Vergelijkbaar zadel als Passier Grand Gilbert

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Vergelijkbaar zadel als Passier Grand Gilbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:42

Bestaat dat? Wij hebben als advies gekregen voor ons paard een Passier Grand Gilbert uit te proberen. Maar ook wij moeten net als veel andere mensen aan de kleintjes denken, en hadden een nieuw zadel nog niet begroot. Helaas geen geldboompje in de tuin. Dan is 3000 euro ineens wel een hoop geld. Dus vandaar de vraag, welk zadel heeft een vergelijkbare ligging als de Grand Gilbert, en is prijstechnisch iets aantrekkelijker voor de portemonnee? Mocht er geen andere optie zijn dan worden het broodjes pindakaas voor ons voorlopig.

En even voor de beeldvorming we hebben er nu nog een KN Symfonie op liggen van minstens 15 jaar oud, maar die is niet meer op te vullen of aan te passen. Het gaat om een 12 jarige ruin met een smalle, hoge schoft en een gemiddeld lange rug.

Mungbean

Re: Vergelijkbaar zadel als Passier Grand Gilbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:45

Eigenlijk geen.
Het is een heel specifiel zadel met zijn leren boom en enorme aanpasbaarheid.
Ik zelf rij er vreselijk op door, maar mensen die er wel goed in passen vinden eigenlijk nooit iets vergelijkbaars.

Tweedehands niet te doen? Er staan er meestal genoeg te koop.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:48

Ik heb een Passier Grand Gilbert. Ik zou eigenlijk niet weten wat voor zadel hier op lijkt... het is erg speciaal! Grappig dat je nu een KN Symfonie hebt, voor mij was het destijds kiezen tussen die twee. Ik zou er eventueel wel over nadenken om hem te verkopen, ik rijd mijn paard niet meer (fanatiek) dressuurmatig, dus ik ga opzoek naar een veelzijdigheidszadel. Stuur me evt. een PB. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:49

Wil er toch wel graag garantie bij, en iemand die verstand van zaken heeft en meekijkt met het passen en uitproberen. Dat hebben we niet als we via een particulier kopen. We hebben op ons vorige paard voor we de KN kochten ook een Passier op proef gehad. Vonden mijn man en ik beiden lekker zitten, maar paste niet op dat paard. Toen dus uiteindelijk de KN gekocht.

Als ik dat zo lees dus toch maar uit proberen.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 18:02

oke, begrijpelijk! ik zou er inderdaad wel voor kiezen om een Passier uit te proberen.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:50

Ik zou zoeken naar een passier en dan 2e hands, van rijs(niet mijn favoriet qua zadelmaker maar dat even ter zijde) heeft er over het algemeen best vaak zat 2e hands. De GG is zoals gezegd bijna niet te vergelijken met een ander zadel. En anders word het toch marktplaats in de gaten houden.

Tip, op de site van passier kan je het serienummer invullen van het zadel dat je op het oog hebt en komt productie datum en specificaties van het zadel zoals hij de fabriek verliet naar voren

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 12:53

Van Rijs is wel een beetje uit de richting voor ons. Wij kunnen nu via een plaatselijke ruiterzaak een paszadel laten komen, denk dat we dat eerst uit gaan proberen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 13:07

Sizzle schreef:

Nou heb ik echt even lopen zoeken, maar hoe komen jullie erop dat er een leren boom in zit?? De site van Passier zelf zegt of een PS boom of een PS boom die in de lengterichting kan bewegen. Maar nergens op de site vind ik iets over een leren boom. Wel dat ze tegenwoordig kopijzers gebruiken.
Ik ken ook maar 1 zadel waar een leren boom in zit. De Deuber Maxima is met een leren boom te krijgen.

TS staar je ook niet blind op alleen het merk. Ja Passier is een heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk zadel :j Ik heb jarenlang een GTE-extra gehad. Maar er zijn echt veel meer merken die op een paard met zon rug goed aan te passen zijn. Oa. die al genoemde Deuber Maxima (die ik overigens in de kunststofboom uitvoering heb). De Kiefer is door zijn kunststofboom ook door middel van infrarood licht aan te passen. Sommer zadels hebben ook een kunststofboom die aanpasbaar is. En zo zijn er nog wel een paar.
Ik zou ook eerst eens bij de plaatselijke ruitersportzaak kijken of die niet wat hebben wat past.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:12

Dat laatste hebben we dus gedaan, zij kan alleen Passier leveren wat passend te maken is. Van Kieffer kan ik makkelijk achterhalen wat de prijzen zijn van een nieuw zadel, dat is prijstechnisch idd wat vriendelijker geprijsd als de Passier. Maar wat kost Deuber bijvoorbeeld nieuw? En welke zadelpassers in midden NL leveren dit merk?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:33

Als je weet welk type je moet hebben dan zou ik die tweedehands gaan zoeken. Ik heb ook een GG extra gehad, maar die paste niet op het nieuwe paard. uiteindelijk heb ik de mijne verkocht voor ik geloof iets van 600 euro. Dat is al een heel andere prijs dan de nieuwprijs.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:35

Ik heb een Passier GG, overgenomen voor 150 euro, ziet er super netjes uit. Vlak daarna zelfs nog eentje gevonden voor 100, die heb ik doorverkocht aan een kennis. Die had wel een poetsbeurt nodig, maar ziet er nu ook super uit. Nu heb ik ook wel enorm geluk gehad met de mijne hoor :+

Het zijn wel zadels die enorm aanpasbaar zijn, dus waarschijnlijk door een goede zadelmaker wel op maat te maken voor je paard.

