Ander bosbit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Ander bosbit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 10:55

ik hoop dat het hier goed staat.

ik heb een ontzettend lieve en top brave draverruin welke ik met een dubbelgebroken hukstrensje in de bak rijd, soms hangt hij er wat in, maae dat is meer een kwestie van goed op de achterhand zetten als dat het echt aan hem ligt. hij loopt hier fijn op met een fijne aanleuning.

in het bos is hij net zo braaf en mak, behalve in Galop, hij is vroeger getraind voor de koersen dus zodra hij doorheeft dat hij harder mag als aarbeids draaf wilt hij nog wel eens (vaak) zijn kop in de lucht gooien en ervandoor vliegen. hetzij in een mega draf hetzij in een knoerd harde galop.
dan is er geen houde aan en moet ik hem echt de struiken in trekken..

dit is geen gemeenigheid van hem, hij word gewoon dol blij hiervan.

nu heb ik er een slofje omhangen met een dubbelgebroken watertrensje, deze h
gooi ik in stap en draf zoveel mogelijk los, maar dat is altijd klote met een klapperende en loshangende slof en in galop moet hij dus gelijk "in de krul"

het werkt, tuurlijk werkt het, zijn kop kan niet meer omhoog dus hij kan geen kant op..

maar het is voor mij en voor hem eigenlijk niet ideaal.

zijn er geen bitjes die als je met losse verbinding rijd weinig doen en dat wanneer hij zijn kop omhoog gooit en wil gaan rennen wel inwerkt en hem corrigeert zonder hem gelijk mega zeer te doen, Zodat wanneer ik mijn handen ontspan, hij ook weer kan ontspannen?

ik heb al gekeken naar de pelham met verbindingsstukje eraan zodat je op 1 teugel kan rijden (dubbel gebroken) maar die zijn gelijk zo knijter duur om te proberen..

andere tips zijn natuurlijk ook welkom! ik wil gewoon samen kunnen genieten met een enkel teugeltje ;)

Kaitlyn

Re: Ander bosbit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:57

Kijk eens naar het zogenaamde danger bit van Sprenger.

Is een gewoon dubbel gebroken trens, maar op het moment dat ze er tegenin gaan werkt deze in als een ongebroken trens.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:22

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:28

Heb een paard gereden met zelfde probleem.
Ik zou juist niet voor een pelham met verbindingsstukje gaan, dan heb je immers altijd de hefboom werking ook.
Paard wat ik reed werd in het bos met pelham en dubbele teugel gereden. Onderste teugel gewoon lekker los, behalve als die zich sterk maakte en er vandoor wilde vliegen. Dan die erbij. Paard had echter geleerd dat vandoor vliegen in het bos verleden tijd was, dus heb het haast nooit hoeven gebruiken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:56

In plaats van een slof kun je ook kijken naar een Thiedeman, Wel de ruimte om te bewegen, niet meer om de druk van het bit volledig te ontwijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:03

Ik rij mijn trekpaard in grote groepen op een billy allen westernstang. Ik heb het paard stemcommando's aangeleerd voor de gangen en de ho, en stemcommando opzij (opzij gaan voor een auto). Dus in stap,draf en zelfs galop rij ik met een lekker losse teugel zonder contact, mondstuk zelf is ongebroken maar wel beweeglijk. Maar ALS het nodig is hoef ik maar 1 keer in te komen en ze weet direct wat ik bedoel.

Ik heb er dus geen probleem mee om enkel op de "stang"teugel te rijden als je die enkel gebruikt als het echt nodig is.
http://www.aleashop.be/images/articles/ ... t-8289.JPG
zo eentje
de twee helften kunnen afzonderlijk van elkaar draaien, maar het bit kan niet scharnieren dus geen notenkraker. Je kan je teugels op de grote ring of op de stangen onderaan zetten. (ik gebruik teugels met clipjes, vaak verclip ik ze ook gewoon, rij ik de stapstukken op de ring en stukken waar ik weet dat ik een galopje trek verklik ik ze naar de stang, maar dat is ook wat omslachtig.)
Het kinkettingetje kan je los doen, maar ook iets strakker zodat je snellere inwerking hebt.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 17:42

Bedankt al voor alle reacties, ik ga even op iedereen reageren :)
Als ik het mis heb in mijn gedachtes corrigeer gerust, mijn bittenkennis is nog vrij klein!

