Werking van dit bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizziewizzie

Werking van dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 11:32

Hey,

Dit weekend ben ik even op een plaatselijke jumping gaan kijken. In de inrijdpiste kwam ik dit bit tegen. Ik heb er een hele tijd naar staan staren om de werking ervan te proberen achterhalen. Ik heb enkele (onduidelijke) foto's waar ik zelf niet wijzer uit werd. Heeft er hier toevallig een idee wat voor soort bit dit is en hoe het werkt?

Afbeelding

Afbeelding

kwita

Re: Werking van dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:33

Wat is dat... nu kan ik je niet helpen maar volg wel!

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 11:37

Het doet mij denken aan zo'n buitenbeugel, maar dat zal het wel niet zijn. :')

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:38

Jeetje, wat een bak ijzer.. :/

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:38

Ik heb ook eens een soortgelijk topic gemaakt voor een soortgelijk bit.. ik zal even tussen mn berichten zoeken.

Edit: in de reacties over het springbit
Fair @ [HAR] Wat voor bit is dit?
Laatst bijgewerkt door Fair op 05-09-17 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:39

Ik dacht eerst aan een normale stang en trens bit, met een tussenstukje zodat de teugels niet achter de stang kunnen haken (zie je met westernstangen en menbitten ook wel eens). Maar hoe meer ik er naar kijk, hoe minder ik het daar op vindt lijken. Ik kan de stang gedeelte niet helemaal plaatsen. Lijkt haast alsof er een simpele westernstang met een simpele trens in hangt.

Laurievc

Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen omdat de fotos iets te wazig zijn, maar is dit niet een hackamore in combinatie met een watertrens?

hoogendroog

Die beugel aan de onderste ringen van de hackamore is waarschijnlijk om te voorkomen dat het paard de scharen van hackamore in de mond kan nemen. Ik kan alleen niet zien hoe de hackamore en de trens met elkaar in verbinding staan?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:40

dit is een gewone watertrens vermoed ik in de mond en een hackemore op de neus met scharen en die ronde beugel is een soort kinriem voor de hackamore, voorkomt dat de scharen doorslaan als je bv maar aan 1 teugel trekt dan werkt de andere kant ook mee in.

denk dat de hackamore voor het remmen is en het bit voor het sturen, met hackamore stuur je niet zo lekker direct mee als met een bit, maar je kan er wel goed mee remmen. En bij een heet paard rem je niet zo lekker op het bit. (vinden ze)
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 05-09-17 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:41

Het lijken inderdaad een hackamore en een trensbit.
Maar waar zit die hackamore aan vast?

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 11:47

Fair schreef:
Ik heb ook eens een soortgelijk topic gemaakt voor een soortgelijk bit.. ik zal even tussen mn berichten zoeken.

Edit: in de reacties over het springbit
Fair @ [HAR] Wat voor bit is dit?

Dat bit lijkt hier wel goed op, zou het eigenlijk in het echt van heel dichtbij willen zien, want ik snap het nog steeds niet zo goed. :P

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:49

bruintje123 schreef:

Dit inderdaad, aan die scharen zitten immers geen teugels :? Ik ben ook benieuwd of iemand het weet.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:52

Floran schreef:
bruintje123 schreef:

Dit inderdaad, aan die scharen zitten immers geen teugels :? Ik ben ook benieuwd of iemand het weet.

denk dat die aan deze zelfde teugel zit of vast aan bit wat we niet zien, als je aan bit trekt dat de hackamore ook in werkt

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:54

Laurievc schreef:
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen omdat de fotos iets te wazig zijn, maar is dit niet een hackamore in combinatie met een watertrens?

Dat was mijn eerste gedachte ook.

Het lijkt mij niet fijn, maar hé wie ben Ik? Ik ken het paard (en de achtergrond) niet, heb het niet in actie gezien (hoe vriendelijk wordt er mee gereden) dus kan er verder ook niks zinnigs over zeggen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:57

Ik zie ook een watertrens en een hackamore, maar geen teugels aan de hackamore... Het lijkt wel alsof het metalen ding wat de uiteinden van de hackamore scharen vast zit aan iets (de neusriem ofzo?), maar dat kan ik echt niet goed genoeg zien en zou ook niet weten wat dat zou moeten doen. Hooguit dat deze persoon wilde kunnen switchen tussen hackamore en trens zonder met 2 teugels te willen rijden? Een groom zou nu heel snel de teugels aan de hackamore vast kunnen maken. Maar het blijft gek =p

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:58

Wat ik zie is een arm paard met weinig correcte bespiering, (een goed rijpaard is zwaar bespierd vlak voor het zadel en heeft geen kuiltje in de manenkam)
een trens en een hackamore (scharen die inwerken op neusbot en onderkaak)
en een idioot buiten beeld die zijn handen te hoog heeft.

Zowel met trens als hackamore kun je een dier genadeloos is de krul trekken. De scharen van de hackamore voorkomen dat het dier zijn mond open kan doen (...bij lichte teugeldruk zou dit wellicht kunnen, maar dat geloof ik niet zo in dit beeld).

