Bitloze hoofdstellen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Toasted

Bitloze hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 11:04

Hi iedereen!

Ik wil graag met mijn verzorgpony bitloos gaan rijden. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer met bitloze hoofdstellen... Ik rijd momenteel met een touwhalster maar zou graag wat willen wat beter aansluit om zijn hoofd. Ik denk dat een sidepull hoofdstel al voldoet maar ik zou mijn god niet weten welke.
Ik heb er een van HORKA op het oog: http://www.horka.com/horse-dog/bridles- ... tloos.html
Of een van F.R.A. : https://www.divoza.com/nl/f-r-a-pardoes ... -hoofdstel

Heeft iemand ervaring met deze 2 hoofdstellen of andere bitloze hoofdstellen? Ik hoor graag jullie mening!

little_birdy

Re: Bitloze hoofdstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:13

Die van horka is zo te zien een kingekruisde . Doe van fra ziet er ook beter uit kwa stevigheid

Sanne_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 12:55

Een vriendin van mij had er een van Harry's horse waar ze heel erg blij mee was! Heb je daar al naar gekeken?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:01

Ik heb de fra! De kwaliteit vind ik goed voor de prijs, maar hij valt erg vreemd. De neusriem valt klein, de keelriem groot, het bakstuk normaal.

Ik zoek zelf nog een mooiere die beter past,maar dat wil niet echt lukken.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:03

Ik heb heb een regulier bit-hoofdstel met aansnoer-neusriem omgebouwd naar een sidepull. (Het hoofdstel had ik nog, nauwelijks gebruikt, en heel goede kwaliteit, dus vond het zonde om weg te doen) Ik ben daar nu sinds kort mee aan het rijden als vervolg op een touwhalster, net als wat jij wilt dus eigenlijk.
Misschien zou dat ook een optie voor je zijn, evt om het eerst uit te proberen? Die van mij bevalt erg goed, heb hem samen met mijn instructrice op maat gemaakt etc, en zij was er ook erg positief over. Je hoeft opzich niks "kapot" te maken, dus als het niet bevalt kun je hem zo weer als gewoon bithoofdstel gebruiken. :)

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 13:11

Sanne_92 schreef:
Een vriendin van mij had er een van Harry's horse waar ze heel erg blij mee was! Heb je daar al naar gekeken?

Ik heb er wel een gezien inderdaad van HH! Ook een sidepull als het goed is, fijn om te horen dat ze daar blij mee was ga ik daar ook eens naar kijken!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:13

Die eerste is inderdaad geen sidepull :)
Het lijkt me een goede keuze om eerst met een sidepull te proberen, die zijn vaak vrij duidelijk en, als je er één hebt die jij zo te zien leuk vind, vriendelijk.

Wat zoek je qua uiterlijk in je sidepull? Wil je bling, wil je simpel, meer western, barok..?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:16

Toasted schreef:
Sanne_92 schreef:

Ik heb er wel een gezien inderdaad van HH! Ook een sidepull als het goed is, fijn om te horen dat ze daar blij mee was ga ik daar ook eens naar kijken!

Deze had ik ook. Een sidepull inderdaad. Vond hem fijn, hij valt wel klein.. iets om op te letten.

Ik heb nu de micklem bitloos. Paard loopt er fijn op, maar het hoofdstel vind ik er niet speciaal heel geschikt voor. Kinriempje gaat schuiven.

Sidepull is een goeie om mee te beginnen

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 13:18

Mariett schreef:
Die eerste is inderdaad geen sidepull :)
Het lijkt me een goede keuze om eerst met een sidepull te proberen, die zijn vaak vrij duidelijk en, als je er één hebt die jij zo te zien leuk vind, vriendelijk.

Wat zoek je qua uiterlijk in je sidepull? Wil je bling, wil je simpel, meer western, barok..?

Ik vind western er heel mooi uit zien maar het hoeft van mij niet per se, een simpel hoofdstel om eerst samen onze weg mee te vinden vind ik prima. :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:19

Ik had de Lato van Permicavallo en die was fantastisch! Heb hem uiteindelijk verkocht omdat ik toch niet bitloos wilde gaan en nu hobbelen we ook met touwhalstertje rond en heb ik natuurlijk spijt dat ik hem verkocht heb :/

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:22

Ik heb een kaakgekruiste van HH voor mijn pony en een sidepull van FRA voor mijn paard.

De sidepull van FRA is gemaakt van mooi soepel leer maar valt heel gek qua maat. De neus en keelriem zijn beide heel groot maar de bakstukken zijn wel weer goed (ik heb een full voor een kwpn merrie van 1.74 met een klein koppie). Misschien had ik een cob moeten kopen...

De kaakgekruiste van Hh is iets stugger in het leer maar zeer sterk en functioneel. Rijd er nu al 2 jaar mee door weer en wind, leer blijft mooi en goed.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:29

Een heel simpel hoofdstel:
https://www.equiplay.eu/equiplay2013/bi ... suuur.html

Per Mi Cavallo heeft inderdaad ook mooie simpele (vind ik persoonlijk mooier dan die van equiplay):
https://www.permicavallo.nl/sidepulls.php
Volgens mij heeft Permicavallo sidepulls van mooi leer.

