Anoniem schreef:En eenThiedemanbit? Met twee teugels dan, zodat je de "scherpe teugel" erbij kan pakken indien nodig en verder op de minder scherpe kan rijden. Zo rij ik mijn merrie ook en dit bevalt super!
[ [url=m/tl3EVU.jpg]Afbeelding[/url] ]
(normaal heeft dit bit nog een kinketting, maar die vond mijn paard niet prettig dus hebben wij eraf gehaald)
ook dan zit ik met een dubbele teugel..
Joolien schreef:Veel dravers reageren niet op bit, maar op stem. Werkt dat ook niet? Ik weet niet of het gaat helpen om een scherper bit in te hangen, want daar hebben ze vaak niet zoveel respect voor. Denk dat toch een slofteugel voor de extra rem het handigst is. Desnoods even een knoop in de teugel leggen wanneer je m niet nodig hebt.
Mijn draver heeft een heel gevoelig bekkie, heeft ook een jaar geduurd voor ik hem "achter het bit" weggekregen heb omdat hij de druk niet prettig vond, nu pakt hij hem wel prettig aan en hij reageert en echt heel fijn op, behalve dus inderdaad als hij hard wil gaan..
Stem werkt dan niet echt nee, hij kalmeerd wel iets, en met zwaarder zitten ook wel, maar ik voel aankomen als hij wil gaan en ik hoop eigenlijk met correctie bitje dit eruit te kunnen rijden zodat hij altijd netjes bij mij gaat blijfen. want zodra hij zich laat herstellen ontspant hij ook en begint hij heerlijk te briezen.
alleen vind die slof zo gedonder elke keer.
en zijn nek is zo lang dat zijn lof eigenlijk al kort hangt.. en ik maag hem ook al aan de zijkant vast ipv tussen de benen 
magda_90 schreef:TS, Bokt doet heul raar geen idee of dit antwoord doorkomt. Maar een danger is alleen het type mondstuk die solide wordt bij druk anders dubbel gebroken.
Die ik bedoel is een hulstrens zoals jij nu al hebt maar dan met andere bitringen waardoor je een lichte hefboom kunt creëren.
Voordeel is dat je paard het mondstuk al kent en daar schijnbaar al goed op loopt.
Hij komt door!
Ik snap alleen niet zo goed wat je precies bedoeld.. heb je hier misschien een foto van of een website waar ze die verkopen?
veKing schreef:Wij hebben twee dravers die ook veel gekoerst hebben. als we dan met ze samen naar buiten gaan willen ze dr ook nog wel eens een wedstrijdje van maken. Eerst reden we 'gewoon' met bitloos (sidepull) hoofdstellen.
Als we nu meer willen doen dan een rondje stappen pakken we hun ongebroken trensbitten.
Zoals Joolien al zei reageren ze allebei vooral op een duidelijk hoooo en gewicht verplaatsen. dat in combinatie met een paar goede ophoudingen en ze zijn heel snel weer op jou gericht (en komen terug in tempo)
Bitloos heb ik ook geprobeerd, gaat prima zonder druk, maar hij heeft zijn hoofd een keer heel hard gestoten en ook een bult hierdoor op zijn neus.. hierdoor voelt druk (denk ik) niet prettif en slaat hij zijn kop omhoog, of trekt hem omlaag (afhankelijk van het type bitloos)
Zodra hij gaat, gaat hij, ik kan dan het beste gewoon gaan zitten, Hooo zeggen en wachten, want trekken of dergelijke heeft dan inderdaad geen zin.
Hij werd hiervoor ook met enkel gebroken gereden, die heb ik ook nog liggen en heb ik ook aan gedacht. Maar die prikken zo in het gehemelte en ik vermoed dat hij daarom het bit niet wou aannemen en erachter bleef lopen.. dat vind ik dan ook weer sneu, wil hem niet expres pijn doen, wil hem graag leren dat het oke is om gewoon rustig te blijfen 
(hij heeft overigens niet gekoerst is enkel getraind)