Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tinkersjakie schreef:De tweede is geen bananensingel maar een anatomische.
De bananensingel heeft de gespen ook scheef erop zodat ze recht onder de singelstoten komen.
tinkersjakie schreef:Even stukje gekopieerd van voller koper die dit in een andere topic schreef over verschil ervan
Een anatomische singel is een singel met uitsparingen voor de voorbenen. Dat is het meest standaard. Je hebt ook extra comfortabele anatomisch gevormde singels met een dik stuk in het midden.
Een banaansingel is eigenlijk gewoon een kromme singel. De gespen ervan zijn niet recht ten opzichte van de singel zoals bij een gewone rechte singel. Een banaansingel is een boogje met aan de voorkant meestal ook wel uitsparingen voor de voorbenen maar niet altijd. Aan de achterkant is hij recht (volgt wel de kromming van de singel maar er zitten geen "golven" in de rand)
Een anatomische singel verhoogt het comfort, een banaansingel zorgt er door de vorm door dat het zadel niet door de singel naar voren wordt getrokken. Mijn zadel heeft de singelstoten redelijk ver naar achteren, een heel stuk achter de natuurlijke singelplek van mijn paard. Met een banaansingel schuift mijn zadel niet. Met een rechte singel of anatomisch gevormde singel wel.
pmarena schreef:Ik hoor vaak betere ervaringen met de onderste, bananen werken vaak lang niet zo goed als je zou hopen.
Ik zou uitgaan van een 40 cm singel
Maar die moet je maar net kunnen vinden.... probleem bij die hele korte maatjes is wel dat er door de geringe lengte maar weinig ruimte is om de boel scheef te maken zeg maar...langere maten hebben vaak meer / beter effect maarja dat kan je niet kwijt natuurlijk.
tinkersjakie schreef:Ja de bolle kant richting benen en nee gespen liggen als goed is niet scheef. Dit omdat ie gebogen is en zodra ie dan rond om de buik ligt liggen de gespen weer recht
Ik heb zelf nog geen. Dit stukje wat ik schreef is gekopieerd van Bokker koper.
Nies_ schreef:De singel gespen moeten juist niet naar voren, maar op hun plaats blijven. De singel zelf moet onder de buik naar voren. Doordat met een rechte singel de singel toch wel naar voren schuift (want daar is het paard smaller) verschuiven de gespen mee naar voren en zo trekt de singel het hele zadel mee.
Koper schreef:Je moet ervoor zorgen dat de gespen recht onder de singelstoten zitten. Zoals ik al zei: dat kan alleen als je de bolle kant naar achteren doet. Daardoor krijg je ook meer ruimte voor de buik.
Maar het beste kun je het in de praktijk zien. Singel dubbelvouwen en naast je paard houden.