Welk bit voor het buitenrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Welk bit voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 17:01

Hoi allemaal!

Ik heb een Welshcob ruin van 6 jaar. Hij loopt hartstikke fijn en braaf voor de wagen. Ik rijd hem ook onder de man, zowel dresuurtgericht en heb goed les, als in buiten recreatief.

Hij is altijd al een schrikker-renner geweest. Met hem kan je niet wandelen want je komt gegarandeerd alleen thuis. Zelfs met een hengstenketting heb je geen garantie dat je hem houdt. Voor de wagen doet hij dit niet echt, denk ook door de oogkleppen en het bit.. echt een doodbraaf paard met wie je een marathon zonder problemen zult rijden.

Maargoed, onder de man daar zit het probleem dus. Ik rijd hem nu met dubbelgebroken trend, bol koperen middenstuk. Gaat goed in de bak waar ik vaker rijden. Maar als ik buiten rijd gaat hij er nog weleens vandoor omdat hij schrikt. Een maand geleden ben ik er hard afgevallen en zat met bloeduitstortingen en gekneusde ribben. Ik heb een baby en geen zin in dat gezeik steeds buiten. Ik kan hem ook gewoon niet goed genoeg afremmen en terugroepen voor mijn gevoel.

Wel bit zou nou fijn zijn om mee buiten te rijden? Ik heb een stille en rustige hand. Hij is verder braaf op de hulpen.

Apple

Re: Welk bit voor het buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:05

Als hij met mennen wel braaf buiten is, kun je dan misschien buitenrijden met je menhoofdstel? Ik zie dat hier in de buurt wel vaker met paarden die vooral voor de wagen rijden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:07

Wat dacht je van een Baucher of Yankee bit?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:12

Mijn haf is ook met menhoofdstel braver te rijden op rit. Vooral als ik alleen ga.

Met andere paarden is hij een mak lammetje en doe ik geen menhoofdstel in

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:15

Blijkbaar heeft je paard weinig vertrouwen buiten. Daar ligt het probleem, en daar moet je aan werken.
Een zin als 'ik heb geen zin in dat gezeik buiten' getuigt wat dat betreft niet van veel inlevingsvermogen in je paard. Hij heeft het blijkbaar van begin af aan gedaan, hetgeen erop wijst dat er in de basistraining iets mis is gegaan. Buiten rijden met een jong paard moet je opbouwen. Bijvoorbeeld door samen met oudere, rustige paarden mee te gaan waar je paard steun aan heeft. Als hij met aan de hand wandelen buiten ook schrikt en zich losrukt, ontbreekt er duidelijk een behoorlijk stuk vertrouwen in jou als leider. Ook daar zul je aan moeten werken, door middel van grondwerk, eventueel in combinatie met schriktraining.
Dat je paard braaf is in andere situaties, zegt niet zo veel. Als hij vertrouwen heeft, zowel in zichzelf als in jou (of een andere ruiter/begeleider), en als dat vertrouwen geoefend en bevestigd is in verschillende situaties, heeft hij geen reden om ervantussen te gaan als je met hem buitenrijdt of wandelt.
Ik geef je dus geen advies inzake een bit, dat heeft geen enkele zin als je niet aan het achterliggende probleem gaat werken.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:22

bokkebit! geloof me, doet wonderen voor mij.

en mensen die gaan zeuren om de basis, om dat te kunnen oefenen moet je toch echt buiten oefenen, en veiligheid boven alles.

dus als tussen oplossing voor de training is een bokkebitje erg fijn, helpt voor mijn zenuwachtige paard super. mijn paard is 'thuis' super braaf maar op buitenrit kan hij zich zo sterk maken dat het gevaarlijk is, maar sinds ik met dit bit rij heb ik geen problemen meer gehad en is hij ook een stuk kalmer geworden. ik heb nu echt een rem!

zelf moet ik over best gevaarlijke wegen om het bos te bereiken en zeker dat ik dan de veiligheid voorop stel. (op een drukke weg over 2 treinsporen en een viaduct over de snelweg, geloof me, is niet chill om over te gaan )

maarja ik vind het bokkebit een erg fijn bit. wel moet je vrij licht in de handen zijn
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 28-12-17 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:36

