Breekstukje voor halster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Breekstukje voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 17:39

Hoi allemaal :P

Ik wil via deze weg even kijken of er iemand is met het geniale idee dat ik zoek.
Ik heb een merrie die nogal in paniek kan schieten en dan trekt ze overal doorheen tot het kapot is. Op het moment dat ze los is, kalmeert ze en kun je haar gewoon weer pakken en het opnieuw proberen. Ik heb haar gekocht met een gedragsprobleem en heb al veel dingen opgelost. Dit is simpelweg iets wat gewoon bij haar hoort dus opties als:
- leer je paard wijken voor druk
- doe grondwerk
- pas haar gedrag aan
en dergelijke zijn allemaal al lang in gang gezet.
Het probleem is dat ik op een pensionstal sta en dat ze door veel verschillende mensen in de wei wordt gezet, die op zijn zachtst gezegd niet allemaal kaas hebben gegeten van een sensibel paard. Nu heeft ze mij in het afgelopen jaar ongeveer 15 halsters en 15 touwen kapot getrokken, dus het wordt een duur grapje. Ik had een weidehalster met klitteband gekocht, alleen deze gaat al af als ze aan haar been krabt of rolt, dus dat is geen optie. Die gebruik ik nu op de wasplaats. Sinds ze doorheeft dat ze zich makkelijk los kan trekken als dit nodig is, gaat ze niet meer hangen. Het is dus geen paard die het erom doet. Hoe makkelijker ik het haar maak om los te komen, hoe minder vaak en snel ze het gebruikt.

ivm schuurplekken moet ze een leren halster om in de wei. Er zijn geen leren safetyhalsters zover ik weet, dus gekochte is geen optie. Ze heeft mijn huidige halster al 2x kapot getrokken en als ie de volgende keer kapot gaat is ie echt niet meer te repareren. Dan moet er dus een nieuwe komen. Nu ben ik op zoek naar een idee zodat ik een breekstukje aan een standaard halster kan maken zodat ze los kan komen voor ze mijn spullen aan gort trekt. Iemand een idee hoe ik een goed breekstukje kan maken en van welk materiaal?

Heleennn

Re: Breekstukje voor halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:48

Is het misschien een idee om de elastieken die je aan veiligheidsbeugels doet als tussenstukje te gebruiken? Die geven mee bij normale druk maar knappen bij overdreven druk/paniek. Ik heb drie weken geleden de rekkers van mijn beugels vervangen en toen ook iets te hard getrokken en ik had hem zo stuk in mijn handen. Deed niet echt pijn, dus kan misschien wel een idee zijn?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 17:52

Hmm ja zeker een optie! waar zou jij hem dan tussen doen? tussen de musketon of bij de ring?

De laatste keer dat ze mn halster kapot getrokken heeft was ze los geraakt en op het halster gestaan, dus de ring waar het touw aan vast zat had ze finaal uit elkaar getrokken.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:54

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 17:58

Lobke1998 schreef:
Is dit niet een idee:

https://www.kramer.nl/Equi-Ping-veiligh ... &ci=257137

Kan zowel met het vastzetten als met het naar de wei brengen gebruikt worden.

Ja zeker :j lijkt me wel wat! alleen tegenwoordig hoor ik zo veel horrorverhalen van paarden die vast komen te zitten in de wei ed. dus ik vroeg me af of het halster zelf ook niet breekbaar zou moeten zijn. Daarbij: als ze in de wei staat houdt ze het halster om. Wat dus wil zeggen dat dat plastic dingetje aan haar halster moet blijven hangen. Dan gaat ze erop staan als ze gaat grazen denk ik. Want ze zijn best wel groot. Zouden die ringetjes een evnetuele correctie wel kunnen hebben?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:01

pluisje88 schreef:
Hmm ja zeker een optie! waar zou jij hem dan tussen doen? tussen de musketon of bij de ring?

De laatste keer dat ze mn halster kapot getrokken heeft was ze los geraakt en op het halster gestaan, dus de ring waar het touw aan vast zat had ze finaal uit elkaar getrokken.

