Vegan tuig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilsey

Vegan tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 22:18

Dag mede-bokkers!

Nog (flexi-)vegan paardenhouders hier? Ik vond geen topic over vegan tuig dus bij deze! Ik lees hier graag welk tuig jullie gebruiken, en wat jullie ervaringen ermee zijn? Een fotootje erbij is natuurlijk ook leuk :o

Momenteel doe ik het met het Busse Nylon Pro kaptoom en FRA touwteugels. Ben er tevreden van, maar zou graag iets gelijkaardig vinden zonder al die ringetjes op de neusriem wat je bij een kaptoom natuurlijk wel hebt. Als het niet te vinden is ga ik er ook niet treurig om zijn, maar het zou gewoon leuk zijn :+ .

BBP die ik heb is de Barefoot Physio Pad. Deze is helaas niet vegan, ik ging er bij het bestellen een beetje van uit dat het synthetische wol was en deed pas nadien navraag, bleek het echte wol (maar er moest dan toch al geen dier voor dood, oef, hopelijk is de bron van hun wol een beetje diervriendelijk dan).

Een zadel heb ik nog niet. Paard wordt momenteel nog beleerd en ik zit max 10minuten bovenop hem (en dat komt nog niet zo vaak voor). Dus daar ben ik ook erg benieuwd naar!

Dit zijn we:
Afbeelding

Modopmerking op pagina 3:

Apple schreef:
Moderatoropmerking:
Graag het verzoek of de discussie mbt 'wat is vegan en wat niet' in het discussietopic te houden [NM] Vegan tuig - discussietopic zodat in dit topic gewoon over harnachement gepraat kan worden.

Mizora

Re: Vegan tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:32

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:35

Haha, ik las je topic titel helemaal verkeerd... :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:40

Ik heb biothane hoofdstel + teugels, mijn zadel is een boomloze Ghost, volledig kunststofmateriaal.

Eerlijk is eerlijk, ik vind mijn gewone leren hoofdstel veel mooier en fijner aanvoelen. Maar dat biothane spul is wel ferm handig om weer proper te maken. Effe in een emmertje water en klaar.

Aan zadels poetsen heb ik een broertje dood, dus kunststof materiaal vind ik gewoon heel erg handig.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:42

Kuggur schreef:

Klinkt als een heerlijk huiskamer topic :D

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:46

Waarom zou een dier dood zijn voor de wol? Als je schapen niet scheert zijn ze helemaal niet blij hoor, dus het is eigenlijk best diervriendelijk ;) alleen niet vegan

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:47

Haha kuggur zo las ik het ook en dacht dat moet te vinden zijn. :D :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:47

Tuig moet ten eerste passen, daarna pas is het gebruikte materiaal belangrijk. Wel heeft kunststof voordelen qua onderhoud, geen last van schimmel in vochtige ruimtes en gewicht. Echter met het steeds meer bekend worden van de gezondheidsproblemen door het binnenkrijgen van microplastics bij vrijwel alle diersoorten, is bij het diervriendelijk en milieuvriendelijk zijn van kunststof tuigen net zo goed vraagtekens te zetten als bij lederen tuig.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 22:49

Het is inderdaad best een uitdaging om geschikt tuig te vinden.

Ik heb zoals boven al genoemd wordt een biothane hoofdstel van marylot.
Ik heb een ghost zadel van micropell gehad en nu een synthetische Franco Renegade zadel en neopreen (anatomische) singel.

Zeker met pads is het aanbod schaars, de meesten zijn met wol en/of vilten inlages. Ik heb nu een burioni fleece pad, een Manmat pad en een haf pad.

Afbeelding
Nieuwe zadel

Afbeelding
Hoofdstel

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:11

Kuggur schreef:

Ik had hetzelfde :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:24

Ik heb een hoofdstel van Tekna, dat ziet er uit als een hoofdstel van leer, voelt prettig (niet heel plastic achtig oid) maar is het niet van leer :) Hoe het precies gemaakt is en wat de gebruikte materialen zijn weet ik niet. Dus of het daarmee vegan, diervriendelijk of milieuvriendelijk is weet ik niet, maar als je iets tegen het gebruik van leer hebt dan is het misschien wat.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:32

rink schreef:
Kuggur schreef:

Ik had hetzelfde :')

Volgens mij lees ik het nog weer anders als jullie, minder dubbelzinnig? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:35

Paardrijden op zich is niet vegan natuurlijk. :) Dan heb je ook geen tuig nodig. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:39

Vraag me af hoe milieu vriendelijk een en ander is? De meeste kunststoffen zijn heel slecht afbreekbaar....

