Westernzadel vs Engels zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Westernzadel vs Engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 16:51

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een passend zadel voor mijn grote BWP merrie.
Na een stuk of 8 zadels en een zadelmaker waarbij ik te weten ben gekomen dat zij een vrij grote boommaat heeft (34cm, 35 cm. Vergelijkbaar met de oranje boom van Kent en Masters), en dat deze erg moeilijk te vinden zijn tweedehands.
Nu zei mijn vriend laatst voor de gein 'koop toch een westernzadel voor hetgeen jij rijdt'.

En nu ben ik aan het denken... Waarom niet?
Ik wou eerst per se een springzadel, want ik wou het springen en de wedstrijden terug oppakken. Maar dit is er nog steeds niet van gekomen en om eerlijk te zijn voel ik me ook niet meer geroepen om verplicht iedere dag te trainen.
Ik wil het eerder relaxed houden. Bakwerk als ik daar zin in heb en buitenritjes als ik daar zin in heb. Springen? Misschien in de loop der tijd een wintec zadeltje voor erbij?

Maar nu drijven er een aantal vragen naar boven.
- Mijn paard is 1,75, vrij lange rug met hoge schoft en brede schouders. Is het doenbaar om een goed tweedehands te vinden?
- Ik wil dus ook graag blijven dressuur rijden (laag niveau, lekker loswerken en vooral naar ontspanning toe werken. Op dit moment heb ik echt geen behoefte aan trainen voor een hoger niveau) maar ik wil wel gewoon voltes, beetje wijken, galopwissels blijven doen. Wordt die alles niet belemmerd door een westernzadel?
- Ik wil het buitenrijden weer oppakken. Helaas heb ik een onvoorspelbaar paard die nog snel spoken ziet, ik wil dus wel stevig kunnen zitten (dit was op mijn vorige springzadels amper een probleem maar af en toe was ik toch erg blij dat ik ben blijven zitten...).
- De zwaarte van het zadel, een westernzadel is zwaarder als een engels zadel. Ik wil mijn paard liever niet belasten met extra gewicht. Hoe zit dat met draagkracht van mijn paard? Stel dat een westernzadel een 15kg weegt en met mijn gewicht erbij zit ik al snel aan 90kg. Maar dit is misschien ook een hypocriet kantje van mezelf?

3 van mijn kennissen rijden wel al jaren met een westernzadel dus ik kan hun ervaring wel vragen maar daar blijft het ook bij. ALS ik ervoor kies om over te gaan op western, dan bel ik sowieso Evelien van Euro-horse om het zadel aan te laten meten.

Het lijkt me dat meer bokkers dit dilemma hebben gehad, welke keuze hebben jullie gemaakt?
Op dit moment kies ik voor plezier en comfort boven wedstrijdgericht trainen maar ik heb 0,0 ervaring met western. Laat staan met een zadel.

Dus wat is jullie ervaring met de overstap van engels naar western voor recreatief rijden?

Alvast bedankt!

Groetjes

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 16:59

Je kunt met een Westernzadel uiteraard ook voltes rijden, wijken, wissels springen. Dat zijn gewoon standaard onderdelen van Westernproeven. Kijk maar eens naar wat filmpjes van trail (wijken, side pass en andere 'typisch dressuur oefeningen' zoals wending om voor- of achterhand zijn daarbij meestal nodig) of naar reining proeven: voltes (fast circles) en wissels zat.
Als je érgens stevig in zit, is het in een Westernzadel. Kijk maar eens naar de bewegingen die een Westernpaard maakt bij het werken met koeien. Onverwachter kan je ze niet hebben :D

Zadels met een houten boom zijn loodzwaar, maar moderne Westernzadels hebben een boom van composiet kunststof, en dat scheelt echt enorm. Je tilt je zelf ook een breuk anders.
Ja, ze zijn zwaarder dan Engelse zadels, maar het gewicht wordt ook over een groter oppervlakte verdeeld.

En Evelien kan gegarandeerd iets passends voor je vinden.

connie64

Re: Westernzadel vs Engels zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:16

vergis je je niet in de kosten van een goed westernzadel?
Je zal echt een goede zadelpasser moeten laten komen, een westernzadel luistert erg nauw en kost al snel 1000-3000 euro en ja ik heb t over een 2 hands.