Dan zou je hem inderdaad daar aan vast kunnen maken. Maar ik denk alleen dat dit wel een pijnlijk plekje is als de rekker stuk schiet aangezien dat dicht bij de mond is... Tussen de musketon en kaakring geeft meer veiligheid als ze vast komen te zitten op de weide. Hoewel ik sws de halster uitdoe als mijn paarden onbewaakt losstaan.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:02

Dat is lastig inderdaad.
Misschien kun je het zo doen:

Halster - losse musketon haak - veiligheidsstukje - halstertouw.

Dan kun je die musketon gewoon losklikken en heb je dat veiligheidsstukje dus niet aan het halster zitten, maar mocht ze in paniek raken zit het er wel gewoon tussen en kan het dus losschieten!

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:03

misschien gewoon een veiligheidsklipje aan het halstertouw? dan gaat het halster niet los, maar alleen het touw.

Zelf heb ik wel een keer meegemaakt dat hij niet openging dus ik weet niet in hoeverre die betrouwbaar zijn ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:03

Hmm en dan blijft de eerste musketon aan het halster hangen. Dat is nog niet zon gekke optie!

Even kijken of er nog andere bokkers zijn die met iets komen maar deze hou ik zeker in mijn achterhoofd. Tnx!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:04

sannexponys schreef:
misschien gewoon een veiligheidsklipje aan het halstertouw? dan gaat het halster niet los, maar alleen het touw.

Zelf heb ik wel een keer meegemaakt dat hij niet openging dus ik weet niet in hoeverre die betrouwbaar zijn ;)

In mijn ervaring gaan ze juist niet los als ze los moeten :')
En ze heeft zich dan losgetrokken (en geloof me ze is zo snel dat je het niet ziet aankomen en je houdt er niks aan) dus als mens kun je de panieksluiting niet los maken. Dan knapt hij alsnog uit elkaar denk ik...

sannexponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:07

pluisje88 schreef:
sannexponys schreef:

In mijn ervaring gaan ze juist niet los als ze los moeten :')
En ze heeft zich dan losgetrokken (en geloof me ze is zo snel dat je het niet ziet aankomen en je houdt er niks aan) dus als mens kun je de panieksluiting niet los maken. Dan knapt hij alsnog uit elkaar denk ik...

ja idd, dat zou best eens kunnen.
Dan zou ik ook gaan voor het elastiek van de veiligheidsbeugel aan het halster.

ik lees ook even mee want ik zit met hetzelfde ( alleen minder heftig )

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:07

Ja inderdaad, dat zou dan alleen maar op momenten zijn dat er toch iemand bij is denk ik?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:10

Ja in principe wel.

Halster af in de wei kan helaas niet ivm pensionstal. Als het aan mij lag zou ze helemaal niks omhebben in de wei. Zit alleen een beetje met het knappen van dat elastiek. Krijgt ze dan niet juist een tik mee als dat elastiek knapt? En ik wil voorkomen dat het te makkelijk kapot gaat. Een correctie moet kunnen wanneer nodig.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:12

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een elastiekje van een veiligheidsbeugel omdat deze niet gemaakt zijn om te breken maar om los te schieten.

Alleen als ze ouder zijn kunnen ze sneller breken, daarom moet je ze regelmatig vervangen.
Die nieuwe zijn bijna niet te breken.

Als het al zou knappen heb je kans dat het tegen de mond van je paard aan klapt of ergens anders tegenaan schiet wat de angst alleen maar groter maakt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:14

Ja een correctie zou zeker geen probleem zijn denk ik hoor. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar naar mijn ervaring met die elastieken zijn ze duurzaam en sterk, maar hebben ze zeker wel een breekpunt. En dat heeft een musketon bij halsters natuurlijk ook. Alleen is steeds een nieuw halster kopen een stuk duurder dan een stuk of 10 elastieken kopen. Dus met die elastiek vervang je volgens mij gewoon het breekpunt naar van de musketon naar de elastiek.