Succes met de zoektocht!

(die van mij heeft overigens geen leren boom :P )

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:38

Ik heb er ook een liggen die te koop staat. Weet niet waar je midden in NL zit, ik woon in Culemborg, maar hij kan evt. best een keer opgehaald worden om te passen als je bijvoorbeeld een afspraak met een zadelmaker hebt die het zadel en je paard kan bekijken.

Ik zou hem eerlijk gezegd niet nieuw aanschaffen voor €3000,-. Mocht je er ooit weer vanaf willen, krijg je er nog maar heel weinig voor terug...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:42

Ik zou als ik jullie was 2e hands gaan zoeken, zo duur zijn ze niet, aangezien ze niet hip zijn, vanwege niet echt diepe zit en weinig wrong.
Heb er zelf 1 helemaal blij mee. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:43

Tweedehands wil ik liever alleen via een zadelpasser kopen, niet via een particulier. Daarvoor heb ik er net te weinig kijk op. Ik ken ook weinig zadelpassers die komen kijken naar je eigen gekochte 2e hands zadel.

Ik vind 3000 euro ook een klap geld. Maar zag dat de zadelmaker waar we destijds de KN en ook 2 jaar terug ons springzadel kochten, Kieffer verkoopt. Heb hem dus maar eens gemaild om een afspraak te maken. Als dat een goed alternatief is zijn we veel goedkoper uit. En als we helemaal geluk hebben heeft hij nog eea 2e hands liggen. Die KN die we destijds bij hem kochten was ook geen nieuw zadel en is toch mooi een jaar of 12 mee gegaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:45

Koop er inderdaad een tweedehands, je wordt er echt mee dood gegooid. Als je dan een zadelmaker naar keuze naar laat kijken en er nieuwe vulling in laat stoppen heb je echt een zadel beter dan nieuw. Mijn Passier zadels uit 2006/2007 zijn goed, maar de bijna 30 jaar oude GG van een kennis van mij is qua leer echt nog net wat beter.

Zadelpassers heb je sowieso niks aan imo, je moet iemand hebben die het zadel van top tot teen kan verbouwen als je dat zou willen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:47

Maar 2e hands wil ik niet particulier kopen. Juist dat er veel te koop staan stemt mij weer minder positief. Want wat is de reden dat iedereen er nu vanaf wil? Kan toch niet alleen maar zijn omdat het niet een hip zadel is?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:50

Meeste mensen die ik ken vinden hem niet genoeg steun geven en kopen een badkuip waar je niet meer in kan bewegen. Op de GG zit je best los.. dus moet je zelf zitten (Vind ik juist fijner).
Ik kan total niet met die zadels van de meeste mensen overweg, kom daar kreupel vanaf.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:50

Ik zit er niet zo lekker op. Ben zelf eigenlijk te klein/kort voor de zweetbladen van mijn GG, en ik miste de kniesteun. Nu een anatomica octant (die moet de jouwe denk ik ook wel passen aan foto's in je profiel te zien?), maar die was nieuw ook een kleine €2000,-. Voor mij wel ideaal omdat mijn korte pootjes hier wel lekker op liggen :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:53

KN die we nu hebben geeft ook niet superveel steun. Heb van het weekend op HE ook diverse zadels geprobeerd door er even op te zitten, maar dat vind ik ook niks idd. Teveel wrong en veel te hoge lepel. Komt bij, mijn man en ik moeten er samen op kunnen. En hij is een stukje groter en zwaarder als ik. Dan is wat minder toeters en bellen erop wel handig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:55

SusanH schreef:
KN die we nu hebben geeft ook niet superveel steun. Heb van het weekend op HE ook diverse zadels geprobeerd door er even op te zitten, maar dat vind ik ook niks idd. Teveel wrong en veel te hoge lepel. Komt bij, mijn man en ik moeten er samen op kunnen. En hij is een stukje groter en zwaarder als ik. Dan is wat minder toeters en bellen erop wel handig.

Als je hem moet delen is het of zelfde model mens of 1 van 2en zit rottig inderdaad.
Ik ben lang 1.87 vandaar dat de GG mij goed bevalt, mijn stelten kan ik kwijt.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:58

Sjolvir schreef:
SusanH schreef:

Als je hem moet delen is het of zelfde model mens of 1 van 2en zit rottig inderdaad.
Ik ben lang 1.87 vandaar dat de GG mij goed bevalt, mijn stelten kan ik kwijt.

Met mijn ruime 20 centimeter minder verklaart dat dus ook dat ik niet zo lekker er op zit :')
De mensen die ik ken die zo'n zadel hebben, zijn ook allemaal wat langer dan ik ben!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:58

Scheelt wij hebben beide wel lange benen (die schelen gek genoeg niet veel).

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 16:05

Juist door mijn lange (met name boven)benen heb ik ook voor de GG gekozen, met nog verlengde zweetbladen. Zeker een positief punt, als dat bij je bouw past :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 16:18

Ben benieuwd, zadelpasser nam gelijk contact op en kan door iemand die uitvalt morgen al langskomen. Dus maar eens zien waar we op uitkomen. Volgens hem hoefde het iig zeker geen 3000 euro te kosten, en hij had ook nog eea 2e hands liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 18:24

Sizzle schreef:

rina schreef:
Nou heb ik echt even lopen zoeken, maar hoe komen jullie erop dat er een leren boom in zit??

Afbeelding

Tadaa *\o/* :D

Overigens kan je, vwb de antwoorden van SIzzle, over lig zadels, wel aannemen dat zij de waarheid spreekt.