GEZOCHT: informatie over mijn zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annee_S

GEZOCHT: informatie over mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 17:57

Hoi allemaal,

zoals mijn titel al een beetje verteld zoek ik dus informatie over mijn zadel.
We hebben namelijk een probleempje: het leer op de zitting is aan het scheuren.
Nu zeggen de eigenaars dat ze ermee naar een zadelmaker (of iets dergelijks) geweest zijn en dat die ze vertelde dat het zadel voor 400 euro wel gemaakt kon worden.
Nu vonden ze dat wel aan de prijs (ik heb er geen verstand van, vandaar ook mn berichtje).
Ik heb dus besloten om me er een klein beetje in te verdiepen, zodat ik ze wat kan helpen.
Graag hoor ik dus jullie mening.
Commentaar niet, want ik bedoel het goed en plaats dit daarom voor iemand anders.
Het paard (en dus het zadel) zijn afkomstig uit Heeswijk Dinther, Noord-Brabant, dus graag wat informatie uit die regio.
Voor zo ver als ik de eigenaar begrijp zijn ze dus op zoek naar een goedkope(re) manier om het zadel te repareren, indien mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp. +:)+

Ik voeg nog ff wat foto's bij, zodat jullie de schade kunnen zien en de (tijdelijke) manier waarop een van de eigenaars het zadel gemaakt heeft.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Re: GEZOCHT: informatie over mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:40

Een zitting repareren is het duurste van een zadel. En veelal niet de moeite. Dus ja het kan en ja, het kost een 300-400 euro (bij mijn kent en masters was het 350 incl. terugsturen naar Engeland, dus het kan goedkoper. Oorzaak: iemand had mijn zadel geleend en vergeten van de staldeur te halen, dus paard had er in gebeten en dus moest het gefixed worden). Ik heb geen idee wat het merk is van dit zadel en de leeftijd. Maar meestal is het zadel het dus niet meer waard. Wat is het merk en heb je foto's van het gehele zadel?

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:20

Ik heb met een zadel gereden waar ze een stukje leer op de scheur hadden laten plakken door de zadelmaker (was een hulsebos). Kost vrijwel niks en het was precies het stuk waar je met je been zit, dus je zag er niks van. Heb er geen foto van helaas, maar het is een goede oplossing vind ik :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:23

Wat Germie al schrijft, de zitting vervangen is het duurste aan reparaties wat je aan je zadel kan hebben. Ze moeten nl het hele zadel uit elkaar halen om dat te kunnen vervangen. Lappen met stroken leer kan, maar wordt niet altijd even mooi of fijn.
Je zult dus moeten kijken of het zadel dat nog waard is, en anders wordt het mss tijd voor een nieuwe.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:24

gerpiegorp schreef:
Ik heb met een zadel gereden waar ze een stukje leer op de scheur hadden laten plakken door de zadelmaker (was een hulsebos). Kost vrijwel niks en het was precies het stuk waar je met je been zit, dus je zag er niks van. Heb er geen foto van helaas, maar het is een goede oplossing vind ik :)

Idd deze oplossing zat ook op het zadel van mijn oude pony en nu op de pony van buurmeisje zit al zeker 6 jaar zo

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 10:55

Allereerst bedankt voor jullie reacties. +:)+
Ik heb me laten vertellen dat het een Equestor zadel was geloof ik.
Ik heb wel een foto van het merkje, een foto van het gehele zadel heb ik zo niet echt geloof ik.
Kan ik ook op z'n vroegst dinsdag pas maken, want ik zit ff thuis, want gisteren zijn de laatste 2 verstandskiezen verwijderd dus helaas ff niet werken en rijden.
Het zadel heeft de eigenaar in ieder geval over gekocht van iemand die m in de kast had liggen en er niks mee deed.
Mede om die reden heeft ze er ook bijna niks voor hoeven betalen.
De andere eigenaar van het paard en zadel had er inderdaad ff een stukje leer op geplakt over de scheur.
Dat was er helaas met 3x rijden weer af, want de scheur zit echt aan de rand van de zitting waar je been overheen zit.
Hij heeft wel een oud zadel wat hij nog in de schuur had nieuwe singelstoten aan laten zetten, maar ik heb m gepast en voor zover ik het een beetje kan beoordelen is dat zadel wel wat krapjes bij de schouders, dus mijn voorkeur heeft die niet (ook hebben we geen passende singel, dus dan moet die er ook nog voor gekocht gaan worden).
Het is dus ff afwegen wat de slimste keus gaat zijn...

