Tekna of Wintec

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

L_iek

Tekna of Wintec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 06:16

Langzaamaan ben ik aan het kijken voor een nieuw zadel. Uiteraard moet het perfect liggen voor mijn fjord en ook ik moet er fijn op zitten dus ik begrijp dat ik toch echt een zadelmaker moet laten komen om het goed aan te laten meten. Ik heb voor nu een fijn dressuurzadel maar omdat ik rustig aan wil beginnen met een sprongetje ben ik op zoek naar een veelzijdigheidzadel. Omdat de kunstof zadels makkelijk in onderhoud zijn lijkt het mij ook handig om het zadel voor buitenritten te gaan gebruiken zodat mijn dressuurzadel niet zo vies zal worden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen over de Wintec/Tekna's zadel. Mogelijk hebben jullie een voorkeur? Andere kunstof zadel tips? Alles is welkom!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 07:37

Ik heb een voorkeur voor Tekna of Thorowgood. Zelf vind ik deze fijner zitten en langer mooi blijven. Ik heb zelf een Tekna S-line dressuur en een Wintec 250 vzh gehad. De Wintec heb ik nog, hoeveel inch zoek je :')

Maar uiteindelijk is het ook maar net wat er op je paard past. Zoals je zelf al aangaf, zadelmaker bellen dus :j dan kun je ze even uitproberen, het is toch wel erg persoonlijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:10

Wees ervan bewust dat veel mensen vaak gaan roepen "wintec" maar deze toch niet op elk paard past. Mensen denken dat vaak omdat de voorbeugel verwisselbaar is, maar de pasvorm is zoveel meer dan die voorbeugel alleen. De vorm en lengte van de kussens, de vorm van de boom (waar de kussens onder lopen) breedte van het tussenkanaal. Zijn allemaal factoren die meespelen voor een goede pasvorm.

Dit betekend ook dat je misschien nog andere merken in.je hoofd moet houden buiten tekna en wintec.
thorowgood idd, pfiff en norton (niet dé beste kwaliteit).

Maar hou ook enkele lederen merken in gedachten. Die zijn er ook vast wel binnen jouw budget, desnoods tweedehands. :) ;)

Ik heb op de manege op een wintec gereden, kan zeggen zit goed maar met lederen laarsjes gaat het snel piepen omdat de laarsjes over het zadel wrijven. Ik weet niet of dit voor elk kunstof zadel geldt.

Edit:
Je kan ook een zadelmaker laten komen om de rug op te meten en jou advies te geven welke merken je zou kunnen nemen. Desnoods kan die zadelmaker zelf ook enkele zadels meenemen. Let erop dat hij je niks probeert aan te smeren wat uiteindelijk niet past. Zulke verhalen hoor je namelijk ook te vaak helaas.

janouk

Re: Tekna of Wintec

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:39

De wintec was niet passend te krijgen op onze haflinger. De Teckna ligt prima en we zitten er ook goed in, ook belangrijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:44

Voor mij absoluut tekna.
Past heel goed op mijn kruising Haflinger.
Wintec was te lang voor haar korte rug.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:30

Wintec is een absoluut A merk. Maar past inderdaad niet op elk paard. Tekna vind ik niet zo goed zitten.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:44

Tekna _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:53

Zweer bij tekna. Heb sinds kort een S-line springzadel van tekna. Heel mooi zadel, geen onderhoud en zit lekker. Voor mij niet anders meer!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:56

Ik heb een wintec met cair-vulling, vorig jaar tweedehands gekocht bjj een zadelmaker en hij ligt perfect op mijn paard. Ik ben er mega blij mee!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 11:59

Houd er rekening mee dat kussens van kunstleer/kunstof niet geschikt zijn voor lange buitenritten. Het ademd niet goed genoeg voor lange ritten.

Als je de (blijvende) gevolgen hiervan wilt zien op de rug van mijn paard (en de kosten om zijn rug weer goed te krijgen) dan mag je me PBen. Ik had namelijk een zadelmaker die mij dit niet vertelde bij aanmeten/aankoop van zo'n zadel. Voor mij dus nooit meer anders als een leren zadel.... en die zadelmaker wil ik nooit meer bij mn paard hebben!

