Onderzoekje paardendekens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stef_dekens

Onderzoekje paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 16:22

Hoi :wave: ,

ik ben Stef en zou graag een klein onderzoekje willen doen bij paardenhouders over paardendekens. Wij zijn namelijk bezig om paardendekens te laten maken en te importeren (geen China). Maar waar is nu behoefte aan?

Ik dacht: Ik ga vragen bij de gebruikers!.... hoewel ik er zelf ook 1 ben heb ik jullie input nodig om de behoefte te kunnen vervullen.

Nu is mijn vraag aan jullie waar heb je behoefte aan bij paardendekens? Hierbij kun je denken aan kleur, soort stof of wat in je op komt. Wat mis je nu? Wat zou je graag willen zien?

Wij zouden het zeer op prijs stellen als jullie zouden willen helpen.

Alvast bedankt voor de reacties! _/-\o_

Mvg Stef

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:24

Dekens voor paarden met een brede borst en hals. En dan stevige dekens met een hoog waterdicht heids niveau voor een normale prijs.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:25

Ik gebruik nu altijd Amigo dekens. Die hebben voor mijn paard een goede pasvorm en stevige stof (1200D). Dat is voor mij wel het belangrijkste, duurzame dekens met een goede pasvorm.

Wat ik zelf evt zou zoeken is een eczeemdeken die geen schade aan de manen geeft. Ik gebruik nu de rambo sweet itch hoody, en die is perfect, alleen bij de overgang van deken naar de hals zit een naad/rand, waardoor precies daar de manen alsnog gesloopt worden. Dus dan heb je daar een gat in de manen, en op de schoft nog een raar plukje lang haar wat ik dus maar afknip.
Verder is die deken wel heel fijn qua stof, alleen de voorsluiting ben ik minder blij mee (twee musketonnen die in een kruis aan een ring gaan, precies op de punt van het borstbeen).

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:26

Wesco schreef:
Dekens voor paarden met een brede borst en hals. En dan stevige dekens met een hoog waterdicht heids niveau voor een normale prijs.

Dit :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:26

Waterdichte dekens waar een paard met flinke hals mee kan grazen die ook nog redelijk te betalen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:34

Hufterproef. Die van ons trekt aan zijn dekens en zijn vriendje ook. Fijn dus als de deken stevig is en de voorsluiting ook.

Lughnassadh

Re: Onderzoekje paardendekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:35

Ja, hufterproof!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:37

Ook ik ga mee met de mensen die een deken zoeken voor brede paarden.
Vaak hebben deze paarden ook een lage halsaanzet en komen daardoor al snel in de knel met de sluitingen omdat die veel te hoog zitten. Daar word zelden rekening mee gehouden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:39

Ik ga mee met de voorgangers dekens die geschikt zijn voor paarden met brede schouders / boeg en flinke halzen.
Dan het liefst in stevige waterdichte stof en in verschillende diktes.

Stef_dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 17:50

Super bedankt voor de alvast gegeven reacties!

Esra_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:00

Ja idd dekens met een brede borst, maar niet te breed dat ze weer naar achter glijden. Dat is iets waar ik tegenaan loop met mijn Friese merrie die niet een super dikke nek heeft, maar ook niet heel dun.. :P

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:00

Waterdichte dekens in het model van de Horseware dekens, maar dan met waterdichte buikflap, zachte rand om de halsopening, ruime schoftbeschermer, gladde binnenkant, lang genoeg in lengte en breedte en een leuke print!

Voor fokmerries een soepele buitendeken zonder buiksingels die goed blijft liggen.

Een betaalbare therapie deken met dezelfde pasvorm eisen als hierboven genoemd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:01

Ik vind naast een goede pasvorm en hufterproofheid ook een leuk kleurtje of printje 'belangrijk'. Ik denk dat je, jezelf daarmee kan onderscheiden. Ik kies dekens op prijs, waterdichtheid en kleur/print uit. Ik ben niet merkvast, maar heb onder andere dekens van Pagony, Harry's Horse en Bucas.

Een losse hals is echt een must! En dan graag met degelijke sluiting die niet aan alle kanten open staat :=

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:03

Maat 110 onderlengte. Mijn pony past niet in 105 of 115, maar er zijn maar weinig merken die 110 aanbieden.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:13

Ook hier graag goede pasvorm voor brede hals en schouders.
Nu kan de voorkant niet goed dicht zonder dat paard gewurgd wordt als ze van de grond eet.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:17

Dekens zitten mijn paard vaak te hoog bij zn hals , dus te weinig ruimte. Dekens die beter passen kosten een fortuin.
Ik wil ook graag dekens die elastiek hebben bij de buik en bilriemen.
Ik ben ook van de hals op de deken , anders regent de hele deken nat aan de binnenkant.
En borstsluitingen die geen drukpunt geven , dus zo'n sluiting die je draait en geen musketon oid.
Ik heb ook regelmatig scheuren in de deken dus een flinke stof is niet verkeerd hihi

En idd een betaalbaar (alternatief voor) een therapiedeken!

