Korte rug, lange schoft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Korte rug, lange schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:58

Wie weet een zadelmerk/zadelpasser die bij deze rug past?

De situatie in het kort: :)
- kussenlengte van 38 tot max 45 cm, niet langer
- kamer minimaal 6cm breedte
- schoft is ongeveer 10cm hoger dan dan diepste punt rug
- de schoft is lang; de helft van het totale zadeloppervlak
- de rugspier loopt van voor tot achter juist erg recht, dus bomen met een flinke schwung/bolling omlaag passen niet, de meeste rechte bomen hebben echter de weinig schofthoogte/lengte
- ruggengraat steekt uit, dakjesvormige rug
- rugvorm schommelt flink in beweging door hypermobiliteit en doordat de lendenwervels van nature bol staan zonder ruiter en 'recht/hol' met ruiter.
- singelplek ligt ver naar voren

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het lang: ;)
De rode stipjes geven het einde van de schouder en begin van de eerste lendenwervel aan. Het zadel moet daartussen passen en mag absoluut niet langer, ook niet met verlengde kussens die minder gewicht dragen enz. De reden is dat de lendenwervels in een bochel staan en links en recht daartegenaan een verdikte spierbult ligt die geen druk mag krijgen. Afhankelijk van hoe gemeten wordt, dus direct tegen de schouder aan of 2 vingers daarvanaf is de zadellengte dan tussen de 38-45 cm.

De schoft is hoog (gemiddeld 10cm hoger dan het diepste punt van zijn rug, afhankelijk van zijn houding) maar vooral heel erg lang, bijna de helft van het totale zadeloppervlakte. Vrijwel alle boomloze zadels en zadels met een flexibele boom en ook veel boomzadels hebben een te korte schoftvrijheid waardoor het bochtje tussen schoftvrijheid en ruggengraatvrijheid op de schoft duwt.

De kamerbreedte tussen de kussens moet 6cm zijn en mag niet korter aangezien de ruggengraat bovenop de rug ligt en anders ingeklemd wordt.

De ruggengraat of doornuitsteeksels hebben een flinke schwung, maar dat is in feite alleen maar bot, de rugspier waar het zadel op rug is juist heel recht. Er is dus een zadel nodig met een vrij rechte boom maar heel veel schoftvrijheid in de hoogte en lengte.
Een extra lastigheid is dat het paard heel veel beweging heeft in de rug waardoor die continu van vorm verandert, van heel hol naar een stuk rechter, zie het verschil tussen de foto's.

Merken die al geprobeerd zijn en afgevallen zijn:
- Boomloos: Ghost (onderkant te rond, kiepte dus), Barefoot (geen ruggengraatvrijheid, geen schoftvrijheid, veel te lang), Trekker (mooi kort, maar zitting drukt op het einde van de schoft bij de juiste kamermaat), alle merken barebackpads (schuiven door de te lange/hoge schoft naar achteren, te weinig ruggengraatvrijheid, te lang enz)
- Flexibele boom: Startrekk (niet genoeg schoftvrijheid), Bua (glijdt naar achteren), IJslanderzadels (wel lekker kort, maar te weinig schoftvrijheid qua hoogte en lengte.
Vandaar dat we nu dus de blik verbreden naar boomzadels.

Anoniem

Re: Korte rug, lange schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:22

edit: even foto's verbeterd. ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:39

En wat gebeurt er als je de rug sterker maakt? En de buikspieren strakker?
Ik heb het idee dat je paard dan een betere en rechtere rug krijgt als ik de foto's zo zie.

Je hebt al aardig wat zadels geprobeerd, ik denk dat het boomloos erg lastig gaat worden.. je hebt nog hidalgo waar je korte kussens onder kunt doen. Maar of de "boom" hoog genoeg is...???

Trekker? Heb je dat merk al geprobeerd?
Edit: die heb je ook al gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:46

Bedankt voor het meedenken! Een Trekker hebben we nu maar die loopt nu tegen zijn grenzen aan, Hidalgo heb ik er wel eens opgehad maar niet echt getest omdat al meteen duidelijk was dat de schoft er niet onder zou passen.

