Springschoenen in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woepsie90

Springschoenen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:10

Momenteel zit ik mijn opties af te wegen wat betreft mijn ijzerloze paard en gevoelig lopen sinds hoefzweer en verhuizing naar 24/7 weidegang.

Iemand gaf me een tip om springschoenen om te doen in de wei, zodat zijn hoeven droger blijven en dus minder zacht/gevoelig worden. Dit wil ik graag uitproberen. Maar welk merk/model zou hiervoor geschikt zijn? Ik heb nog nooit springschoenen gehad of gebruikt dus geen ervaring...

Ik hoef geen andere tips over zijn hoeven, die zoek ik in andere topics en op Facebook al. Dit topic gaat over springschoenen omdat ik het gewoon wil proberen :) ik probeer van alles uit, dus ook dit.

Alvast bedankt!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:13

Vocht komt ook van onderaf, het lijkt mij niet dat springschoenen verhinderen dat de hoef dan nat wordt.

KimD

Re: Springschoenen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:14

Nee, dat werkt absoluut niet. Lijkt me dat zoiets juist averechts werkt. Is er een stuk betegeld of een stuk waar hij droog kan staan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:15

Ik probeer te begrijpen hoe springschoenen de hoeven droger kunnen houden in de wei?
Nattigheid komt van nat gras van onderen, daar beschermt een springschoen niet.
Maar.... ik begrijp het niet

Mijn vorige paard had apringachoenen in de wei om haar apeciale beslag te beschwrmen tegen aftrappen. Daar had ik verachillende aoorten voor, die ik dagelijks afwisselde om drukplekken te voorkomen

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:15

Lithya schreef:
Vocht komt ook van onderaf, het lijkt mij niet dat springschoenen verhinderen dat de hoef dan nat wordt.

Niet voorkomt maar wel verminderd ;) natte zool snap ik uiteraard maar de wand speelt ook mee.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:15

Daarnaast worden bijna alle springschoenen zelf ook nat, wat dus alleen maar voor nog meer nattigheid zorgt. Heb mijn paard zelf met springschoenen ivm ijzers in de wei gehad en die dingen waren altijd zompig door de dauw/ eventuele regen.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:16

janouk schreef:
Ik probeer te begrijpen hoe springschoenen de hoeven droger kunnen houden in de wei?
Nattigheid komt van nat gras van onderen, daar beschermt een springschoen niet.
Maar.... ik begrijp het niet

Mijn vorige paard had apringachoenen in de wei om haar apeciale beslag te beschwrmen tegen aftrappen. Daar had ik verachillende aoorten voor, die ik dagelijks afwisselde om drukplekken te voorkomen

De hoefwand wordt dan minder nat. Gras is niet zo hoog dus daar wordt niet de hele wand nat van. Het is voornamelijk klei/modder en regen

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:17

liekec schreef:
Daarnaast worden bijna alle springschoenen zelf ook nat, wat dus alleen maar voor nog meer nattigheid zorgt. Heb mijn paard zelf met springschoenen ivm ijzers in de wei gehad en die dingen waren altijd zompig door de dauw/ eventuele regen.

Ik doel op de rubberen springschoenen natuurlijk :)

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:18

Volgens mij heeft dit weinig nut...
rubberen springschoenen worden namelijk ook vochtig.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:18

KimD schreef:
Nee, dat werkt absoluut niet. Lijkt me dat zoiets juist averechts werkt. Is er een stuk betegeld of een stuk waar hij droog kan staan?

Ja dat is er maar daar staat hij alleen als het lang regent. Niet zo vaak dus, vergeleken met hoe vaak hij gewoon in de wei is...

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:19

Vind het wel heel jammer dat niemand me wilt helpen om het te proberen... heb nog geen merk of model gehoord!

Ik heb op Facebook paar goeie verhalen erover gehoord. Hier minder goeie. Dus het kan voor ons wel of niet werken. Daarom wil ik het proberen...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:23

Van constant springschoenen aan in de nattigheid krijg je kloven in de kootholtes weet ik uit ervaring.

Negatieve ervaringen delen is ook helpen naar mijn idee overigens :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:26

Ook rubberen springschoenen worden vochtig TS. Daarnaast werkt het sowieso averechts omdat je toch een soort broeieffect creëert.

