Zadel voor korte benen.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Zadel voor korte benen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:01

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet echt iets recents vinden....

Ik zoek ervaringen met zadels voor iemand met korte benen.
Mijn bovenbeenlengte is ca 40 cm, mijn onderbeen ca 41 cm.
Ik loop er tegenaan nu ik weer wil beginnen met rijden, dat mijn been tegen de standaard "dikke" dressuurwrongen, niet kan buigen ter hoogte van de knie/cq het zweetblad voor mijn benen te lang is.
Daardoor kan ik minder goed lichtrijden/minder goed balans houden, omdat ik mijn knie niet goed kan buigen (ik heb les van een prima gediplomeerde instructice met veel ervaring met zitlessen/houding/balans etc :) ).

Ben heel erg benieuwd naar input/ervaringen!

Nog een belangrijk punt: ik heb een erg rondgeribt/breed paard, op het moment ligt er een Euroriding Diamant Fit 4 op, die past hem perfect maar de wrongen zijn voor mij te groot..
(zolang ik niets heb gevonden wat hem fijn past blijft dit zadel, ik vind het belangrijk dat het hem goed past, de ruiter die er nu op rijdt zit wel fijn in dit zadel).

Saaams

Re: Zadel voor korte benen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:02

Tribal, massimo?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:06

model?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:07

Kan je zelf samenstellen. Massimo heeft van zichzelf al korte zweetbladdn.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:08

Hier iemand met extreem korte benen, waarschijnlijk nog korter dan die van jou. Ik heb een Tribal pony dressuurzadel in 16 inch :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:09

Ik heb een crown suzannah, fijn zadel, kort zweetblad (die van mij iig, is op maat gemaakt).
Mijn bovenbeen lengte weet ik niet, onderbeen is ook 41cm. Ik kan eindelijk fatsoenlijk met m'n kuit rijden, eerder redde ik dat gewoon niet..

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:10

Wintec (het oude type iig, nieuw weet ik niet) heeft ook kortere zweetbladen
En je kan je wrongen verwisselen aa gezien je verschillende maten wrongen hebt en deze met klittenband zijn bevestigd
Bovendien wissebare boom

Ik ben er erg tevreden over

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:13

Ik heb er 1 van Sella (impara) heel fijn zadel en de wrongen kun je laten aanpassen qua lengte. Ik ben namelijk ook zo’n smurf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:21

Gewoon wrongen eraf laten halen en klitteband erop.
Ik heb dit al een paar keer gedaan voor verschillende mensen met danwel te lange of korte benen.
Bij de Diamant is dat geen ingewikkelde klus en daarna plak je er wintec wrongen op naar eigen smaak.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:34

Ik heb met mijn korte benen een Anatomica, de Octant :) vind hem erg fijn. Kan ook nog met kortere zweetbladen gemaakt worden volgens mij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:38

Ik kan met mijn korte pootjes bijzonder goed zitten op de stubben scandica dressuut, wellicht iets om te proberen?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:47

_KellyAV schreef:
Ik heb een crown suzannah, fijn zadel, kort zweetblad (die van mij iig, is op maat gemaakt).
Mijn bovenbeen lengte weet ik niet, onderbeen is ook 41cm. Ik kan eindelijk fatsoenlijk met m'n kuit rijden, eerder redde ik dat gewoon niet..

Kuit is geen probleem... mijn knie meer....

Sizzle schreef:
Gewoon wrongen eraf laten halen en klitteband erop.
Ik heb dit al een paar keer gedaan voor verschillende mensen met danwel te lange of korte benen.
Bij de Diamant is dat geen ingewikkelde klus en daarna plak je er wintec wrongen op naar eigen smaak.

Kan dat?

Bij welke zadel maker heb je dat laten doen als ik vragen mag?

Liselot schreef:
Ik kan met mijn korte pootjes bijzonder goed zitten op de stubben scandica dressuut, wellicht iets om te proberen?

Heb ik meer gezien, maar is lastig te vinden in de boommaat die ik nodig hebt...

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 20:48

suikermeisje schreef:
Ik heb er 1 van Sella (impara) heel fijn zadel en de wrongen kun je laten aanpassen qua lengte. Ik ben namelijk ook zo’n smurf.

Ik ben juist géén smurf... gewoon niet in verhouding hahahahah... dat maakt t ook zo lastig.

Ik ben 1.77m.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:56

Je wil per se een dressuurzadel?