Nieuwe elastieken breken even goed als je er te veel druk op zet hoor. Ik had een gloednieuwe set gekocht maar bij het opspannen rond de beugel is hij stuk gesprongen. Was verder ook niet minder kwalitatief, dus breken doen ze zeker. En inderdaad zou ik hem niet bij de mond in de buurt bevestigen. Eigenlijk zou TS een halster moeten zoeken dat niet niet stuk springt. Dat heb ik bij mijn paard gedaan. Ze ging heel makkelijk in paniek als er te veel druk op het touw kwam. Dan ging ze helemaal achterover hangen tot het touw sprong. Ik had met het 'onbreekbare' halster voldoende tijd om haar te kalmeren en gerust te stellen als ze in paniek raakte door de druk. Dat heeft voor ons de oplossing geboden.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 21-12-17 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:16

Heleennn schreef:
Ja een correctie zou zeker geen probleem zijn denk ik hoor. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar naar mijn ervaring met die elastieken zijn ze duurzaam en sterk, maar hebben ze zeker wel een breekpunt. En dat heeft een musketon bij halsters natuurlijk ook. Alleen is steeds een nieuw halster kopen een stuk duurder dan een stuk of 10 elastieken kopen. Dus met die elastiek vervang je volgens mij gewoon het breekpunt naar van de musketon naar de elastiek.

En precies dat verleggen van dat breekpunt dat zocht ik idd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:23

Er bestaan halsters met elastiek in het kopstuk. Verzorgpaard van mij had die.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:25

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:27

Lianne schreef:
Er bestaan halsters met elastiek in het kopstuk. Verzorgpaard van mij had die.

ja i know maar die zijn van nylon. Ze moet een leren halster

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:28

En een bevestiging van klittenband? wat dus ook snel los schiet bij paniek?
Is zoiets niet te maken?
Of kijk eens in de dierenwinkel bij kattenhalsbandjes. Hoe ze dat daar opgelost hebben. vroeger was t altijd elastiek maar ik weet dat er inmiddels alternatieven bestaan. Miss doe je daar nog een idee op

Mizora

Anoniem

Ik heb voor in de wei dit Horseware Field Safe halster met klittenbandbeveiliging die opentrekt bij meer dan 80 kilo trekkracht: https://www.horze.nl/dw/image/v2/AATB_P ... 1200&q=100
Je ziet het nog net, het klittenband (3 lagen over elkaar) loopt van de kaakring tot de gesp. Het springt open bij teveel druk en kan dan weer aan elkaar geklit worden. Het zit bovendien zo in elkaar dat andere paarden het niet los kunnen trekken bij jouw paard (want 3 lagen ipv 2).

De leren variant hierop komt van Barefoot en heet het Break Away halster; hierbij zit de klittenbandsluiting achter de oren in het kopstuk, ook weer zo beveiligd dat andere paarden het niet los kunnen trekken: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Halst ... Leder.html
Je krijgt er ook een normaal kopstuk bij voor situaties waarin je paard niet los mag trekken.

Je kunt in de VS ook breakaway stukjes krijgen van slapper leer die je zelf tussen de kaakring en de gesp bevestigt met een schroefje, dan breekt dit stukje bij een te hoge trekkracht.

Ik vind dit voor op de wei briljante dingen, maar het nadeel is wel dat je paard na het lostrekken bloot staat, dus eigenlijk zou een beveiliging in het touw voor jou misschien handiger zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:29

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:31

xyzutu2 schreef:
Je kunt in de VS ook breakaway stukjes krijgen van slapper leer die je zelf tussen de kaakring en de gesp bevestigt met een schroefje, dan breekt dit stukje bij een te hoge trekkracht.

Ik vind dit voor op de wei briljante dingen, maar het nadeel is wel dat je paard na het lostrekken bloot staat, dus eigenlijk zou een beveiliging in het touw voor jou misschien handiger zijn.

Cool! dat lijkt me wel wat alleen zo lastig bestellen uit de vs. Ik zou het persoonlijk zelfs het liefst beide doen. De ring voor het lopen en het leren stukje voor als ze gewoon in de wei staat met halster om.
Ik ken ze niet. Heb je een foto toevallig?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:32

Zilfstar schreef:
En een bevestiging van klittenband? wat dus ook snel los schiet bij paniek?
Is zoiets niet te maken?
Of kijk eens in de dierenwinkel bij kattenhalsbandjes. Hoe ze dat daar opgelost hebben. vroeger was t altijd elastiek maar ik weet dat er inmiddels alternatieven bestaan. Miss doe je daar nog een idee op

https://www.kramer.nl/veiligheids-en-we ... &ci=257135

Ik heb deze maar die werkt erg goed. Dan heeft ze elke dag haar halster af en die ligt dan ergens in de wei. Kunnen mijn stalgenoten niet helemaal waarderen 8-)