Kaitlyn schreef:
Kijk eens naar het zogenaamde danger bit van Sprenger.

Is een gewoon dubbel gebroken trens, maar op het moment dat ze er tegenin gaan werkt deze in als een ongebroken trens.

Dit is misschien wel een optie inderdaad, maar dan zit de teugel neem ik aan in het aparte gedeelte dus zodra er druk is, is er wel gelijk hefboomwerking en geen kinketting die voorkomt dat hij door kan slaan..

magda_90 schreef:
Is een dubbel gebroken Yankee niet iets voor je?
https://www.ruitersport.com/stubben-gol ... 0wodH5UMzQ

Je behoudt de eigenschappen van je huidige mondstuk maar kunt er een lichte hefboom mee creëren.
Daarbij natuurlijk wel aan de gehoorzaamheid blijven werken.

Dat is hetzelfde type bit als hierboven genoemd word toch? of zit ik nu verkeerd te kijken?

LoveBodin schreef:
Heb een paard gereden met zelfde probleem.
Ik zou juist niet voor een pelham met verbindingsstukje gaan, dan heb je immers altijd de hefboom werking ook.
Paard wat ik reed werd in het bos met pelham en dubbele teugel gereden. Onderste teugel gewoon lekker los, behalve als die zich sterk maakte en er vandoor wilde vliegen. Dan die erbij. Paard had echter geleerd dat vandoor vliegen in het bos verleden tijd was, dus heb het haast nooit hoeven gebruiken.

Maar dan zit ik alsnog met 2 teugels te klote, voor hem wel fijner, maar voor mij dus geen verschil eigenlijk..
Hij is al een stuk braver, vooral als ik alleen ben is er eigenlijk geen probleem, maar zodra er een ander paard bij is komt die concurentie drift gewoon omhoog en ik kan hem daarna wel corrigeren en dan blijft hij netjes bij mij (mits andere paard ons niet voorbij scheurt haha, ernaast gaat wel).
Het is vooral het aanspringen tussen de oortjes, hopelijk leert hij ook ooit dat het gewoon oke is om rustig te gaan haha.

fjordnina schreef:
In plaats van een slof kun je ook kijken naar een Thiedeman, Wel de ruimte om te bewegen, niet meer om de druk van het bit volledig te ontwijken.

Dan zit ik nogsteeds met extra gespen/riemen en daar wil ik eigenlijk vanaf..

Duhelo schreef:
Ik rij mijn trekpaard in grote groepen op een billy allen westernstang. Ik heb het paard stemcommando's aangeleerd voor de gangen en de ho, en stemcommando opzij (opzij gaan voor een auto). Dus in stap,draf en zelfs galop rij ik met een lekker losse teugel zonder contact, mondstuk zelf is ongebroken maar wel beweeglijk. Maar ALS het nodig is hoef ik maar 1 keer in te komen en ze weet direct wat ik bedoel.

Ik heb er dus geen probleem mee om enkel op de "stang"teugel te rijden als je die enkel gebruikt als het echt nodig is.
http://www.aleashop.be/images/articles/ ... t-8289.JPG
zo eentje
de twee helften kunnen afzonderlijk van elkaar draaien, maar het bit kan niet scharnieren dus geen notenkraker. Je kan je teugels op de grote ring of op de stangen onderaan zetten. (ik gebruik teugels met clipjes, vaak verclip ik ze ook gewoon, rij ik de stapstukken op de ring en stukken waar ik weet dat ik een galopje trek verklik ik ze naar de stang, maar dat is ook wat omslachtig.)
Het kinkettingetje kan je los doen, maar ook iets strakker zodat je snellere inwerking hebt.

