Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MilouvH schreef:Hi mede-bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ga binnenkort beginnen een jong paard te rijden (voor een ander). Hij is al goed bespiert omdat hij al ruim een jaar voor de wagen loopt. Nou verwacht ik uiteraard dat hij nog wel wat bespierder zal worden, maar wil ik wel een goed en fijn zadel. Nou ben ik opzoek naar een zadel die op veel paarden past of eventueel een verwisselbare boom heeft, omdat hij ook op mijn eigen jonkie (nu nog in de opfok) moet passen. Ik zoek wel een mooi zadel, dus geen wintec bijvoorbeeld. Ik dacht zelf aan een anatomica orion, aangezien ik erg fan ben van anatomica. Ook hulsebos vindt ik heel fijn. Nou hoor ik graag jullie ervaringen over een "meegroeiend" zadel, als deze überhaupt bestaan.
Duhelo schreef:ik zou gaan voor een boomloos zadel. Zoals bv barefoot, ghost of hidalgo. Met een goede pad eronder kom je al een heel eind.
GDG schreef:MilouvH schreef:Hi mede-bokkers,
Ik heb jullie hulp nodig. Ik ga binnenkort beginnen een jong paard te rijden (voor een ander). Hij is al goed bespiert omdat hij al ruim een jaar voor de wagen loopt. Nou verwacht ik uiteraard dat hij nog wel wat bespierder zal worden, maar wil ik wel een goed en fijn zadel. Nou ben ik opzoek naar een zadel die op veel paarden past of eventueel een verwisselbare boom heeft, omdat hij ook op mijn eigen jonkie (nu nog in de opfok) moet passen. Ik zoek wel een mooi zadel, dus geen wintec bijvoorbeeld. Ik dacht zelf aan een anatomica orion, aangezien ik erg fan ben van anatomica. Ook hulsebos vindt ik heel fijn. Nou hoor ik graag jullie ervaringen over een "meegroeiend" zadel, als deze überhaupt bestaan.
Wel handig als je wat duidelijker bent over wat jij een 'mooi zadel' vindt (en of het een dressuur- of veelzijdigheidstype moet zijn). Als het op veel paarden moet passen kom je toch al snel uit bij een boomloos zadel, of inderdaad verwisselbare boom (maar dat wissel je tussendoor niet even snel).
Zelf heb ik een zadel met een pommel die ik makkelijk en snel kan verstellen en dus op alledrie mijn paarden kan gebruiken.
Sizzle schreef:poown schreef:Euroriding
Welke?
Ieder model is een ander merk.
De opaal is zeer 'uniform' maar valt onder de goedkope zadels. De Diamant is waarschijnlijk hun meest uniforme A klasse die op zeer veel paarden goed ligt.
Zeker een fit 4 (wijd) kun je met een prolite op veel paarden wel kwijt.
pol013 schreef:Ik denk dat je heel veel geluk moet hebben om dit (lang) te laten slagen.
Want buiten breedte heb je ook nog boom vorm en de vorm van de kussens. [...]
Sizzle schreef:Mavantos, vaak zijn jonkies vers van de wei juist nog heel rond, vooral als ze nog weinig schoft hebben.
Mijn jonge beesten pasten echt niet in een medium-wijd (nog steeds niet trouwens).