Simpele hoge zwarte neusriem zonder sperriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Simpele hoge zwarte neusriem zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 11:29

Hallo!

Binnenkort wil ik graag starten mijn met paard, en dit wil ik alleen zonder sperriem doen (vind het ondingen, paard vind ze ook niet fijn).

Nu rijd ik met een cheap neusriemetje zonder sperriem, maar hier zit wel nog zo'n lusje aan, en zover ik weet mag je hier niet mee starten, omdat je hoofdstel dan incompleet is.

Nu ben ik opzoek naar een simpele niet te dure neusriem zonder dit lusje eraan, maar dit is toch moeilijker te vinden dan verwacht. Het lusje eraf snijden heb ik ook overwogen, maar dit schijn je nog goed te kunnen zien als je het zelf doet (en om nou naar een zadelmaker te gaan voor een neusriem van een 10tje is ook weer zoiets)

Weet iemand waar je zo'n neusriem kunt krijgen? Ik wil overigens ook geen aansnoerneusriem. :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:33

Dat is een gewone Engelse- of jachtneusriem, verkrijgbaar bij iedere ruitersportzaak.
Je kunt ook gerust het lusje van je combi neusriem af halen hoor, geen hond die daar over valt.

stoerebanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:36

https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... orId=10041
https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... _8719.html

Hier zijn wat hoofdstellen van de eppeljeck zonder sperriem (kijk vooral naar de tweede link :) die is afgeprijsd en moooiiii volgensmij is hij wel voor stang en trens bedoeld)

wel grappig vroeger toen ik een vp had had ik dat ook. Ik kocht een hoofdstel via marktplaats en sneed dat sperriem dingetje op de neusriem eraf. Dit werd wel heel lelijk!!! Blef zon lelijk pluisje op zitten en het rafelde uit was niet mooi!!!!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 11:38

Bedankt voor de ideeën :) helaas beide erg prijzig, en bij de 2e zoek ik geen aansnoerneusriem.. Toch bedankt!

Het lusje kan ik er inderdaad ook afhalen, maar krijg ik er geen minpunten voor als dit niet zo netjes meer uit ziet?

Bij een ruitersportzaak moet ik inderdaad nog kijken, maar had het idee dat een simpele neusriem moeilijk te vinden zou zijn daar.

Nibbit

Re: Simpele hoge zwarte neusriem zonder sperriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:43

Je zou zelfs mogen starten met het lusje, de regels zijn versoepeld.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:46

Anders even bij de schoenmaker er af laten halen. De neusriemen zijn gewoon te verkrijgen, zoals hierboven al vermeld. Zitten in ieder stang en trens hoofdstel. En zeker ook los te verkrijgen. Prijs varieert natuurlijk per merk.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 09-02-17 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:47

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 12:44

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:45

je hebt bij de dectahlon precies zon hoofdstel die je zoekt ! meen voor nog geen 15 euro helemaal compleet even t kijken waard wellicht ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 12:57

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 19:51

Amigo Mio hoofdstel?

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:06

Volgens mij is het inmiddels gewoon toegestaan om te starten met een neusriem waar de sperriem is afgehaald en het lusje nog aanwezig is.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:19

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 09:50

chamion schreef:
Ik heb speciaal voor wedstrijden een Horseware Ireland MIO bridle. Dit is een simpel maar net hoofdstel (al valt de mijne wat klein) waarbij de sperriem en het lusje verwijderd kan worden.

https://www.ruitersporthoeve.nl/webshop ... zwart.html

Ziet er inderdaad heel net uit! :)
Wordt nog twijfelen wat ik nou ga bestellen :=

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:00

Alles bestellen met achteraf betalen. Kijken welke het leukst pas en daarna diegene die afvallen terug sturen. Zo ben ik achter dir hoofdstel gekomen en ben er echt super happy mee, want de mijne heeft een ontzettend fijn hoofdje die al snel wegvalt met veel riempjes enz. alleen even opgelukt met een andere frontriem die ik nog had liggen. Zal vandaag wel even foto van maken.

Quizomodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:35

Je kan dus idd ook het lusje weg laten halen, doe ik ook altijd;Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:03

Ziet er heel netjes uit! Zelf gedaan?

Quizomodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:14

JudArthos schreef:
Ziet er heel netjes uit! Zelf gedaan?

Ja! Heel zorgvuldig weggeknipt en met verf het overblijfsel dezelfde kleur geven als het hoofdstel.(vaak als je het knipt zul je merken dat het afgeknipte een andere kleur heeft) maar ik ben van plan de bruine kingsley snaffle te kopen, daarmee ga ik wel naar een schoenmaker want wil absoluut niet het risico lopen dat ik verkeerd knip bij zo'n hoofdstel. Ook moet je even kijken hoe hard het leer van het lusje is,als het te hard is raad ik het af om het zelf weg te halen, als het zachter is gaat het vaak vrij makkelijk

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 13:51

Ik rij altijd met Spaanse hoofdstellen, met lekker losse hoge neusriemen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:31

Je kan ook eens kijken op Engelse webshops, daar komt zo een neusriem meer voor. Wordt soms "Cavesson" genoemt . "Crank noseband" is een aansnoerriem. (waarom trouwens geen aansnoerriem als ik vragen mag? je hoeft hem niet letterlijk aan te snoeren :) )

Deze shop vind ik wel fijn:
http://www.equestrian.com/c/horse/tack/ ... &orderBy=7

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:56

Een heel hoofdstel zoals jij bedoeld verkopen ze bij kramer. Ik heb losse neusriem zonder lusje gekocht bij Divosa. Ook eerst geprobeerd lusje zorgvuldig weg te snijden maar er bleef zo'n deukje in het leer waarmee de riem onderlegd was, ik vond het niet mooi, maar ik ben pietluttig, een jury gaat dat niet eens opmerken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:58

Zelf er afsnijden of laten weghalen door de zadelmaker is volgens mij de goedkoopste oplossing. Het wegwerken van zo'n lusje kost echt niet meer dan een tientje. Toch goedkoper dan een nieuwe neusriem en je zit niet met een extra neusriem die je niet gebruikt.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:42

FatCat schreef:
(waarom trouwens geen aansnoerriem als ik vragen mag? je hoeft hem niet letterlijk aan te snoeren :) )

Omdat deze vaak een stuk breder zijn (paard heeft een fijn hoofd), en tenzij je ze een paar dagen goed om een fles of iets dergelijks bind, blijven ze naar mijn ervaring vaak in een "platte" vorm staan, waardoor ze vervelende druk kunnen geven.

Een normale neusriem is een stuk simpeler, ook wat makkelijker in het schoonmaken :)

Die op de link zien er trouwens allemaal prima uit :)

DricoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:58

Bij de IJslanders hebben wij vaak gewoon losse neusriemen en dus ook Engelse, maar vaak is dit ongeveer te vergelijken met een maatje COB denk ik en je zal waarschijnlijk Full nodig hebben?

https://www.atorka.nl/contents/nl/p2098 ... sriem.html

Westeind Ruitersport heeft ook veel neusriemen! En die maken ook heel veel zelf dus denk dat je het daar ook een maatje groter zou kunnen krijgen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:02

Drico schreef:
Bij de IJslanders hebben wij vaak gewoon losse neusriemen en dus ook Engelse, maar vaak is dit ongeveer te vergelijken met een maatje COB denk ik en je zal waarschijnlijk Full nodig hebben?

Tussenmaatje, klein uitgevallen full of groot uitgevallen cob