ik wil graag een kaptoom aanschaffen voor het werken aan de hand en vooral het longeren. Nu is er 1 probleem, ik ben totaal niet bekend in dit gebied. Nu wil ik niet naar de eerste de beste ruitersportzaak rijden en de goedkoopste kaptoom van het rek trekken zonder de ins & outs te weten dus heb ik mij gestort in dit topic: [HAR] Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen maar daar vond ik veelal ervaringen over bitloze hoofdstellen.
Wie kan mij een beetje wegwijs maken in de wereld van de kaptoom? Met een beetje Googlen vind je al gauw de verschillende versies, bijv de Academische kaptoom en de Weense kaptoom maar wat is nu écht prettig om mee te werken? Echt leer, nepleer, nylon? Ijzer in/op de neusriem? Geen ijzer in/op de neusriem?
Wat ik zoek...een fijne kaptoom die (uiteraard wanneer deze goed afgesteld is) niet schuift. Ik lees over verschillende uitvoeringen dat er nogal wat ijzerwerk in verwerkt zit waardoor ze soms zwaar of lomp zijn. Een té dunne neusriem lijkt me dan ook weer niet prettig voor het paard. Kortom, waar doe ik goed aan? Het oog wil ook wat, een degelijke kaptoom zonder al te veel toeters en bellen trekt mij het meeste zoals de FRA Baro.
Heeft iemand tips of ervaringen voor mij?