Ik rijd ook nog wel eens 'dressuur' en doe dat gewoon op mijn westernzadel.
Gewicht, tja inderdaad, een westernzadel weegt wat maar gezien de grootte van jouw paard moet hij dat wel kunnen dragen.

Verder hoef je niets met western te hebben om op een westernzadel te zitten.
Ikzelf heb hele goede ervaringen met arthurs westernshop, de man heeft enorm veel zadels in allerlei maten en kleuren en prijsklassen. Verder erg veel ervaring.

sukses!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:20

Al eens van western dressage gehoord? Super zadels... Zeker die van Len Brown uit de US.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:26

Ibbel schreef:

Daar zou ik helaas niet vanuit gaan :n
Jammer genoeg is het zo dat als de rug te ver afwijkt van wat een quarter rug is, dan lukt het haar niet om daar iets voor te vinden.
Gebeurt geloof ik niet vaak, maar bij mijn paard is dat dus wel het geval. Jammer, want ik zit echt heerlijk in mijn westernzadel, maar uiteindelijk ligt het toch niet goed genoeg op mijn paard. Dan houdt het dus op.

Luna100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:30

Ik heb 10 jaar met een westernzadel gereden. Die was 2000 euro. Op een gegeven moment kon ik het gewicht niet meer omhoog heisen. Ik rijd nu 4 jaar op een Engels zadel...eerst een ruiz dias en nu een Hrimnir...echt heerlijke zadels....nog veel zachter qua zitting dan mn westernzadel en natuurlijk veel lichter in gewicht. Ik zit qua beugels wel nog steeds heel lang.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:46

connie64 schreef:
vergis je je niet in de kosten van een goed westernzadel?
Je zal echt een goede zadelpasser moeten laten komen, een westernzadel luistert erg nauw en kost al snel 1000-3000 euro en ja ik heb t over een 2 hands.

Ik rijd ook nog wel eens 'dressuur' en doe dat gewoon op mijn westernzadel.
Gewicht, tja inderdaad, een westernzadel weegt wat maar gezien de grootte van jouw paard moet hij dat wel kunnen dragen.

Verder hoef je niets met western te hebben om op een westernzadel te zitten.
Ikzelf heb hele goede ervaringen met arthurs westernshop, de man heeft enorm veel zadels in allerlei maten en kleuren en prijsklassen. Verder erg veel ervaring.

sukses!

Hier ben ik van op de hoogte!
Een goed engels zadel, in de boommaat die ik zoek zal ook al gauw naar die prijscategorie gaan.
En ja, ik hoop wel dat ik een aantal jaar door kom met een goed zadel, dan betaald het zich door de jaren ook wel terug.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 18:47

Willemina_L schreef:
Al eens van western dressage gehoord? Super zadels... Zeker die van Len Brown uit de US.

Nog nooit van gehoord!
Heb ondertussen wel zijn website gevonden, heb je wat meer info voor me uit je persoonlijke ervaring?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:37

Je hebt pb

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:55

Wendy schreef:
Ibbel schreef:

Daar zou ik helaas niet vanuit gaan :n
Jammer genoeg is het zo dat als de rug te ver afwijkt van wat een quarter rug is, dan lukt het haar niet om daar iets voor te vinden.
Gebeurt geloof ik niet vaak, maar bij mijn paard is dat dus wel het geval. Jammer, want ik zit echt heerlijk in mijn westernzadel, maar uiteindelijk ligt het toch niet goed genoeg op mijn paard. Dan houdt het dus op.

Same here. Ik heb daarom een Freemax gekocht. Ideaal! Toch de stevigheid, maar wel de flexibiliteit om aan te passen naar je paard.