We zijn trouwens al behoorlijke tijd bezig met zijn rug trainen onder begeleiding van twee osteopaten en revalidatietrainer, en nu is volgens hun het moment gekomen om hem weer langzaam in te rijden. Het probleem is alleen dat we niets kunnen vinden waar dat mee kan op boomloos/barebackpad/flexibele boomgebied, en zonder zadel of met alleen een dun dekje erop kan ook niet, want dan krijgt hij binnen 5 minuten onder mijn broeknaad een kale plek/wondje op zijn wervelkolom. :(

Het verschil is qua training ook wel op de foto's te zien, de 1e foto is van gisteren, de 3e foto is van een maand geleden, de 2e foto is van een half jaar geleden. Die 2e foto is dus niet meer courant, want zijn rug hangt nu een stuk hoger (zie 1e foto), maar ik heb deze foto hem er toch bij gezet om te zien tussen welke grenzen de rug beweegt.:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-18 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:49

Voor een soortgelijk paard hadden wij een Ainsley, ik meen een Vanguard II.
Paard had een lang doorlopende, hoge schoft en ik herken naar achteren schuivende barebackpads.
Zat al op m'n telefoon te bladeren of ik een goede standfoto van haar had, maar helaas. Niet mobiel iig, wellicht nog op een laptop ergens.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:53

Op foto 1 is zijn hoofd laag dus dat vertekend een beetje :o
Ik denk dat er wel meer te behalen is aan de bespiering. Als de buikspieren strakker worden scheelt dat ook in de rug. Maar dat zou inderdaad onder de man kunnen.. maar dan moet je wel een passend zadel hebben ja en dat lijkt niet heel makkelijk..
je zou haast met dikke onderleggers moeten werken..

Heb je ook verschillende kussens en inlagen getest? Sommige merken hebben verschillende diktes.. ik gok van wel maar je weet maar nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:01

Klopte helemaal, de foto's zijn inderdaad geen nette standfoto's waarop hij netjes vierkant staat met een normale halshouding, die moet ik nog maken, en daardoor staat hij er nu op de 1e foto van gisteren erg uitgezakt bij. 8-) Meer spieren is natuurlijk altijd beter, maar op foto 3 stapt hij voorwaarts neerwaarts met aangespannen buikspieren, dan zie je ook in de rug het verschil met de 'hangstand' op de andere foto's. De schoft wordt dan ook minder hoog, maar blijft helaas wel even lang en dat hou je altijd, hoeveel spieren er ook bijkomen of afvallen, en datzelfde geldt voor de kortheid van de rug.

Qua inlages hebben we bij de boomloze zadels en dekjes denk ik alles wel geprobeerd (moosgummi, dubbele moosgummi, shims, 3D Mesh, Heavy Duty inlages, moosgummi op de trekker kussens enz). Vulling in dekjes doen werkt sowieso niet omdat hij dan nooit genoeg ruggengraatvrijheid heeft. Vandaar dat ik nu toch naar boomzadels neig, en ik ben dus erg benieuwd naar welke zadels volgens anderen hier wel op zouden kunnen passen - en welke zadels gegarandeerd niet. :)

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:17

Een vriend van mij had een paard met een zogenaamde sharkfin schoft, waar hij met een Barefoot is begonnen om die aan te passen aan zijn mega schoft (verloop van meer dan 10 cm). Paard was al helemaal panisch geworden van alleen maar kijken naar een boomzadel, dus dat werd hem niet. Pommels gaan passen qua voethoek, want de narrow die zij er voor bedoelen, paste voor geen meter. Het resultaat was een Medium pommel van mij (of eigenlijk van mijn vorige paard), die kwam qua voethoek aansluiting op lijf achter de schouder als beste uit de bus. NB: links en rechts waren in die tijd niet altijd gelijk, nu misschien wel? Pommel medium opgehoogd naar gewenste hoogte: dit gedaan door er neopreen lagen (afkomstig van inlages grandeur pad, die we nog hadden) op maat te snijden er onder te plakken. Later nog de cantel een stukje "teruggezet", niet echt maar door ophoging van de cantel met neopreen laagje verkort je de zitting en dus het draagvlak. Het eindresultaat was een soort van alta escuela zit. Maar wel helemaal op maat voor dat paard. Een geweldige vondst, en hij is er zeer zeker van opgeknapt, qua bespiering.
Dus als je een beetje eigen creativiteit niet schuwt, zou je zelf ook zoiets kunnen verbouwen aan een boomloos. (PS: het was wel een crime om de pommel weer terug te frotten in de pommeltas, uiteindelijk kon de rits niet meer dicht, dit weer opgelost met vetersluiting)

