Zadel voor verschillende paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MilouvH

Zadel voor verschillende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 21:00

Hi mede-bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ga binnenkort beginnen een jong paard te rijden (voor een ander). Hij is al goed bespiert omdat hij al ruim een jaar voor de wagen loopt. Nou verwacht ik uiteraard dat hij nog wel wat bespierder zal worden, maar wil ik wel een goed en fijn zadel. Nou ben ik opzoek naar een dressuurzadel die op veel paarden past of eventueel een verwisselbare boom heeft, omdat hij ook op mijn eigen jonkie (nu nog in de opfok) moet passen. Ik wil geen boomloos of goedkoper (wintec bijvoorbeeld) type. Eerder een zadel met luxe uitstraling, zoals hulsebos, anatomica en prestige. Nou hoor ik graag jullie ervaringen over een "meegroeiend" zadel, als deze überhaupt bestaan.

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door MilouvH op 13-05-17 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Re: Zadel voor verschillende paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:06

ik zou gaan voor een boomloos zadel. Zoals bv barefoot, ghost of hidalgo. Met een goede pad eronder kom je al een heel eind.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:06

Deuber Maxima. Hele fijne zadels, en door de verstelbare boom is hij aan te passen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:10

MilouvH schreef:
Hi mede-bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ga binnenkort beginnen een jong paard te rijden (voor een ander). Hij is al goed bespiert omdat hij al ruim een jaar voor de wagen loopt. Nou verwacht ik uiteraard dat hij nog wel wat bespierder zal worden, maar wil ik wel een goed en fijn zadel. Nou ben ik opzoek naar een zadel die op veel paarden past of eventueel een verwisselbare boom heeft, omdat hij ook op mijn eigen jonkie (nu nog in de opfok) moet passen. Ik zoek wel een mooi zadel, dus geen wintec bijvoorbeeld. Ik dacht zelf aan een anatomica orion, aangezien ik erg fan ben van anatomica. Ook hulsebos vindt ik heel fijn. Nou hoor ik graag jullie ervaringen over een "meegroeiend" zadel, als deze überhaupt bestaan.

Wel handig als je wat duidelijker bent over wat jij een 'mooi zadel' vindt (en of het een dressuur- of veelzijdigheidstype moet zijn). Als het op veel paarden moet passen kom je toch al snel uit bij een boomloos zadel, of inderdaad verwisselbare boom (maar dat wissel je tussendoor niet even snel).

Zelf heb ik een zadel met een pommel die ik makkelijk en snel kan verstellen en dus op alledrie mijn paarden kan gebruiken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:11

Massimo of prestige? Aanpasbaar in boom.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:13

Duhelo schreef:
ik zou gaan voor een boomloos zadel. Zoals bv barefoot, ghost of hidalgo. Met een goede pad eronder kom je al een heel eind.

Barefoot is niet echt mooi denk ik, hidalgo heeft wel mooie modellen en ghost heeft net nieuwe zadels die er echt netjes uit zien. Geloof dat kifra ook net behoorlijk aardige zadels binnen heeft.

MilouvH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 21:18

GDG schreef:
MilouvH schreef:
Hi mede-bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ga binnenkort beginnen een jong paard te rijden (voor een ander). Hij is al goed bespiert omdat hij al ruim een jaar voor de wagen loopt. Nou verwacht ik uiteraard dat hij nog wel wat bespierder zal worden, maar wil ik wel een goed en fijn zadel. Nou ben ik opzoek naar een zadel die op veel paarden past of eventueel een verwisselbare boom heeft, omdat hij ook op mijn eigen jonkie (nu nog in de opfok) moet passen. Ik zoek wel een mooi zadel, dus geen wintec bijvoorbeeld. Ik dacht zelf aan een anatomica orion, aangezien ik erg fan ben van anatomica. Ook hulsebos vindt ik heel fijn. Nou hoor ik graag jullie ervaringen over een "meegroeiend" zadel, als deze überhaupt bestaan.

Wel handig als je wat duidelijker bent over wat jij een 'mooi zadel' vindt (en of het een dressuur- of veelzijdigheidstype moet zijn). Als het op veel paarden moet passen kom je toch al snel uit bij een boomloos zadel, of inderdaad verwisselbare boom (maar dat wissel je tussendoor niet even snel).

Zelf heb ik een zadel met een pommel die ik makkelijk en snel kan verstellen en dus op alledrie mijn paarden kan gebruiken.

Heb het even veranderd☺️

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:21

Ik heb goede ervaringen met de anatomica octant op verschillende paarden, heeft wel veel wrong en een diepe zit maar met jonge paarden vind ik dit persoonlijk wel fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:30

Een balance zadel (baines).
Die zijn kwalitatief zeer hoogstaande engelse zadels met een relatief uniforme brede pasvorm die je aan je paard past met speciale pads.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:31

Kent & Masters? Staan bekend om de fijne pasvorm op meerdere soorten paarden

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:38

Euroriding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:41

poown schreef:
Euroriding

Welke?
Ieder model is een ander merk.
De opaal is zeer 'uniform' maar valt onder de goedkope zadels. De Diamant is waarschijnlijk hun meest uniforme A klasse die op zeer veel paarden goed ligt.
Zeker een fit 4 (wijd) kun je met een prolite op veel paarden wel kwijt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:29

Zaldi Karat Change misschien?

