Er zijn al meerder bitfitter topics, toch heb ik een wat specifiekere vraag en ik kon geen bitfitter topic vinden voor mijn regio! Excuses als ik met mijn neus gekeken heb.
Bij mij op stal heeft een aantal stalgenoten al een bitfitter langs laten komen. Allemaal dezelfde dame overigens, omdat het volgens mij lastig is om een (andere) 'goede' te vinden die in mijn regio komt.
Zelf had ik besloten vorige week mee te gaan met een stalgenootje. Niet omdat ik problemen heb, maar omdat ik nieuwsgierig ben of ik een fijner bit voor mijn merrie haar mond kan vinden. Maar ook de zadelmaker moest plots komen dus heb ik de bitfitter toch even vooruit geschoven omdat ik helaas niet mega rijk ben. (Stalgenootje moest 400 euro betalen bij de bitfitter).
Maar nu: Alle paarden op mijn stal die zijn geholpen door deze bitfitter, hebben een te dikke tong en/of te kleine mond.
Goed, dat zou kunnen natuurlijk. Alleen krijg ik inmiddels lichtelijk het idee dat een dikke tong een trend is onder de bitfitters en dat dat nu gewoon standaard geroepen wordt door haar. Ik vind het namelijk wel heel bijzonder dat zoveel verschillende paarden met verschillende 'problemen', allemaal toevallig dezelfde oorzaak hebben...
Nu wil het toeval dat ik het idee heb dat mijn paard ook echt een (te) dikke tong heeft

Ik rij met een dubbelgebroken watertrens, best een dik bit. Mijn instructeur heeft deze er destijds ingehangen toen hij haar reed. Daarvoor altijd een enkelgebroken bustrens gehad, iets dunner maar ook redelijk dik (vergeleken bij wat ik nu allemaal voorbij zie komen). Mijn paard loopt lekker op dit bit, speelt er lekker mee en vreet hem zelf op als ik hem voor hou

Dus nu mijn vraag. Zijn er bokkers met verstand van monden/bitten die mij hier wat uitleg over kunnen geven? Is het echt zo dat zoveel paarden een 'te dikke' tong hebben? En hoe kan ik als leek beoordelen of ze een te dikke tong heeft? Ik heb inmiddels begrepen dat dikkere bitten niet altijd vriendelijker zijn. Maar rijden op enkel een klein trensje dat bij een stang hoort lijkt me nou ook niet de bedoeling... of zeg ik nu iets heel geks?
En kennen jullie echt goede bitfitters die ook in Apeldoorn komen?