Rijd je meestal alleen of met anderen buiten? Hoe zit dat met de wagen?
Ik denk dat alleen een ander bit je problemen niet gaat oplossen. Als tussenoplossing zou ik met het menhoofdstel gaan buitenrijden en daarnaast het vertrouwen/braaf zijn gaan oefenen en verder uitbouwen.
Het kan goed zijn dat hij veel steun haalt uit de oogkleppen en daarom voor de wagen braver is. Je hebt natuurlijk ook oogkleppen voor een rijhoofdstel, wie weet is dat ook wel een mooie tussenoplossing.

Wel moet ik toegeven dat ik een soortgelijk probleem hier bij de welsh cobs wel terug zie. Ken er enkele die echt met een scherper bit buiten gereden worden omdat ze er vandoor gaan of enorm drammerig kunnen zijn. Daarnaast zie ik heel duidelijk een patroon bij mijn eigen cob, halfbroer en zoon dat zij rond hun 6e/7e jaar een enorme puber periode hebben (gehad) waarin ze verschrikkelijk vervelend zijn en er regelmaat vandoor gaan/gingen. Mijn merrie is inmiddels 11 jaar oud en hoewel ze een pittige tante is, is ze nu veel braver geworden. Kwestie van door blijven gaan, veel oefenen en kilometers maken.
Veel succes :) .

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:22

Askja, ik word een beetje naar van je reactie. Misschien lees ik her verkeerd, maar ik vat het belerend op. Allemaal goed en wel, maar hij is heel schrikkerig buiten en dan houd ik hem niet. Ik ga zelfs regelmatig naar schriktrainingen op maneges in de buurt en daar zitten we al op een aardig niveau. Ik ga veel naar buiten met anderen, dan is hij stukken rustiger. Alleen dus niet. Met de wagen ga ik ook alleen. Als veulen is hij al regelmatig losgebroken. Daar is het dus misgegaan, of het is gewoon karakter. En dan kun je heel stellig zeggen dat er in de basis iets mis is, maar ik zit er wel mee en ik kan mij niet permitteren er af te vallen of hem aan de kletter te laten gaan. Daar zit ik echt niet op te wachten. Mijn bedoeling is niet hem pijn te doen, meer een gewoonte te doorbreken. En graag veilig en effectief.

Ik moet ook meer gaan buitenrijden, doe dat nu 1 of 2x per week met de wagen en 1x pw onder het zadel. Dan rijd ik nog 1x les en ga ik nog eens zelf trainen maar dat is het ook wel. Hij staat altijd buiten.

Met oogkleppen rijden is een oplossing, maar ben bang dat hij dan zo went daaraan dat ik er niet meer vanaf kom..

Josien, dat dit ras we vaker rennerig is hoor ik dus ook vaker! Ze lijken zo op uiterlijk koudbloedige maar dat zijn ze dus absoluut niet. Ik ga er vanuit dat hij met de jaren wel rustiger word, maar tot die tijd houd ik het graag zo veilig en leerzaam mogelijk.

Bedankt voor jullie nuttige reacties, ik ga eens op onderzoek uit.

Even een toevoeging, soms denk ik ook weleens dat hij echt overdreven reageert omdat hij die ruimte nu heeft ofzo. Klinkt dat gek?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:32

Askja slaat wel de spijker op zijn kop. Het probleem met symptoombestrijding is namelijk dat je paard altijd weer door het sterkere bit heen breekt zolang de oorzaak niet wordt aangepakt, snap je?

Even tijdelijk scherper inkomen kan en moet ook alleen tijdelijk zijn terwijl je ondertussen hard werkt aan bovengenoemde punten: leiderschap en vertrouwen.