Hier staan ook wel een paar leuke sidepulls (of losse neusriemen)
https://www.artofriding.nl/nl/bitloos/sidepull/

En dan nog een paar:
http://www.touwhalsters.nl/nl/sidepull
Ik heb zelf de cuerda en die vind ik erg leuk, het leer is alleen niet mooi (beetje kartonachtig), maar hij doet het wel goed. Een vriendin van mij heeft de Flor en daar is het randje (verf) afgebladderd, maar daar reageren wel een hele hoop paarden erg goed op. Bij Lovelance zijn ze vooral niet te duur :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:49

Ik rijd met mijn halster. Gewoon een normaal halster met platte banden. Aan de zijkant heb ik teugels geclipt. Supermakkelijk.

Daaroverheen heb ik als ik buiten op rit ga, een oortje met een rubberen shank snaffle met teugels eraan.

Ik rijd dan alleen op het halster, maar voor je weet maar nooit heb ik dan de andere teugels in de buurt.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:51

Mariett schreef:
Een heel simpel hoofdstel:
https://www.equiplay.eu/equiplay2013/bi ... suuur.html

Per Mi Cavallo heeft inderdaad ook mooie simpele (vind ik persoonlijk mooier dan die van equiplay):
https://www.permicavallo.nl/sidepulls.php
Volgens mij heeft Permicavallo sidepulls van mooi leer.

Hier staan ook wel een paar leuke sidepulls (of losse neusriemen)
https://www.artofriding.nl/nl/bitloos/sidepull/

En dan nog een paar:
http://www.touwhalsters.nl/nl/sidepull
Ik heb zelf de cuerda en die vind ik erg leuk, het leer is alleen niet mooi (beetje kartonachtig), maar hij doet het wel goed. Een vriendin van mij heeft de Flor en daar is het randje (verf) afgebladderd, maar daar reageren wel een hele hoop paarden erg goed op. Bij Lovelance zijn ze vooral niet te duur :)

Verdorie die Flor niet meer verkrijgbaar! Die is erg mooi zeg!

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 13:59

Op touwhalsters.nl staan ook een aantal mooie thanks! En ook niet zo duur.

@Monique: Ik wil liever echt een hoofdstel gezien dat toch wat meer aansluiting geeft op het hoofd om zo de nodige ruis te voorkomen. :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:59

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:02

Hahaha ik voelde de bui al hangen toen je 'beetje' tussen aanhalingstekens zette, maar 230€ is voor mij wat te veel :p

Ik heb het voorlopig trouwens zo opgelost, moest het handig zijn voor anderen:
Afbeelding

Mijn gewone hoofdstel is een Rambo Micklem competition, maar als ik de teugels langs de neusriem bevestigde vond ik het geen fijne teugeldruk, de teugels zaten niet op de juiste plaats en dat merkte ik met rijden. Ik heb dan met clipjes een extra ringetje vastgemaakt en een kinriempje gemaakt en nu zitten de teugels op de juiste plaats en hoef ik geen nieuw hoofdstel te kopen :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:07

Mariett schreef:
Oh ik zie het nu, dat is jammer!
Taur heeft wel een vergelijkbare, maar die is ook een 'beetje' prijziger :P Maar misschien komen ze bij Lovelance weer?
https://www.taur.se/produkter/huvudlag/ ... -opus.html

Ik vind die wel heel mooi! Alleen niet voor mij. Ik zoek zoiets als de HH met plattere neusriem. Bij per mi cavallo vind ik de gesp zo banketstaaf zitten en ik vind de gesp zelf ook niet mooi.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:08

Oei ja dat is smaak natuurlijk, ik deed het net voor de gesp haha
Ga die van HH ook eens bekijken

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:15

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:17

Ik wel in ieder geval :j

Toasted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-17 14:19

Top dan had ik die ook al gezien! Misschien ga ik die dan eens proberen. :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:19

Ik heb de FRA pardoes, maar rij er nooit meer mee. Paard vindt de druk op zijn neus niks en houdt daardoor echt enorm vast aan 1 kant. Ik rij nu met een dubbelgebroken trens bit zonder neusriem en dat gaat heel goed. :j

Mijn vorige bijrijdpaard reed ik trouwens ook met dit hoofdstel en dat ging prima.. Verschilt dus enorm per paard :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:20

Oeps gaat maar tot full, gaat voor mij dan niet lukken helaas :=

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:24

Ik heb de Lato (grote maat, iets aangepast kopstuk want dat was veul veul te groot) maar mijn paard doet het er niet goed op. Hij gaat dan zelf een beetje de navigatie overnemen... :Y) als iemand een kaak- of kinkruiste wil ruilen voor een Lato; ik houdt me aanbevolen.