Zadel voor rechte rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odetje92

Zadel voor rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 14:16

Vanochtend heb ik de zadelpasser op bezoek gehad, een andere dan voorheen ivm verhuizen. Ik heb naar tevredenheid van mijzelf een Stubben Avalon, maar de conclusie van de zadelpasser, dit zadel is niet geschikt voor mijn paard met rechte rug, daarvoor lopen de kussens van de Stubben te bol en is het dus een zadel voor een iets wekere rug, ontzettend balen want ik zit er super in.

Een nieuw zadel past helaas niet in mijn budget, we hebben voor de pasvorm wel een aantal nieuwe zadels geprobeerd. Omdat haar aanbod in tweedehands niet toereikend was is er afgesproken zelf rond te kijken naar een tweedehands, ze kon al wel een aantal modellen noemen die geschikt zijn, maar dat ze ook nog even verder gaat denken wat verder nog een optie zou kunnen zijn.

Opties tot dusver
-Frank baines mw élégance
-Seabis/riaz diaz Carina
-Crown susannah low head wide
-Euroriding jade of titan
-Kent and masters cob dressage 17.5 inch

De eisen op een rijtje
-17,5" en een medium-wijde boon
-voorkeur voor dressuur, al sta ik open voor vzh en spring
-niet al te diep, ik hou wel van een ongedwongen zit
-geschikt voor mijn korte pootjes
-leer

Wie heeft er nog suggesties waar wij nog niet aan gedacht hebben?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:28

Passier en dan de grand Gilbert of patron of Lenox, de laatste twee zijn oudere modellen die zou je tweedehands kunnen vinden, nieuw niet mee vermoed ik

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 14:31

knollentuin schreef:
Passier en dan de grand Gilbert of patron of Lenox, de laatste twee zijn oudere modellen die zou je tweedehands kunnen vinden, nieuw niet mee vermoed ik

De Gilbert vind ik heel stijl, die is niet geschikt voor mijn korte benen

grovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:41

Ruiz Diaz Calvia.

Ligt bij mij op een merrie met ook een rechte rug, na diverse zadels geprobeerd en gekocht te hebben. Zit is fijn zacht maar niet gedwongen. Ik heb zelf ook korte benen en pas netjes in dit zadel.

Voordeel van dit merk is ook het verwisselbare kopijzer.

Women2

Re: Zadel voor rechte rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:51

Ik heb een merrie met een heel kort strak en recht ruggetje en heb daar al jaren een Stubben op liggen.... Rij al 23 jaar met diverse Stubben zadel en past op 9 van de 10 paarden. Ook met strakke ruggen...

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 15:19

Women2 schreef:
Ik heb een merrie met een heel kort strak en recht ruggetje en heb daar al jaren een Stubben op liggen.... Rij al 23 jaar met diverse Stubben zadel en past op 9 van de 10 paarden. Ook met strakke ruggen...

Stubben wordt voor mijn merrie afgeraden

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 15:20

grovertje schreef:
Ruiz Diaz Calvia.

Ligt bij mij op een merrie met ook een rechte rug, na diverse zadels geprobeerd en gekocht te hebben. Zit is fijn zacht maar niet gedwongen. Ik heb zelf ook korte benen en pas netjes in dit zadel.

Voordeel van dit merk is ook het verwisselbare kopijzer.

Ruiz Diaz hebben we ook gepast zoals in de OP vermeld, alleen nieuw buiten budget en tweedehands schaars

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:22

KN symfonie voldoet volgens mij wel aan je eisen... en die heb je ook met kort zweetblad. Staan er meestal veel 2e hand van te koop :)

plopkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:24

Ik had een seabis springzadel en heb er altijd graag mee gereden.
Ik vind ze best wel zacht en ze hebben een ongedwongen zit.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:26

Euroriding Titan zou ik dan niet doen als ik jou was, zadel heeft veel wrong en een diepe/gesloten/gedwongen zit.