Ik heb hetzelfde probleem, ik ben maar 1.60. heb nu een tekna springzadel, waar je de wrongen dmv klittenband kunt verzetten. Zeer fijn zadel en zit heerlijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:10

TS, ja dat kan en dan ben je voor minder dan 200 euro klaar ipv een nieuw zadel ;)

Ik heb het zelf gedaan voor mijn klanten (ik ben zadelmaker). Ik zou niet weten waarom niet iedere zadelmaker dat niet kan, is echt geen enorm grote klus.
Eventueel kan hij/zij meteen een stukje van je zweetblad eraf halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:18

Bij Euroriding kan je trouwens ook gewoon een kort zadelblad bestellen en ik dacht dat klitteband ook een standaard optie was bij een nieuw zadel, in oedergeval leveren ze ook kleinere wrongen. Dus het is jammer dat je bij de koop van je zadel niet goed ongelicht bent (of was hij 2ehands?).

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 21:58

Klopt, 2e hands idd. Wad nogal een gedoe om 1 te vinden die op mijn ruin paste... waar zit jij ergens?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 21:58

Amy schreef:
Je wil per se een dressuurzadel?

Ik heb hetzelfde probleem, ik ben maar 1.60. heb nu een tekna springzadel, waar je de wrongen dmv klittenband kunt verzetten. Zeer fijn zadel en zit heerlijk!

Dressuurgericht t liefste idd

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:06

Ir1ne schreef:
Klopt, 2e hands idd. Wad nogal een gedoe om 1 te vinden die op mijn ruin paste... waar zit jij ergens?

In Zwitserland :P

Bel gewoon eens rond naar zadelmakers als je verder tevreden bent met je zadel behalve de wrong.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 22:15

Ik heb op mijn brede pony een wintec wide liggen. Dit is een veelzijdigheidszadel die ook veel weg heeft van een dressuur zadel. Hierbij kan je de wrongen ook zelf verstellen met klittenband. Vind ik persoonlijk erg fijn omdat ik ook niet mega lange benen heb :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 07:23

Wintec kreeg ik idd al aangeraden, maar het gros wat tweedehands is is met cair.. en ik wil liever wolgevuld :)

Ben nog steeds benieuwd naar meer ervaringen :).

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:43

Ik dacht al dat het jouw topic was :wave: :D .
Ir1ne schreef:
suikermeisje schreef:

Ik ben juist géén smurf... gewoon niet in verhouding hahahahah... dat maakt t ook zo lastig.

Ik ben 1.77m.

Ik ben wel een smurf :+ maar herken het fenomeen dan weer helemaal niet. Wat ik wel vervelend vind is als de wrongen aan de bovenkant te groot/breed/dwingend zijn.

Wellicht is voor jou een dijbeenwrong een uitkomst? Dan heb je alleen wrong bij het bovenbeen, maar ligt je knie vrij.
Zoiets krijg je dan (even ter illustratie):
http://www.customzadels.nl/zadels/16/advantage-r

En eens kijken naar "ouderwetse" zadels waar de wrongen op het onderste zweetblad zitten en er een zweetblad overheen ligt. De moderne mono-flap zadels zijn voor jou dan misschien minder geschikt.

khoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:04

ik ben ook rond de 1.65 met korte benen en heb een hulsebos deze kunnen ze aanpassen op jou

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:36

Ik ken eigenlijk nauwelijks zadels die niet met optie korte pootjes leverbaar is.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 19:34

Misschien had ik het even moeten melden, maar ik moet eerst sparen voor een "opmaatvolledignaarmijnwensen" zadel, omdat die vaak richting de 2000 euro (of meer) gaan. Wij mennen voornamelijk en ik wil graag rijden om te kunnen finetunen, dus een maatzadel is vooralsnog geen optie... :(

Roodvos schreef:
Ik dacht al dat het jouw topic was :wave: :D .
Ir1ne schreef:

Ik ben 1.77m.

Ik ben wel een smurf :+ maar herken het fenomeen dan weer helemaal niet. Wat ik wel vervelend vind is als de wrongen aan de bovenkant te groot/breed/dwingend zijn.

Wellicht is voor jou een dijbeenwrong een uitkomst? Dan heb je alleen wrong bij het bovenbeen, maar ligt je knie vrij.
Zoiets krijg je dan (even ter illustratie):
http://www.customzadels.nl/zadels/16/advantage-r

En eens kijken naar "ouderwetse" zadels waar de wrongen op het onderste zweetblad zitten en er een zweetblad overheen ligt. De moderne mono-flap zadels zijn voor jou dan misschien minder geschikt.

Hoezo dacht je dat al ? hahaha. ik wil wel graag wat serieuzer bezig met rijden, dus het moet wel even.

Ik kan er niets aan doen, heb echt extreem korte benen. Ik pas ook geen enkele "normale" maatlaars omdat ik zulke korte onderbenen heb.
Van heup tot knie 45 cm, onderbeen 42 cm...