de Zin van het Oornetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stocki

de Zin van het Oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 12:22

Op het gevaar af dat ik mezelf als onbekende, herintredende Bokker ongeliefd maak, heb ik toch een vraag:
In advertenties zie ik heel vaak het zogenaamde oornetje aangeboden worden. In het ideale geval met bijpassende bandages/peesbeschermers en uiteraard een bijpassend schabrak.
Is dat nou echt zo dringend noodzakelijk, zo'n muts voor je paard of pony?
De mijne gaat daar geen bal aan vinden, ik laat gewoon de haren in zijn oren groeien, die zitten daar niet voor niks. Ik vind het er een beetje als een kerstboom uitzien, hihi.

Maar even serieus: Is dat nu voor de eigenaar, of toch voor het paard?

EmptyWords

Re: de Zin van het Oornetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:24

er zijn geluidsdempende oornetjes, daar zie ik het nut nog wel van in bij somige paarden.

verder zie ik de toegevoegde waarde ook neit zo

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:25

Mijn pony heeft wel een oornetje, hij is ouder en heeft veel last van vliegen. Zo heeft hij geen last van beestjes (& ontstekingen) in zijn oren.

Uiteraard zijn er ook mensen in paardenland die het gewoon mooi vinden :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:26

In het verleden heb ik verschillende ZEpaarden gereden die een oornetje heerlijk vonden.
Dat was nog voor dat er alle soorten dekens en bijpassende kapjes waren :)
Of paarden die in paniek raken van beestjes bij de oren.

Rijden en laten rijden ;)
Laatst bijgewerkt door minikatje op 20-07-17 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:26

Volgens mij is het grotendeels een modegril. Oornetje bijpassend bij het setje....ik persoonlijk vind alle oornetjes spuuglelijk. Ik kan gewoon niet begrijpen dat je zo iets moois als een paardenhoofd wil verstoppen achter een oubollig haakwerkje....

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:27

Mijn zusje rijd met oornetjes voor de vliegen en dat ze rustiger zijn met het hoofd als het regent. En ja bij haar op het oornetje staat een sponsor :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:28

Hier ook iemand met een oornetje. Niet omdat ik het mooi vind (hij is echt spuuglelijk wit met een of andere grande vlag), maar omdat ik wil uittesten of het werkt en voor mijn idee brengt het meer rust in de kop van mijn paard. Kan placebo zijn, maar ik hou m voor nu even op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:30

Stocki schreef:
Op het gevaar af dat ik mezelf als onbekende, herintredende Bokker ongeliefd maak, heb ik toch een vraag:
In advertenties zie ik heel vaak het zogenaamde oornetje aangeboden worden. In het ideale geval met bijpassende bandages/peesbeschermers en uiteraard een bijpassend schabrak.
Is dat nou echt zo dringend noodzakelijk, zo'n muts voor je paard of pony?
De mijne gaat daar geen bal aan vinden, ik laat gewoon de haren in zijn oren groeien, die zitten daar niet voor niks. Ik vind het er een beetje als een kerstboom uitzien, hihi.

Maar even serieus: Is dat nu voor de eigenaar, of toch voor het paard?

Ik ben in het bezit van 1 wit netje.
Voor mijn paard, niet voor mij.

Ze heeft eczeem en daardoor soms haar oren kaal. Als het erg zonnig is doe ik voor de lange ritten niet alleen factor 50 zonnebrandcreme er op maar ook een netje er overheen zodat die huid niet verbrand.

Hier dus niets modegevoeligs het netje. Maar goed, zoals met zoveel zaken, vaak is het meer mooi dan praktisch.
Veel paarden worden gebandageerd, niet voor het praktische, wel voor de mooi. Zolang je een paard geen schade er mee toebrengt mag je van mij alles doen, ook al lak je z'n hoeven :P
http://paradepaard.nl/pony-glitter-hoev ... -hi-lites/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:31

Ik gebruikte het ding alleen met oudjaar. Geluiden dempen, dus.

Paard staat nu op een superstille stal.

(En haren in oren of bij neus en mond afscheren/ knippen: ik heb geleerd dat dat uit den boze is.)

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 12:32

Zo hoef ik op wedstrijd haar inieniemini voorpluk niet te vlechten }:)

Ze vindt het overigens prima en doet gewillig haar hoofd naar beneden als ik er mee aan kom zetten. Ik gebruik het alleen op wedstrijd.

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 13:07

Interessant. Tegen eczeem kan ik me voorstellen. Rustiger hoofd met regen? Mijn Haflinger loopt juist voorbeeldig met zijn neus op de loodlijn als het regent, haha. Overigens ga je dat ding bij mijn paardje nauwelijks zien. Ik heb de allerprachtigste bling-bling frontriem, maar je ziet er niks van.
Ik kan wel een matje in zijn voorlok vlechten, dat brengt me op een idee :-) !

