Ik heb een pony van 25 jaar oud die ik ook al 25 jaar heb, en we zijn al geruime tijd op zoek naar een ander zadel. Dit wil echter niet lukken.
Hij heeft een lastige combinatie, namelijk een hoge schoft, groot schouderbot, korte, brede rug en vrij rondgeribt. Zijn vorige zadel paste niet meer (JC) en na experimenteren met boomloos en wat andere zadels heb ik nog steeds het ultieme zadel niet gevonden. Met name de flinke schouder die ver naar achter ligt is een spelbreker, icm met artrose in het hals (CTO) gebied. Hij is daardoor snel gevoelig.
Inmiddels ben ik drie zadelmakers verder en heb ik nog geen oplossing, ofwel omdat er of geen geschikt zadel tussen zit in de collectie van de betreffende zadelmaker, ofwel ze het op het oog geschikt vinden maar de pony aangeeft dat het niet prettig zit (schudden, niet voorwaarts willen, wegkijken en sippe blik bij opzadelen, zich op diverse manieren willen onttrekken aan de druk van het zadel). De zadels die ik kan uitproberen liggen op het oog goed, maar blijken na uitproberen toch net niet te passen. Ik heb nu een JC Vries Diamant te leen en dat was en is veelbelovend, maar nu lijkt hij toch een drukplek te krijgen zag ik gisteren. Vandaag nog maar eens goed kijken.
Omdat hij 25 is en het qua blessures /artrose een beetje met ups en downs gaat, wil ik liever niet meer een nieuw zadel kopen of aan laten meten. Ik weet ten slotte niet hoe lang we nog hebben samen als het om rijden gaat. Ik wil bij voorkeur een tweede (derde, vierde) hands boomzadel, dressuur. Mocht een veelzijdigheidszadel echter beter passen dan ben ik bereid om over te stappen. In fitte periodes (tot nu toe is dit nog het meeste van de tijd, de winter is meestal minder door artroseklachten en vroeg donker). rijden we zo'n vijf keer per week in het bos, stap, draf en galop, tussen de 5 en 7 kilometer. Zelf ben ik zo'n 1.57 m. met een slank/normaal postuur, ik pas in een 17-17,5 inch zadel, liefst 17.5 inch. De pony is 1.42 m. ongeveer.
Helaas heb ik geen foto's van de pony die goed van de zijkant zijn, maar hieronder wel vast wat foto's voor een indruk van de pony. Hebben jullie ideeën welk zadel geschikt zou kunnen zijn?