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:24

Een zadellengte van 45 cm red je bij boomzadels bijna niet in de reguliere merken, dat is echt mega-kort. Massimo veelzijdigheid 17,5 inch zit rond die lengte, en de dressuurmodellen met de franse kussens misschien ook nog, maar of die schoft daaronder past?? Veelzijdigheidszadels vallen sowieso nog wel eens korter dan dressuurzadels, Kieffer vz is een korte, thorowgood t4 vz high wither heb ik ook gehad, die was net zo kort, en ik heb hier nog een Zaldi dressuur neigend naar vz, die zal ik morgen eens opmeten, daar kan een flinke schoft onder en is erg kort. Mijn paard kan max 46 cm hebben dus ik heb zelf al aardig wat gehad hier. Heb je van de ijslanderzadels ook modellen voor verzonken rug/ schoft geprobeerd, want daar zit echt verschil in boom in. De stubben ijslander bijv zijn echte badkuipjes qua boomcurve, en Tekna icelandic heeft ook een flinke curve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:30

Sharkfin schoft is inderdaad wel een goede benaming. :D
Bij Barefoot heeft hij qua maat een Medium pommel en die komt ook wel over de schoft heen (we hebben ook de Barefoot longeersingel met dezelfde pommel), maar het grote nadeel aan Barefoot zadels is dat die geen enkele ruggengraatvrijheid hebben achter de schoft, daarvoor moet je een pad eronder gebruiken en alle Barefoot pads hebben heel erg gek (ik zou bijna zeggen dom? ;)) een voelbare rugnaad aan de onderkant. En het maakt niet uit hoe hoog je de pads opvult vanbinnen, de naad blijft over de wervelkolom straktrekken onder de ruiter, plus dat het 'kanaal' dat je tussen de inlages in hebt te smal is; die klemt om de hoger liggende ruggengraat heen.
Een zelfgemaakte zittingverkorter zit trouwens hier standaard in alle boomloze zadels, net als zelfgemaakte shims om hoeken/hoogtes van onderdelen aan te passen. Het resultaat is alleen echter nergens goed genoeg. :(

@ Dianaw33: Bedankt voor de tips over de boomzadels! Fijn om een mede-kort-rugger te hebben. Ik ga eens een lijstje aanleggen met de modellen die je noemt :j
Ik heb inderdaad ook wel eens gehoord dat veelzijdigheidszadels korter zijn omdat die minder diep zijn en dus ook niet die hele opbouw achter de ruiter nodig hebben. Mij maakt het type inmiddels niets meer uit, het gaat me alleen nog om of het op zijn rug past. Ik ben zelf 1,74m lang en 60 kilo zwaar dus ik pas er vaak wel in, zolang mijn bovenbenen maar niet over de kniewrongen heen steken.

De IJslanderzadels die ik erop gehad heb waren van de onderkant vrij recht, en dat volgde op zich vrij netjes de vorm van zijn rugspier, alleen was er niet genoeg hoogte voor de schoft. Als de boom/kussens van voor naar achteren bol staan naar beneden dan gaat het zadel van voor naar achteren wippen, dus de echte bolle badkuipzadels zijn niet geschikt.

Weet je trouwens ook een zadelpasser die goed is in korte ruggen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:30

Ik ben benieuwd waar je op uit komt ts!
Succes met je zoektocht!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:39

Ludomar al getest?
Passier GG extra (zeer hoge kamer) met leren boom wellicht?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:44

Inderdaad heeft Barefoot wel een beetje zitten slapen met bepaalde dingen, en Grandeur ook met hun pads. We hebben er gewoon een gleuf in geknipt/geschoren om ruggegraatvrijheid te maken. En de cantel was recht van onderen ;-/, daarom dus 2 neopreen voetjes eronder om daar ook de ruggewervels ruimte te geven. Daarnaast nog een dubbele laag inlages die met schuin verloop weg van de ruggegraat verlijmd werden. En zo werd het toch nog een werkbaar geheel en oh ja ook nog een veter om de pommel heen en weer vastgemaakt aan de grandeur pad "om de boel permanent hoog te houden". Je moet wat, als je met zo'n soort paard "opgescheept" zit ;-). De volgende keer gewoon je favoriete zadel meenemen als je op zoek gaat naar een volgend paard. Past het niet, dan niet kopen ;-)

Qua naar voren gelegen singelplaats zou je een Fairfax performance (of goedkopere versie) kunnen proberen, dit werkt voor mijn PRE heel goed.

