Tips zadel voor een compacte, rondgeribte arabier m

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bamisalami

Tips zadel voor een compacte, rondgeribte arabier m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 13:05

Hoi allemaal,

Ik zit inmiddels met mijn handen in het haar. Mijn arabiertje is de laatste erg aan het groeien en uitzwaren, waardoor zijn vorige op maat gemaakte zadel (1,5 jaar oud) niet meer paste en ook niet meer aangepast kan worden. Dus zadelmaker bij, nieuw zadel aangemeten. Kreeg een leenzadel en ook daarbij na drie weken protest.

Ik had mijn hoop gevestigd op zijn nieuwe op maat gemaakte zadel, maar helaas ook protest. Zijn nieuwe zadel is breder op de schouders, maar zakt daardoor ver over de schoft.
Hij huppelt (galopsprong) bij aandraven en kan niet nageven (want dan komt zijn schoft omhoog, maar dat past niet).

Uiteraard is osteopaat, masseur en dergelijke allemaal geweest om zijn schoft weer los te krijgen en is ook weer los. Zadel gebruik ik nu niet meer (2x mee gereden, gloednieuw), maar ik ga natuurlijk niet met een slecht passend zadel rijden.

Iemand tips wb zadel voor een compacte, rondgeribte arabier met hoge schoft en brede schouderpartij?

Dank alvast!

pinkie87

Re: Tips zadel voor een compacte, rondgeribte arabier m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:13

Jah zeker! Ik heb een seabis carina dresuurzadel. Mijn zadelmaker heeft hem ook op hasr compact arabiertje liggen!
Super fijn zadel, echt aanrader om even naar te kijken.

zelf heb ik rondgeribt paard die kort is en haar schouders ver naar achterliggen

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 13:20

Dank! Ik heb even naar de seabis gekeken, ziet er fijn uit! Wie heb jij laten komen om aan te meten?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:08

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:18

Zadel laten aanpassen door een kundige zadelmaker, klinkt als een verkeerd aangepast/gevuld zadel, enige oplossing laten aanpassen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:23

Ik rijd met een Massimo met Franse kussens, die ligt helemaal prima. Paard is compact en rondgeribt, normale schoft. Het andere Arabiertje daar loopt ook met een Massimo, met teruggesneden kamer, die heeft wel een flinke schoft.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 05:44

josie schreef:
Zadel laten aanpassen door een kundige zadelmaker, klinkt als een verkeerd aangepast/gevuld zadel, enige oplossing laten aanpassen.

Uiteraard is er een kundige zadelmaker bij en die komt 28-10 ook weer, maar omdat de kans groot is dat er gewoon een inschattingsfout is gemaakt (en dat kan, we zijn allemaal mensen) ben ik me verder aan t oriënteren. Maar dank voor jw input!

Verder dank voor de suggesties, ik ga eens op onderzoek uit. Iemand ervaring met WoW zadels op een Arabier? Ik lees wisselende dingen over die zadels...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:44

Wel ervaring met Wow, maar niet op een arabier. Met betrekking tot Wow, dat staat of valt met de kundigheid van de zadelpasser.
Het verschil is dat een minder kundige passer een wolzadel nog "passend" kan maken (lees: niet schuiven) door het min of meer te laten knellen. Maar bij een Wow valt die door de mand. Een niet goed passende Wow knelt eigenlijk nooit, maar die gaat dan schuiven.

En net als met elk ander zadel: het moet bij je paard passen. En een Wow past op veel verschillende paarden, maar niet op allemaal.

Succes ermee je zoektocht.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:13

Dank Roodvos, heb jij misschien een tip voor een kundige zadelpasser met ervaring met WoW?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:38

Ik had op mijn korte rondgeribde arabiertje een Kieffer Frysk liggen. Lag goed. Was het enige zadel waar hij niet nijdig op reageerde.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:45

Henry de Rivel! Was bij ons het enige zadel wat goed lag én bleef liggen op onze rondgeribte dame :)

John Kool van Best Fit verkoopt ze, hij heeft de onze ook aangemeten.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:51

pinkie87 schreef:
Jah zeker! Ik heb een seabis carina dresuurzadel. Mijn zadelmaker heeft hem ook op hasr compact arabiertje liggen!
Super fijn zadel, echt aanrader om even naar te kijken.

zelf heb ik rondgeribt paard die kort is en haar schouders ver naar achterliggen

Mijn arabier heeft ook een schouder die zo ver naar achter ligt. Zelfs de Massimo pastte niet. Had jij die ook geprobeerd? Ik weet niet of de Seabis wat dat betreft nog een grotere schoudervrijheid heeft?