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 10:56

Zo, te snel op verzenden gedrukt, dus hier nog ff de foto van het zadelmerkje:
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:02

Is idd een Equestor :j
Ligt eraan hoe ''perfect'' het zadel verder nog is of het de moeite loont om die zitting te laten repareren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 13:10

Tijd voor afscheid :D
Als ze er van boven zo uitzien, is het van onder vast niet veel beter.
Niet meer in investeren maar vervangen.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 21:24

Ja Dees ik vreesde er al voor dat we er afscheid van moeten gaan nemen.
Dan ga ik ze toch adviseren om een nieuw (tweedehands) zadel te gaan kopen.
Die keuze ligt dan bij hun.
Wel een beetje jammer, want het paard doet het goed op dit zadel.
Ze reageert niet meer zo... Nijdig op een zadel.
Ik persoonlijk denk dat een Wintec of Bates zadel wel het beste is voor onze 24-jarige KWPN-merrie.
Aangezien dat niet zulke zware zadels zijn, ze (soms) vrij goedkoop zijn in de aanschaf, ze aan te passen zijn bij de boom en natuurlijk vrij vriendelijk in onderhoud (wel een beetje afhankelijk van het soort zadel natuurlijk).
Ik wil jullie tot nu toe bedanken voor jullie feedback.
Als ik weer fit ben om naar het paard toe te gaan, zal ik deze informatie zeker meenemen in de bespreking met de eigenaren. :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:46

Verhoeven in Bakel kan veel en is niet erg duur.
Zou wel eerst vragen wat de kosten worden en of het nog mooi te krijgen is

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 21:48

Goede tip friesam! +:)+
Ik neem m zeker mee.
Bedankt! :D
Ik denk namelijk wel dat (goedkoop) repareren voor ons allemaal de voorkeur heeft als dat nog haalbaar is. O:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:00

Als het paard waar het op moet passen, 24 jaar oud is, dan snap ik dat helemaal.
Dan liet ik het ook nog oplappen.
Beetje cru misschien, maar voor die paar jaren rijden die er misschien/hopelijk nog resten, ga je idd geen nieuw zadel aanschaffen.

Als het alleen de bovenkant is, kun je ook nog besluiten om er een bontzitting overheen te leggen en helemaal geen kosten meer te maken. Want het zadel is vast het geld van het vervangen van het zitvlak niet meer waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:19

Voor een ouder paard waarop het zadel goed ligt zou ik gewoon een stukje erop laten naaien zodat het niet verder scheurt en dan een seat-saver erover heen zodat je er zelf geen last van hebt.

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 15:07

Ja het is echt alleen de bovenkant. Echt dat ene scheurtje wat je ziet is het.
Ja en ergens een ieniemini scheurtje bij het zweetblad, maar dat scheurt niet verder.
Deze is het ergste.
En omdat het paard voordat dit zadel er kwam best wel negatief reageerde op een zadel (hoofd in de lucht gooien, boos reageren of dribbelen als de singel vast moest etc.), vind ik het ook zo jammer dat dit zadel nu kapot gaat.
Mede omdat ze sinds dit zadel er is ook positiever reageert als er opgezadeld wordt.

Enne... Dees, cru is het niet hoor. We hebben helaas niet allemaal het eeuwige leven.
Ik hoop natuurlijk dat ik nog een paar jaar van mn verzorgpaardje mag genieten, maarja ze is nou eenmaal al op leeftijd.
Gelukkig geeft ze tot nu toe nog steeds aan dat ze graag werkt en fit is, dus hopelijk blijft dat nog ff zo. :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:14

Ga naar een goede schoenmaker en vraag of ze er leer overheen plakken. Of haal zelf een lap leer en leerlijm. Seatsaver erover en opgelost.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:50

Stukje leer erover heen laten plakken, kost minder, is wel minder chique en zwart bontje kopen om op te zitten zo'n seat saver, zit heerlijk zacht en je ziet het kapotte/gerepareerde niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:56

Ik zou het inderdaad ook goedkoop oplappen zodat je het zadel op kan rijden gezien de leeftijd van het paard :j

Als je nu een ander zadel koopt dan kan je met dit zadel weinig meer doen dan weggooien, in deze staat verkopen zit er eigenlijk niet in. Dan kan je er beter mee doorrijden. Beetje laten dichtplakken en iets er overheen :j

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 21:25

Oooh de schoenmaker plakt wel leer op zadels?
Das een goede tip!
Nu had de eigenaar het er volgens mij zelf op geplakt.
Een van de lapjes zit nog prima, het andere heeft inmiddels alweer los gelaten.
Dan ga ik dit doorgeven aan de eigenaar.
Als we voor een seat saver gaan kijken, waar moet er dan op gelet worden, of past het altijd? O:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:36

Seat savers passen eigenlijk altijd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:42

Neem dan wel een stukje zwart leer en laat dat netjes afronden langs de randjes voor het plakken, dan heb je er het minste last van.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:43

Ik zou wel lekker een gel nemen of echt bont. Als je dan toch voor comfi gaat...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:49

Ik heb andere ervaringen met seat savers. Heb er begin van het jaar twee gepast (bij de zadelmaker), maar allebei weer teruggegeven. De ene deed niet wat ie moest doen (het randje van het stijgbeugelhaak-flapje afdekken), de andere vormde een dubbelgevouwen richel op de zitting, in de lengte. Au.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:51

Ik heb er een van (echt) schapenbont voor de winter en die gaat al zo'n 10 jaar mee.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:54

Weet je nog waar die vandaan komt? Ik wil er namelijk best een aanschaffen, maar het moet dan wel echt toegevoegde waarde hebben.