Paard tilt bit op met tong en kauwt bit kapot

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaime_

Paard tilt bit op met tong en kauwt bit kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 16:57

Ik ben op zoek naar een geschikt bit voor mijn jonge pony en ben benieuwd of er nog tips zijn! Vanaf de eerste keer dat hij een bitje in had hangen neemt hij deze op met zn tong om hem vervolgens tussen zijn eerste kiezen weg te knarsen. Om die reden ook besloten voor een kunststof bit te gaan zodat zij kiezen enigszins bespaard blijven.. op dit moment heb ik er een Sprenger duo D-trens (kunststof, ongebroken) in hangen, maar die kauwt hij helemaal stuk.

Gisteren heeft mijn tandarts met mij mee gekeken, en het bit hangt op de juiste hoogte, probleem is echt dat hij hem opneemt/optrekt met zijn tong tussen zijn eerste kiezen. Hij doet dit als hij ontspannen op de wasplaats staat of juist bij veel spanning, als hij gewoon geconcentreerd aan het werk is doet hij het niet tot nauwelijks.

Enige oplossing is het aansnoeren van neusriem/sperriem, zodat hij zijn trucje niet uit kan voeren, maar dat moet je in mij ogen niet willen, ik heb juist de neusriem altijd lekker los.

Ben erg benieuwd of jullie tips hebben qua bit. Maximaal 16mm dik. Mijn voorkeur gaat uit naar een kneveltrens of D-trens omdat die stabieler liggen.

P.s. Ik ben op zoek naar een juist bit, ik heb een bitloos hoofdstel maar wil hem gewoon africhten en kunnen rijden met een bit, advies om bitloos te gaan heb ik dus niets aan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 17:35

Jaime_ schreef:
Gisteren heeft mijn tandarts met mij mee gekeken, en het bit hangt op de juiste hoogte, probleem is echt dat hij hem opneemt/optrekt met zijn tong tussen zijn eerste kiezen. Hij doet dit als hij ontspannen op de wasplaats staat of juist bij veel spanning, als hij gewoon geconcentreerd aan het werk is doet hij het niet tot nauwelijks.

Bij het op de poetsplaats staan: is dat echt ontspanning of kan hij op dat moment verveeld zijn?

Jaime_ schreef:
P.s. Ik ben op zoek naar een juist bit, ik heb een bitloos hoofdstel maar wil hem gewoon africhten en kunnen rijden met een bit, advies om bitloos te gaan heb ik dus niets aan.

Maar wellicht helpt het om nu even een tijdje bitloos te gaan en het bit later weer te introduceren? Wellicht heeft hij het nodig om eerst wat beter met spanning om te leren gaan en kun je daar bitloos aan werken zodat hij later het bit niet meer hoeft te gebruiken daarvoor? Het lijkt me in elk geval niet handig als hij hier een gewoonte van kan maken, dat moet je m.i. echt willen voorkomen.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 19:22

Let op met kunstof bitten, daar kunnen vieze randen aan komen als ze er op kauwen, en kunnen hun hele tong daaraan open halen.

Al een gewone, licht naarvoor gebogen ongebroken trens geprobeerd? Of iets lager/ hoger in de mond te hangen? Mijn paard heeft bijvoorbeeld de voorkeur voor een lager hangend bit. Welke bitten heb je voor de rest al geprobeerd? Misschien met lage neusriem rijden?

Jaime_

Re: Paard tilt bit op met tong en kauwt bit kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:23

Van echt rijden is nog niet eens echt sprake, zit er 1x p.w. 20 minuutjes op nu. In maart/april vorig jaar ben ik begonnen met rusitg introduceren van het bit tijdens grondwerk en andere dingen.. het is dus niet echt heel nieuw voor hem. Hij deed het overigens gelijk vanaf het eerste moment dat optillen en wegknarsen. De eerste keren keek ik er niet raar van op, want al mijn andere dieren deden dat ook wel toen het bit nieuw was, is ook raar ineens zo'n ding in je mond. Maar dat werd elke keer wel minder en op een gegeven moment waren ze gewoon rustig/stil met hun mond. Bij deze is het dus helaas anders.

Op poetsplaats kan inderdaad ook uit verveling komen hoor dat hij er op gaat kauwen, de reden waarom hij het doet durf ik niet te zeggen.. maar hij heeft op de poetsplaats echt totaal geen spanning, staat dan ook gewoon op rust en z'n leuter hangt er soms bij uit. Hij heeft sowieso niet echt snel spanning, het is een kruising fjord x fries en best koel in z'n kop. Dus het is zeker niet dat hij het doet om spanning. Gewoon zodra het bit in gaat doet hij het gelijk. Heb nu geprobeerd: gewone dubbel gebroken metalen bustrens, ongebroken watertrens met naar voren gebogen mondstuk, maar omdat dat metaal tussen zijn kiezen weg knarsen wel heel naar klinkt en vast ook niet goed is voor zijn kiezen uiteindelijk gekozen voor kunststof. Hij heeft nu dus de Sprenger DUO D-trens, best een prijzig bit.. maarja dat bijt hij dus gewoon echt kapot helaas.