Is dit eigenlijk niet hetzelfde principe als een pelham bitje?
Alleen deze heeft geen kinketting, en dan kunnen de scharen "doorslaan" wat ik begrepen heb..

Dat idee van die klipjes is wel een goede trouwens, mijn buiten hoofdstel heeft ook klipjes!
en de pelham bijvoorbeeld heeft ook 2 vastklik gedeeltes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:49

En eenThiedemanbit? Met twee teugels dan, zodat je de "scherpe teugel" erbij kan pakken indien nodig en verder op de minder scherpe kan rijden. Zo rij ik mijn merrie ook en dit bevalt super!
Afbeelding
(normaal heeft dit bit nog een kinketting, maar die vond mijn paard niet prettig dus hebben wij eraf gehaald)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:56

Veel dravers reageren niet op bit, maar op stem. Werkt dat ook niet? Ik weet niet of het gaat helpen om een scherper bit in te hangen, want daar hebben ze vaak niet zoveel respect voor. Denk dat toch een slofteugel voor de extra rem het handigst is. Desnoods even een knoop in de teugel leggen wanneer je m niet nodig hebt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:07

TS, Bokt doet heul raar geen idee of dit antwoord doorkomt. Maar een danger is alleen het type mondstuk die solide wordt bij druk anders dubbel gebroken.
Die ik bedoel is een hulstrens zoals jij nu al hebt maar dan met andere bitringen waardoor je een lichte hefboom kunt creëren.
Voordeel is dat je paard het mondstuk al kent en daar schijnbaar al goed op loopt.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:12

Wij hebben twee dravers die ook veel gekoerst hebben. als we dan met ze samen naar buiten gaan willen ze dr ook nog wel eens een wedstrijdje van maken. Eerst reden we 'gewoon' met bitloos (sidepull) hoofdstellen.
Als we nu meer willen doen dan een rondje stappen pakken we hun ongebroken trensbitten.

Zoals Joolien al zei reageren ze allebei vooral op een duidelijk hoooo en gewicht verplaatsen. dat in combinatie met een paar goede ophoudingen en ze zijn heel snel weer op jou gericht (en komen terug in tempo)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 18:22

Anoniem schreef:
En eenThiedemanbit? Met twee teugels dan, zodat je de "scherpe teugel" erbij kan pakken indien nodig en verder op de minder scherpe kan rijden. Zo rij ik mijn merrie ook en dit bevalt super!
[ [url=m/tl3EVU.jpg]Afbeelding[/url] ]
(normaal heeft dit bit nog een kinketting, maar die vond mijn paard niet prettig dus hebben wij eraf gehaald)

ook dan zit ik met een dubbele teugel..

Joolien schreef:
Veel dravers reageren niet op bit, maar op stem. Werkt dat ook niet? Ik weet niet of het gaat helpen om een scherper bit in te hangen, want daar hebben ze vaak niet zoveel respect voor. Denk dat toch een slofteugel voor de extra rem het handigst is. Desnoods even een knoop in de teugel leggen wanneer je m niet nodig hebt.

Mijn draver heeft een heel gevoelig bekkie, heeft ook een jaar geduurd voor ik hem "achter het bit" weggekregen heb omdat hij de druk niet prettig vond, nu pakt hij hem wel prettig aan en hij reageert en echt heel fijn op, behalve dus inderdaad als hij hard wil gaan..
Stem werkt dan niet echt nee, hij kalmeerd wel iets, en met zwaarder zitten ook wel, maar ik voel aankomen als hij wil gaan en ik hoop eigenlijk met correctie bitje dit eruit te kunnen rijden zodat hij altijd netjes bij mij gaat blijfen. want zodra hij zich laat herstellen ontspant hij ook en begint hij heerlijk te briezen. :) alleen vind die slof zo gedonder elke keer.
en zijn nek is zo lang dat zijn lof eigenlijk al kort hangt.. en ik maag hem ook al aan de zijkant vast ipv tussen de benen :)

magda_90 schreef:
TS, Bokt doet heul raar geen idee of dit antwoord doorkomt. Maar een danger is alleen het type mondstuk die solide wordt bij druk anders dubbel gebroken.
Die ik bedoel is een hulstrens zoals jij nu al hebt maar dan met andere bitringen waardoor je een lichte hefboom kunt creëren.
Voordeel is dat je paard het mondstuk al kent en daar schijnbaar al goed op loopt.

