Welk zadel helpt doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Welk zadel helpt doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:04

Ja, ik weet het, doorzitten is rijkunst. Over het algemeen zit ik ook echt wel prima door. Behalve op mijn eigen paard. Zolang ik kan lichtrijden heb ik haar prima voor elkaar, zodra ik ga doorzitten hobbel ik teveel, waardoor ik flinke storingen krijg. Ze heeft mega bewegingen en ik zit het echt niet uit. Heb al diverse zadelvormen geprobeerd, veel wrong, weinig wrong, diepe zit, vlakke zit. Mijn houding is het beste op een zadel met miniwrong en half diepe zit, op de halve wrong gaan mijn onderbenen te ver naar achter. Dit had ik bijvoorbeeld extreem bij de Titan II. Eea kan ermee te maken hebben dat ik lange benen heb, en de wrongen niet bij mij passen.

En ja, een zadelmaker laten komen is een optie. Echter ben ik momenteel flink zoekende naar een fijne. En steeds van zadel wisselen wordt ze niet fijner op, dus dit is niet de meest ideale oplossing.

Heb nu dus de Euroriding Titan II, een ouder model Hulsebos -vlak zadel-, een HB Dynamic Dressage geprobeerd. Donderdag probeer ik nog een MSFC zadel.

Niet doorzitten is geen optie, we moeten in de proef. En lichtrijdend heb ik haar prima voor elkaar. We lessen 2 tot 3x per week, ook dit is geregeld. Zoek puur ervaringen met groot bewegende paarden en welk zadel helpt.

0000

Re: Welk zadel helpt doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:06

Lange benen doet mij denken aan een zadel met een iets naar voren gericht zweetblad. Durf alleen echt niet te zeggen naar wat voor merk je dan moet kijken want lange benen heb ik nou bepaald niet....

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:09

Heb zelf een paard die hoog opgooit en zit verrekte lekker in mijn Euroriding Diamant. Maar het is ook een kwestie van de goede zit vinden. Heb op de manege na het rijden op een Kieffer Munchen altijd spíerpijn na zowel doorzitten als gewoon lichtrijden. En bij een Hulsebosch helemaal niet, net als bij mijn eigen zadel. Ikzelf heb een zadelmaker laten komen, dat scheelt echt constant wisselen van zadel, waardoor je paard op een gegeven moment sikkeneurig word, en dan weet je ook gelijk wat goed ligt en hoe het het beste zit voor jezelf!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:10

Daar dacht ik ook al aan, weet dat er een merk was die dit veel had. Maar weet niet meer welke. Ze heft verder geen moeilijke rug, en als ik kan zitten ben ik ook niet moeilijk over wrong of zit, enige probleem is dat ze erg gevoelig is, en ik door mijn gehobbel storingen erin breng. Waardoor ze weer blokkeerd en we stakingen krijgen. Het is een prinsesje.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:11

Met constant wisselen van zadel bedoel ik juist bij de zadelmaker. Afstappen en opstappen wordt ze niet fijner van. Ik kan er verder iedere dag een ander zadel opmikken, dat zal haar een zorg zijn.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:12

Ik heb ook lange benen, op jumping een zadel van Daaleman geprobeerd, veelzijdig richting dressuur, net dat stukje ruimte wat je anders tekort komt. Echt hemels, echter niet meegereden, geen idee of het ook lekker zit wanneer je doorzit...
Maar misschien het proberen waard!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:14

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:14

Ik weet niet precies wat je budget is, maar anders kan je misschien eens kijken naar een op maat gemaakt zadel? Deze zadels kan je vaak zelf samenstellen en je kan verschillende zadels testen. Zo kan je zelf het model zadel, de diepte van de zit en de kniewrongen zelf samenstellen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:15

Ik heb pas goed leren zitten in een westernzadel.. voor mij bleek het vooral de kunst om te blijven ontspannen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:19

Berriepi, ik wil echt een dressuurzadel. Vind een veelzijdigheidszadel in de ring geen gezicht, en ik heb toch geen springambities met haar

OneAndOnly, heb hem net doorgelezen, thanx. Maar tips zoals beugels langer, zonder beugels, zonder zadel, daar is dit het paard niet voor.

Lottekuhh, dan nog moet je met proefrijden iedere keer wisselen. Ik krijg haar dan niet fijn, als ze niet fijn is hoef ik het doorzitten niet eens te proberen. Buiten dat is er op dit moment geen zadelmaker die ik fijn vind.

Swartbeessie, dat is geen optie

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:30

Utixo schreef:
Berriepi, ik wil echt een dressuurzadel. Vind een veelzijdigheidszadel in de ring geen gezicht, en ik heb toch geen springambities met haar

OneAndOnly, heb hem net doorgelezen, thanx. Maar tips zoals beugels langer, zonder beugels, zonder zadel, daar is dit het paard niet voor.

Lottekuhh, dan nog moet je met proefrijden iedere keer wisselen. Ik krijg haar dan niet fijn, als ze niet fijn is hoef ik het doorzitten niet eens te proberen. Buiten dat is er op dit moment geen zadelmaker die ik fijn vind.

