Ik wil via deze weg even kijken of er iemand is met het geniale idee dat ik zoek.
Ik heb een merrie die nogal in paniek kan schieten en dan trekt ze overal doorheen tot het kapot is. Op het moment dat ze los is, kalmeert ze en kun je haar gewoon weer pakken en het opnieuw proberen. Ik heb haar gekocht met een gedragsprobleem en heb al veel dingen opgelost. Dit is simpelweg iets wat gewoon bij haar hoort dus opties als:
- leer je paard wijken voor druk
- doe grondwerk
- pas haar gedrag aan
en dergelijke zijn allemaal al lang in gang gezet.
Het probleem is dat ik op een pensionstal sta en dat ze door veel verschillende mensen in de wei wordt gezet, die op zijn zachtst gezegd niet allemaal kaas hebben gegeten van een sensibel paard. Nu heeft ze mij in het afgelopen jaar ongeveer 15 halsters en 15 touwen kapot getrokken, dus het wordt een duur grapje. Ik had een weidehalster met klitteband gekocht, alleen deze gaat al af als ze aan haar been krabt of rolt, dus dat is geen optie. Die gebruik ik nu op de wasplaats. Sinds ze doorheeft dat ze zich makkelijk los kan trekken als dit nodig is, gaat ze niet meer hangen. Het is dus geen paard die het erom doet. Hoe makkelijker ik het haar maak om los te komen, hoe minder vaak en snel ze het gebruikt.
ivm schuurplekken moet ze een leren halster om in de wei. Er zijn geen leren safetyhalsters zover ik weet, dus gekochte is geen optie. Ze heeft mijn huidige halster al 2x kapot getrokken en als ie de volgende keer kapot gaat is ie echt niet meer te repareren. Dan moet er dus een nieuwe komen. Nu ben ik op zoek naar een idee zodat ik een breekstukje aan een standaard halster kan maken zodat ze los kan komen voor ze mijn spullen aan gort trekt. Iemand een idee hoe ik een goed breekstukje kan maken en van welk materiaal?