Dus dan kan je zeggen dat je het jammer vindt dat niemand met ideeën komt, maar het is en blijft een onverstandig idee. :+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:30

Springschoenen gaan echt niet helpen ben ik bang zoals hier boven geschreven. Ook de plastic worden vochtig ook bij kort gras helaas. En vocht gaat aan de binnenkant zitten. En als gras al droog is blijven de schoenen en dus ook hoeven nog nat. En wat hier boven ook al staat de koot holtes lijden er ook best onder wat wondjes tot gevolg heeft.

Waar je misschien naar kan kijken als droge plek echt niet lukt hoefschoenen maar ook niet ideaal om continue om te doen.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:31

Ik ga mee met voorgaande reacties, sorry ts.
Het lijkt me dat springschoenen juist langer nat blijven.

Misschien bedoel je hoefschoenen? Die zijn anders dan springschoenen (misschien ook wat droger?) maar daar heb ik helemaal geen ervaring mee dus het kan zijn dat ik nu uit mijn nek l*l.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:37

Wwet je zeker dat ze geen hoefschoenen bedoelde?
Dat zou ik eerder snappen om droog te houden

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:41

woepsie90 schreef:
liekec schreef:

Ik doel op de rubberen springschoenen natuurlijk :)

Ik heb zelf inderdaad neopreen, maar dat komt omdat rubber bij veel paarden ( ook de mijne) wondjes oplevert bij langdurig gebruik. Dus dat zal testen worden voor jouw paard. Ze zijn niet zo duur dus waarom probeer je het niet gewoon?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:51

Springschoenen gaat niet helpen.
ZE zitten los om de hoef en houden dan geen water weg.
Je krijgt hoogstens schuur plekken.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:54

Citaat:
Ik heb zelf inderdaad neopreen, maar dat komt omdat rubber bij veel paarden ( ook de mijne) wondjes oplevert bij langdurig gebruik. Dus dat zal testen worden voor jouw paard. Ze zijn niet zo duur dus waarom probeer je het niet gewoon?

Ik wilde niet zomaar even springschoenen kopen en hoopte erachter te komen welke fijn zouden zijn voor de wei ivm wondjes in de koot.

Er zijn een paar reacties op Facebook die die tip gaven ondat het bij hun hielp. Dus ondanks dat het hier alleen negatief is hoeft het niet per se een slecht idee te zijn!

En ondanks dat er vertelt wordt dat het een slecht idee is, kan er toch alsnog een fijn merk vermeld worden?

Ik snap ook wel dat het voor de koot niet geweldig is. Hier kan ik misschien iets aan doen zoals een sok openknippen en tussen de rand van de springschoen en huid dragen.

Hoefschoenen bedoel ik niet :') en degene die de tip gaven zeiden 'overreach boots' (woon in Engeland).

Hoefschoenen heb ik, twee paar zelfs, voor rijden op de weg. Helaas is hij eruit gegroeid, kwam ik paar dagen geleden achter. Ik had ze gekocht vlak nadat de ijzers eraf waren gehaald maar inmiddels zijn zijn hoeven ronder geworden (waren ovaal).

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:56

Ik zou het juist niet doen gezien het meeste vocht van onderuit de hoef in komt. met zo'n rubberen springschoen aan de bovenkant lijkt het me juist zeer slecht drogen/ademen en dat is nadelig voor de hoef van je paard. De vochtregulering van de hoef van je paard is juist goed als je er zo min mogelijk mee doet! Ik zie wel vaak paarden met springschoenen om zodat ze niet zo makkelijk de ijzers aftikken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 23:59

Smeer dan hoevenvet erop
Dat voorkomt dat er vocht in de voeten komt
T gaat er overigens ook niet meer uit ...
springschoenen helpen heus niet

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:00

Ik denk ook niet dat het je probleem oplost. Maar hier een paard die springschoenen om moest ivm aftrappen ijzers 24/7. Had die van de decathlon, fouganza no turn. Worden wel ook nat/vies, maar nooit wondjes van gehad, ondanks dat meneer een zeer gevoelig huidje had.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:01

Misschien kunnen mensen je geen merk geven omdat niemand ervaring heeft om ze om die reden om te doen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 00:07

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 00:14

Bedankt voor de reacties en de hulp!
Ik ga weer verder denken... ik ga sowieso nieuwe hoefschoenen zoeken die wel passen voor gebruik buiten de wei en keratex hoof hardener smeren.