Hij komt door!
Ik snap alleen niet zo goed wat je precies bedoeld.. heb je hier misschien een foto van of een website waar ze die verkopen?

veKing schreef:
Wij hebben twee dravers die ook veel gekoerst hebben. als we dan met ze samen naar buiten gaan willen ze dr ook nog wel eens een wedstrijdje van maken. Eerst reden we 'gewoon' met bitloos (sidepull) hoofdstellen.
Als we nu meer willen doen dan een rondje stappen pakken we hun ongebroken trensbitten.

Zoals Joolien al zei reageren ze allebei vooral op een duidelijk hoooo en gewicht verplaatsen. dat in combinatie met een paar goede ophoudingen en ze zijn heel snel weer op jou gericht (en komen terug in tempo)

Bitloos heb ik ook geprobeerd, gaat prima zonder druk, maar hij heeft zijn hoofd een keer heel hard gestoten en ook een bult hierdoor op zijn neus.. hierdoor voelt druk (denk ik) niet prettif en slaat hij zijn kop omhoog, of trekt hem omlaag (afhankelijk van het type bitloos)

Zodra hij gaat, gaat hij, ik kan dan het beste gewoon gaan zitten, Hooo zeggen en wachten, want trekken of dergelijke heeft dan inderdaad geen zin.
Hij werd hiervoor ook met enkel gebroken gereden, die heb ik ook nog liggen en heb ik ook aan gedacht. Maar die prikken zo in het gehemelte en ik vermoed dat hij daarom het bit niet wou aannemen en erachter bleef lopen.. dat vind ik dan ook weer sneu, wil hem niet expres pijn doen, wil hem graag leren dat het oke is om gewoon rustig te blijfen :)

(hij heeft overigens niet gekoerst is enkel getraind)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:25

magda_90 schreef:

Jij bedoelt toch een stubben goldwing? Die heeft geen hefboomwerking hoor. Is juist een heel zacht, vriendelijk bit wat ook voor jonge paarden veel gebruikt word.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:25

Ik gebruikte buiten voor mijn race volbloeds een hackemore. Ze zijn gewend oo druk harder te gaan. De hack werkt anders dus gaan ze daaar ook niet hard op.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:27

Je zou mischien ruitje een pb kunnen sturen, die heeft veel ervaring met (omgeschoolde) dravers. Zij zou je wellicht kunnen helpen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:36

magda_90 schreef:

Je behoudt de eigenschappen van je huidige mondstuk maar kunt er een lichte hefboom mee creëren.

Die bedoel ik. Wanneer de bakstukken aan de bovenste ring worden gedaan en de teugels aan de onderste, kun je iets strenger inkomen door het creëren van een hefboom.
Ik heb deze aangeraden omdat je momenteel al een dubbel gebroken hulsstrens gebruikt: https://www.hetgareel.nl/media/catalog/ ... /15714.jpg (schrijf je in de op).

Diegene boven mij had het over een danger. Bij normale voering is het een dubbelgebroken mondstuk, bij meer druk een ongebroken mondstuk: https://www.google.nl/search?q=danger+b ... 63#imgrc=_.
Het gaat hierbij puur om het type mondstuk. Er zijn diverse combinaties met bitringen mogelijk (watertrens, bustrens ed).

Mijn suggestie is een yankee met een mondstuk die volledig kan dubbelvouwen die je nu ook hebt, haar suggestie was een mondstuk op een bepaald punt niet meer kan dubbelvouwen.