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:02

Lijkt mij hierop: https://www.horze.nl/hackamores/sprenge ... 13445.html

Wat de site zegt over deze hackamore: De Kombi-Hackamore biedt de mogelijkheid om een extra trens te bevestigen om het effect van de hackamore te versterken. Bekleed met lamswol.

Alleen zonder bontje op de neus.

Afbeelding

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:05

Verder lijkt het mij dat de teugels niet 'gewoon' aan de ring van de trens zitten, maar aan de onderkant van de ring.
En denkbaar dat de hackamore met een of ander touwtje verbonden is met de trens.
En dan nog een martingaal ook.
(Zodra het dier het hoofd 'te hoog' heeft, dit naar het oordeel van degene die de martingaal afstelde, wordt de kracht van de hand/ teugeldruk verdubbeld.)

Edit:
Rena: dank voor je speurwerk!
...het is dus een soort van variant op 'stang en trens met een verbindingsriempje' - alleen werkt de 'stang' niet in de mond maar op de neus (beiden werken op de kaak).

En oma is ouderwets: hefboomteugels horen niet door een martingaal te lopen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 05-09-17 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 12:10

nanda1980 schreef:
Laurievc schreef:

Dat was mijn eerste gedachte ook.

Het lijkt mij niet fijn, maar hé wie ben Ik? Ik ken het paard (en de achtergrond) niet, heb het niet in actie gezien (hoe vriendelijk wordt er mee gereden) dus kan er verder ook niks zinnigs over zeggen.

Deze combinatie viel mij van een afstandje op en niet omdat deze, zoals een aantal anderen, met een los teugeltje rondstapten. Daarna zag ik het ijzer. Maar inderdaad, ik ken de ruiter en het paard niet, ook de situatie en manier van denken niet.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:10

Ik heb 'm door: de onderste ring van de hackamore is met een "wittig streepje" verbonden met de trens. Het is dus inderdaad een gewone combi trens/hackamore.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:16

Lizziewizzie schreef:
Deze combinatie viel mij van een afstandje op en niet omdat deze, zoals een aantal anderen, met een los teugeltje rondstapten. Daarna zag ik het ijzer. Maar inderdaad, ik ken de ruiter en het paard niet, ook de situatie en manier van denken niet.

Dan vind ik het persoonlijk wat zwak om een foto op internet te plaatsen en daar je commentaar te zetten. Als je het niet door de beugel vond kunnen, had je ter plekke er wat van moeten zeggen. Of had je gewoon kunnen vragen wat voor bit het was aan de ruiter. Nu gooi je een foto het internet op en wordt er alweer geroepen dat het een "arm paard" is.

Ik ken de ruiter, het paard, de situatie en de TS niet, maar vind het plaatsen van foto's van onbekenden op het internet om er vervolgens lekker met z'n allen over te gallen zó smakeloos. :(

Lizziewizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 12:31

Daar heb je helemaal gelijk in. Ook al heb ik nergens gezegd dat wat ze deed niet door de beugel kon, mij viel ze op dat moment op en dan snapte ik de werking van het bit niet. Er waren er op andere momenten ook nog die op een manier reden die mij niet aansprak, maar dat is mijn persoonlijke mening. Ik ben dit topic ook niet begonnen om de ruiter af te kraken, ik wilde meer info. Mijn excuses als dit wel zo over kwam.
Ik ben weer een stuk wijzer geworden, dankjewel voor de antwoorden! :j

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:43

Nou ik had zo een constructie nog nooit gezien en vind het best interessant om te weten wat het is en wat het doet en waarom.....dat kunnen we niet vragen maar ik hoef daar niet op te oordelen over paard en ruiter .Het valt op omdat het anders is!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:11

Citaat:
(...) Nu gooi je een foto het internet op en wordt er alweer geroepen dat het een "arm paard" is.

Ik ken de ruiter, het paard, de situatie en de TS niet, maar vind het plaatsen van foto's van onbekenden op het internet om er vervolgens lekker met z'n allen over te gallen zó smakeloos. :(

Voor alle duidelijkheid: ik ben degene die 'arm paard' schreef - niet TS.
En dat meen ik.
Niet om er over te gallen, spanning en sensatie - maar om wat ik verder schreef.
De bespiering die ik (niet) zie, de positie waar de ruiterhand (buiten beeld) zich bevindt en het feit dat een teugel die een hefboom aanstuurt door een martingaal loopt.
(En de positie van het hoofd op foto 1 is ook niet best. Soort van rollkür zeggen ze elders.)

TS plaatste de foto copmpleet anoniem, waar veel voor te zeggen is.
(Digitale schandpalen zijn er al genoeg.)
TS plaatste dit met de vraag 'wat doet dit bit toch...?' een prima vraag.
Mijn antwoord komt er op neer dat dit niet nastrevenswaardig is.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 14:17

Typisch bokt dit. :D