En Ludomar heb ik : korte versie Ronda, maar is toch wel minstens 50cm. Dus zal voor jullie te lang zijn.

Pura Nobleza heeft verschillende spaanse zadels en ook Iberosattel(is ook kort, maar is dacht ik een Kieffer boom, of werkt, weet ik niet) in haar assortiment, je zou haar kunnen bellen mailen met je probleemvraag.

En dan is er nog Leonie van Vliet (osteopaat en zadelverkoper van korte zadels)
Verder heeft Sommer ook korte zadels.
Laatst bijgewerkt door elbony op 02-04-18 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:49

Haha, die veter heb ik ook aan de voor- en achterkant van al mijn dekjes zitten. :D
Ik heb er ook over nagedacht om een gleuf te knippen in de rugnaad van de pads, maar dan drijven de 2 helften te ver uit elkaar, want ze willen zo ver mogelijk bij die hoge ruggengraat vandaan en dan zakt het midden van het zadel weer omlaag.
Ik heb nu ook een Grandeur schaap zonder ruggengraatvrijheid, die wordt ook geschoren zodra ik een zadel vind dat erop past. 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:49

Sizzle schreef:
Passier GG extra (zeer hoge kamer) met leren boom wellicht?

Zat ik ook aan te denken, tweedehands goed te vinden, en te betalen, zit niet opgesloten, mooie korte kussens.
En anders wellicht Barnsby.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:58

Kieffer? Die hebben vaak wel hogere boom vooraan.
En idd vzh is een kort zadel.
Mijn paard kan max 40-43cm hebben.
Dit is een kieffer vzh 16,5inch (vraag me niet welk model is al een ouder type)
Lengte: 41-42cm
Afbeelding

Standfoto zonder zadel
Afbeelding

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:00

Ik heb niet heel veel verstand van zadels maar wellicht eentje van Bates? Deze zijn zover ik weet in ieder geval makkelijk aan te passen. Kun je niet vragen wat voor zadel de oude eigenaar erop had liggen?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:03

Die gleuven in de pad werken denk ik alleen maar als je de inlage er naar toe knipt, zeg maar. Zo standaard zal het wel weer niet lukken.
En Strada (Callista is zeer wel bekend met het ras) maar niet goedkoop. En of het werkt voor sharkfin... tja, weet ik ook niet, maar vragen kan altijd.
Equimaro verkoopt Harry Dabbs (Marielle heeft zelf ook een Crusado) en die zadels liggen soms ook wel OK.
Laatst bijgewerkt door elbony op 02-04-18 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:05

Het voordeel van Ludomar vind ik dat het zich heel goed naar het paard zet door de flexibele leren boom en het kopijzer heel makkelijk in de breedte te verstellen is.
Je hebt ook de keuze tussen klassieke dressuur kussens en purtugese kussens.
Ik vind enkel de originele wol vrij hard, masr dat laat zich vervangen indien nodig.
Prijstechnisch zijn ze ook interessant.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:07

Piuni schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van zadels maar wellicht eentje van Bates? Deze zijn zover ik weet in ieder geval makkelijk aan te passen. Kun je niet vragen wat voor zadel de oude eigenaar erop had liggen?

Bates gaat te lang zijn. Voor mijn paard is dat toch al minstens 5cm te lang. En voor de hoge schoft van ts haar paard gaat dat écht niet ideaal zijn.
Mijn zus heeft een bates en vind de boom vooraan te laag om op een hoge schoft paard te gebruiken.

TS misschien heb je hier iets aan?
[HAR] Tips: Springzadel voor groot paard, rechte rug, hoge schoft

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:12

Art_Ificious schreef:
Piuni schreef:

Bates gaat te lang zijn. Voor mijn paard is dat toch al minstens 5cm te lang. En voor de hoge schoft van ts haar paard gaat dat écht niet ideaal zijn.
Mijn zus heeft een bates en vind de boom vooraan te laag om op een hoge schoft paard te gebruiken.