Print/kleur etc maakt mij niks uit.

aalstreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:20

bruintje123 schreef:
Ook ik ga mee met de mensen die een deken zoeken voor brede paarden.
Vaak hebben deze paarden ook een lage halsaanzet en komen daardoor al snel in de knel met de sluitingen omdat die veel te hoog zitten. Daar word zelden rekening mee gehouden.

Precies dit dus!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:24

Dekens geschikt voor brede pony's lijkt me ook een goed idee. Zoals IJslanders of Fjorden, die lijken door hun kortere pootjes te zwemmen in zo'n deken. Verhouding breed is vaak ook lang, en dat is niet altijd het geval.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:29

Een alternatief voor bucas.
Mijn pony zwemt in amigo's, hij heeft die extra naden nodig die bucas wel heeft.
Met name de borst is dan te ruim, bucas zit dan wel goed.
Met die pasvorm heb je eigenlijk geen andere keus als bucas, en dat is duur.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:39

Outdoordeken die goed zitten om brede borst schouders. En dat ze niet naar achter zakken. En betaalbaar.
10 jaar geleden had Harry Horse een super passend model voor mijn paard maar tegenwoordig is het om te huilen om een deken te vinden fie niet afzakt en betaalbaar is.

Vliegendeken hetzelfde verhaal en die moet ook zachte voering hebben tot de schoft dat hebben de goedkope merken helaas niet.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:41

Probleem waar ik bij verschillende deken merken tegenaan loop mbt quarter (zwaar gebouwd maar ook kort gebouwd);

Van vele verschillende merken winterdekens passen alleen de Weatherbeeta en de Amigo Bravo goed. Echter bij de Amigo vallen de billen buiten de deken terwijl de deken verder prima past. Bij de WB regent echter de hals in tot op de schouders. Deze dekens liggen qua lengte (tussenlengte 190) verder precies goed. Mooi ruim maar niet te ruim.
Bucas is hier niet handig. Ligt te smal van voren, geen loopsplit en een maat groter of dezelfde maat met brede hals daar stapt het paard gewoon uit.

De dekens die ik zoek zijn met coupe op de bovenlijn (zoals WB vaak heeft), een brede en lange staartflap, liefst afneembare hals en buik die makkelijk en snel er aan en er af te halen zijn, afneembare en rekbare bilsingels, gewone dubbele gespen als voorsluiting met klittenband er achter, kruissingels.

De vliegendekens zijn helemaal drama. De buik van diverse merken ligt te ver naar achteren (bv het nieuwe model Bucas) zodat de buik tegen of over de koker valt. Echter de Bucas is de enige vliegendeken met zeer lange hals zodat bij het grazen de hals ook mooi tot achter de oren ligt en er nog steeds ruimte in de hals zit. Menig vliegendeken met lange hals valt bij grazen veel te kort (halverwege de hals). Ook de stof laat vaak te wensen over, te slap en snel beschadigd (WB) of te dik (Rambo) die als exceemdeken op warme dagen echt te warm is. De Rambo valt dan overigens ook smal cq krap om het lichaam terwijl de lengte wel goed is. De Bucas ligt ook behoorlijk krap om het lichaam (mn de schouders) echter valt wel goed qua lengte.

Heb al vele dekenmerken gepast maar kom altijd terug op genoemde merken WB, Amigo en Bucas. Toch liggen allen nog net niet naar mijn zin.

Mocht je een tester nodig hebben houd ik mijn paard aanbevolen.

Succes Stef!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 18:51

Sluitingen die niet binnen een seizoen stuk zijn

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:05

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:11

Ook voor een normaal gebouwd paard zorgen dat de sluiting op de borst de hals niet afknelt bij grazen. Misschien iets elastisch in die rand/bies/sluiting oid?
En goede waterdichtheid, dus ook nog als het dagen achtereen regent en je paard is zo stom om niet in de inloopstal te gaan staan dat de deken niet doorlekt (ik spreek uit ervaring)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:15

Ik mis juist de dekens voor paarden met een smal lijf/hals maar wel hoge schoft.
Als ze bij de schoft goed zitten dan zijn ze te wijd bij de hals waardoor het snel inregent.
En als het bij de hals goed zit dan zit het bij de schoft en borst weer veel te strak, mis daar elastisiteit ofzo.
En ik mis bij heel veel dekens een goede bevestiging voor een losse hals, zelf vind ik met klittenband of ritssluiting heel fijn.