Zadeldek: Wat doe je met de lusjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Zadeldek: Wat doe je met de lusjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:10

Ik ben gewoon even nieuwsgierig. Wat doen jullie met de lusjes op het zadeldekje? Knip je ze af? Of maak je het dekje vast aan je zadel en zo ja waar aan dan? Of laat je ze los hangen?

Bij sommige dekjes heb ik ze afgeknipt, bij andere niet. Ik zit altijd te hannesen met waar ik ze het beste aan kan bevestigen |o

Laurievc

Re: Zadeldek: Wat doe je met de lusjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:11

Ik laat ze los hangen. Als mijn moeder opzadelt doet zij ze vast :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:13

Mijn zadel heeft speciale lusjes onder het zweetblad om de lusjes van het dekje aan vast te maken, ideaal :P

Dancyy

Ik doe ze vast om de twee eerste singelstoten heen.

The_Cat

Ze hangen er maar wat. Als ik ze vast hang aan men dressuur zadel liggen ze niet mooi want dat stuk touw (hoe noem je dat verdorie (dressuurzadel) ) hangt te ver naar achter

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:14

Ik heb de lusjes eigenlijk altijd vast. Ik maak ze vast aan de daarvoor bestemde lus aan mijn ene zadel en aan de singelstoot (met daarvoor een speciaal leertje eromheen) van mijn andere zadel. Werkt prima, en na het rijden maak ik ze weer netjes los en gaat het dekje onder het zadel uit :o

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:17

De lusjes die aan de singelstoten gaan. Knip ik er meteen af tegelijk met het kaartje. Vind het zulke ondingen.
De lussen waar de singel door gaan laat ik wel zitten en gebruik ik ook.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:22

Leuk om te lezen dat iedereen het anders doet. Ik doe ze meestal ook om de singelstoten maar hangt van het dekje af of ik het om de eerste of laatste of alle 3 of maar twee doe haha.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:35

Ik stop ze onder het zadel, of haal ze eraf.

De singelstoten doe ik de achterste er wel doorheen en de voorste niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:35

Ik heb een Wow met enkel zweetblad, ik knip de lusjes altijd van de dekjes af anders kan ik ze niet kwijt.

Ik doe bij de lus bij de singel ook de achterste stoot er door en de voorste er overheen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:42

Ik heb ze altijd gebruikt ook bij gekke zadels, grote lus singel doorheen gehaald en de voorlusjes of beugelriem erdoor of met een leren strapje vastgeknoopt aan de voor zadelringen. Anders gaat denken ervan door.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:44

Nouvel schreef:
Ik heb een Wow met enkel zweetblad, ik knip de lusjes altijd van de dekjes af anders kan ik ze niet kwijt.

Ik doe bij de lus bij de singel ook de achterste stoot er door en de voorste er overheen.

Mag ik vragen waarom de achterste ervoor en de voorste erover? Ben benieuwd *\o/*

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:46

Dat was eens het advies van mijn fitter, volgens mij omdat het dekje dan beter bleef liggen, weet het niet eens helemaal zeker meer, maar ik ben het altijd blijven doen en het werkt prima.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:47

Paard heeft altijd een bontje onder het zadel liggen, de lussen daarvan zitten altijd aan de singelstoten. De lussen van het dekje maak ik dam weer vast aan die van het bontje, omdat de meeste niet lang genoeg zijn om ook weer aan de singelstoten te maken

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:48

Nouvel schreef:
Dat was eens het advies van mijn fitter, volgens mij omdat het dekje dan beter bleef liggen, weet het niet eens helemaal zeker meer, maar ik ben het altijd blijven doen en het werkt prima.

Ga ik ook eens proberen!

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:48

Ik doe die bovenste lusjes nu om mijn stijgbeugelriemen (onder zweetblad).

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 20:51

RobinSputnik schreef:
Ik doe die bovenste lusjes nu om mijn stijgbeugelriemen (onder zweetblad).

Is dat fijner dan om de singelstoten?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:55

MarritdeG schreef:
Nouvel schreef:

Ga ik ook eens proberen!

Wij moesten het op school ook, voorste erover zodat t dekje als nodig iets naar achter kon schuiven (met haren mee) en achterste erdoor zodat t niet te ver schuift

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:03

Bovenste knip ik af of stop ik los onder m'n zweetblad, singelstoten doe ik meestal wel allebei door de onderste lus heen, en soms maar 1, net hoe het dekje onder het zadel ligt eigenlijk. :)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:49

Bij een nieuw dekje laat ik ze er even aanzitten, en hangen ze los. Als het dekje goed blijft zitten haal ik ze eraf, ik knip ze niet eraf, maar torn ze helemaal los. Als je ze afknipt blijft er toch altijd een bobbel van dat band op het dekje zitten, en met je zadel erop, zou dat misschien net voor een drukplekje kunnen zorgen.
Die aan de onderkant doe ik alleen de voorste singelstoot er doorheen. Grappig dat anderen juist alleen de achterste erdoor halen! :-D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:53

Ik knip ze er direct af... wat een irritante dingen :')
Mijn dekjes bleven zonder ook prima liggen.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:56

Wat een onverwacht leuke vraag!

De voorste lusjes gebruik ik eigenlijk nooit, die hangen er zo'n beetje bij. Ik heb nu wel inspiratie gekregen om te experimenteren met onderste lusjes... :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:56

Bij mij kan het niet om de singelstoten. Dus ze hangen bij mijn paard los. Bij een dekje heb ik ze er afgehaald. Gewoon helemaal afgehaald niet geknipt. Maar dat heb ik pas gedaan na een aantal keer gebruiken dus de kleur is wat anders dan de rest. Op zich zie je het niet omdat het zadel er over zit.
De onderste lus gebruik ik ook niet omdat het zadel aangepaste singelstoten heeft. Maar dekjes blijven altijd netjes op de plaats liggen.

Bij een andere die ik rij zitten ze wel om de singelstoten. En ook de onderste gebruik ik. Gewoon omdat ze er zitten.

Zag ook dat iemand ze aan de beugelriemen deed. Zo lang zijn ze over het algemeen toch niet of ligt dat nu aan mij? Als ik ze om de singelstoten doe dan ook alleen maar aan de eerste.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:58

Ik stop de lussen los onder het zweetblad. Dus niet om de stoten. Ik zadel namelijk altijd op met eerst het dekje er op te leggen en dan bondje of gelijk zadel.
Na het rijden laat ik het dekje ook nooit onder het zadel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 00:10

Bovenste lusjes torn ik er altijd af, vind ik ondingen.

Onderste laat ik wel zitten als ze erop zitten en dan gaat m'n hele singel erdoor, want ik heb een zadel met korte singelstoten.