TS: als je geen wedstrijdambities hebt, maakt het geen fluit uit waar je op rijdt. Je moet er vooral lekker in zitten en je paard er fijn onder lopen. Ik train ook gewoon dressuurmatig en de oefeningen die jij noemt die ik dus ook. Wijken, travers, schouderbinnenwaarts, wissels, allemaal onderdelen van mijn training.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 22:03

Dank voor de reacties weer. Ik ben me eens gaan verdiepen in de western dressage en heb wat filmpjes gezien.
Wat ziet dat er met momenten heerlijk relaxed uit! Dat is hoe ik er een paard graag bij heb lopen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:16

Veel gebruikte westernboom maker heet ralide, die gaan ook in verschillende merken kunststof westernzadels. Ook qua gewicht is er dus zeker wat mogelijk, zowel voor jouw als voor je paard.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:22

Bij countrymill hebben ze voor mijn ruin met maat wit kopijzer van k&m een zadel op maat gemaakt. En ze hebben er ook een aantal in die maat liggen nu. Dressuur....

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 22:44

Je zou ook kunnen kijken naar western endurance zadels. Die zijn een stuk lichter dan de gewone.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 10:49

Dank je ik ga ook eens achter western endurance aan..

Na wat research ben ik erachter gekomen dat continental een iets lichter zadel heeft (ongeveer 14kg? ).
En Garland heeft blijkbaar ook zadels die iets lichter zijn?

edit; barrel race zadels zijn lichter als de andere types omdat de paarden niet te veel belastend gewicht mee mogen om snelheid te halen?
En blijkbaar heb je nog round shirts? Dit zijn minder lang en ook iets lichter?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:12

Klopt, soms zijn ze ook wat korter wat weer makkelijk is met een korte rug. Mijn endurance zadel weegt rond de 10 kg. Lichtgewicht beugels helpt ook, want soms zijn de western beugels loodzwaar.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 16:24

Mag ik vragen welk zadel jij hebt Floortz?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 16:42

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 17:30

Dat zadel ben ik door meerdere zoekfuncties al tegen gekomen!
Schijnt niet super zwaar te zijn, degelijke staat en zo te zien in nieuwstaat nog best betaalbaar!

En ik ben al een aantal keer een equiflex tegen gekomen dus het lijkt me dat die tweedehands ook te vinden zijn bij een zadelpasser.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:35

Wat mij zou tegenhouden aan een western zadel, is het gewicht, niet omwille van het paard, maar om zelf een zadel van 10 of 15 kg eventjes 1,75 m hoog te tillen, zou ik toch wel lastig vinden.

Moet het een tweedehands zijn? Thorowgood bijvoorbeeld heeft brede boommaten (hier ook iets van boommaat 35 denk ik, nochtans is ze maar goed 1m60) en ook fijne zadels in lagere prijsklasse. Zijn in kunstleer, maar vind ik juist een voordeel: iets lichter, en onderhoudsvriendelijk.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 17:39

Dit is ook een van mijn twijfelpunten, ik ben redelijk sterk en met een opstapje denk ik dat het moet lukken om het zadel erop te krijgen.
Maar om die reden ben ik ook op zoek naar westernzadel die lichter zijn zoals Garland, Continental Equiflex, barrelrace zadels.

Ik heb gekeken naar Thorowgood, maar dan de T8 de leren versie. Ik ben echt geen fan van kunststof...
Met een T8 versie ben ik ook weer een kleine 800 euro kwijt.
Het is blijft een overweging...

Ik mag nu toch nog niet rijden tot 19 augustus dus ik heb nog tijd zat om te oriënteren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 17:57

Focus je niet in eerste instantie op het gewicht, maar vooral op een passend zadel zou ik zeggen...

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 20:46

Het is ook de bedoeling dat als er een zadel komt het sowieso door een zadelpasser wordt gepast en op zijn advies gekocht.
Maar ik lees me graag in, en als het mogelijk is qua pasvorm ga ik toch liever voor een iets lichter zadel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:57

Je moet een bepaalde handigheid kweken in het opleggen van een westernzadel. Het makkelijkste gaat het met een zwaai vanuit je heup schuin omhoogdraaiend. Dan heb je niet zozeer kracht nodig maar handigheid. Ik heb een kapotte schouder eneen zwaar zadel en altijd in 1 zwaai mn zadel erop.

Bianca_v_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 21:04

Om het zadel erop te krijgen: zie dit filmpje van Warwick Schiller. Ik moet deze techniek zelf nog eens uitproberen (de quarters waar ik op rij zijn gelukkig niet zo groot :D ) maar het ziet er makkelijk genoeg uit, en dat paard is geen ukkie.