Ik rij normaal met barebackpad dus merkte direct dat hij niet goed liep met de Massimo zadels. Ondanks dat loopt hij gewoon door he :(:)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:57

Hoi, ik heb geen arabier maar een kruising fries. Erg breed gebouwd, en ronde ribbetjes, vrij weinig schoft. Ik heb sinds een jaar een Jeffries zadel, waar ik erg tevreden over ben en tevens ook over mijn zadelmaakster.
Verschillende dure en minder dure zadelmerken gepast samen met haar, maar deze was gewoon het beste, met ruime schoudervrijheid.

Haar website: https://www.ccsaddlesolutions.nl/
Ik kan haar echt aanraden!

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 15:55

Dank allemaal voor de reacties!

Hij laat het dus wel gelijk merken gelukkig, hij gaat gewoon huppelen. En liever dat hij het aangeeft, dan dat hij doorloopt. Onder bbp huppelt hij inderdaad niet. Zadels, het is bijna om moedeloos van te worden 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:02

Had Ninon Schutte ook geen zadels speciaal voor arabieren? Volgens mij wel :-)

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 16:16

Je kan ook kijken naar sella zadels. Ik heb er nu 1 voor mijn haflinger met korte rug, geen schoft en rond geribt. Het zadel ligt als een huis, pony heeft nog nooit zo fijn en goed gelopen onder een zadel en ik zit er heerlijk op.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 17:00

Inxs schreef:
Had Ninon Schutte ook geen zadels speciaal voor arabieren? Volgens mij wel :-)

Daar is ie dus uitgegroeid en dat model zal m niet meer goed passen. Mn nieuwe zadel is een basix dressage van ninon, maar zit m dus niet lekker. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:11

Aha, jammer joh. Het zijn anders wel fijne zadels. En Custom, heeft die ook niks wat zou kunnen passen?
Welk model had je als eerste dan? De Arabian Fit?

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 07:49

Ik had inderdaad de Arabian Fit, heerlijk zadel en hij liep er ook fijn onder! Allen gaat dat model dus helaas niet meer passen. Gisteren overleg gehad en zijn nieuwe zadel gaat ook terug. Hij blijft protesteren. Daarna nog met bbp gereden en geen protest. Ik ben me aan t oriënteren op boomloos/flexibele boom. Iemand daar aanraders (type zadels/zadelmakers)?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 07:51

Misschien Zaldi?
Gemaakt voor korte barokke Spaanse paarden maar mss past het bij jou ook? Er zijn diverse zaldi dealers in NL

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:10

Als hij nog zo groeit misschien boomloos? Op onze ronde e pony (welsh) ligt barefoot heel mooi.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:27

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 10:59

_Aine schreef:
Het Startrekk dressuur zadel vind ik een aanrader. Heel bekend in Duitsland, minder bekend hier. Helaas niet te testen bij bovengenoemd bedrijf. De Startrekk vzh is wel te testen bij 'Boomloos zadelpasservice'.

http://boomlooszadelpasservice.nl/

Zij komt inderdaad 10 november langs, in eerste instantie voor een boomloos westernzadel (fijn voor de lange buitenritten en ter afwisseling). Die startrekk dressuur spreek me ook aan, ik ga me daar ook eens verder in verdiepen. Dank!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 11:16

Geen arabier, maar wel een rondgeribt paard met de schouders ver naar achter. Bij Ninon kwamen wij inderdaad ook niet meer verder zonder schuiven over de schouder. Ook massimo voor ijslanders etc zaten niet goed.
Nu zeer content met mijn sella zadel.
Kan ik je van harte aanbevelen :j

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 11:20

Jotoma schreef:
Geen arabier, maar wel een rondgeribt paard met de schouders ver naar achter. Bij Ninon kwamen wij inderdaad ook niet meer verder zonder schuiven over de schouder. Ook massimo voor ijslanders etc zaten niet goed.
Nu zeer content met mijn sella zadel.
Kan ik je van harte aanbevelen :j

Welke zadelmaker heb jij erbij gehad?