Bestaat er een zadel voor ons?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gummybear

Bestaat er een zadel voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:03

Ik ben een beetje radeloos inmiddels.. We kunnen geen goed zadel vinden en hebben nu weer een die te lang is (die uiteraard terug gaat naar de zadelmaker) wij hebben als combinatie gewoon een hele moeilijke maat.

---Pony:
*Korte rug
*Breed (maar niet enorm of zo)
*Schouderbladen die wat meer naar achter zitten waardoor het zadel dus weinig plek heeft
*Heel snel rug klachten terug wegens eerdere zadelproblemen (ze spant een verkeerd deel van haar rug aan wat we dus moeten proberen opnieuw en beter aan te leren, dit kan natuurlijk alleen als het zadel niet weer te lang is)

---Ruiter:
*Slank , mn kont past prima in een 17 inch bijvoorbeeld, misschien zelfs in 16,5 maar dat ligt er aan per zadel denk ik.
*Erg lange benen, waardoor mijn benen nou weer niet kwijt kunnen in 17 inch..

Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? Of heeft iemand hier een oplossing of idee voor? Een zadel met franse kussens of iets ben ik een beetje wantrouwig voor aangezien je dan kleine kussens maar heb , en als je dan niet precies in het midden van je zadel zit komt er op 1 punt teveel druk (hebben we eerder ook gehad, maar dan met normale kussens) en dan raakt ze weer geblesseerd..

Kan iemand mij helpen met deze zoektocht wat makkelijker te maken?

Celiien

Re: Bestaat er een zadel voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:05

hoe groot is de pony waar we het over hebben?
Dit gezien ik eigenlijk altijd van mening bent dat als je niet een goed passend zadel voor zowel je pony als jezelf kan vinden, het eigenlijk niet verstandig is om te rijden.. uitzonderingen daar gelaten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:06

Heb je al eens een Barefoot of ander goed boomloos zadel geprobeerd?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:07

misschienkan je kijken naar ene op maat gemaakt zadel zoals wow of sella.

Wat ik me hierbij dan afvraag. is de ruiter niet te groot voor de pony wanneer die niet in een zadel past dat de pony past?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:11

Ik heb voor mijn korte maar brede arabier een Kent & Masters zadel model Cob, 17,5". Dit past qua ruglengte net. De cob hebben ze in verschillende modellen (dressuur, spring en veelzijdigheid). Het voordeel is dat het kopijzer te vervangen is en je het zadel eventueel wat breder of wat smaller kan maken.

Qua ruiter durf ik niet te zeggen of deze zadels geschikt zijn voor de ruiters met lange benen. Ik ben zelf redelijk kort met niet al te lange benen, dus dat zal je uit moeten proberen mits het zadel past op je paard natuurlijk.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:13

Ik ben 1,78 en licht, pony is breed en 1,47 (haflinger) nog nooit van iemand gehoord dat ik te groot ben, denk ook echt niet dat dat het geval is, maar ik heb gewoon een lang bovenbeen , en een kort bovenlijf. En helaas heeft de pony dus een moeilijke rug . Daarom hoop ik dus echt dat wij een goed zadel gaan vinden waarin wij allebei fijn rijden.

Boomloos is meestal best lang toch juist?

Wow zadel zit ik een beetje informatie over aan het bekijken ja, lijkt me ook wel wat opzich

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:15

Marith_Ov schreef:
Ik heb voor mijn korte maar brede arabier een Kent & Masters zadel model Cob, 17,5". Dit past qua ruglengte net. De cob hebben ze in verschillende modellen (dressuur, spring en veelzijdigheid). Het voordeel is dat het kopijzer te vervangen is en je het zadel eventueel wat breder of wat smaller kan maken.

Qua ruiter durf ik niet te zeggen of deze zadels geschikt zijn voor de ruiters met lange benen. Ik ben zelf redelijk kort met niet al te lange benen, dus dat zal je uit moeten proberen mits het zadel past op je paard natuurlijk.

Ik heb dat model gepast van de thorowgood versie (de zelfde maar dan kunststof) zadel lag op pony goed maar ik zat er teveel in de achterkant op aangezien mijn benen er niet lekker in zaten.

Nu heb ik een ander model kent en masters 17,5 inch , maar die gaat weer terug want die is echt te lang..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:17

Massimo.
ligt hier prima op mijn Tinker van 145. Hij is wel heel breed. Met ook een korte rug. Niet extreem kort, maar wel kort.
Thorowgood en wintec waren hem ook te lang.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:19

Ik heb ervaring ja. Heb een E-pony met een hele korte rug. Heb er nu een 16,5 inch zadel op liggen wat echt nét kan. Ik pas erin, maar ben zelf ook maar 1,56 m. en super licht.
Ik heb een verzorgster gehad die ietsje groter was dan ik. Rond de 1,65 m en ook licht. Zij passte niet in het zadel en ik vond haar te groot voor mijn pony.
Ik heb voor haar een Euroriding vz zadel en een Barefoot Cherokee maat 1.

Heel eerlijk... Ik heb ook nog een haflinger van 1,48. Het oude type, echt een grove, heel breed gebouwde pony.
Mijn moeder rijd erop en is 1,68 m en dat gaat echt nét qua grootte. Groter vind ik niet kunnen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:20

_Gummybear schreef:
Marith_Ov schreef:

Ik heb dat model gepast van de thorowgood versie (de zelfde maar dan kunststof) zadel lag op pony goed maar ik zat er teveel in de achterkant op aangezien mijn benen er niet lekker in zaten.