Heb ook al gevarieerd met hoogte van het bit, zelfs tussengaatjes geprikt in de bakstukken en dacht zo langzaam dat ik gek was dus speciaal mijn paardentandarts laten kijken en haar om advies gevraagd en ook samen met haar verschillende hoogtes geprobeerd. Zij zegt dat het waarschijnlijk gewoon een lastige gewoonte is en ook wat te maken heeft met jongigheid en dat het waarschijnlijk vanzelf wel mindert, maarja beetje zonde als hij ondertussen allemaal dure bitten stuk kauwt :+

Mogelijk dat een Myler level 1 bit wat voor hem is? Heeft iemand daar ervaring mee?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:48

Je zegt jong paard, is hij niet aan het wisselen? Als het nu echt niet lukt zou ik denk ik het toch een tijdje maar laten en toch voor bitloos gaan, en dan over bijv. een half jaartje weer een bit proberen. Ofwel wel hoofdstel om maar het bit pas erin net voordat je opstijgt en direct uit als je eraf gaat (dat kan volgens mij met van die clipjes die IJslander-ruiters vaak gebruiken). Omdat je zegt dat het tijdens het werk het niet erg voorkomt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 00:53

Nee heeft niets met wisselen te maken verder, want die eerste kiezen wisselt ie nu niet.. Tandarts heeft hem afgelopen zomer behandeld en hem gisteren z'n hele mond en gebit nagekeken en hij heeft nergens iets kapot of pijnlijks of iets geks, ze vond het ook te vroeg om hem nu alweer te doen dus in April wordt hij weer door haar gedaan.

Het is echt gewoon een tik/gewoonte van hem, fysieke aanleidingen zijn uitgesloten. Eigenlijk ben ik op zoek naar een bit wat hij minder makkelijk oppakt met zijn tong om het vervolgens tussen zijn kiezen weg te knarsen.

Hij is verder gewoon rustig met zijn mond maar wat hij dus af en toe doet is binnenmonds met z'n tong het bit iets oppakken, tong terug naar achter trekken, komt bit net iets tussen de eerste kiezen en dan kiezen op elkaar drukken waardoor je zo'n knak/knars geluid hoort en dan schiet het bit weer op de plek. Maar verder ouwehoert ie niet met z'n tong of overdreven kauwen ofzo.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 00:55

Hoe oud is ie nu?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 01:00

Iemand bij ons op stal heeft haar paard zadelmak gemaakt met een bitloos hoofdstel, en toen hij aardig gewend was, hulpen kende en 'de knopjes' erop zaten heeft ze er na een jaar eens een bit in gehangen. Ging ook prima, en ze wisselt probleemloos af.
Er loopt nog een soortgelijk topic van een paard wat geen bit accepteert (is een heel jonge nog) en de eigenaar vindt dat het bij de opvoeding hoort. Zal best, maar wees flexibel en pas het schema dan gewoon wat aan en schuif op wat nu nog niet gaat. Vaak lukt het een paar maanden of desnoods een jaar later wel. Tijd zat.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 01:02

stefje schreef:
Hoe oud is ie nu?

Hij wordt binnenkort 4.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 01:08

Hij heeft al een tussenpauze gehad zonder bit en zonder bit gaat het ook prima, maar ik vind net als die andere persoon dat hij het ook gewoon met bit moet kunnen en leren. Het is niet dat hij moeilijk doet met bit en spanning opbouwt, geen druk erop wil enz, dat gaat allemaal dikke prima, het rijden met het bit is ook geen probleem. Het is gewoon dat hij zo nu en dan ineens dat bit optilt en hem weg knarst tussen zijn kiezen. Dat deed ie al toen hij voor het eerst een keer een minuutje een bit in had, hij heeft gewoon maanden de tijd gehad om aan een bit te wennen en die zo nu en dan een keer in gehad. Ik heb er nu een keer of 8 a 10 opgezeten, 1 keer per week 20 minuutjes.. Hij wordt nu bijna 4 en dan wil ik dat wat gaan uitbreiden, ik vind ook gewoon dat het bij de opleiding en africhting hoort.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 01:15

