Al maanden liep ik tegen een probleem aan: mijn zadel zakte steeds scheef naar rechts. Ik kocht dit zadel tweedehands, rarara, omdat mijn eerdere zadel scheef zakte naar rechts. Na meerdere controles bij meerdere zadelmakers/passers en veelvuldige pogingen tot opvullen, bijvullen, etc... toch beslist om met een schone lei te beginnen in plaats van eeuwig verder te pieren om mijn toenmalige (tweede) dressuurzadel goed te krijgen. Een gloednieuwe stübben, na het uitproberen van meerdere stübben zadels kwam deze voor mij én mijn paard uit als nummer 1. Ik wou perse een nieuwe omdat ik zeker wou zijn dat het zadel zelf niet al scheef was gereden naar een voorkeurskant van paard/ruiter. Ze liep er heerlijk onder, lekker ruim en oortjes op standje blij. Na bijna 2 maanden wachten (hij moest nog gemaakt worden) was hij eindelijk daar. Zadeltje gaan ophalen en de maten waren perfect, mijn houding verbeterde enorm. Maar nu, 3 weken later, zakt hij weer scheef naar rechts! Het is dus duidelijk niet een probleem bij de zadels. Want wanneer meerdere zadels steeds rechts wegzakken denk ik toch dat mijn paard schever bespierd is dan ik dacht. Hoe kan ik dit nu fiksen? Uiteraard ga ik opnieuw in overleg met mijn zadelmaker, maar ondertussen wil ik wel wat informatie inwinnen. Is het een mogelijkheid om het ene kussen meer op te vullen dan het andere om zo te compenseren? (mijn zadelmaker zal dit uiteraard wel weten, maar ik ben nieuwsgierig naar ervaringen) Of misschien een onderleggertje onder het rechterkussen? Wie heeft hier nog ervaring mee?
Of ben ik zelf de oorzaak van al het kwaad met m'n scheve tengels?