Fijn zadel, zelfde model als de New Kent maar dan met verwisselbare boom.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:27

Ik denk dat je heel veel geluk moet hebben om dit (lang) te laten slagen.

Want buiten breedte heb je ook nog boom vorm en de vorm van de kussens. En een boom wissel je niet meerder keren per week. Dat ben je zo beu.

Belangrijk zal dan zijn om een zadel te nemen wat zeker breed genoeg is. Dan kun je aan de onderkant nog iets bijvullen met een pad.
Misschien is een prolite tripad iets?

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:43

Is een Trekker zadel niks? Is misschien niet het ultieme dressuur type, maar wel een zadel dat je ieder moment erg veel kunt aanpassen.
Ik denk dat dat makkelijker is dan bijv. een zadel met een verwisselbare boom.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:50

Hoezo geen goed boomloos zadel als ik vragen mag?

Edit: ghost heeft hele nieuwe modellen dit is vzh model (er is ook een nieuw dressuurmodel)

Afbeelding

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:08

Misschien een tekna s-8? Heeft een verwisselbare boom, zit heerlijk (heb hem zelf gekocht voor mijn jonkie), ziet er naar mijn mening erg goed uit en is van kunststof dus makkelijk in het onderhoud

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:34

Heather moffett flexee, verwisselbaar kopijzer en flexibele leren boom. Zal op vele paarden goed liggen. Ik leg de mijne ook wel eens op andere paarden en gaat top.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:44

Sizzle schreef:
poown schreef:
Euroriding

Welke?
Ieder model is een ander merk.
De opaal is zeer 'uniform' maar valt onder de goedkope zadels. De Diamant is waarschijnlijk hun meest uniforme A klasse die op zeer veel paarden goed ligt.
Zeker een fit 4 (wijd) kun je met een prolite op veel paarden wel kwijt.

Een fit 4 op jonge paarden is wel breed, zou dan gaan voor fit 3 die is medium/wijd. Die prolite pad is wel echt een goede om minder passende zadels ook fijn te laten liggen.

Ik heb een Passier GG gehad, die lag echt op veel paarden fijn en was echt van super goede kwaliteit. Die kan je ook nog wel goed tweedehands vinden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:47

Iemand bij ons op stal rijdt alle paarden met haar eigen zadel, bij de ene moet er dan wel een wolletje onder, of een gelletje op de schoft of beide maar het ligt wel steeds mooi. Zij heeft een passier volgens mij.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:48

Ik rijd zelf op een Kent & Masters S-line dressuurzadel, hele fijne zit, soepel leer en verwisselbare boom. Wolgevuld dus kan ook in de vulling nog goed worden aangepast. Voor een extra pad onder het zadel kan ik je inderdaad ook de prolite pad met verwisselbare panels aanraden, werkt goed!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:07

Omdat wij zelf fokken, hebben we ieder jaar "nieuwe" jonge paarden onder het zadel. Ik heb meerdere zadels hier liggen, maar grijp eigenlijk altijd naar de KN. Fijne pasvorm, welke op vele paarden goed ligt. Soms moet ik even iets corrigeren met een prolite-pad of een andere onderlegger.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:07

pol013 schreef:
Ik denk dat je heel veel geluk moet hebben om dit (lang) te laten slagen.

Want buiten breedte heb je ook nog boom vorm en de vorm van de kussens. [...]

Dit dus inderdaad. Het gaat niet alleen om de breedte bij het kopijzer (want men zegt verwisselbare boom, maar bedoelt verwisselbaar kopijzer), maar ook om de rugvorm van schoft naar lendenen en verloop van de rugbreedte.

En eigenlijk is er dan maar 1 antwoord mogelijk als je een boomzadel wil: Wow.
Dan kan je niet alleen kopijzer, maar ook de kussens wisselen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:10

Mavantos, vaak zijn jonkies vers van de wei juist nog heel rond, vooral als ze nog weinig schoft hebben.
Mijn jonge beesten pasten echt niet in een medium-wijd (nog steeds niet trouwens).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:16

Sizzle schreef:
Mavantos, vaak zijn jonkies vers van de wei juist nog heel rond, vooral als ze nog weinig schoft hebben.
Mijn jonge beesten pasten echt niet in een medium-wijd (nog steeds niet trouwens).

Nou die van mij is jong, rond en medium wijd gaat net met een pad eronder. Heb meerdere jonge paarden gereden en helemaal aan het begin zijn ze absoluut niet breed.

Ligt wel aan het type paarden, ik heb het nu over dressuurpaarden (KWPN).