Swartbeessie, dat is geen optie

Dat is dan inderdaad lastig. Alleen kunnen anderen hun mening wel geven over bepaalde zadels die voor hun goed werken, maar dit is ook weer voor iedereen anders. Zo heb ik wel eens op twee zadels gereden die je zit moeten bevorderen en die veel ruiters fijn vinden, maar ik kon daar echt niet normaal in zitten. Bij mij gebeurde juist het tegenovergestelde... helaas vaak toch een kwestie van uitproberen, maar in jouw situatie is dat wel een stuk lastiger.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:33

Ik vind mijn tg heel fijn doorzitten. Door verstelbare wrongen en n naar voren gezet zweetblad.
Zit niet diep.

En heb dit ook met de JC.
Met een Frank baines. Zit voor mij ook heel fijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:41

Help me even, TG?

Overigens ben ik wel op zoek naar A merk zadels. Kunstof zadels, of B/C merkzadels zijn niet de zadels die ik zoek.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:45

In heb ook best lange benen (als ik de zadelmaker mag geloven zou bv een 18inch prestige Springzadel met +3 of liever nog +4 zweetbaden ongeveer passend moeten zijn om niet over de zweetbaden te komen zonder de stijgbeugels te lang te maken)...
heb nu een 18 inch Fairfax en dit past. Ik kan mijn benen kwijt waardoor ik goed contact hou om mee te bewegen bij het doorzitten... is een Engels zadel en die zijn over het algemeen iets geschikter voor lange mensen...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:47

Thorowgood. Is kunststof. Maar vind het zelf geen b zadel.

Qua drukverdeling en ligging is het n onwijs fijn zadel. Makkelijk aan te passen.

De kent n masters is de luxere variant. En daarboven staat de Fairfax.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:50

Custom flight heeft mij heel erg geholpen met doorzitten en t verbeteren van mijn houding. Heb lange benen en ook snel een onrustige zit maar met de custom flight was dit gelijk beter en kon ik ook echt aan mijn houding gaan werken. Ook zeker een A merk zadel!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:55

Fairfax ziet er goed uit, de wrong zit alleen bovenop. Had bij de Titan het idee dat dit mijn onderbeen naar achter gooide. Zadel moet voor mij niet te ruim zijn, maar als de zit wat dieper is, is daar meer speling in.

Thorowgood is echt niet wat ik zoek, ik in mijn optiek absoluut geen A merk. Wil ook geen aanpasbaar zadel. Kent n Masters is dubieus, mocht daar het perfecte zadel bij zitten wil ik er nog over denken.

Custom is zeker iets om in het achterhoofd te houden! Die hebben sowieso iets naar voren gerichte zweetbladen toch? Hebben hun alleen monoblad, of ook dubbel? Ik denk dat monoblad te gevoelig is voor haar.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:14

Ik reed met mijn lange benen enorm fijn op een hulsebos wb4 met verlengd zweetblad. Met dat zadel kon ik echt zitten. Kieffer en KN kwam ik niet mee uit en wintec was echt een verschrikking. Stubben zat trouwens ook enorm fijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 22:17

Ik vermoed dat de oude HB die ik nu gebruik ook een WB4 is, het zadel zelf zit echt wel fijn een mijn houding is prima hierin. Alleen mis ik de steun met doorzitten. Terwijl ik met lichtrijden en galop deze steun niet nodig heb. Het is zo lastig.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:22

Als je steun zoekt met doorzitten en niet met andere gangen zou ik toch ergens een zit/balans les nemen. Dan lijkt het mij niet aan je zadel te liggen maar aan je eigen rompstabiliteit en hoe je de schokken van je paard opvangt. Ik kan je Tessa Roos aanraden van 4DimensionDressage. Die heeft mij laatst ook super geholpen.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:34

Utixo schreef:
Fairfax ziet er goed uit, de wrong zit alleen bovenop. Had bij de Titan het idee dat dit mijn onderbeen naar achter gooide. Zadel moet voor mij niet te ruim zijn, maar als de zit wat dieper is, is daar meer speling in.

Thorowgood is echt niet wat ik zoek, ik in mijn optiek absoluut geen A merk. Wil ook geen aanpasbaar zadel. Kent n Masters is dubieus, mocht daar het perfecte zadel bij zitten wil ik er nog over denken.

Custom is zeker iets om in het achterhoofd te houden! Die hebben sowieso iets naar voren gerichte zweetbladen toch? Hebben hun alleen monoblad, of ook dubbel? Ik denk dat monoblad te gevoelig is voor haar.

Zijn ook dubbel !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:37

Wow heb je klittenbandwrongen, die kun je zo plaatsen dat ze voor jouw been goed en functioneel zitten.
Bij Wow kun je ook het zweetblad wat naar voren plaatsen.
Misschien is dat een optie?

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:10

Probeer idd eerst de msfc. Ik gebruik die op een fries en kan nu beter doorzitten. Zadel zit daarnaast goddelijk en ben erg te spreken over de kwaliteit

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:32

Ik heb een KM Exclusive op mijn Fries liggen en heb ook lange benen, kan hier fijn in doorzitten!
Wel rij ik graag met flinke kniewrong.
Vind ‘m trouwens niks lijken op de foto die op de website van KM staat, maar het staat toch echt op m’n bestelbon haha.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:39

Je zou even een rondje op mijn empire moeten proberen :P
Kost een rib uit je lijf maar dan heb je ook wat :+