Ik weet haast wel zeker dat er meer mensen zowel boom al bitloos rijden, toch kon ik daar geen specifiek topic over vinden.
Voor een tijdje geleden had ik besloten dat ik zowel bitloos als boomloos wilde gaan rijden. Ik begon met het testen van het bitloze hoofdstel van mijn buurvrouw, maar na 1 keer testen kon ik eigenlijk niet echt weten of het wat voor ons was, de complete aanleuning was die eerste keer weg en eerlijk is eerlijk van een keer testen kan je geen conclusie trekken.
Ik wilde ook heel graag boomloos gaan rijden, maar niet allebei tegelijk dus ik moest een keuze gaan maken wat gaan we eerst doen? Volgens een aantal mensen kantelde mijn dressuur zadel te veel naar achteren dus mijn besluit stond vast dan eerst een ander zadel. De zadelmaker gebeld voor een afspraak en inderdaad mijn dressuur zadel was totaal niet passend, ik heb mijn dressuur zadel direct verkocht en daarvoor in plaats een Barefoot Nevada gekocht.
De bf lag perfect op mijn paard, super mooie druk verdeling etc. Echter was het voor mij vreselijk wennen, ik kwam er achter dat mijn houding echt bar en boos was. Mijn houding was sowieso al niet mijn sterkste punt maar was vele malen slechter als ik had gehoopt. Ik verloor regelmatig mijn evenwicht en heb vaak gedacht ojee als ik nu maar niet val maar paardlief ging dan direct stil staan. Mijn houding was echt heel en heel erg slecht en dat voor iemand die al 20 jaar 5 dagen in de week rijd. Tja met een dressuur zadel maken ze het wel zo dat je er bijna niks van merkt dat je houding slecht is. Uiteindelijk zijn we een tijdje verder en gaat het steeds beter met mijn houding, ik zit stabieler en stukken stiller soms heb ik nog steeds wel momenten van ooh even goed zitten. Maar gelukkig gaat het steeds beter.
Nu ben in sinds een paar dagen ook overgestapt op bitloos rijden, ik moet heel eerlijk bekennen wat is dat gigantisch prettig. Paard is zoveel blijer trekt niet meer aan mijn teugels tijdens buiten rijden en is prima bij mij te houden. Ik denk wel dat je met een bit net wat meer te vertellen hebt maar uiteindelijk maakt het denk ik niks uit want een paard met paniek gaat hoe dan ook.
Al met al ben ik zo blij dat ik naar boom en bitloos ben gegaan, paard en ik hebben zoveel meer lol gekregen in het rijden.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!