Tot die tijd zou ik je menhoofdstel gebruiken met hetzelfde bit. Dan heb je één constante iig.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:33

Wij rijden buiten met een kunststof b-stang. Pony is vaak prima terug te rijden op zit en stem, maar als ze het in haar bol heeft heb je het idee dat je op een tank zit. Dan is het erg fijn om een handrem te hebben. Daarbij heb ik ook gemerkt dat ze nogal op de dubbelgebroken trens gaat hangen als ze hard wil buiten, terwijl met de stang maar een kleine ophouding nodig is, waarna ze ook niet meer continu opnieuw probeert door te drammen. Scheelt mij kramp in mijn armen, scheelt paard pijn in de mond en teugeltjes hangen gros van de tijd gewoon in boogjes.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:42

Denice, ze kunnen inderdaad wat rennerig zijn. Maar daar is heel goed mee om te gaan als je een beetje streng en consequent bent ;) . Ze weten héél goed bij wie ze wat kunnen maken :D !

Heb je losse oogkleppen op je menhoofdstel? Dan kun je ze als hij het braaf doet ook eraf halen. Eventueel ook voor de wagen. Zo kun je de verandering steeds klein houden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:45

magda_90 schreef:
Askja slaat wel de spijker op zijn kop. Het probleem met symptoombestrijding is namelijk dat je paard altijd weer door het sterkere bit heen breekt zolang de oorzaak niet wordt aangepakt, snap je?

Even tijdelijk scherper inkomen kan en moet ook alleen tijdelijk zijn terwijl je ondertussen hard werkt aan bovengenoemde punten: leiderschap en vertrouwen.

Tot die tijd zou ik je menhoofdstel gebruiken met hetzelfde bit. Dan heb je één constante iig.

Ik snap dat punt in principe heel goed hoor, maar hoe ik dat doen moet, daar ben ik nog niet helemaal uit. We wonen hier ook in een drukke regio, ik ga voor mijn lol echt niet met hem wandelen. Ben veel te 'bang' dat hij aan de kletter gaat en een ongeluk veroorzaakt. Misschien zit dat ook wel steeds in mijn achterhoofd en staat hij daarom snel op spanning.

Begrijp je mij ook? Het is best een lastige kwestie. Ik wil er aan werken, maar wel zo verantwoord mogelijk.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:48

Ik heb voor mijn merrie een danger bitje. Ideaal.
Zij was voorheen ook heel loperig en schrikkerig. Ze is er een paar keer tussenuit gegaan.

Met het danger bitje geen last meer van gehad.
Ideale vind ik dat hij bij licht/Geen contact gewoon een dubbel gebroken trens is maar hij bij druk veranderd in een stang.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:49

Josien_ schreef:
Denice, ze kunnen inderdaad wat rennerig zijn. Maar daar is heel goed mee om te gaan als je een beetje streng en consequent bent ;) . Ze weten héél goed bij wie ze wat kunnen maken :D !

Heb je losse oogkleppen op je menhoofdstel? Dan kun je ze als hij het braaf doet ook eraf halen. Eventueel ook voor de wagen. Zo kun je de verandering steeds klein houden.

Dat is wel een goed idee. Maar zonder oogkleppen voor de wagen ga ik niet doen, dan krijgt hij het straks ineens op zijn heupen omdat hij ziet wat er achter hem gebeurt :=

Ik denk dat de beste optie op dit moment is met mijn menhoofdstel te rijden maar dan wel de oogkleppen af. Dat bokkebit heb ik naar gekeken maar kwam er niet echt uit hoe streng het is. Ik denk dat hij al aardig staat te kijken als ik hem met mijn menbit eens inhoud. Al vind ik het weer wat gemakkelijker gewoon een extra hoofdstel te hebben die ik zo kan pakken, zonder alles steeds in en uit elkaar te halen.

xLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:50

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 20:54

Die is nu al een paar keer genoemd, ik da daar nu eens naar kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:03

Waarom gaat die rennen? Vertrouwt hij het niet buiten en doet het minste hem verschrikken en wegvluchten? Of gaat die gewoon zijn eigen gang en gaat die rennen omdat die op dat moment zin had om te galopperen?