Snap je?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:37

SusanH schreef:
magda_90 schreef:

Jij bedoelt toch een stubben goldwing? Die heeft geen hefboomwerking hoor. Is juist een heel zacht, vriendelijk bit wat ook voor jonge paarden veel gebruikt word.

Heeft een lichte hefboomwerking. Teken de wig er maar naast.
Bakstuk en teugel zitten aan weerszijden van het mondstuk dus heb je een wig. Minimaal maar zeker aanwezig.

http://paardenbitten.nl/engelse-bitten/ ... n/yankees/

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 18:48

magda_90 schreef:
magda_90 schreef:

Die bedoel ik. Wanneer de bakstukken aan de bovenste ring worden gedaan en de teugels aan de onderste, kun je iets strenger inkomen door het creëren van een hefboom.
Ik heb deze aangeraden omdat je momenteel al een dubbel gebroken hulsstrens gebruikt: https://www.hetgareel.nl/media/catalog/ ... /15714.jpg (schrijf je in de op).

Diegene boven mij had het over een danger. Bij normale voering is het een dubbelgebroken mondstuk, bij meer druk een ongebroken mondstuk: https://www.google.nl/search?q=danger+b ... 63#imgrc=_.
Het gaat hierbij puur om het type mondstuk. Er zijn diverse combinaties met bitringen mogelijk (watertrens, bustrens ed).

Mijn suggestie is een yankee met een mondstuk die volledig kan dubbelvouwen die je nu ook hebt, haar suggestie was een mondstuk op een bepaald punt niet meer kan dubbelvouwen.

Snap je?

Ik snap het! Dankjewel :)

Alleen de hulstrens kun je ook niet volledig dubbelvouwen hoor ..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:53

Dat ligt dus aan het type mondstuk en merk. Een hulstrens is niets anders dan een type bitring dat zegt niets over het mondstuk.
Welk merk heb jij?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:56

Moet je het oplossen met een ander (scherper) bit? Is het wellicht niet beter om het op een andere manier (lees rijtechnisch) op te lossen. Doet hij het alleen in het bos, of ook als je in een afgesloten bak rijdt? Als dat het geval is, zou ik dus zeker rijtechnisch eens gaan kijken.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 19:21

magda_90 schreef:
Dat ligt dus aan het type mondstuk en merk. Een hulstrens is niets anders dan een type bitring dat zegt niets over het mondstuk.
Welk merk heb jij?

Harry's horse

Homiafortuna schreef:
Moet je het oplossen met een ander (scherper) bit? Is het wellicht niet beter om het op een andere manier (lees rijtechnisch) op te lossen. Doet hij het alleen in het bos, of ook als je in een afgesloten bak rijdt? Als dat het geval is, zou ik dus zeker rijtechnisch eens gaan kijken.

Nee alleen in het bos, en meestal ook alleen met andere paarden erbij dan komt zijn wedstrijd drang naar boven om het zo maar even te noemen. hij word gewoon mega blij en vind hard gaan fantastisch, het heeft niks te maken met dat hij expres stout wil doen of er vandoor gaat, dit is gewoon ooit aangeleerd op de baan ;)

Het scherpere bit wil ik ook alleen gebruiken om een korte ophouding te maken als "waarschuwing" van het let op mij, hier blijfen, om vervolgens te belonen en rustig weg te galoperen.
Want hij kan het echt wel, met slofje kan ik hem ook kort corrigeren en daarna "los" laten ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:32

Jennyj01 schreef:
Ik gebruikte buiten voor mijn race volbloeds een hackemore. Ze zijn gewend oo druk harder te gaan. De hack werkt anders dus gaan ze daaar ook niet hard op.

Deze zou ik ook aanraden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:34

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:38

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:44

Het is niet dat je paard "dolblij" wordt, het is meestal het probleem door het ontbreken van evenwicht.

Ik zou dus aanraden om de galop in de bak te oefenen op rechte stukken. Ik ga er tenminste vanuit dat je het aanspringen alleen in de bochten doet in de bak?