Verder vind ik het wel een top zadel. Ik heb hem zelf en houd juist van een diepe en gesloten zit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:29

klopt wessjuhh... ik had ook de Titan 2... en die zijn echt wel flink gewongen (wat ik zelf ook prettig vind)

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 15:32

c_alsemgeest schreef:
KN symfonie voldoet volgens mij wel aan je eisen... en die heb je ook met kort zweetblad. Staan er meestal veel 2e hand van te koop :)

Is het zweetblad/wrongen ook te stijl van, zit ik niet lekker in helaas

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:37

Misschien een Pro-lite pad onder je huidige zadel ? Of het kussen onder je zadel leeghalen en pas laten maken voor je paard ?
Dan moet je wel een goede zadelmaker hebben, de meeste zadelpassers vinden een nieuw zadel verkopen veel makkelijker en lucratiever.
Laatst bijgewerkt door Pien63 op 23-01-18 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:37

Ik heb een Fryso op onze arabo fries gehad toen hij nog arm bespierd was en zijn rug heel recht.
Inmiddels heeft hij meer model en heb ik een ander zadel moeten nemen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 15:41

Pien63 schreef:
Misschien een Pro-lite pad onder je huidige zadel ? Of het kussen onder je zadel leeghalen en pas laten maken voor je paard ?
Dan moet je wel een goede zadelmaker hebben, de meeste zadelpassers vinden een nieuw zadel verkopen veel makkelijker en lucratiever.

Hoe je het ook wend of keert, de basis van het zadel is niet passend voor mijn paard

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:45

Je zou ook nog kunnen kijken naar een Wow met een flat tree, die zijn speciaal voor rechtere ruggen gemaakt

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:46

KN zadels heb je ook voor een redelijke prijs en bevalt mij persoonlijk goed. Ook goed op te vullen. Maar ander kun je ook een Fryso op maat laten maken.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 19:49

Merexa schreef:
KN zadels heb je ook voor een redelijke prijs en bevalt mij persoonlijk goed. Ook goed op te vullen. Maar ander kun je ook een Fryso op maat laten maken.

Ik heb met een aantal KN zadels gereden, maar kon er niet fijn in zitten.
Fryso geen ervaring mee, maar juist Friezen hebben een wekere rug dus neem aan dat Fryso ook rond is opgebouwd en daardoor niet geschikt?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:09

Wij hebben toen van alles gepast op onze arabo fries met toen nog hele rechte en strakke rug, en het enige dat daarop toen acceptabel lag was een fryso

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 20:16

Tribal?

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:32

Odetje92 schreef:
Merexa schreef:

Ik heb met een aantal KN zadels gereden, maar kon er niet fijn in zitten.
Fryso geen ervaring mee, maar juist Friezen hebben een wekere rug dus neem aan dat Fryso ook rond is opgebouwd en daardoor niet geschikt?

Dat is jammer. En een Hulsebos met een wat lager achterboom dan?
En nee, dat is helemaal aan het paard waar hij op maat voor word gemaakt. Lijkt me. Maar dat is wel prijzig. In blaadjes heb ik er wel het een en ander over gelezen en anders kun je misschien informeren bij het bedrijf. Ze worden ook veel gebruikt door mensen die geen Fries hebben.
Er zijn eigenlijk ook zo veel merken.. Ik heb een ander topic gevonden waar dezelfde vraag word gesteld: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1885359

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 21:51

Barnsby majestic of nu barcay&co majestic

Je mag mijne event passen (niet te koop) maar qua pasvorm kussen en boom.
Paard en zadel staan in heiloo.
Zadel heeft de maten die je zoekt en mijn paard heeft ook een rechte rug.
Kn,euroriding diamant,kentaur,,passier alles was te rond.
Msfc proffesional en crown werden me aangeraden net als de kent en master maar de barnsby lag mooier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:19

Odetje92 schreef:
Vanochtend heb ik de zadelpasser op bezoek gehad, een andere dan voorheen ivm verhuizen. Ik heb naar tevredenheid van mijzelf een Stubben Avalon, maar de conclusie van de zadelpasser, dit zadel is niet geschikt voor mijn paard met rechte rug, daarvoor lopen de kussens van de Stubben te bol en is het dus een zadel voor een iets wekere rug, ontzettend balen want ik zit er super in.

...wanneer precies lopen de kussens te bol...?
Ik kan mij voorstellen dat een dier last heeft van kussens die te dicht bij de wervelkolom komen.
Ik snap dat als de kussens geen correct contact met de licht opgebolde rug van een rijpaard maken er gedoe komt zoals een schuivend zadel etc.

Maar ik ben geneigd om te denken 'te bolle kussens moet je platter maken'...

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:30

Mijn jonge paard heeft ook een wat rechtere rug en mijn zadel was ook te rond aan de boom voor mijn paard. Ik heb een Harry Dabbs in bestelling staan. Zij hebben 7 verschillende kale bomen, waarvan dus ook rechtere bomen.
(www.harrydabbs.nl)

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 22:40

Bates, die zijn van leer met het kopijzer systeem van wintec. Wintec is voor de rechte rug.
In je lijstje staat de Cob versie van kent en masters maar dacht dat die juist op een wat rondere wekere rug goed lag