Wat te doen met scheve rug en recht (nieuw) zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Wat te doen met scheve rug en recht (nieuw) zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:21

Beste bokkers,

Al maanden liep ik tegen een probleem aan: mijn zadel zakte steeds scheef naar rechts. Ik kocht dit zadel tweedehands, rarara, omdat mijn eerdere zadel scheef zakte naar rechts. Na meerdere controles bij meerdere zadelmakers/passers en veelvuldige pogingen tot opvullen, bijvullen, etc... toch beslist om met een schone lei te beginnen in plaats van eeuwig verder te pieren om mijn toenmalige (tweede) dressuurzadel goed te krijgen. Een gloednieuwe stübben, na het uitproberen van meerdere stübben zadels kwam deze voor mij én mijn paard uit als nummer 1. Ik wou perse een nieuwe omdat ik zeker wou zijn dat het zadel zelf niet al scheef was gereden naar een voorkeurskant van paard/ruiter. Ze liep er heerlijk onder, lekker ruim en oortjes op standje blij. Na bijna 2 maanden wachten (hij moest nog gemaakt worden) was hij eindelijk daar. Zadeltje gaan ophalen en de maten waren perfect, mijn houding verbeterde enorm. Maar nu, 3 weken later, zakt hij weer scheef naar rechts! Het is dus duidelijk niet een probleem bij de zadels. Want wanneer meerdere zadels steeds rechts wegzakken denk ik toch dat mijn paard schever bespierd is dan ik dacht. Hoe kan ik dit nu fiksen? Uiteraard ga ik opnieuw in overleg met mijn zadelmaker, maar ondertussen wil ik wel wat informatie inwinnen. Is het een mogelijkheid om het ene kussen meer op te vullen dan het andere om zo te compenseren? (mijn zadelmaker zal dit uiteraard wel weten, maar ik ben nieuwsgierig naar ervaringen) Of misschien een onderleggertje onder het rechterkussen? Wie heeft hier nog ervaring mee?

Of ben ik zelf de oorzaak van al het kwaad met m'n scheve tengels? :') Dat zou echt mijn laatste hoop zijn.

Anoniem

Re: Wat te doen met scheve rug en recht (nieuw) zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:25

Je zou (voor tijdelijk) eens naar een tri-pad van Prolite kunnen kijken :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:26

Misschien kun je je paard eerst rechtrichten aan de hand/longe?
Als hij dan wat rechter is zal je makkelijker met rechtrichten onder zadel kunnen werken omdat je dan minder snel.naar rechts zakt.
Rechts is maw zijn bolle kant.

Heb zopas een artikel ervan gelezen omdat mijn paardje ook rechts boller is en met longeren elk zadel naar rechts zakt. Ik wijtte dit ook aan zijn zadel maar aangezien élk zadel scheef zakt is het duidelijk dat het door de scheefheid van het paard gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:27

Verder zou ik instructie zoeken welke goed beslagen ten ijs komt mbt het rechtrichten en welke tevens jou houding en zit onder de loep neemt :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:29

Eerst uitvinden waar de scheefheid zit.
Is het scheef vanuit de schouder of vanuit de rug, of scheef in de beweging?
Schuift het zadel, of roteert hij?
Sommige paarden kiepen de ruiter actief naar 1 kant door 1 heup contstant meer omhoog te duwen
70% van de chronisch scheve paarden hebben een onderliggend probleem.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:30

Art_Ificious schreef:
Als hij dan wat rechter is zal je makkelijker met rechtrichten onder zadel kunnen werken omdat je dan minder snel.naar rechts zakt.

Heb zopas een artikel ervan gelezen omdat mijn paardje ook rechts boller is en met longeren elk zadel naar rechts zakt. Ik wijtte dit ook aan zijn zadel maar aangezien élk zadel scheef zakt is het duidelijk dat het door de scheefheid van het paard gaat.