Het is natuurlijk wel zo dat een sterker bit echt wel symptoombestrijding is. Wat de oorzaak van het rennen ook is, er kan altijd een moment komen dat die denkt, weet je, ik pak dat ijzeren ding tussen mijn tanden en zet het alsnog op een lopen. Ik vrees daarom een beetje dat een ander bit jou een vals gevoel van veiligheid gaat geven.

Je zegt dat het niet de bedoeling is om hem pijn te doen, maar hoe je het ook draait of keert, een streng bit waar een mens aan gaat trekken doet pijn. En als je dan verder, buiten het bit dus, niet echt wilt investeren in de training van het paard, dan vind ik dat eigenlijk best wel een beetje oneerlijk. Paard staat misschien doodsangsten uit buiten en wordt hier niet in begeleid. Is er niet iemand die deze training voor jou kan doen? Ik snap heel goed dat je als jonge moeder geen risico's wilt nemen, maar dit zou het paard niet mogen benadelen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 21:10

Eerlijk is eerlijk, ik heb het idee dat hem eens op zijn plek zetten al een groot gedeelte van zijn gedrag gaat oplossen. De ene keer schrikt hij van niets, de andere keer al van een ritselende grassprbiet. Letterlijk.

Ik wil er samen met hem uitkomen, en denk ook dat ik dat prima kan. Ik rijd veel buiten, samen, alleen, doe schriktraining, rijd hem dressuurmatig goed en op redelijk niveau. Ik ben er nog nooit afgevallen, tot een maand geleden. En dat zette mij aan het denken. Dat hij schrikt, prima, maar dan hoef je niet 1km door te denderen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:14

Een sterker bit is mi idd symptoombestrijding zoals aangehaald wordt. Ik denk ook dat je met een scherper bit dat pijn doet wandelen nog negatiever gaat maken voor het paardje.

Hoe zit het eigenlijk met jouw eigen energie? Kan het dat je al op voorhand gespannen bent omdat het door je hoofd maalt dat ie wel eens zou kunnen schrikken en gaan rennen? Dat kan zonder je het beseft. Let je op jouw ademhaling? Hoe reageer jij als je paard schrikt?

Ik heb een tijdje terug een testrit gedaan met een paardje waar een moeilijke rem op zat, ik heb bitloos getest maar mijn eigen energie was erg rustig, ik voelde een klik met het paardje en ik was enorm op mijn gemak. Het paardje reageerde veel beter op het nylon kaptoom dan op hoofstel met bit en remde veel beter. Het was bij dit paard wss combinatie van dat ze een bit niet fijn vindt (gevoelig id mond) én energie want iemand anders die bitloos testte daarbij was ze ook zo kalm niet. Ik heb ze dan zelfs eens op zit kunnen terughalen uit draf terwijl dat eigenlijk niet echt denkbaar was bij dit paardje. En ik ben niet eens een gevorderde ruiter. Jouw eigen energie doet erg veel. Imo heb je daar bij de meeste paarden niet eens een bit bij nodig.

Ik heb zelf nog nooit iets naars meegemaakt (val of paard op hol oid) dus waarschijnlijk is het daarom dat ik mijn eigen energie zo makkelijk rustig kan houden als een paard schrikt, maar mijn eerste reactie is eigenlijk direct rust uitstralen met mijn lichaam en met mijn stem en elk paard dat onder mij of ad hand bij mij schrok zag ik eigenlijk direct kalmeren het afgelopen jaar (nog niet lang terug bezig met paarden).

Het is denk ik niet alleen belangrijk dat je zelf veel rust uitsraalt, maar daarnaast dat je ook veel zelfzekerheid uitstraalt en duidelijk laat merken (op een rustige manier dus) ik wil nu dat jij dit doet, en dat is allemaal oké, je hoeft geen schrik te hebben'. Zodat je paard voelt dat hij op jou kan vertrouwen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:16

Mijn paard is nogal enthousiast buiten, ik rij haar fijn met een pelham met dubbele teugel. Natuurlijk moet je zelf consequent zijn en controle kunnen houden.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:27

Lastig probleem zeg dat hij zo wil rennen. Ik kan me goed voorstellen dat je niet altijd zin hebt in dat gedoe.