Ah oke! Ja ik weet dat je zo'n flair en cair systeem ofzo hebt bij Bates daarom dacht ik dat het misschien een optie zou kunnen zijn voor TS. Maar verder heb ik er ook geen verstand van hoor. Daar heb ik mijn zadelmaker toen voor gehad :') Succes met het vinden van een passend zadel TS!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:24

Heb je al eens aan wow gedacht? Het zijn geen wonderzadels, maar er is wel veel aanpasbaar. Ik heb zelf kussens met een veel breder kussen kanaal en heb begrepen dat de kussen ook aangepast kunnen worden bij een hoog schoft (ik heb het tegenovergestelde probleem: extreem laag schoft en lange schouders). Enige punt waar je nog mee zit is dat ze een curved of flat boom hebben en de curved waarschijnlijk te curved voor je paard is. Ik ga het in ieder geval even volgen, vind dit altijd interessant om bij te leren :). Ik hoop dat je wat vindt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:50

De Wow is inderdaad ook een goede. Ik heb daar al eens over nagedacht en kwam toen als leek tot de conclusie dat wij dan waarschijnlijk die oude boom nodig zouden hebben die precies tussen flat en curved in zit. Hij komt op het lijstje! :)

Wat de situatie nog lastiger maakt dan de vorm van de rug zelf is dat ik niet bij de vorige eigenaar kan vragen welk zadel toen gebruikt is, want met dat zadel hebben ze hem in 3 maanden tijd zo in puin gereden dat hij daarna 2 jaar moest revalideren. Nu is hij klaar met revalideren en dus was het plan om hem weer opnieuw in te rijden met een flexibele/boomloze oplossing en dan als hij een beetje bevestigd is een Serieus Zadel te kopen, maarrrr... we kunnen in het boomloze/barebackpadgebeuren niets vinden om hem mee in te rijden wat past. Zonder zadel is geen optie, dan krijgt hij wondjes op de ruggengraat, en met een dun/dikker dekje afgebroken haren onder mijn zitbeenknobbels. :x

We moeten dus waarschijnlijk de hele low budget-inrijstap overslaan, en door zijn onhandige maten meteen naar een serieus & waarschijnlijk duur boomzadel gaan om hem in te kunnen rijden. Alleen kunnen we die nog niet testen, omdat ik er nu niet langer dan 5 minuten op kan zitten omdat we geen passend zadel hebben. Een beetje een kip en het ei verhaal: geen zadel dus niet kunnen rijden, maar doordat we niet kunnen rijden kunnen we ook niet serieus een zadel passen. :o?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 00:03

Om uit je kip-ei verhaal/vicieuze cirkel te komen.. Je zou eens kunnen kijken naar boomloze ijslanderzadels zoals de Karlslund Kontakt, de Topreiter TR. De nieuwe modellen hiervan hebben een kopijzer en bieden daarmee goed vrijheid bij de schoft én zijn kort (ijslanderruggetjes).

Sowieso misschien wel een idee om (iig wat lengte betreft) te kijken bij ijslanderzadels. Ik weet alleen niet of er ook varianten tussen zitten die ook extra ruimte bieden bij de schoft. (hier staan misschien een aantal mooie bij? https://ijslandersport.nl/paard/zadels-nieuw?p=1 )

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 00:17

Euroriding Jade dressuur

xyzutu2 schreef:
De Wow is inderdaad ook een goede. Ik heb daar al eens over nagedacht en kwam toen als leek tot de conclusie dat wij dan waarschijnlijk die oude boom nodig zouden hebben die precies tussen flat en curved in zit. Hij komt op het lijstje! :)

Wat de situatie nog lastiger maakt dan de vorm van de rug zelf is dat ik niet bij de vorige eigenaar kan vragen welk zadel toen gebruikt is, want met dat zadel hebben ze hem in 3 maanden tijd zo in puin gereden dat hij daarna 2 jaar moest revalideren. Nu is hij klaar met revalideren en dus was het plan om hem weer opnieuw in te rijden met een flexibele/boomloze oplossing en dan als hij een beetje bevestigd is een Serieus Zadel te kopen, maarrrr... we kunnen in het boomloze/barebackpadgebeuren niets vinden om hem mee in te rijden wat past. Zonder zadel is geen optie, dan krijgt hij wondjes op de ruggengraat, en met een dun/dikker dekje afgebroken haren onder mijn zitbeenknobbels. :x

We moeten dus waarschijnlijk de hele low budget-inrijstap overslaan, en door zijn onhandige maten meteen naar een serieus & waarschijnlijk duur boomzadel gaan om hem in te kunnen rijden. Alleen kunnen we die nog niet testen, omdat ik er nu niet langer dan 5 minuten op kan zitten omdat we geen passend zadel hebben. Een beetje een kip en het ei verhaal: geen zadel dus niet kunnen rijden, maar doordat we niet kunnen rijden kunnen we ook niet serieus een zadel passen. :o?