Nu heb ik een ander model kent en masters 17,5 inch , maar die gaat weer terug want die is echt te lang..

nogmaals, hoe groot ben jij en hoe groot is de pony?

edit: aah sorry, bericht erboven gemist!
Laatst bijgewerkt door Celiien op 04-01-17 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:20

_Gummybear schreef:

Ah, ok. Thorrowgood is idd hetzelfde. Jammer. Het zijn verder fijne zadels, maar als je je benen er niet in kwijt kan, dan houdt het helaas op. Ik ben zelf maar 1.63 en dus niet zulke lange benen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:22

Massimo heeft te korte zweedbladen voor een lang iemand. :n

Ik dacht meteen aan county? Hier ook een 17 inch met brede boom gehad op een haflinger. Er kan ren verlengd zweetvblad op bij bijna alle modellen dacht ik.

Even lezen celieen ;)
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 04-01-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:22

Staat er al Celien, zij is 1.78 m en haar haf 1.47 m

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:25

Ik heb een klein beetje een vergelijkbaar probleem.

Langer paard en iets minder rond maar ronder dan een KWPN-er en ben zelf ook lang (1.80 en lange benen).

Ik ben zelf maar eens zadels gaan zitten bij een grote zaak omdat ik bij een zadelpasser nergens mee weg kwam.

Ik heb echt een 17 inch nodig, groter wordt te groot en schuiven (springzadel). En pas alleen in een Prestige met een verlengd zweetblad.
Helaas is die behoorlijk boven budget.

Kent en masters is zeker niet geschikt voor lange benen. Daar heb ik fijn mee test gereden alleen mn benen kwamen 5 cm over het zweetblad.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:32

friesam schreef:
Ik heb een klein beetje een vergelijkbaar probleem.

Langer paard en iets minder rond maar ronder dan een KWPN-er en ben zelf ook lang (1.80 en lange benen).

Ik ben zelf maar eens zadels gaan zitten bij een grote zaak omdat ik bij een zadelpasser nergens mee weg kwam.

Ik heb echt een 17 inch nodig, groter wordt te groot en schuiven (springzadel). En pas alleen in een Prestige met een verlengd zweetblad.
Helaas is die behoorlijk boven budget.

Kent en masters is zeker niet geschikt voor lange benen. Daar heb ik fijn mee test gereden alleen mn benen kwamen 5 cm over het zweetblad.

Jaa de kent en masters die ik nu heb zit voor mij perfect. Maarja helaas voor de pony echt te lang dus dat is wel erg jammer. Vond t wel een fijn zadel. Prestige zal ik even naar kijken bedankt :)

Iedereen bedankt voor de reacties !

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 13:33

romyloverrr schreef:
Massimo heeft te korte zweedbladen voor een lang iemand. :n

Ik dacht meteen aan county? Hier ook een 17 inch met brede boom gehad op een haflinger. Er kan ren verlengd zweetvblad op bij bijna alle modellen dacht ik.

Even lezen celieen ;)

Daar ga ik ook even naar kijken dankje :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:38

_Gummybear schreef:
Marith_Ov schreef:

Wat je kan doen is zonder kniesteunen gaan rijden, die kan je er nl afhalen bij de Thorowgood. Ik rijd altijd zonder die kniesteunen. Voor jou denk ik echt een uitkomst, je geeft je benen meer ruimte zodat je minder achter op het zadel komt. Het is misschien even wennen om te rijden zonder kniesteunen, maar ik wil niet anders meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:40

Ik zweer bij de specialized saddles (zie onderschrift). Ietsjes opgeslotener zit, volledig aanpasbaar aan paard, en geen wrongen zodat je je benen kwijt kunt. Afhankelijk van de maat dat je neemt ook prima op korte ruggetjes...
Zadel zit trouwens zadel, zowel geschikt voor endurance als voor klassieke dressuur door de gebalanceerde zit.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:53

Kort en met een breed Kussenkanaal en ruimte voor de schouder is de macrider Olympic. Zitten super fijn!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:54

Ik zou ook zeker naar een Ghost zadel kijken, goed aanpasbaar en geen brede zit.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:58

Je zou ook eens naar een IJslands zadel kunnen kijken. Omdat de ruiters gemiddeld langer zijn en de paarden over het algemeen een korte rug hebben zijn er veel zadels voor jouw specifieke vraag.

Een Hrimnir Champion zou iets kunnen zijn bijvoorbeeld, of een Goertz royal. Stubben heeft ook ijslandse zadels (Benni's Harmony BV) die misschien ook in je laantje passen.

Er zijn genoeg IJslandse zadels ook met een extra lang zweetblad.
Westeind Ruitersport kan je misschien wel verder helpen!

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:04

Ik had voor mijn kleine en korte hafje ook een soort ijslander zadel.
Hij zal rond de 1.45 geweest zijn,misschien kleiner en ik 1.75. Reed er eigenlijk alleen maar buiten mee zo af en toe.

Klein zadel maar wel plat en meer dan genoeg ruimte voor mn benen. Heb m op de kop kunnen tikken voor zo'n 150 eeuro. Zadel is helaas alleen merkloos.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:16

Om exact die reden test ik nu een Western zadel. Bevalt vooralsnog prima.
Boomloos zit erg breed bij een breed paard. Mij beviel het totaal niet.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:19

wwillemijn schreef:
Kort en met een breed Kussenkanaal en ruimte voor de schouder is de macrider Olympic. Zitten super fijn!

Ben je van Tribal af?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 14:22

Wil je echt dressuur? Veelzijdig richting dressuur (VSD) zou wel eens de oplossing voor jullie kunnen zijn. Jij kan je been kwijt en zweetbad is iets korter. Misschien niet je eerste keuze maar kan in de praktijk wel goed uitpakken.