Ja dat hebben we inderdaad een tijdje geprobeerd, ik ben daar alleen zelf echt niet handig in. Goede instructeurs in lange lijnen/rechtrichten vanop de grond zijn hier ook niet te vinden. Daarom blijft dit een beetje een laatste keuze, het kan wel. Het materiaal heb ik en de basis is er, maar of het veel zal uithalen weet ik niet. Tenzij ik echt enkel in stap ga gymnastiseren, dan zou het wel haalbaar moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 10-09-17 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:33

Inxs schreef:
Verder zou ik instructie zoeken welke goed beslagen ten ijs komt mbt het rechtrichten en welke tevens jou houding en zit onder de loep neemt :-)

De prolite dacht ik inderdaad aan! Heb heel kundige instructie, die ziet het probleem vooral bij mij en niet zozeer bij het paard (duh) en gaat met mij ook actief aan de slag met het rechtrichten. Maar het is nogal moeilijk om zelf in balans te blijven en mijn paard in dit proces niet tot last te zijn als het zadel blijft zakken. Het is niet dramatisch veel, echt maar een paar centimeter maar toch stoort het mij. De prolite is prijzig, maar ik denk dat iemand op stal hem wel heeft zodat ik eens kan testen of het wat is voor ons.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:36

Sizzle schreef:
Eerst uitvinden waar de scheefheid zit.
Is het scheef vanuit de schouder of vanuit de rug, of scheef in de beweging?
Schuift het zadel, of roteert hij?
Sommige paarden kiepen de ruiter actief naar 1 kant door 1 heup contstant meer omhoog te duwen
70% van de chronisch scheve paarden hebben een onderliggend probleem.

Het zadel zakt/schuift echt weg naar rechts. Vandaar ook mijn idee dat het misschien vanuit mijn houding komt. Meer druk op mijn rechterbeugel en mijn gewicht op de rechterzitbeenknobbel bijvoorbeeld die er voor zorgen dat het zadel uit balans gaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:40

Vaak is de tegenovergestelde kant het probleem.
Zadels die naar rechts gaan doen dit bijvoorbeeld omdat de ruiter links inknikt of omdat het paard links overbuigt (voor het gevoel makkelijke kant maar eigenlijk kan hij die kant niet goed lang maken).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:41

Heleennn schreef:
Art_Ificious schreef:

Ja dat hebben we inderdaad een tijdje geprobeerd, ik ben daar alleen zelf echt niet handig in. Goede instructeurs in lange lijnen/rechtrichten vanop de grond zijn hier ook niet te vinden. Daarom blijft dit een beetje een laatste keuze, het kan wel. Het materiaal heb ik en de basis is er, maar of het veel zal uithalen weet ik niet. Tenzij ik echt enkel in stap ga gymnastiseren, dan zou het wel haalbaar moeten zijn.
vanwaar ben.je?

Ik heb bij mijn vorige pony iemand laten komen ook op bokt maar weet haar boktnaam niet. In ieder geval staat ze wel goed bekend: Mascha van vliet
Zij kan je helpen met rechtrichten en dubbele longe

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:45

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:45

Sizzle schreef:
Vaak is de tegenovergestelde kant het probleem.
Zadels die naar rechts gaan doen dit bijvoorbeeld omdat de ruiter links inknikt of omdat het paard links overbuigt (voor het gevoel makkelijke kant maar eigenlijk kan hij die kant niet goed lang maken).

Ja daar zegt je me wat. Ik knik inderdaad links in, hoezo heb ik nog nooit op mijn linker lichaamshelft gewerkt. Wat dom, het lijkt zo logisch maar ik staarde me echt blind op die rechterkant. Want zou ik kunnen doen om links weer los te krijgen? Fysio? Ik duw mijn linkerheup best snel naar binnen, waardoor het been dus ook wat omhoog getrokken wordt en er eigenlijk automatisch meer druk op rechts komt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:49

Begin eens met zonder beugels rijden.
Dan voor dat je gaat rijden goed je bovenlijf strekken en je lichaam links en rechts draaien. En thuis voor de spiegel je wendingen (heup beweging) droog oefenen, je zal zien dat dit nog vies tegenvalt ;)

Bij links inknikken veroorzaak je meer druk op je rechterzitbeen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 21:54

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:57

Meer lichaamsbesef helpt ook ... begin met iets van yoga of pilates. Je kan natuurlijk ook opzoek gaan naar een fysio met een flex-chair en die zich echt in ruiters heeft verdiept... of eens op Otto gaan zitten is ook verhelderend.