Met gemiddeld 4,5 jaar wisselt de buitenste snijtand. Wellicht is hij daarop toch wat gevoelig nu en komt het bit in rust (op de poetsplaats zeg je) daar net iets meer in de buurt en probeert ie het daar weg te halen door het tussen z'n kiezen te nemen... Het is maar een idee. Ofwel is het toch gewoon een spelletje of nieuwigheid die wat langer duurt. (Mijn paard heb ik een tijd op een D-trens gereden omdat die wat meer rust gaf in haar mond -ze wilde nog weleens haar mond wat openen tijdens rijden-, dat werkte toen erg prettig. Jaren later kon ik alsnog overstappen op wat ik graag wilde: dubbelgebroken trens.) Ik snap je wens om met een bit te rijden. Ben benieuwd hoe het verder gaat bij je.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 01:21

Lief dat je zo meedenkt, om die reden heb ik ook de tandarts laten kijken, ik wou zeker zijn dat er geen fysieke oorzaak was of dat hij mogelijk ergens last kon hebben van zijn gebit. Maar dat is dus echt uitgesloten. Hij deed het al toen hij net 3 was bij de eerste keer een bit in en doet het nu nog, is verder op dit moment niet echt dat hij daar nu al wisselt, dat duurt nog ruim een halfjaar.

Ik heb nu inderdaad ook een D-trens (ongebroken) vanwege de stabiele ligging, maar dat maakt verder niets uit. Het is echt meer wat jij zegt een soort spelletje/trucje/gewoonte, als een baby die op z'n bijtring bijt haha. Dus daarom hoopte ik of hier misschien mensen een tip hadden dat een bepaalde vorm bit bijvoorbeeld er voor zou zorgen dat die minder makkelijk wordt opgepakt. Zoals bijvoorbeeld misschien de Myler bitten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 03:40

Is je pony gedaan door een gebitsverzorger (handmatig en zonder sedatie) of een tandarts (al dan niet dierenarts, al dan niet in samenwerking met dierenarts) verdoofd en elektrisch?
Als het eerste het geval is zou ik de tweede nog even laten komen.
Echt kapot bijten van een bit moeten ze heel hard hun best voor doen.

Mocht het echt een spelletje/trucje zijn zou het toch redelijk snel over moeten gaan met een niet flexibel bit waarmee het dus geen zin heeft. Myler of drangerbit zouden dan kunnen zorgen dat hij niet verder kan buigen.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 08:21

Je zegt dat hij het vooral op de poetsplaats doet? Is het een idee om hem dan niet zo lang met bit op de poetsplaats te laten staan? Dat je het hoofdstel indoet en gelijk gaat rijden?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:29

Als het een tik/gewoonte is zou ik toch tijdelijk de neusriem wat strakker doen totdat hij dit weer 'vergeten' is ;)

En ik zou ook voor een metalen bit gaan ivm scherpe randen aan kunststof.
Mss is een ongebroken geschikt, die ligt stiller in de mond.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:40

Haha, jouw nick (Nibbit) is wel heel grappig icm de titel van dit topic :') .

Ik zou echter eerder kiezen voor tijdelijk bitloos dan aansnoeren om het kauwen uit het systeem te krijgen. Met het aansnoeren kun je een (extra?) negatieve associatie met het bit creëren, dat zou toch zonde zijn.

En TS, prima om te vinden dat het bit tot de opleiding hoort, helemaal niets mis mee, maar wellicht moet je wat flexibeler zijn en concluderen dat zijn opleiding een iets andere volgorde nodig heeft (en het bit pas later weer aan de orde laten zijn).

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 12:44

smurffie schreef:
Is je pony gedaan door een gebitsverzorger (handmatig en zonder sedatie) of een tandarts (al dan niet dierenarts, al dan niet in samenwerking met dierenarts) verdoofd en elektrisch?
Als het eerste het geval is zou ik de tweede nog even laten komen.
Echt kapot bijten van een bit moeten ze heel hard hun best voor doen.

Mocht het echt een spelletje/trucje zijn zou het toch redelijk snel over moeten gaan met een niet flexibel bit waarmee het dus geen zin heeft. Myler of drangerbit zouden dan kunnen zorgen dat hij niet verder kan buigen.

Tandarts doet elektrisch met verdoving, met het gebit is momenteel echt niets mis dat heb ik van de week uit laten sluiten :j

Kunststof bitten beschadigen helaas heel makkelijk hoor, daarom kunnen bijvoorbeeld de Trust flexi soft bitten ook nooit getest worden bij bit-testcentra..

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 12:47

Ballard_L schreef:
Je zegt dat hij het vooral op de poetsplaats doet? Is het een idee om hem dan niet zo lang met bit op de poetsplaats te laten staan? Dat je het hoofdstel indoet en gelijk gaat rijden?

