels goed uit de voeten kunt. Ik heb niet het idee dat ik nou veel beter of fijner zou zitten op een 'vrouwenzadel'. Het is vooral belangrijk dat je je balans kunt centreren en je gewrichten flexibel kunt houden, zodat je de beweging goed door kunt laten. En dat je met je balans boven je voeten kunt blijven, anders leun je op je paard en kom je achter de beweging.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 19:17

Die balans centreren heeft ook wel alles te maken met de plaats van je bekken in het zadel :)
En je balans boven je voeten heeft ook te maken met de ruimte voor je bovenbenen, als jij je bovenbenen niet kwijt kunt, komen je voeten niet recht onder je heupen terecht, en leun je dus idd op je paard.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:19

Interessant ik kan al een poosje niet meer rijden ivm artrose in mijn heup ten gevolge van bovenbeen/heup fractuur.
Ik persoonlijk heb me al eerder ingelezen in vrouwen zadels toen ik nog kon rijden. Mij leek het ook wel wat maar helaas nooit kunnen uit proberen, ik zelf denk wel dat mijn artrose versneld tot stand zou kunnen gekomen zijn door een zadel met brede twist en breed zitvlak. Helaas nu niks meer aan te veranderen heb me erbij neergelegd en zit nu voor achter het paard ipv erop.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 19:24

Zo zonde meid......
ik denk wel dat daar idd kans op is, een zadel met een veel bredere twist zet je bekken in een onnatuurlijke positie. Je bent niet de enige die daardoor klachten heeft.....

Kun je nog wel op een paard zitten, of helemaal niet meer? Ik heb zelf artrose in mijn heup, maar dankzij dit soort zadels kan ik gewoon rijden, namelijk..... misschien is er hoop. Maar goed bespreken met de dokter, hoor. Of met je fysiotherapeut.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:35

Ja, maar de plaats van je bekken in het zadel is als het goed is een gevolg van je balans, niet van de vorm van het zadel. Bovendien moet een zadel ook ruimte bieden voor het variëren met je bekkenpositie
Een zadel met een ongedwongen model dat goed in balans ligt belemmert je daarin niet. Ruimte voor je bovenbenen heeft m.i. vooral te maken met de maat van het zadel. Als je knieën over het zweetblad/de wrongen komen, is het zadel uiteraard te klein.
Wat ik nog weleens hoor, is dat sommige vrouwen niet goed kunnen zitten op brede paarden. Op brede paarden ligt het zadel ook breder. Dat kun je wel op willen lossen met een smalle twist (vrouwenzadel), maar dan zit je m.i. te veel boven je paard, hetgeen ook niet bevorderlijk is voor je balans, en ook niet per se prettig voor het paard. Vrouwen met heupproblemen, bekkeninstabiliteit etc., die om die reden niet goed breed kunnen zitten, kunnen beter voor een wat smaller paard kiezen.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:34

@avalanche op een paard zitten gaat helaas niet meer te veel pijn.
Ik ben nu ruim 2 jaar gestopt met rijden. Is een hele moeilijke keus geweest om te stoppen, hopelijk kan ik ooit nog eens te paard en mennen en rijden combineren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 20:59

Och meissie, wat rot voor je :(:) verstandig van je om rekening met je lijf te houden dan. Kan me voorstellen dat zo'n topic dan ook wel wat omhoog trekt..... was niet mijn bedoeling :(:)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:03

Mijn pony heeft van zichzelf een hele brede twist. Daar gaat nooit een smalle twist op passen helaas. Maar wel interessant onderwerp.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 21:05

Nee dat kan hoor, is ook niet op elk paard passend te maken :) daar moet je denk ik wel reëel in zijn.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:06

Is ook vreselijk als ik even zonder zadel opstap. Als ik daarna van me paard af kom voelt t net alsof ik op t olifant heb gezeten en met O benen loop :+ flinke opgerekte spieren bij mn liezen.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:16

Interessante discussie! Deze is bij mijn weten al vaker gevoerd, maar dat maakt natuurlijk niet uit.
Zelf kom ik uit het tijdperk dat we uberhaupt niet veel wrong en diepe zitten hadden, en dus moesten we hard werken om een goede zit te krijgen. Die mentaliteit mis ik tegenwoordig wel een beetje.....maar dat terzijde.

Zelf ben ik een ruiter met rugproblemen en stap ik sinds 10 jaar niet meer op de paarden van mijn leerlingen, de reden? Omdat veel ruiters zadels hebben met een diepe zit en veel wrong en dan schiet per direct in mijn rug. Ik kan er niet op zitten en ik wil er niet op leren zitten.

Dat wat plattere zadel met een smalle twist vergt van jou als ruiter veel effort om een onafhankelijke zit te krijgen en dan is de weg van een zadel met een hoge voor en achterkant en veel wrong, de makkelijke weg, of de zit met die zadels beter wordt? Nee dat denk ik absoluut niet. Ik kan hier zoveel fotos van subtop ruiters laten zien waarbij de goede onafhankelijke zit niet meer getoond wordt, de voetjes naar voren, het bovenlichaam niet in balans en maar achterover hangend.

Bovenstaand is de andere kant van de medaille, het gros wordt blij van het zadel wat jij ( mijn inziens terecht) geen zadel voor een vrouw vindt.