Misschien heb je in de buurt een Centered Riding instructeur. Die hebben vaak echt verschillende visualisaties en "trucjes" om je op het paard meer bewust te worden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 22:01

25 september is er bij ons een training met de flex chair, die zal ik zeker meedoen. Daar zal ik waarschijnlijk inderdaad veel wijsheid uithalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:30

Als je paard ook nog eens links gebogen is dsn merk je waarschijnlijk dat hij rechtsom in draf danwel overhaast of juist minder goed aan de hulp lijkt.
Meestal kan een linksgebogen paard de linkerkant niet goed strekken. Vaak wordt er dan te veel in de aanleuning geprutst omdat hij rechts niet goed lijkt te buigen, maar dat is slechts het effect van de buitenkant niet goed lang kunnen maken en buitenteugel niet goed aannemen.
Dan kan op een kleine volte balken draven heel goed helpen om het strekken aan de buitenkant te ontwikkelen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 18:35

Op links is ze juist slechter dan op rechts met buiging. Ik denk dus echt dat het probleem bij mijn houding ligt. Vanmorgen tijdens de training even heel bewust op mijn houding gaan letten en ik duw ongelooflijk op mijn rechterbeen. Bij alles, zeker bij het halthouden en lichtrijden valt dat op. Ik heb er aan proberen werken en het leek al veel beter te blijven liggen. Schoof nog wel wat maar dat zal dan wel door mij komen. Ik moet dringend wat gaan doen aan dat probleem, anders is straks mijn zadel scheef gereden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:38

Dat klinkt inderdaad als een probleem bij jezelf.
Ik zou je beugels uitdoen, dan valt er niet te steunen.
Als je erg op rechts zit duw je automatisch het zadel rechts de schouder in en links achter richting de dooruitsteeksels.
2 punten die je dus ook goed moet controlleren bij je paard.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:39

Komt je zadel ook niet meer recht als je op de andere hand gaat rijden? Meestal schuift een zadel bij linksom naar rechts, als je dan rechtsom gaat ligt hij weer recht?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:41

weet niet of het al gezegt is maar mijn haageltje nieuwe zadel (niet van stubben) zakte de kussens door het rijden wat in. door een slechte dag met rijden (zoals we die allemaal kennen) zakte hij ook wat scheef. dit was ook inderdaat na een paar weken. zadelmaker heeft hem gewoon weer recht gemaakt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 18:47

Nee hij komt niet opnieuw recht, waarschijnlijk omdat mijn houding ook niet veranderd van de ene kant naar de andere. Voorlopig heeft ze nog geen drukpunten op de rug maar dat hou ik dan goed in de gaten.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:47

in ieder geval je kussen niet laten opvullen! dat verhoogd de druk alleen maar meer aan die kant ;)

Wat bij mij geholpen heeft met mijn paard (had aan zijn rechterkant een deukje in zijn rugspier waardoor het zadel ook naar rechts ging) is les van een centred riding instructeur. Ik zat niet goed, hij had zijn natuurlijk scheefheid, waardoor we elkaar versterkte. Heeft me enorm geholpen en veel rechtuit buitenrijden heeft ook veel geholpen.

Het zadel blijft nu recht!
(paard ook lichamelijk laten behandelen om voor hem een goede basis ontspanning te krijgen, en helpen om van daaruit zijn spieren juist te trainen, bv door osteopaat oid)

Het heeft wel een half jaar gekost hoor :o maar het was het waard!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:51

Wat je nu ook al ontdekt hebt, behalve scheef paard bestaat er scheve ruiter.
Ook niet in 1 x op te lossen, maar het weten is al heel stuk op weg zijn, veranderen is weer wat lastiger.

Ik ben ook scheef (en behoorlijk ook na ongeluk, tot mijn grote ergenis elke keer als ik rij. En met appyementen naar links heb ik echt niets op rechts te zoeken 8)7 ), maar mijn bijrijder blijkbaar nog schever, die krijgt het voor elkaar echt met zadel en al rechts bijna naast het paard te eindigen.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:28

Heb je wel eens een drukmeting laten doen met rijden? Dan kan je in ieder geval zien waar meer en minder druk wordt uitgeoefend. Als de druk mooi gelijkmatig is denk ik eerder dat het paard schreef is, anders ben jij het. Er zijn meerdere zadelmakers die dit kunnen doen. Weet je ook meteen waar de druk ongelijk is.