Afbeelding

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:08

Mijn vorige paard werd er een stuk rustiger van. Ze bleef op wedstrijd beter bij de les.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:09

ik gebruik ze met mennen, meer om ze in dubbelspan een gelijke uitstraling te geven en 1 van mijn pony's heeft een hekel aan beestjes en regen op zijn oren.

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:14

Leuk topic! Ik heb me namelijk altijd afgevraagd waarom zoveel ruiters een oornetje aan doen bij hun paarden, en wat precies de functie is. Heb er zelf nooit eentje gehad tot een maandje terug (gewoon een saaie zwarte), ik woon sinds september in Duitsland en daar maak ik nu voor het eerst mee dat er kleine mugjes zijn die mijn paardje het liefste in zijn oren teisteren. Geen probleem als hij lekker buiten staat met zijn vliegen masker, maar tijdens het rijden schudt hij constant met zijn hoofd om die insectjes te weren. In NL nooit last van gehad, dus daar kwamen ze waarschijnlijk niet voor bij mijn stal. Hup, op aanraden van een stalgenootje zo'n netje gehaald en... problem solved _/-\o_

Stocki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 13:25

GGFJ schreef:
Geen probleem als hij lekker buiten staat met zijn vliegen masker, maar tijdens het rijden schudt hij constant met zijn hoofd om die insectjes te weren. In NL nooit last van gehad, dus daar kwamen ze waarschijnlijk niet voor bij mijn stal. Hup, op aanraden van een stalgenootje zo'n netje gehaald en... problem solved _/-\o_

Misschien bestaan er ook kokernetjes? Hier barst het van de dazen, die het liefste in zijn koker steken. Dus hier geen schudden met het hoofd tijdens het rijden, maar slaan en stampen met zijn benen naar zijn buik. Als het te erg wordt, gaat de arme ziel wijdbeens stil staan. Er is maar één middel dat helpt: een stinkende vettige substantie (Tiroler steenolie heet het) op het paard smeren. Paard en ruiter stinken als een bunzing, maar de dazen blijven weg :D

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:28

Jups wij hebben er echt 1 die met regen als een gek loopt te schudden en met netje niet :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:31

Ik heb een geluidsdempende.
En echt ik vind het top.
Eerst getest met wat watten in zijn oren, maar ik heb het idee dat hij het super vind.
Hij ging van kijkerig naar echt zen met zijn muts op, heel apart om te zien.
En ja het is lelijk, maar hij vind het duidelijk prettig.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:34

Ik gebruik ze tegen irritante vliegjes, als die op en in zijn oren (scheer zijn oren niet uit maar hij heeft daar gewoon weinig haar) gaan zitten kan ik wel gedag zeggen tegen een stille aanleuning. En ik vind het ook mooier staan dan de 3 sprieten voorpluk op zijn gigantische hoofd.

Is het "dringend noodzakelijk"? Nee, maar maakt dat wat uit?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:39

Een kennis van mij reed haar merrie enkel rond oud en nieuw met een dempend oornetje.... omdat haar paard echt niet meer te rijden was met de onverwachtse klappen en na 4 jaar proberen bleek dit voor beide de meest fijne uitkomt.
Voor vliegen kan ik me ook wat voorstellen...
en ja veel rijden er mee omdat het mooi is, zelf vind ik het niet zo mooi bij de meeste combi's. Maar bijvoorbeeld mijn beste vriendin heeft een grote schimmel en met wedstrijden heeft ze een donkerblauw dekje en bijpassend oornetje, staat erg netjes en meer 1 geheel oid :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:40

Ik rij zomers áltijd met. Zowel op concours als in training. Zonder schud die continu zijn hoofd naar de vliegen. In training wil ik hem daarom ook nog wel eens met helemaal een masker rijden.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:43

Ik gebruik het oornetje omdat de Fries die ik rijd, al wat grijs word, en zo zijn hoofd er mooier en jonger uit ziet.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:48

Ik vind het oornetje ook echt niet mooi, maar mijn paard blijft met het hoofdschudden in stap als er veel vliegen zijn en met een netje doet ze dat gelukkig niet :) Als het heel hard waait, wil ik het ook nog wel eens opzetten, geeft mij het idee dat ze net iets minder last heeft van de wind. Oren zijn overigens niet uitgeschoren.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:06

Ik gebruik hem omdat die van mij helemaal wous wordt van vliegen bij d'r oren. Niet fijn met rijden.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:42

Ik heb het idee dat als het hard waait het nu anders in de oren komt waardoor ze minder heftig op de wint reageert. Was op advies van mijn rij instructrice. Heb het idee dat het iets werkt.

Thebiglion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:56

Die vliegen zijn van alle tijden. Mijn paard heeft ooit veel met zijn hoofd geschud en dat was omdat hij "professioneel" getoiletteerd was en daarbij waren zijn oren uitgeschoren. Toen zijn haar er weer zat, was het over.