Mijn merrie is in principe hartstikke braaf, maar soms hebben we discussie over de lengte van onze remweg. Meestal rijden we onder het zadel op een dubbelgebroken watertrens. En voor het buitenritje rondom huis red ik me daar prima mee. Ik vertrouw haar dat ze blijft luisteren.
Gaan we ergens anders heen, dan wil ik graag een noodrem hebben met een remweg zo kort als ik nodig vind en dus hang ik dan de Liverpool erin. Die is ze gewend voor de wagen. De teugels hangen in principe los, maar als ze in discussie wil over onze remweg, dan heb ik wel wat meer te zeggen. Juist doordat ik er relaxter opzit (omdat ik de noodrem heb), is zij ook veel relaxter. Ze weet ook gewoon dat ze niet van grassprietjes hoeft te schrikken dan.
Uiteindelijk wil ik ernaar toe dat we ons overal kunnen redden op de watertrens, maar voor nu vind ik dit wel best om samen meters te maken.

Ik zie dus niets verkeerds in een heftiger bit. Als je maar weet wat je in handen hebt en niet naar iets steeds scherpers gaat grijpen wanneer dit bit niet meer zou helpen. Plus dat je uiteindelijk weer naar het lichte bitje wil toewerken, maar deze gebruikt om meters te maken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-17 21:31

Assie, precies wat jij zegt bedoel ik. En het gevoel van een 'noodrem' zal wellicht mij rust brengen, waardoor het gelijk al stukken beter gaat. Ik ga gewoon eens een rondje rijden met het menbit en kijk wat ik er dan van vind.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:37

Misschien toch ook een stukje leeftijd..
6jaar.. ik denk: een puber die zijn grenzen aan het opzoeken/verleggen is.
En omdat je in eerder bericht hebt vertelt dat hij in veulentijd succes heeft behaalt in uitbreken, zal hij dat niet snel vergeten. Een puberende welsh cob die weet dat het mogelijk is uit te breken...
En dat doet hij echt alleen met buiten lopen/rijden?
Hoe is hij met longeren? En naar andere paarden in de wei?

Edit: Liverpool is misschien voor nu wel een uitkomst, als het van tijderlijke aard is zoals het puberen.
Maar dan zou ik de teugels niet gelijk in het onderste gat zetten, anders krijg je zo’n flik flak effect _O-

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:46

Ideale van Liverpool of bokkebit is dat je eventueel met 2 teugels kunt rijden. Eentje in de bril (=geen hefboom) en eentje in dezelfde sleuf als je met mennen gebruikt.
En dan kun je ook nog flink puzzelen met lengte van de kinketting.

Zelf ben ik overigens niet handig genoeg met twee teugels, ik rijd dus gewoon met een setje teugels die op buitenrit in principe loshangen. Misschien ben ik ook wel te makkelijk soms. Maar goed, ik ben voor veilig en makkelijk. Paardlief moet soms ook maar gewoon luisteren dan. Humor en hupsjes mag meestal best. Maar soms ook niet ;)

Garbiloke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 21:53

ik zag meerdere een danger bit noemen, maar dat bit hielp niks bij mijn paard, hier kwam de mijne te makkelijk doorheen.

Bokkebit, B- stang of utrechtse stang was echt een grote hulp bij mijn paard, er zit nu zoveel meer rust in. of een liverpool zoals hierboven gezecht.

mensen die zeggen basis dit, basis dat, zitten niet helemaal juist. tuurlijk is een goede basis belangrijk,
maar om een paard te leren braaf te zijn tijdens het buiten rijden, moet je daadwerkelijk naar buiten gaan. en dan gaat veiligheid voorop.

en een bit wat net wat anders werkt kan hierbij dan prima helpen, zoals bij de mijne. ik kan nu zonder zorgen buiten rijden, terwijl ik dat eerder niet kon, omdat hij te sterk werd.