Kurk is een prachtige oplossing , maar ik heb nog geen tuig van kurk gezien.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 23:51

Super dat er al reactie is!

@Bliksem, het is zeker een uitdaging! Ook voor mezelf laarzen en cap enzo... :\

Kuggur schreef:

Oeps! :D :+ ik kon niet meteen een beter woord bedenken voor de gehele uitrusting... nou daar typ ik net een beter woord se... 'uitrusting', haha. Typisch iets voor mij, dit!

Voor de duidelijkheid: het is in dit topic niet de bedoeling om hier te gaan discussiëren wat vegan is, waarom wel of niet voor dergelijke uitrusting te kiezen enz., maar puur over wie wat heeft en waarom men daar al dan niet tevreden van is. Ik weet dat het verleidelijk is, maar het is ook wel vervelend op den duur. Ik ben ook een motorrijder bijvoorbeeld, en op een forum daar om niet lederen materiaal gaan vragen mondde ook al snel uit tot discussie. Maar dat is niet meer waar de vraag over gaat natuurlijk. Klein beetje vervelend ;)
Laatst bijgewerkt door Ilsey op 25-11-17 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-17 23:54

Telpeva schreef:
Ik heb een hoofdstel van Tekna, dat ziet er uit als een hoofdstel van leer, voelt prettig (niet heel plastic achtig oid) maar is het niet van leer :) Hoe het precies gemaakt is en wat de gebruikte materialen zijn weet ik niet. Dus of het daarmee vegan, diervriendelijk of milieuvriendelijk is weet ik niet, maar als je iets tegen het gebruik van leer hebt dan is het misschien wat.

Deze kende ik nog niet! Heb even gekeken, maar heb niet direct een bitloos model gevonden. Dit vond ik wel bij de uitleg over het materiaal: 'polyester kern met daaromheen een polyurethaan laag'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:45

Eigenlijk bestaat Vegan tuig niet. Want een Vegan gebruikt geen dieren voor zijn/haar plezier......

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-17 00:58

Nou, dan vraag je net om niet over zulke dingen te gaan discussiëren en dat de bedoeling van je topic iets anders is, en dan zijn er nog mensen die het niet kunnen laten. Wat kan ik daar het best mee doen? Rapporteren dat er niet ontopic gereageerd wordt? Ik zou het hier graag positief houden ;)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 01:55

Bliksem, wat een mooi zadel!
Leuk topic dit +:)+

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:04

Ilsey schreef:
Nou, dan vraag je net om niet over zulke dingen te gaan discussiëren en dat de bedoeling van je topic iets anders is, en dan zijn er nog mensen die het niet kunnen laten. Wat kan ik daar het best mee doen? Rapporteren dat er niet ontopic gereageerd wordt? Ik zou het hier graag positief houden ;)

Dat doet ze toch ook???
Jij vraagt om vegan tuig, zij zegt dat dat niet bestaat.
Naar mijns inziens is dat een antwoord op je vraag, geen aanval!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:07

Silly1972 schreef:
Ilsey schreef:

Dat doet ze toch ook???
Jij vraagt om vegan tuig, zij zegt dat dat niet bestaat.
Naar mijns inziens is dat een antwoord op je vraag, geen aanval!

Natuurlijk bestaat vegan tuig. En dat weet zij ook echt wel. Beetje flauw dus.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:22

Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.
BTW ik wilde het even opnemen voor de ts,want vind het zo onterecht .
Een vegetarier kan echt wel een paard houden .
Ik wil geen discussie voeren verder sorry,vindt t gewoon jammer dat TS zo benaderd wordt.
Ik had vroeger kunststof tuig ,maar weet helaas net welk

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 02:37

Kunststof zadels zijn er genoeg, thorowgood wintec tekna etc. Waarom zijn die niet vegan? :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:13

Eight schreef:
Kunststof zadels zijn er genoeg, thorowgood wintec tekna etc. Waarom zijn die niet vegan? :)

Die zijn voor zover ik weet inderdaad vegan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:12

LibertyLucky schreef:
Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.
BTW ik wilde het even opnemen voor de ts,want vind het zo onterecht .
Een vegetarier kan echt wel een paard houden .
Ik wil geen discussie voeren verder sorry,vindt t gewoon jammer dat TS zo benaderd wordt.
Ik had vroeger kunststof tuig ,maar weet helaas net welk

Vegan is niet hetzelfde als vegetarisch. Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.