Hij doet het gewoon als hij niet aan het werk is en ook na het werk, als ik hem bijvoorbeeld ga longeren moeten we soms even op onze beurt wachten, ook na het rijden voor ik de bak verlaat moet ik netjes de hoeven uitkrabben en dan doet ie het ook. Het is gewoon echt een beetje een soort trucje/gewoonte geworden, heb echt niet het idee dat hij verder problemen heeft met het bit want hij doet er verder niet raar op en is niet lastig bij het indoen. Hij ziet het gewoon echt een beetje als een bijtring op bepaalde momenten :+

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 12:49

Nibbit schreef:
Als het een tik/gewoonte is zou ik toch tijdelijk de neusriem wat strakker doen totdat hij dit weer 'vergeten' is ;)

En ik zou ook voor een metalen bit gaan ivm scherpe randen aan kunststof.
Mss is een ongebroken geschikt, die ligt stiller in de mond.

Het kunststof ga ik elke week ff met een grover en fijn schuurpapiertje over zodat ie weer glad is, inderdaad om scherpe randjes te voorkomen. Het bit wat ik nu gebruik is inderdaad een ongebroken D-trens juist omdat dit zo stabiel ligt in de mond.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:17

Misschien een beetje onconventioneel, maar je kan eens proberen een lage neusriem (of je sperriem) achter het bit vast te maken en zien of hij hem dan nog kan 'pakken'. Het drukt het bit dan omlaag als het ware. Dit is natuurlijk wel fysiek belemmeren, en of je ermee kan rijden is even de vraag......Wel eenvoudig en het proberen waard lijkt me....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 13:28

GDG schreef:
Haha, jouw nick (Nibbit) is wel heel grappig icm de titel van dit topic :') .

Ik zou echter eerder kiezen voor tijdelijk bitloos dan aansnoeren om het kauwen uit het systeem te krijgen. Met het aansnoeren kun je een (extra?) negatieve associatie met het bit creëren, dat zou toch zonde zijn.

En TS, prima om te vinden dat het bit tot de opleiding hoort, helemaal niets mis mee, maar wellicht moet je wat flexibeler zijn en concluderen dat zijn opleiding een iets andere volgorde nodig heeft (en het bit pas later weer aan de orde laten zijn).

Oh ik ben best heel flexibel maar hij heeft al eens langere periode geen bit in gehad en daarna deed hij het gelijk bij de eerste keer weer, ik ben er dan ook van overtuigd dat dit niet de oplossing is, omdat hij in principe geen problemen heeft met het bit opzich, het indoen, aannemen, sturen, ophoudingen enzo is allemaal geen enkel probleem, de neusriem zit heel los en hij doet ook niet z'n mond open.. behalve dan dat hij op bepaalde momenten het als bijtring gebruikt, zijn mond blijft dan overigens gewoon gesloten.

Aansnoeren is ook niet gelijk mijn oplossing. Ik hoop echt een bit te vinden die hij gewoon lastiger kan oppakken en tussen zijn kiezen kan nemen.

Bit dat ik nu heb is dus een ongebroken kunststof D-trens. Tips die ik nu zoal voor bitten heb gehad zijn : Myler bit (level 1 of 2?), danger bit, correctiebit, ander bit met tongboog.

Wat ik mijzelf heel erg afvraag is: of hij het doet omdat hij misschien de druk op zijn tong niet fijn vind? In dat geval kan ik beter kijken naar een bit dat de druk van de tong wegneemt, of dat hij het misschien juist doet omdat hij druk op de lagen niet fijn vind, in dat geval bijvoorbeeld een myler level 1 omdat die weinig druk op de lagen geeft.. Aan de andere kant is er verder geen enkel rijtechnisch probleem en neemt hij het bit gewoon goed aan en loopt er prima op.. Dus dan neig ik toch weer meer naar dat het een trucje/dingetje.gewoonte is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 13:29

Kelly_ann schreef:
Misschien een beetje onconventioneel, maar je kan eens proberen een lage neusriem (of je sperriem) achter het bit vast te maken en zien of hij hem dan nog kan 'pakken'. Het drukt het bit dan omlaag als het ware. Dit is natuurlijk wel fysiek belemmeren, en of je ermee kan rijden is even de vraag......Wel eenvoudig en het proberen waard lijkt me....

Ja ik snap wat je bedoelt, dat is iets wat ik inderdaad prima even op de poetsplaats kan aanzien, gewoon als test.

GoLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:37

Heb je al is een tonglepel geprobeerd?
Hierdoor ligt de tong rustiger in de mond en kan hij dus geen 'rare' bewegingen maken met de tong.
Deze lepels zijn ook los te verkrijgen en helemaal niet zo duur.
Wellicht het proberen waard ;)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 21:47

Mijn jonge paard deed dit ook,met een startersbit van Neue Schule in combi met een lage neusriem werd het in elk geval een eind beter, weg heb ik het nooit helemaal gekregen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:18

Zou een rolletjesbit een idee zijn?