Ik had een thorowgood overigens..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:08

Ik heb heel wat ritten op een wintec gemaakt en geen enkel probleem. Ook heb je veel zadels met een kunststof 'wolvulling'. en zijn er zadels met prolite (ook kunststof), en zadels met Flair (ook kunstof). Dus ik denk dat je vooral pech gehad hebt. Een goed passend zadel laat de huid genoeg ademen, ook bij een wintec of tekna of thorowgood.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:08

Mag ik hier even een snelle vraag stellen aan de Tekna eigenaars?

Vinden jullie het kunststof leren zitvlak niet glijden? Of heeft dit evenveel (of meer) grip dan echt leer?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:10

Hmmm,.. ik rij zeker 10 jaar met een wintec. Ook lange buitenritten en trec wedstrijden. Nooit problemen gehad die jij beschrijft.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:11

FatCat schreef:
Mag ik hier even een snelle vraag stellen aan de Tekna eigenaars?

Vinden jullie het kunststof leren zitvlak niet glijden? Of heeft dit evenveel (of meer) grip dan echt leer?

Jawel dat wel, maar ik had altijd rijbroeken met leren zitvlak en dan geen last meer van :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:20

Ik zou voor Tekna of Thorowgood gaan :D heb zelf nu een Thorowgood op ln tinkertje liggen :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:22

Tekna. Heb een wintec dressuur gehad en een tekna s line dressuur. Beide voor haflingers. Nu weer opnieuw een zadel gekocht en voor tekna gegaan. Vind ze veel mooier uitzien en zitten ook net fijner vanwege mn korte beentjes haha.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 13:02

Ah, dat de zadels niet geschikt zouden zijn voor buitenritten heb ik nog nooit eerder gehoord.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:24

Mijn vriend heeft een tekna s- line en ik een wintec lite dlux. De Tekna hebben we al heel wat jaren en die blijft echt super netjes. Ik vind hem iets harder zitten dan de wintec, glad vind ik hem niet. De wintec bevalt mij ook heel goed en ik vind vooral de wat zachtere zitting fijner. De zadels zijn beide zeker wel geschikt voor lange buitenritten. Qua kwaliteit vind ik de tekna wat beter.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:28

Tekna vind ik qua kwaliteit en qua pasvorm een stuk beter. Maar vind het beide geen top zadels qua hoe het zit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:41

Hier de bates zadel. Leren versie van wintec

Ind het moet wel goed passen

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:27

Toeval wil dat ik net een topic met dezelfde titel wilde aanmaken.
Ik ben ook op zoek naar een ander zadel.Mijn huidig zadel geeft drukplekken net achter de schoft.Paardje is wat veranderd qua bespiering door meer training.
Mijn 2 lederen zadels passen hem niet meer.Wintec zadel dat ik heb,brugt op zijn rug.
Ik overweeg een Tekna zadel.Daarom wilde ik vragen of iemand beide zadels in het bezit heeft of er een ruitersportzaak is in Noord-Brabant of de provincie Antwerpen waar ik beide merken kan vergelijken.
Ik zoek een 17 inch vzh.

Froukje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 15:49

Ik zoek voor mijn jong paard van 5 jaar een zadel! Hij heeft wat schoft en smalle schouders en een korte rug is dan een tekna zadel een Goed zadel voor mijn paard? Of zijn er andere merken? Wie kan me helpen

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 18:59

VickyS schreef:
Toeval wil dat ik net een topic met dezelfde titel wilde aanmaken.
Ik ben ook op zoek naar een ander zadel.Mijn huidig zadel geeft drukplekken net achter de schoft.Paardje is wat veranderd qua bespiering door meer training.
Mijn 2 lederen zadels passen hem niet meer.Wintec zadel dat ik heb,brugt op zijn rug.
Ik overweeg een Tekna zadel.Daarom wilde ik vragen of iemand beide zadels in het bezit heeft of er een ruitersportzaak is in Noord-Brabant of de provincie Antwerpen waar ik beide merken kan vergelijken.
Ik zoek een 17 inch vzh.

Ik heb een 17.5 vzh wintec.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:13

Ik heb een Wintec Cair 500. Ik vind het echt een hele fijne zadel. Zit stabiel en is makkelijk bij te vullen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:08

Ik heb sinds 3 weken een wintec 500 aangeschaft. De oude pro kon echt niet meer. Goh, wat ben ik er blij mee. Hij last zelfs op beide paarden. Hij zit heerlijk ook voor de paarden.